Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ermelo

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Ermelo houdende regels betreffende markten Marktverordening gemeente Ermelo 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieErmelo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Ermelo houdende regels betreffende markten Marktverordening gemeente Ermelo 2016
CiteertitelMarktverordening gemeente Ermelo 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Marktverordening gemeente Ermelo 2000.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-12-2016nieuwe regeling

10-11-2016

Gemeenteblad 2016, 171961

e160018025

Tekst van de regeling

Intitulé

Marktverordening gemeente Ermelo 2016

 

 

1. Algemene bepalingen

Artikel 1 Toepassingsgebied

Deze verordening is van toepassing op de warenmarkt die wordt gehouden op dinsdag van 08:30 uur tot 12:30 uur op het Raadhuisplein in Ermelo.

Artikel 2 Inrichtingsplan

  • 1.

    Burgemeester en wethouders stellen een inrichtingsplan vast, dat in elk geval bevat:

    • a.

      een aanduiding van de dagen en de uren waarop de markt wordt gehouden (markttijd);

    • b.

      een kaart van de markt;

    • c.

      een mededeling dat het anciënniteitsstelsel van toepassing is;

    • d.

      een aanduiding van de werkwijze waarop nieuwe vaste-standplaatsvergunningen kunnen worden verstrekt;

    • e.

      een verbod om te bedienen van toepassing is.

  • 2.

    Op de kaart zijn aangegeven:

    • a.

      de grenzen van de markt;

    • b.

      de plaatsen die bestemd zijn voor houders van een vaste-standplaatsvergunning;

    • c.

      de plaatsen die bestemd zijn voor een standwerkvergunning.

  • 3.

    Als een standplaats, bestemd voor de houder van een vaste-standplaatsvergunning bij aanvang van de markt nog niet door de vergunninghouder of diens plaatsvervanger is ingenomen, kan daarvoor een dagplaatsvergunning worden afgegeven.

  • 4.

    Het inrichtingsplan is gedurende markttijd bij de markt aanwezig en in te zien.

Artikel 3 Vergunningen

  • 1.

    Het is verboden, op de markt zonder vaste-standplaatsvergunning of dagplaatsvergunning van burgemeester en wethouders een standplaats voor het uitoefenen van markthandel in te nemen.

  • 2.

    Een vaste-standplaatsvergunning geldt voor onbepaalde tijd en voor de op de vergunning vermelde standplaats, tenzij de vergunning anders bepaalt. Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen een andere standplaats aanwijzen.

  • 3.

    Een dagplaatsvergunning geldt voor één dag en voor de op de vergunning vermelde standplaats.

  • 4.

    Het is verboden, op een markt zonder standwerkvergunning van burgemeester en wethouders als standwerker op te treden op een markt. Onder standwerker wordt verstaan: iemand die publiek om zich heen verzamelt en dat door een aansprekende uiteenzetting probeert over te halen artikelen te kopen.

  • 5.

    Aan een vergunning kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden.

  • 6.

    Een vergunning kan enkel worden verleend aan een handelingsbekwame persoon die gerechtigd is in Nederland arbeid te verrichten en die geen vaste-standplaatsvergunning heeft.

Artikel 4 Marktcommissie

  • 1.

    De samenstelling van de marktcommissie bestaat uit twee personen die over een vergunning beschikken.

  • 2.

    De zittingsduur van de marktcommissie bedraagt 5 jaar.

  • 3.

    De marktcommissie wordt aangesteld door burgemeester en wethouders.

  • 4.

    De marktcommissie brengt advies uit over aanvragen voor het veranderen van standplaats en nieuwe aanvragen.

Artikel 5 Vergoeding marktpromotie

Burgemeester en wethouders stellen een vergoeding beschikbaar voor de daadwerkelijk gemaakte onkosten voor marktpromotie, tot een maximum van €2.000,00 per jaar.

Artikel 6 Mandaatverboden

De bevoegdheid tot het vaststellen van inrichtingsplannen kan niet worden gemandateerd. De bevoegdheid tot het wijzigen daarvan en die tot het verlenen of het intrekken van een vaste-standplaatsvergunning kan niet aan de marktmeester of een andere toezichthouder worden gemandateerd.

2. Vaste-standplaatsvergunningen

Artikel 7 Vrijgekomen standplaats

  • 1.

    Burgemeester en wethouders houden een lijst bij van de houders van een vaste-standplaatsvergunning, met vermelding van de datum waarop de betrokkenen voor het eerst een vaste-standplaatsvergunning wordt verleend en met vermelding van de branche waartoe zij behoren of de artikelen die zij verhandelen (anciënniteitslijst).

