Artikel 1 - Begripsbepalingen
- a.Aanbestedende dienst: het dagelijks bestuur van waterschap Drentse
                            Overijsselse Delta, Rijn en IJssel, Vechtstromen of Zuiderzeeland.  
- b.Klacht: een klacht is een schriftelijke melding van een
                            belanghebbende over een aanbestedingsprocedure waarin gemotiveerd wordt
                            aangegeven op welke punten hij het niet eens is met de aanbesteding of
                            een onderdeel daarvan. 
- c.Klachtenmeldpunt Aanbesteden: een commissie van vier personen die de
                            Klachten behandelt. 
- d.Samenwerkingsverband Waterkracht: samenwerking tussen waterschap
                            Drentse Overijsselse Delta, Rijn en IJssel, Vechstromen en
                            Zuiderzeeland. 
Artikel  2 - Doel Klachtenregeling Aanbesteden
Toepassing van de Klachtenregeling Aanbesteden heeft tot doel dat Klachten
                        niet nodeloos aan de rechter worden voorgelegd, maar in onderling overleg
                        snel en laagdrempelig worden opgelost.
Artikel 3 - Indienen van een klacht
- 1. Een Klacht kan worden ingediend door belanghebbenden bij het verwerven
                            van een overheidsopdracht. De volgende categorieën kunnen onderscheiden
                            worden: - a.geïnteresseerde Ondernemers; 
- b. (potentiële) inschrijvers en gegadigden; 
- c. onderaannemers van (potentiële) inschrijvers en
                                    gegadigden; 
- d. brancheorganisaties en branchegerelateerde adviescentra van
                                    Ondernemers. 
 
- 2. Onderaannemers kunnen een Klacht indienen over de aanbestedende dienst,
                            maar kunnen geen Klacht indienen die gaat over hun relatie met een
                            hoofdaannemer. 
- 3.Anoniem klagen is niet mogelijk. 
Artikel 4 - Onderwerp van een klacht
- 1. Klachten hebben betrekking op aspecten van aanbestedingen die binnen de
                            werking van de Aanbestedingswet 2012 vallen. De aanbestedingen kunnen
                            Europees of nationaal zijn. Onder nationale aanbestedingen worden ook de
                            meervoudige onderhandse procedure als de enkelvoudige onderhandse
                            procedure begrepen. 
- 2. Over het Aanbestedingsbeleid zelf kunnen geen klachten worden
                            ingediend. 
- 3. Klachten moeten betrekking hebben op het handelen of nalaten van de
                            Aanbestedende dienst in een concrete aanbesteding dat in strijd is met
                            wettelijke bepalingen of andere voorschriften die voor die aanbesteding
                            gelden. 
Artikel 5 - Termijn van indienen van een klacht
- 1. De klager dient zijn Klacht in een zo vroeg mogelijk stadium in, zodat
                            de Klacht zoveel als mogelijk onvolkomenheden in de lopende
                            aanbestedingsprocedure kan verhelpen. 
- 2. Vragen en verzoeken van de Ondernemer worden eerst tijdens de
                            aanbestedingsprocedure gesteld in de Nota van Inlichtingen. 
Artikel 6 - Wijze van indienen van een klacht
- 1. Klachten worden schriftelijk ingediend bij het Klachtenmeldpunt
                            Aanbesteden. 
- 2. De schriftelijke Klacht bevat ten minste: - a. De omschrijving van de Klacht en een beschrijving hoe de Klacht
                                    zou kunnen worden verholpen; 
- b. De naam en adres van de klager; 
- c.
- d. De aanduiding van de aanbesteding (naam en referentienummer
                                    aanbesteding) 
- e. De klager voegt alle relevante informatie toe die noodzakelijk
                                    is om de Klacht goed te kunnen behandelen. 
 
- 3. Voor het indienen van een Klacht kan gebruik worden gemaakt van het
                            daartoe bestemde Klachtenformulier. 
- 4. Aan de indiening van een Klacht zijn geen kosten verbonden. 
Artikel 7 - Samenstelling Klachtenmeldpunt Aanbesteden
- 1. Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden wordt gevormd door vier personen, die
                            niet direct betrokken zijn bij de aanbesteding waar de Klacht betrekking
                            op heeft. 
- 2. Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden bestaat uit één persoon van elk
                            waterschap dat deelneemt in het samenwerkingsverband Waterkracht. 
- 3. Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden bestaat uit één voorzitter en drie
                            leden. 
