Organisatie | Alblasserdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels realisatie publieke oplaadpunten voor elektrische voertuigen door martkpartijen |
Citeertitel | Beleidsregels realisatie publieke oplaadpunten voor elektrische voertuigen door marktpartijen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-10-2016 | 14-06-2016 | Onbekend | 14-06-2016 Gemeenteblad | Onbekend |
Beleidsregels realisatie publieke oplaadpunten voor elektrische voertuigen door marktpartijen
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alblasserdam,
Gelet op het bepaalde artikel 160 van de Gemeentewet en het bepaalde in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
Beleidsregels realisatie publieke oplaadpunten voor elektrische voertuigen door marktpartijen.
In de beleidsregels wordt verstaan onder:
Elektrische motorvoertuigen: alle voertuigen die op de openbare weg mogen rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kunnen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden, met uitzondering van fietsen en snor-/bromfietsen. Een motorvoertuig als bedoeld in artikel 1 lid 1 onderdeel c van de Wegeverkeerswet 1994 dat bij de RDW staat geregistreerd;
Aanvraag vergunning en verkeersbesluit
Een aanvraag voor een vergunning voor het plaatsen van een of meerdere oplaadpunten op of aan de openbare weg en het verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit waarbij twee parkeerplaatsen per oplaadpunt worden aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen kan alleen worden ingediend door de aanbieder van oplaadpunten.
Een aanvraag voor een voorgestelde locatie voor het plaatsen van een oplaadpunt bevat een foto en afmeting van de oplaadpaal en een foto en topografische tekening van de betreffende locatie waarop de exacte plek van het gewenste oplaadpunt en de aan te wijzen parkeerplaatsen zijn aangegeven.
De aanvrager toont aan dat op de aangevraagde locatie daadwerkelijk behoefte bestaat bij gebruikers aan een oplaadpunt op of aan de openbare weg en dat de aangevraagde locatie de meest optimale locatie is in relatie tot de gebruikers. Het college verleent geen medewerking aan het realiseren van het gevraagde oplaadpunt wanneer potentiële gebruikers mogelijkheden hebben om hun elektrische voertuig(en) op eigen terrein te (laten) parkeren en op te laden.
Definitieve locatie oplaadpunt
Het college bepaalt de definitieve locatie van het oplaadpunt en de aan te wijzen parkeerplaatsen. Het college toets hierbij aan de volgende criteria:
In beginsel worden op de door het college aangewezen locaties één oplaadpunt per locaties toegepast, inclusief twee parkeerplaatsen die aangewezen worden voor het opladen van elektrische voertuigen. Indien het gebruik van het oplaadpunt dit toelaat kan het college besluiten ook meerdere oplaadpunten toestaan.
De aanvrager toont aan de hand van het aantal uren dat het oplaadpunt effectief in gebruik is geweest en/of aan de hand van nieuwe verzoeken van potentiële gebruikers aan dat er behoefte bestaat aan een extra oplaadpunt in de woonwijk.
Volgorde besluitvorming: beoordeling aanvraag, verkeersbesluit, beheerovereenkomst.
De aanvraag wordt beoordeeld op de gestelde criteria en op de behoeftebepaling en de meest optimale locatie. Indien ingestemd wordt met de aanvraag dan neemt de gemeente een verkeersbesluit voor het aanwijzen van parkeergelegenheid uitsluitend voor het opladen van elektrische voertuigen. Voor dit besluit worden de normaal geldende procedurevoorschriften gehanteerd.
Nadat het verkeersbesluit onherroepelijk is, wordt een beheerovereenkomst afgesloten met de beheerder van het aanbrengen van een publiek oplaadpunt op gemeentegrond.
Plaatsing en beheer oplaadpunt
De aanvrager van de vergunning voor het plaatsen van een oplaadpunt is tevens de beheerder hiervan. De beheerder is verantwoordelijk voor realisatie, beheer, onderhoud en exploitatie van het oplaadpunt en neemt alle kosten hiervoor voor zijn rekening. De kosten ter bescherming van het oplaadpunt inclusief de oplaadpaal en of andere oplaadinfrastructuur (hekjes, biggenruggen e.d.) zijn ook voor rekening van de beheerder.
Inrichting en beheer parkeerplaatsen
De gemeente zorgt voor het nemen en publiceren van het verkeersbesluit. Zodra dit onherroepelijk is, kan de beheerder het oplaadpunt plaatsen. De gemeente zorgt voor de inrichting van de parkeerplaatsen en de verkeersborden. De kosten hiervoor zijn voor rekening van de beheerder van het oplaadpunt.
De beheerder van het oplaadpunt is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar voor gebruikers, hulpdiensten en gemeenten in het geval van vragen, storingen en calamiteiten. De telefoonnummers van de storingsdienst en de helpdesk zijn vermeld op de oplaadpaal en/of op andere oplaadinfrastructuur.