  • 2.

    Als een standplaats vrijkomt die werd ingenomen door de houder van een vaste-standplaatsvergunning, kan deze op aanvraag en na advies van de marktcommissie worden toegewezen aan de hoogstgeplaatste aanvrager op de anciënniteitslijst in volgorde van de datum waarop hem voor het eerst een vaste-standplaatsvergunning werd verleend.

Artikel 8 Selectiestelsel

  • 1.

    Burgemeester en wethouders maken bekend dat voor de markt één of meer vaste-standplaatsvergunningen kunnen worden verleend en dat gegadigden voor een vergunning voor de daarbij genoemde datum daarvoor een aanvraag kunnen indienen.

  • 2.

    De bekendmaking geschiedt door openbare kennisgeving in het Ermelo’s Weekblad en De Koopman.

  • 3.

    Bij de beoordeling van de aanvragen kennen burgemeester en wethouders punten toe aan de hand van de volgende aspecten en tot het daarbij vermelde maximum aantal:

    • a.

      of het assortiment van de gegadigde een gewenste toevoeging aan het marktassortiment vormt (20);

    • b.

      de uitstraling van de uitstalling (20);

    • c.

      het marktverleden van de gegadigde en de indruk die hij maakt (20);of bij de gegadigde sprake is van maatschappelijk verantwoord ondernemen (20). Onder maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt verstaan: Bij MVO gaat het om winst maken door overwegingen op het gebied van milieuvraagstukken en sociale vraagstukken onderdeel te laten uitmaken van het beleid en de bedrijfsvoering. Dit is het aspect van 'verantwoordelijkheid': verantwoordelijkheid nemen voor de negatieve duurzaamheidsimpact van een organisatie en zorgen dat deze impact wordt gereduceerd. Daarnaast gaat het bij MVO om 'verantwoording' afleggen hierover aan stakeholders en de samenleving. Verantwoordelijkheid en verantwoording zijn dus twee zijden van de MVO-medaille.

      Gegadigden komen in aanmerking in de volgorde van het aantal toegekende punten.

  • 4.

    Burgemeester en wethouders leggen de aanvragen om advies voor aan de marktcommissie.

Artikel 9 Overschrijven vaste-standplaatsvergunning

  • 1.

    Wenst de houder van een vaste-standplaatsvergunning niet langer zelf gebruik te maken van de vergunning of is hij overleden of onder curatele gesteld, dan kunnen burgemeester en wethouders op aanvraag van de vergunninghouder, zijn erven of zijn curator de vergunning overschrijven op naam van zijn echtgenoot, geregistreerde partner of andere persoon met wie hij duurzaam samenwoonde, of zijn kind.

  • 2.

    Kan deze weg niet worden gevolgd, dan kan de vergunning op aanvraag van de vergunninghouder, zijn erven of zijn curator worden overgeschreven op een medewerker van de vergunninghouder of mede-eigenaar van diens bedrijf als deze tenminste drie jaren in loondienst heeft gewerkt bij vergunninghouder of gefunctioneerd als mede-eigenaar.

  • 3.

    In geval van overlijden of ondercuratelestelling van de vergunninghouder wordt de aanvraag tot overschrijving binnen twee maanden nadien ingediend.

  • 4.

    Burgemeester en wethouders kunnen van het vorenstaande afwijken voor zover de toepassing ervan voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de bepalingen te dienen doelen.

  • 5.

    De aanvraag tot overschrijving wordt alleen geweigerd als niet wordt voldaan aan de uit dit artikel voortvloeiende eisen of aan een eis waaraan een houder van een vaste-standplaatsvergunning volgens deze verordening moet voldoen.

  • 6.

    Als de nieuwe vergunninghouder reeds over een vaste-standplaatsvergunning beschikt, wordt deze ingetrokken.

Artikel 10 Intrekking en vervallen vaste-standplaatsvergunning

  • 1.