- 4. Elk waterschap wijst een persoon aan, welke eventueel kan worden
                            vervangen door een andere persoon van dat waterschap.  
- 5. Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden komt zo vaak bijeen als zij dit nodig
                            acht.  
- 6. Indien het Klachtenmeldpunt Aanbesteden niet volledig is, wordt de
                            vergadering verdaagd.  
Artikel 8 - Procedure afhandeling klacht
- 1. Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden bevestigt zo spoedig mogelijk de
                            ontvangst van de Klacht. 
- 2. De indiening van een Klacht schort een lopende aanbestedingsprocedure
                            niet op. Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden kan de Aanbestedende dienst
                            verzoeken om beslissingen in een lopende aanbestedingsprocedure uit te
                            stellen totdat het Klachtenmeldpunt Aanbesteden de Klacht heeft
                            afgehandeld. 
- 3. Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden kan besluiten een Klacht niet in
                            behandeling te nemen indien de Klacht niet in overeenstemming is met de
                            eisen zoals geformuleerd in deze regeling. 
- 4. Wanneer het Klachtenmeldpunt Aanbesteden een Klacht niet in behandeling
                            neemt, wordt dit aan de klager gemotiveerd meegedeeld. 
- 5. Wanneer het Klachtenmeldpunt Aanbesteden een Klacht in behandeling
                            neemt, wordt dit aan de klager medegedeeld en wordt een indicatieve
                            beschrijving gegeven van het verdere procedureverloop. Bij de
                            behandeling van Klachten streeft het Klachtenmeldpunt Aanbesteden naar
                            een goede balans tussen snelheid van behandeling van een Klacht en bij
                            die behandeling in acht te nemen zorgvuldigheid. 
Artikel 9 - Wijze van onderzoek
- 1. Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden onderzoekt of de Klacht terecht
                            is. 
- 2. Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden begint zo spoedig mogelijk met dit
                            onderzoek, zet dit voortvarend voort en houdt daarbij rekening met de
                            planning van de aanbestedingsprocedure. 
- 3. Indien daartoe noodzaak bestaat neemt het Klachtenmeldpunt Aanbesteden
                            contact op met de klager, waarin de klager in de gelegenheid wordt
                            gesteld om de Klacht toe te lichten. 
Artikel 10 - Inschakeling van deskundigen
- 1.Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden kan, op verzoek van de klager,
                            adviseren aan de Aanbestedende Dienst om de Klacht, voordat daarop door
                            de Aanbestedende Dienst wordt beslist, voor bemiddeling of advies voor
                            te leggen aan de Commissie van Aanbestedingsexperts.  
Artikel 11 - Afhandeling van de klacht
- 1. Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden geeft schriftelijk advies aan de
                            Aanbestedende Dienst over de te nemen beslissing. 
- 2. De Aanbestedende Dienst beslist over de klacht aan de hand van het
                            oordeel van het Klachtenmeldpunt Aanbesteden. Als de Klacht terecht of
                            deels terecht is, bepaalt de Aanbestedende dienst of en welke
                            corrigerende of preventieve maatregelen zullen worden getroffen. Als de
                            Klacht niet terecht is, dan wordt de Klacht afgewezen. Als de Klacht,
                            gelet op de stand van de aanbestedingsprocedure, te laat is ingediend of
                            niet voldoet aan de indieningseisen wordt de klacht niet in behandeling
                            genomen. 
- 3. De beslissing wordt gemotiveerd en zo spoedig mogelijk aan de klager
                            meegedeeld. De andere in de aanbestedingsprocedure betrokkenen worden op
                            de hoogte gesteld, voor zover het transparantiebeginsel of
                            gelijkheidsbeginsel dat vereist. 
- 4. Nadat op de Klacht is beslist of is nagelaten binnen een redelijke
                            termijn op de Klacht een beslissing te nemen, kan de klager de Klacht
                            aan de Commissie van Aanbestedingsexperts voorleggen. Een Klacht kan
                            niet aan de Commissie van Aanbestedingsexperts worden voorgelegd als de
                            Aanbestedende Dienst niet de gelegenheid heeft gehad om binnen de
                            meegedeelde richttermijn op de Klacht te beslissen. 
Artikel 12 - Slotbepalingen
- 1. In de gevallen waarin de Klachtenregeling Aanbesteden niet voorziet,
                            oordeelt het Klachtenmeldpunt Aanbesteden naar redelijkheid en
                            billijkheid. 
- 2. De Klachtenregeling Aanbesteden treedt in werking één dag na
                            bekendmaking.