Het oplaadpunt is 24 uur per dag en 7 dagen per week openbaar toegankelijk, in die zin dat deze voor iedereen te gebruiken is voor het opladen van zijn of haar elektrische voertuig. De beheerder zorgt voor zoveel mogelijk actuele informatie richting gebruikers over de aanwezigheid en beschikbaarheid van het oplaadpunt, via algemeen beschikbare kanalen zoals deze gebruikelijk zijn in de markt voor openbare laaddiensten.
Het oplaadpunt is inter-operabel conform de landelijk en internationale afspraken, waaronder de uitwisselbaarheid van laadpassen en het gebruik van standaard-stekkers.
Om te bewerkstelligen dat elektrische voertuigen ook aan de bron geen CO2-uitstoot veroorzaken, mag de beheerder van het oplaadpunt alleen gegarandeerd groene stroom (laten) leveren.
Het oplaadpunt voldoet aan alle daaraan gestelde (nationale en internationale) veiligheidseisen.
De beheerder is aansprakelijk voor alle schade die door het gebruik van het oplaadpunt of anderszins aan derden wordt veroorzaakt. De gemeente Alblasserdam is op geen enkele manier aansprakelijk voor eventuele schade die door het oplaadpunt is veroorzaakt. De beheerder vrijwaart hiervoor de gemeente.
Betaald parkeren / vergunninghouders / parkeerschijfzone
In gebieden waar betaald parkeren of vergunninghoudersparkeren (in de toekomst) wordt ingevoerd of waar de maximale parkeerduur (parkeerschijfzone) of enige andere restrictie geldt, geldt deze restrictie onverminderd ook voor de parkeerplaatsen voor het opladen van een elektrische voertuig.
Het college ziet toe op het juiste gebruik van de aangewezen parkeerplaatsen en kan indien nodig handhavend optreden. Het juiste gebruik is: als een elektrisch voertuig met de kabel aangesloten is op de oplaadpaal. Daarnaast wordt ook gehandhaafd op het fiscaal regime, parkeervergunning, parkeerschijfzone en andere restricties die voor de parkeerplaatsen gelden.
Intrekken/wijzigen van vergunning en verkeersbesluit
Indien de beheerder van het oplaadpunt zich niet houdt aan de voorschriften verbonden aan de beheerovereenkomst dan kan het college de overeenkomst intrekken. Het college kan in dat geval ook het verkeersbesluit, waarbij de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen zijn aangewezen, intrekken.
Het college kan de beheerovereenkomst en/of het verkeersbesluit tevens intrekken, wanneer in de praktijk niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van het oplaadpunt.
In deze gevallen heeft de beheerder het recht en de plicht het oplaadpunt binnen een door het college aan te geven termijn te verwijderen. De hiermee samenhangende kosten zijn voor de rekening van de beheerder.
Het college kan de vergunning ook wijzigen of intrekken indien een wegreconstructie plaatsvindt als gevolg waarvan de aangewezen parkeerplaatsen zullen verdwijnen. In dat geval zal de gemeente samen met de beheerder bezien of een tijdelijke alternatieve locatie voor het oplaadpunt inclusief de bijbehorende parkeerplaatsen in de directe nabijheid mogelijk is. Kosten hiervoor zijn voor rekening van de gemeente, wanneer de wegreconstructie plaatsvindt binnen vijf jaar na afgifte van de vergunning. De kosten zijn voor rekening van de beheerder wanneer de wegreconstructie later dan vijf jaar na afgifte van de vergunning plaatsvindt.
Informatie over gebruik oplaadinfrastructuur
De beheerder van een oplaadpunt geeft op verzoek van het college inzicht in het feitelijke gebruik hiervan.
Het college beseft dat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en laadinfrastructuur nieuw en nog volop in ontwikkeling zijn. Met deze beleidsregels wil het college duidelijkheid verschaffen over de voorwaarden, criteria en condities die van toepassing zijn op het realiseren van oplaadpunten in de gemeente. In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten van deze beleidsregels af te wijken.
Er wordt medewerking verleend voor de plaatsing van maximaal 25 oplaadpalen in de openbare ruimte in Alblasserdam. Na het bereiken van dit aantal zal aan de hand van een evaluatie beoordeeld worden of uitbreiding van het aantal binnen het beleidskader wenselijk is.
Alvorens het oplaadpunt in gebruik wordt genomen, dient er een beheerovereenkomst te zijn ondertekend tussen de gemeente en de betreffende aanvrager.
Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de beleidsregel, indien toepassing hiervan leidt tot onredelijkheid en onbillijkheid van overwegende aard.