    Burgemeester en wethouders trekken een vaste-standplaatsvergunning in:

    • a.

      op schriftelijke aanvraag van de vergunninghouder, of;

    • b.

      twee maanden na diens overlijden of curatelestelling, tenzij een aanvraag tot overschrijving is ingediend overeenkomstig artikel 9.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen een vaste-standplaatsvergunning voor bepaalde of onbepaalde tijd intrekken:

    • a.

      als de vergunninghouder ter verkrijging van de vergunning onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt;

    • b.

      als de vergunninghouder, degene die hem vervangt of een persoon die hem bijstaat, zich op de markt schuldig heeft gemaakt aan wangedrag of bedrog of een bij of krachtens deze verordening gestelde bepaling heeft overtreden;

    • c.

      als van de vergunning gedurende tenminste drie maanden geen gebruik is gemaakt of;

    • d.

      als de vergunninghouder niet of niet tijdig het verschuldigde marktgeld voldoet dat wordt geheven op grond van artikel 229 van de Gemeentewet;

    • e.

      als de vergunninghouder zich niet houdt aan de voorwaarden van de vergunning.

  • 3.

    In geval van intrekking voor bepaalde tijd kan tevens worden bepaald dat de toegewezen standplaats vervalt.

  • 4.

    Als de vergunninghouder of zijn overeenkomstig artikel 11 aangewezen vervanger zijn standplaats niet uiterlijk om 08:30 uur heeft ingenomen, vervalt de vergunning voor de rest van de dag.

Artikel 11 Persoonlijk innemen standplaats en vervanging

  • 1.

    De houder van een vaste-standplaatsvergunning neemt de hem toegewezen standplaats persoonlijk in.

  • 2.

    In geval van vakantie of bijzondere omstandigheden kunnen burgemeester en wethouder toestaan dat de standplaats wordt ingenomen door een vervanger. Een aanvraag daartoe vermeldt de reden en de verwachte duur van de afwezigheid van de vergunninghouder en de naam van de beoogde vervanger.

  • 3.

    De vervanger treedt op namens de vergunninghouder. De rechten –behalve die tot vervanging ingevolge lid 2- en verplichtingen die bij of krachtens deze verordening gelden voor de vergunninghouder, zijn van overeenkomstige toepassing op de aanvrager.

3. Dagplaatsen, standwerkers en bediening

Artikel 12 Dagplaatsvergunning

  • 1.

    Een dagplaatsvergunning kan worden verleend voor het innemen van een standplaats voor het uitoefenen van markthandel op een markt op plaatsen die niet zullen worden ingenomen door de houder van een vaste-standplaatsvergunning, omdat voor de plaats geen vergunning geldt, de vergunning is vervallen of, omdat de vergunninghouder niet in staat is de plaats in te nemen en niet is voorzien in vervanging overeenkomstig artikel 11.

  • 2.

    Voor een dagplaatsvergunning komen in aanmerking: degenen die daarvoor die dag voor 08:30 uur bij de marktmeester een aanvraag hebben ingediend, en die niet zijn uitgesloten, omdat zij gedurende één of meer marktdagen:

    • a.

      zich op de markt schuldig hebben gemaakt aan wangedrag of aan bedrog of een bij of krachtens deze verordening gestelde bepaling hebben overtreden, of;

    • b.

      niet tijdig het verschuldigde marktgeld hebben voldaan dat wordt geheven op de grondslag van artikel 229 van de Gemeentewet.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders kunnen ten aanzien van een gegadigde bepalen dat een uitsluitingsgrond niet geldt of dat voor de toepassing van het vorige lid een langere termijn in aanmerking wordt genomen.

  • 4.

    De dagplaatsvergunning wordt verstrekt door de marktmeester aan de in aanmerking komende gegadigden op volgorde van ontvangst van de aanvragen.

  • 5.

    Een dagplaatsvergunning kan niet worden overgedragen. De vergunninghouder kan zich niet laten vervangen.

Artikel 13 Standwerkvergunning

  • 1.

    Een standwerkvergunning kan door de marktmeester worden verleend met overeenkomstige toepassing van artikel 11, tweede tot en met vijfde lid.

  • 2.

    Een standwerkvergunning geldt voor de in de vergunning vermelde dag en plaats en voor de in de vergunning omschreven artikelen.

3. Algemene bepalingen voor vergunninghouders

Artikel 14 Bijstand

De houder van een vaste-standplaatsvergunning of van een dagplaatsvergunning kan zich doen bijstaan door één of meer andere personen.

Artikel 15 Legitimatieplicht

Degene die een standplaats of standwerkplaats wenst in te nemen op een markt, is op eerste verzoek van een toezichthouder verplicht aan te tonen dat hij daartoe bevoegd is.

Artikel 16 Markttijden in acht nemen

  • 1.

    Het is een vergunninghouder verboden meer dan één uur voor de aanvang en meer dan één uur na afloop van de markt ruimte in te nemen of te doen innemen op het marktterrein met een voertuig, met goederen of anderszins, of goederen aan- of af te voeren of te laten aan- of afvoeren.

