Organisatie | Lelystad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling buurtbussen Lelystad 2016 |
Citeertitel | Subsidieregeling buurtbussen Lelystad 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-10-2016 | nieuwe regeling | 20-09-2016 | 161832882 |
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Concessiehouder: de organisatie aan wie het recht op exploitatie van het openbaar vervoerper bus en achtpersoonsbus in het Concessiegebied Lelystad is verleend. Het Concessiegebied beslaat het grondgebied van de gemeente Lelystad, aangevuld met tot de concessie behorende grensoverschrijdende lijnen binnen een straal van 10 (tien) kilometer hemelsbreed rondom de gemeentegrens van Lelystad waarvoor de concessieverlener toestemming heeft verleend;
Artikel 2 Subsidie Buurtbussen
Het College is bevoegd om met inachtneming van deze regeling subsidie te verlenen aan een aanvrager voor het verzorgen van openbaar vervoer door middel van de inzet van een buurtbus.
Artikel 4 Subsidiabele kosten oprichting buurtbusorganisatie
De maximale subsidiabele kosten als genoemd in lid 4 worden met ingang van 2017 jaarlijks geïndexeerd volgens de LBI openbaar vervoer voor het betreffende jaar dan wel, indien deze indexering niet meer landelijk wordt gebruikt, een door het College vast te stellen zo veel als mogelijk gelijkwaardige indexering.
Artikel 5 Subsidiabele kosten exploitatie buurtbuslijn(en)
De maximale subsidiabele kosten als genoemd in lid 3 worden met ingang van 2017 jaarlijks geïndexeerd volgens de LBI openbaar vervoer voor het betreffende jaar dan wel, indien deze indexering niet meer landelijk wordt gebruikt, een door het College vast te stellen zo veel als mogelijk gelijkwaardige indexering.
Artikel 6 Subsidieplafond en verdeling budget
Alleen volledige subsidieaanvragen worden in behandeling genomen. Indien een onvolledige aanvraag is ingediend, wordt de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht een redelijke hersteltermijn geboden om de aanvraag te completeren. Wordt binnende hersteltermijn het gevraagde niet aangeleverd, dan wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.
HOOFDSTUK 2 SUBSIDIE OPRICHTING BUURTBUSORGANISATIE
Een aanvraag om subsidie kan worden ingediend door één of meerdere natuurlijke personen of rechtspersonen die beogen een buurtbusorganisatie op te richten.
Artikel 8 Subsidievereisten oprichting
Een aanvrager komt alleen voor subsidie met toepassing van deze regeling in aanmerking indien deze een buurtbusorganisatie gaat oprichten die één of meer buurtbuslijnen gaat exploiteren:
HOOFDSTUK 3 SUBSIDIE EXPLOITATIE BUURTBUSLIJN(EN)
Artikel 11 Subsidievereisten exploitatie voor het eerste jaar
Een aanvrager die één of meer buurtbuslijnen gaat exploiteren, komt voor het eerste jaar van die exploitatie alleen voor subsidie met toepassing van deze regeling in aanmerking indien:
Artikel 12 Subsidievereisten exploitatie na het eerste jaar
Een aanvrager die één of meer buurtbuslijnen gaat exploiteren komt na het eerste jaar van die exploitatie alleen voor subsidie met toepassing van deze regeling in aanmerking indien
HOOFDSTUK 5 SUBSIDIEVASTSTELLING
Artikel 16 Verantwoording subsidie oprichting
Voor zover subsidie is verleend voor de oprichting van de buurtbusorganisatie dient de aanvrager naast de in artikelen 18 van de Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad genoemde tevens een afschrift van de oprichtingsakte van de buurtbusorganisatie te overleggen.
HOOFDSTUK 6 OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Indien naar het oordeel van het College in bijzondere en individuele gevallen de toepassing van één of meer artikelen van deze regeling leidt tot een onbillijke situatie van overwegende aard, dan is het College bevoegd hiervan af te wijken met uitzondering van de artikelen 1, 2, 5, 8, 11 en 12.
Aanleiding van Subsidieregeling buurtbussen Lelystad 2016
Op basis van de Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad is het college verplicht om bij nadere regeling vast te stellen welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor een subsidie. Een dergelijke nadere regeling bevat algemeen werkende bepalingen.
