Organisatie | DCMR Milieudienst Rijnmond |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de DCMR Milieudienst Rijnmond 2014 |
Citeertitel | Controleverordening DCMR Milieudienst Rijnmond 2014 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-12-2014 | 01-01-2014 | Deze regeling vervangt de Controleverordening DCMR Milieudienst Rijnmond 2010 | 03-12-2014 Huis-aan-huisblad | 21834030 |
Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling DCMR Milieudienst Rijnmond,
Gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van 5 november 2014,
Gelet op artikel 217 van de Provinciewet;
Gelet op het Besluit accountantscontrole gemeenten,
Gelet op artikel 57 van de Wet gemeenschappelijke regelingen,
Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de DCMR Milieudienst Rijnmond 2014
In deze verordening wordt verstaan onder:
gemeenschappelijke regeling tot instandhouding en beheer van de DCMR Milieudienst Rijnmond.
het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling.
het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling.
de directeur van de gemeenschappelijke regeling.
de DCMR Milieudienst Rijnmond.
een accountant of accountantskantoor als bedoeld in artikel 393, eerste lid van Boek 2 van het Burgerlijke Wetboek, belast met de controle van de in artikel 201 Provinciewet bedoelde jaarrekening.
de controle van de in artikel 201 Provinciewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de accountant van:
- het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samen-stelling van het vermogen;
- het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties;
- het in overeenstemming zijn van de door het dagelijks bestuur opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens Algemene Maatregel van Bestuur te stellen regels als bedoeld in artikel 190 Provinciewet;
- de inrichting van het financieel beheer en de administratieve organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;
waarbij de nadere regels die bij of krachtens Algemene Maatregel van Bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 217 Provinciewet, in acht worden genomen.
h.rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole
het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de begroting en de relevante wet- en regelgeving, waaronder verordeningen, besluiten van het algemeen bestuur en besluiten van het dagelijks bestuur, zoals bedoeld in het Besluit accountants-controle gemeenten.
Artikel 3 informatieverstrekking door het dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat alle aan de jaarrekening ten grondslag liggende veror-deningen, nota’s, besluiten van de directeur, besluiten van het dagelijks bestuur en besluiten van het algemeen bestuur, administraties, plannen, overeenkomsten, berekeningen en dergelijke voor de accountant ter inzage liggen en goed toegankelijk zijn.
Artikel 5 toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden, het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren en informatiedragers van de dienst.
Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat alle ambtenaren van de dienst zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en voor de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6 overige controles en opdrachten
Het dagelijks bestuur draagt de zorg voor de verantwoording aan derden, zoals de belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS en dergelijke, en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht.Indien een deel van deze vereisten door een accountant moet worden uitgevoerd, is het dagelijks bestuur bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door het algemeen bestuur benoemde accountant, indien dit in het belang is van de dienst.
Indien de accountant bij een controle majeure afwijkingen constateert waaraan naar zijn mening door het dagelijks bestuur onvoldoende aandacht wordt besteed en die derhalve kunnen leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij deze terstond schriftelijk aan het algemeen bestuur en zendt een afschrift hiervan aan het dagelijks bestuur.
In aanvulling op artikel 217, het derde en vierde lid van de Provinciewet, voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde controles verslag uit over zijn bevindingen van niet van bestuurlijk belang aan de ambtenaar van wie het geldelijk beheer, het ver-mogensbeheer, de administratie en de beheersdaden zijn gecontroleerd, de directeur en het hoofd Financiën dan wel andere daarvoor in aanmerking komende ambtenaren.