  • 2.

    Een vergunninghouder neemt zijn standplaats in tot de sluitingstijd van de markt, behoudens op aanvraag door burgemeester en wethouders verleende ontheffing. Aan een ontheffing kunnen voorschriften of beperkingen worden verbonden.

Artikel 17 Markt schoonhouden

  • 1.

    Een vergunninghouder is verplicht afval, waaronder verpakkingsmateriaal, dat tijdens de door hem uitgeoefende verkoop op zijn standplaats vrijkomt zodanig te bewaren dat het marktterrein daardoor niet wordt verontreinigd en het afval niet door onbevoegden kan worden verwijderd. Hij voert het afval onmiddellijk na afloop van de markt af of laat het afvoeren.

  • 2.

    Een vergunninghouder is verplicht de door hem ingenomen standplaats en de naaste omgeving daarvan na afloop van de markt veegschoon achter te laten.

4. Handhaving

Artikel 18 Toezichthouders

Met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens deze verordening bepaalde zijn belast de door burgemeester en wethouders aangewezen marktmeester en de overige door hen aangewezen toezichthouders.

Artikel 19 Onmiddellijke verwijdering

Burgemeester en wethouders kunnen een vergunninghouder of iemand die hem bijstaat of vervangt gelasten zich onmiddellijk van de markt te verwijderen als deze zich op de markt schuldig heeft gemaakt aan wangedrag of een bij of krachtens deze verordening gestelde bepaling heeft overtreden.

Artikel 20 Strafbepaling

Overtreding van het bepaalde bij of krachtens deze verordening wordt gestraft met een geldboete van de tweede categorie of hechtenis van ten hoogste drie maanden.

5. Slotbepalingen

Artikel 21 Intrekken oude verordening en overgangsrecht

  • 1.

    De “Marktverordening gemeente Ermelo 2000” wordt ingetrokken;

  • 2.

    Een krachtens de “Marktverordening gemeente Ermelo 2000” verleende vergunning of ontheffing geldt als vergunning of ontheffing krachtens deze verordening. Burgemeester en wethouders kunnen deze ambtshalve vervangen door een vergunning of ontheffing krachtens deze verordening. Ambtshalve vervanging kan gepaard gaan met een wijziging van beperkingen en voorschriften;

  • 3.

    Aanvragen om vergunning of ontheffing die zijn ingediend onder de “Marktverordening gemeente Ermelo 2000”, maar waarop nog niet is beschikt bij het in werking treden van deze verordening, worden afgehandeld overeenkomstig deze verordening.

Artikel 22 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als: “Marktverordening gemeente Ermelo 2016”;

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op 22 december 2016.

10 november 2016

Toelichting  

Algemeen

Het doel van deze verordening is tweeledig. Ten eerste worden hiermee de kaders gecreëerd om de weekmarkt zodanig te organiseren dat de gemeentelijke belangen beschermd worden en dat de markt tegelijkertijd aantrekkelijk blijft voor zowel consumenten als marktkooplieden en dat er een divers aanbod is van goede kwaliteit. Ten tweede heeft deze verordening tot doel dit alles op een overzichtelijke, duidelijke manier te regelen, ontdaan van overbodige regels en administratieve lasten.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Toepassingsgebied

Op grond van artikel 160, eerste lid, aanhef en onderdeel h., van de Gemeentewet (hierna: Gemw) kunnen burgemeester en wethouders jaarmarkten of gewone marktdagen instellen (en afschaffen of veranderen). Deze marktverordening is van toepassing op dergelijke van gemeentewege ingestelde markten, voor zover het warenmarkten zijn en deze met regelmaat plaatsvinden. In Ermelo gaat het om de wekelijkse warenmarkt op dinsdag op het Raadhuisplein.

De regulering van andere ambulante handel dan waarop deze verordening van toepassing is, is te vinden in de meest recente versie van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Ermelo (hierna: APV). Artikel 2:25 bevat bijvoorbeeld een vergunningstelsel voor evenementen, zoals braderieën. Verder bevat afdeling 2 van de APV bepalingen over collecteren, afdeling 4 bepalingen over standplaatsen niet zijnde standplaatsen op markten en afdeling 5 bepalingen over snuffelmarkten. Uit de in de APV opgenomen bepalingen blijkt steeds dat deze niet van toepassing zijn op door burgemeester en wethouder op grond van artikel 160, eerste lid, aanhef en onder h., van de Gemw ingestelde markten.