Het college acht het wenselijk om buurtbusorganisaties mogelijk te maken. Dit opent de mogelijkheid om aan inwoners in kernen en buurten waar lijngebonden busvervoer ontbreekt of dreigt te ontbreken, toch een vorm van openbaar vervoer aan te (blijven) bieden op basis van inzet van vrijwilligers. Het kenmerk van een buurtbusproject is dat er openbaar vervoer wordt uitgevoerd dat gebruik maakt van de diensten van vrijwillige buurtbuschauffeurs die onder supervisie staan van een vrijwillig bestuur.
In de OV-Visie Flevoland wordt ingezet op burgerparticipatie voor de gebieden waar onvoldoende draagvlak is voor regulier busvervoer tegen een acceptabele kostendekkingsgraad.
Een keuze voor een buurtbus als alternatief dwingt de aanvragers tot een doordachte keuze voor dit systeem. Door het vrijwilligerskarakter brengt die keuze ook afbreukrisico's met zich mee. De buurtbus biedt ten opzichte van een reguliere bus voor het bedienen van diffuse vervoerpatronen in landelijke gebieden en bij afgelegen relatief kleine bevolkingsconcentraties (wijken en buurten) en toeristische bestemmingen enkele evidente voordelen:
1. vervoerkundig: zonder hoge kosten vervoer kunnen aanbieden op locaties of regionale trajecten die niet op acceptabele loopafstand met een reguliere buslijn te ontsluiten zijn. De inwoners en bezoekers zonder eigen vervoer kunnen op die manier toch winkels bezoeken, sociale, medische en toeristische voorzieningen bereiken.
2. sociaal: de buurtbus draagt bij aan de sociale samenhang van een buurt: de buurt houdt gezamenlijk de bereikbaarheid in stand en de bus biedt ruimte voor sociale contacten, mede omdat eigen inwoners daarop diensten verrichten.
3. infrastructureel: kleine buurtbussen zijn beter geschikt voor het rijden op smalle wegen. De reguliere buslijnen rijden in Lelystad over de stadshoofdwegen en wijkontsluitingswegen.
Instelling van een buurtbuslijn mag er niet toe leiden dat reguliere buslijnen daardoor significant minder reizigers hebben.
In de concessie die aan Arriva (de concessiehouder) verleend is, is de mogelijkheid van de exploitatie van een buurtbus vastgelegd in de artikelen 11 en 21, en de wijze van uitvoering in artikel 12 van het Programma van Eisen behorend tot de concessiebeschikking. De uitvoering van buurtbuslijnen vindt niet plaats door de concessiehouder; een buurtbusorganisatie is verantwoordelijk voor:
De reizigersopbrengsten van een buurtbuslijn komen volgens de concessie ten goede aan de gemeente.
Een veilig en toegankelijk achtpersoonsbusje (type buurtbus) en reservematerieel dient op basis van de concessie door de concessiehouder aan de buurtbusvereniging beschikbaar gesteld te worden tegen de in de concessiebeschikking vermelde (gemeentelijke) bijdrage. Dit is inclusief verzekeringen, belastingen, brandstof en reparaties. De concessiehouder is ook verantwoordelijk voor de medische keuringen en rijvaardigheidstesten van de buurtbuschauffeurs, de beschikbaarstelling van vervoerbewijzen ter verkoop in de buurtbus, hulp aan de buurtbusvereniging bij het opstellen van de dienstregeling van de buurtbus en de roosters van de buurtbuschauffeurs. De concessiehouder plaatst ook de halteborden/-palen en de dienstregelinginformatie bij de buurtbushaltes.
Subsidie vrijwilligersorganisatie en financiering structurele exploitatie buurtbus
Om subsidie te kunnen verlenen aan buurtbusorganisaties en aanvragen voor een subsidie te kunnen beoordelen, is de voorliggende subsidieregeling opgesteld.
Deze regeling is in principe alleen van toepassing op buurtbuslijnen voor zover deze binnen de bepalingen van de concessie Lelystad worden uitgevoerd. Concessiegrensoverschrijdende buurtbuslijnen mogen enkel uitgevoerd worden na overeenstemming met de verlener(s) van de betreffende aangrenzende concessie(s).
