Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lelystad

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lelystad houdende regels omtrent subsidie voor voor- en vroegschoolse educatie Subsidieregeling voor- en vroegschoolse educatie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLelystad
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lelystad houdende regels omtrent subsidie voor voor- en vroegschoolse educatie Subsidieregeling voor- en vroegschoolse educatie
CiteertitelSubsidieregeling voor- en vroegschoolse educatie
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerponderwijs
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze subsidieregeling wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-07-201601-01-2018nieuwe regeling

12-07-2016

Gemeenteblad 2016, 101051

160011047

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Voor- en vroegschoolse educatie

Subsidieregeling voor- en vroegschoolse educatie

 

Nummer: 160011047

 

Het college van de gemeente Lelystad;

 

gelet op:

 

de Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad;

 

overwegende dat:

 

bestuurs- en prestatieafspraken VVE met het rijk en partners zijn gesloten;

 

BESLUIT:

 

vast te stellen de SubsidieregelingVoor- en vroegschoolse educatie

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • -

    ASVL: Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad

  • -

    VVE: Voor- en Vroegschoolse Educatie

  • -

    VVE-kinderen: kinderen die vallen onder de brede doelgroepdefinitie zoals vastgelegd in het gemeentelijk VVE beleidskader en die als zodanig zijn geïndiceerd door het college aan te wijzen instantie.

  • -

    Adviesgroep VVE: Overlegorgaan betreffende het Lelystadse VVE-beleid waarin de gemeente Lelystad en kernpartners vertegenwoordigd zijn.

  • -

    Kernpartners: Stichting SchOOL, SCPO, SKO, Stichting Noor, GO! Kinderopvang en GGD

  • -

    Schilpartners: de instellingen die activiteiten gericht op de leesbevordering van kinderen verzorgen.

  • -

    VVE beleid: het gemeentelijk VVE beleid zoals vastgelegd in de Nota Jongleren en de Nota Verder Jongleren

  • -

    VVE kindplaats: voorschoolse educatievoorziening per kind bestaande uit tenminste vier dagdelen per week van minimaal 2,5 uur gedurende tenminste 40 weken per jaar.

  • -

    VVE monitor: de jaarlijks op te stellen onderzoek naar en evaluatie van de resultaten van het VVE-beleid.

  • -

    Prestatieafspraken: de afspraken over door de kernpartners te leveren prestaties op het gebied van VVE.

  • -

    OOGO: het op overeenstemming gericht overleg over het onderwijs in Lelystad.

  • -

    SMART: Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten en voor zover het past binnen het gestelde in de Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad.

Artikel 3. Activiteiten

  • 1.

    VVE-Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten binnen peuterspeelzalen en kindcentra die bijdragen aan het bieden van optimale ontwikkelkansen voor kinderen met een taalachterstand, door een kwalitatief hoogwaardig aanbod van voor- en vroegschoolse educatie terealiseren zoals omschreven in het VVE beleid.

  • 2.

    De activiteiten dienen te zijn gericht op het verwezenlijken van de prestatieafspraken.

Artikel 4. Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan kernpartners.

Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van de activiteiten.

  • 2.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten die al op andere wijze zijn gesubsidieerd.

Artikel 6. Wijze van verdeling

De verdeling van het beschikbare subsidiebedrag tot maximaal het subsidieplafond wordt jaarlijks bepaald in afstemming met de adviesgroep en goedgekeurd door het OOGO.

Artikel 7. Aanvraag

Aanvullend op artikel 8 van de ASVL, dient de aanvrager op grond van deze subsidieregeling tevens de volgende gegevens te verstrekken:

  • a.

    een SMART geformuleerd plan van aanpak gericht op het realiseren van de doelstellingen van het gemeentelijk VVE beleid, waarin minimaal is opgenomen: een beschrijving van de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de realisatie van meetbare resultaten die bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen van het gemeentelijk VVE beleid;

  • b.

    de benoeming van samenwerkingspartners en een beschrijving van de wijze waarop wordt samengewerkt;

  • c.

    een beschrijving van de werkwijze die wordt toegepast bij de uitvoering van de te subsidiëren activiteiten;

  • d.

    een document waaruit blijkt dat de aanvraag voldoet aan de afspraken over de verdeling van het budget zoals bedoeld in artikel 6.

Artikel 8. Aanvullende weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 11 van de ASVL wordt een aanvraag tevens geweigerd indien de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd een winstoogmerk hebben.

Artikel 9. Bijzondere verplichtingen

  • 1.

    De activiteiten zijn gebaseerd op een aanpak of methodiek die gecertificeerd is en het kader van VVE. Voor voorschoolse VVE activiteiten wordt Kaleidoscoop gehanteerd.

  • 2.

    De subsidieontvanger werkt jaarlijks mee aan de VVE monitor van de gemeente Lelystad door jaarlijks voor 1 juli de gegevens aan te leveren zoals aangegeven in de Nota Verder Jongleren.

Artikel 10. Eindverantwoording

De eindverantwoording dient te bestaan uit een financieel en inhoudelijk verslag met betrekking tot de gesubsidieerde activiteiten. Aanvullend op de bepalingen van hoofdstuk 6 van de ASVL, dient het inhoudelijk verslag tevens te omvatten:

  • a.

    een logische koppeling naar de onderdelen van het plan van aanpak;

  • b.

    een overzicht van de bereikte doelen (met toelichting vanuit het proces) en resultaten.

  • c.

    een overzicht van de VVE locaties die gebruik hebben gemaakt van de subsidie;

  • d.

    een overzicht waarin inzichtelijk wordt gemaakt welke organisaties hebben samengewerkt bij het realiseren van de doelen en resultaten;

  • e.

    een beschrijving van de wijze waarop voorschoolse en vroegschoolse voorzieningen de samenwerking hebben afgestemd;

  • f.

    een beschrijving van de wijze waarop betrokken partners gewerkt hebben aan een eenduidige werkwijze of aanpak; en

  • g.

    een beschrijving van de wijze waarop ouders zijn betrokken bij het proces en wat daarvan de resultaten zijn.

Artikel 11. Hardheidsclausule

  • 1.

    Het college kan, met uitzondering van de artikelen 1 tot en met 4, (bepalingen van) deze subsidieregeling buiten toepassing laten, indien naar het oordeel van het college in bijzondere individuele gevallen de toepassing van een artikel uit deze verordening leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

  • 2.

    Toepassing van het vorige lid wordt gemotiveerd in de subsidiebeschikking.

Artikel 12. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na haar bekendmaking en is van toepassing op alle subsidieaanvragen die betrekking hebben op 2017.

  • 2.

    Deze subsidieregeling wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2018.

  • 3.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als:Subsidieregeling voor- en vroegschoolse educatie.

 

Lelystad 12 juli 2016.

 

Het college van de gemeente Lelystad,

 

de secretaris, de burgemeester,