 

Artikel 2 Inrichtingsplan

Dit artikel schrijft voor dat burgemeester en wethouders een inrichtingsplan vast dienen te stellen en regelt wat daarin geregeld moet en kan worden. Zo kan onder andere bepaald worden wat de markttijd is, welke delen van de markt bestemd zijn voor welke marktactiviteiten en op welke wijze nieuwe vergunningen worden verleend. Ieder inrichtingsplan dient voorzien te zijn van een kaart waarop het voornoemde is aangegeven.

 

Artikel 3 Vergunningen

Vaste-standplaatsvergunningen gelden in beginsel voor onbepaalde tijd, maar hier kan in individuele gevallen van worden afgeweken. Bijvoorbeeld als gewerkt wordt met een ‘proefperiode’.

Een standwerkvergunning kan beperkt worden tot het verkopen van bepaalde typen producten.

Bij bijzondere gevallen (eveneens tweede lid) kan een andere standplaats worden aangewezen. Daarbij kan gedacht worden aan zaken als extreme weersomstandigheden, noodzakelijke reconstructiewerkzaamheden en bepaalde evenementen.

Doordat de eis van handelingsbekwaamheid niet gekoppeld is aan een minimumleeftijd komen ook zestien- en zeventienjarigen aan wie door de kantonrechter handlichting is verleend in aanmerking voor een vergunning. Er is geen reden om minderjarigen die in het rechtsverkeer als handelingsbekwaam beschouwd worden, van de vergunning uit te sluiten.

Het vereiste ‘gerechtigd in Nederland arbeid te verrichten’ ziet met name op vreemdelingen die een vergunning ingevolge de Wet arbeid vreemdelingen nodig hebben.

 

Artikel 7 en 8 Vrijgekomen standplaats en selectiestelsel

Als een vaste standplaats vrijkomt, kan deze op aanvraag worden toegewezen aan de hoogstgeplaatste op de door burgemeester en wethouders bijgehouden anciënniteitslijst. Artikel 7 ziet niet op de verlening van nieuwe vergunningen, maar alleen op een wijziging van een reeds verleende vergunning vanwege toewijzing van een andere, betere vaste standplaats.

De ‘uitstalling’ is de kraam of ander onderkomen van waaruit de verkoop plaatsvindt.

 

Artikel 9 Overschrijven vaste-standplaatsvergunning

Dit artikel regelt de gevallen en voorwaarden waaronder het mogelijk is om vaste-standplaatsvergunningen over te schrijven. Het gaat om overschrijving van een vaste-standplaatsvergunning met alle daaraan verbonden voorwaarden en beperkingen, waaronder de nader bepaalde individuele standplaats.

 

Artikel 12 Dagplaatsvergunning

Dit kan zich voordoen als de vergunning voor de betrokken plaats is vervallen voor die marktdag, doordat de vergunninghouder niet tijdig is komen opdagen. Het in aanmerking nemen van een langere termijn betekent dat langer dan 4 marktdagen wordt ‘teruggekeken’ om te zien of de betrokkene zich heeft misdragen of in gebreke is gebleven met de betaling van zijn marktgeld.

 

Artikel 19 Onmiddellijke verwijdering

In artikel 125 van de Gemw is bepaald dat het gemeentebestuur onder andere ter uitvoering van gemeentelijke verordeningen de bevoegdheid heeft een last onder bestuursdwang op te leggen. Artikel 18 geeft burgemeester en wethouders de bevoegdheid om een bijzondere vorm van bestuursdwang (verwijdering) toe te passen als een vergunninghouder zich schuldig maakt aan wangedrag of bedrog op de markt of bij andere overtredingen van de marktverordening.

Bij deze vorm van bestuursdwang wordt spoedeisendheid als bedoeld in artikel 5:31 van de Awb verondersteld. Dan kan de bestuursdwang worden toegepast zonder voorafgaande last. Bij zéér spoedeisende gevallen, waarbij een besluit niet kan worden afgewacht, kan bestuursdwang onmiddellijk worden toegepast (artikel 5:31, tweede lid van de Awb). Wel dient het besluit in dat geval achteraf alsnog bekendgemaakt te worden overeenkomstig artikel 5:31, tweede lid van de Awb jo. artikel 5:24 van de Awb. Het hangt van de omstandigheden van het geval af of er sprake is van een spoedeisend geval.

 

Artikel 21 Intrekking oude verordening en overgangsrecht

Deze marktverordening vervangt de ouder marktverordening. Het op de oude marktverordening gebaseerde marktreglement vervalt daarmee ook automatisch.