Hierna wordt de Subsidieregeling buurtbussen Lelystad 2016 artikelsgewijs toegelicht.
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikelen worden de verschillende begrippen gedefinieerd. Dit artikel spreekt verder voor zich.
Artikel 2 Subsidie Buurtbussen
Dit artikel spreekt voor zich.
De mogelijkheid tot het verlenen van subsidie is in principe gelimiteerd tot bepaalde kosten die een buurtbusorganisatie maakt. Artikel 3 biedt echter de mogelijkheid voor het college om in bijzondere gevallen ook andere kosten van een buurtbusorganisatie te subsidiëren.
Artikel 4 Subsidiabele kosten oprichting buurtbusorganisatie
In artikel 4 wordt beschreven welke kosten die samenhangen met de oprichting van een buurtbusorganisatie voor subsidie in aanmerking komen, en wat de maximale hoogte van de subsidie is.
Artikel 5 Subsidiabele kosten exploitatie buurtbuslijn(en)
In artikel 5 wordt beschreven welke uitvoeringskosten van een buurtbusorganisatie voor de exploitatievan één of meer buurtbuslijnen voor subsidie in aanmerking komen, en wat de maximale hoogte van deze subsidie is.
Artikel 6 Subsidieplafond en verdeling budget
Artikel 6 biedt de mogelijkheid aan het college om een subsidieplafond vast te stellen, opdat er geen openeinderegeling met financiële risico's ontstaat. Dit subsidieplafond kan in de loop der jaren wijzigen. Tevens wordt in dit artikel bepaald hoe omgegaan wordt met niet-volledige aanvragen.
Artikel 7 Aanvrager Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 8 Subsidievereisten oprichting
In dit artikel wordt bepaald dat een buurtbusorganisatie die opgericht wordt alleen in aanmerking komt voor de oprichtingssubsidie als de organisatie beoogt een buurtbuslijn te gaan exploiteren in een gebied waar geen afdoende regulier openbaar vervoer is, en waar de buurtbuslijn geen concurrentie vormt voor het reguliere openbaar vervoer. Daartoe dient de buurtbuslijn te voldoen aan de in dit artikel genoemde voorwaarden.
Artikel 9 Aanvraag tot subsidieverlening oprichting
Dit artikel spreekt voor zich.
HOOFDSTUK 3 SUBSIDIE EXPLOITATIE BUURTBUSLIJN(EN)
Artikel 10 Aanvrager, termijn van indiening oprichting
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 11 Subsidievereisten exploitatie voor het eerste jaar
In artikel 11 wordt geregeldaan welke eisen een buurtbuslijn moet voldoen, en zijn tevens beperkende maatregelen opgenomen om te voorkomen dat een buurtbus met een reguliere buslijn gaat concurreren. Waar bus en of trein al kwalitatief voldoende openbaar vervoer bieden, wordt geen buurtbuslijn toegestaan. Met de concessiehouders wordt besproken of een in te stellen buurtbuslijn afbreuk doet aan het overige openbaar vervoer.
Artikel 12 Subsidievereisten exploitatie na het eerste jaar
In artikel 12 wordt geregeld onder welke voorwaarden een organisatie die een bestaande buurtbuslijn exploiteert het volgende jaar opnieuw voor subsidie in aanmerking kan komen. Deze voorwaarden zijn identiek aan de voorwaarden als genoemd in artikel 11.
Artikel 13 Aanvraag tot subsidieverlening exploitatie
Dit artikel bepaalt als invulling van en aanvulling op artikel 8 van de Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad welke informatie meegeleverd moet worden met een subsidieaanvraag.
HOOFDSTUK 4 SUBSIDIEVERLENING BUURTBUSSEN
Artikel 14 Besluit tot subsidieverlening Buurtbussen
Artikel 14 bepaalt andere termijnen voor de beslissingstermijn (8 weken) dan in artikel 10 van de Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad zijn opgenomen.
Artikel 15 Algemene verplichtingen subsidieontvanger
Dit artikel spreekt voor zich.
HOOFDSTUK 5 SUBSIDIEVASTSTELLING
Artikel 16 Verantwoording subsidie oprichting
Dit artikel spreekt voor zich.