Organisatie | Harlingen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Integriteitsbeleid 2016 gemeente Harlingen |
Citeertitel | Integriteitsbeleid 2016 gemeente Harlingen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Onbekend.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-04-2016 | 01-03-2016 | Nieuwe regeling | 22-03-2016 | Onbekend. |
dat het in zijn vergadering van dinsdag 22 maart 2016 definitief heeft vastgesteld:
Deze besluiten treden in werking op de dag na die van bekendmaking en voor zover nodig met terugwerkende kracht per 1 maart 2016.
Aldus vastgesteld in de vergadering van bergemeester en wethouders vande gemeente harlingen d.d. 22 maart 2016.
Artikel 1. Integriteit: meer dan regels
Ambtenaren en ‘gewone’ werknemers lijken in veel gevallen op elkaar. Toch zijn er ook belangrijke verschillen. Zo geldt voor ambtenaren de Ambtenarenwet en is de CAR-UWO is van toepassing.
De Ambtenarenwet regelt onder meer dat het bevoegd gezag verplicht is een integriteitbeleid te voeren, dat bovendien onderdeel is van het personeelsbeleid. Daarnaast is voor ambtenaren het afleggen van de eed of belofte verplicht en moeten zij hun nevenwerkzaamheden en financiële belangen melden. In bijlage 1 zijn enkele bijzondere (integriteit)bepalingen uit de CAR-UWO opgenomen.
Het is van belang te beseffen dat de ambtelijke positie niet alleen een juridische aangelegenheid is. Het ambtenaar-zijn vraagt om een bepaalde attitude, een mentaliteit: die van het besef van werken voor de overheid, in een organisatie met op veel terreinen verregaande bevoegdheden, in een omgeving die ten minste elke vier jaar van politieke kleur kan veranderen. Bovendien kijkt de buitenwacht kritisch mee.
Steeds opnieuw moeten we afwegen wat een juiste beslissing is, rekening houdend met de individuen en groepen die er in redelijkheid aanspraak op kunnen maken dat bij de beslissing ook met hun rechten en belangen rekening wordt gehouden.
Dit integriteitbeleid helpt daarbij door regels te stellen, door expliciet te maken welk gedrag wij van onze mensen verwachten, door het bevorderen van het bewustzijn van risico’s en door handvatten te bieden bij (dreigende) aantastingen van integriteit.
Artikel 2. Steun van het management
Een goed integriteitbeleid, dat wordt gesteund door het management, is een belangrijke voorwaarde voor integriteit op de werkvloer. Het management heeft daarin een voorbeeldfunctie. Op die manier wordt vertrouwen opgebouwd. Grensoverschrijdend gedrag krijgt in een dergelijk klimaat minder kans.
Artikel 3. Communicatie van beleid
Duidelijke communicatie over wat in de organisatie wel en niet geoorloofd is, heeft bij Gemeente Harlingen een belangrijke preventieve werking. Gemeente Harlingen draagt er zorg voor dat de medewerkers op passende wijze geïnformeerd worden over het bestaan van dit integriteitbeleid.
Als ambtenaar ben je onderdeel van die overheid. Dat vraagt dat je jouw werk verricht op een professionele, verantwoorde en zorgvuldige manier, met aandacht voor de klantgerichtheid en onafhankelijkheid die in jouw rol mag worden verwacht, en de vereiste vertrouwelijkheid.
Artikel 1. Goed ambtenaarschap
Iedereen die werkzaamheden verricht in dienst van Gemeente Harlingen is zich ervan bewust dat hij of zij een publieke instelling vertegenwoordigt die het algemeen belang van velen moet behartigen. Ambtenaren zijn op grond van de Ambtenarenwet verplicht de ambtseed of -belofte af te leggen (bijlage 4). Bij Gemeente Harlingen leggen ambtenaren de ambtseed of –belofte af bij indiensttreding.
Artikel 2. Omgaan met vertrouwelijke informatie
Een ambtenaar heeft geheimhoudingsplicht ten aanzien van vertrouwelijke informatie waarvan hij of zij in verband met zijn of haar functie op de hoogte is. Bij vertrouwelijke informatie moet vooral gedacht worden aan persoonsgegevens en financiële gegevens van burgers en relaties van de gemeente en voorkennis over beleidsplannen. Ook kennis van eventuele interne problemen valt onder dit begrip. De basisregel is: weet of vermoed je dat informatie vertrouwelijk moet blijven dan wel gevoelig ligt, dan doe je over dergelijke informatie geen mededeling aan derden én zorg je ervoor dat betreffende stukken veilig opgeborgen zijn.
Gemeente Harlingen waardeert het in algemene zin positief wanneer medewerkers (bestuurlijke) functies vervullen in maatschappelijke organisaties of instellingen. Alle nevenwerkzaamheden voor een organisatie, instantie of bedrijf waaruit een conflicterende situatie zou kunnen ontstaan, moeten door een ambtenaar worden gemeld. Hetzelfde geldt voor financiële belangen. Zie hiervoor hoofdstuk 3.
Je meldt een (voorgenomen) nevenactiviteit bij jouw leidinggevende als de activiteit raakvlakken heeft met het uitoefenen van jouw functie. Bijvoorbeeld: in jouw functie adviseer je over subsidie op het terrein van welzijn en in jouw vrije tijd vervul je een bestuursfunctie binnen een welzijnsstichting in dezelfde gemeente.
Je meldt activiteiten die (kunnen) leiden tot een botsing of onverenigbaar zijn met gemeentelijke belangen waar je in jouw functie mee te maken hebt. Bijvoorbeeld: privé voer je actie tegen de sloop van een gebouw en in jouw functie ben je betrokken bij de besluitvorming over de bestemming van dit gebouw.
Ook financiële belangen in de privésfeer (bijvoorbeeld het hebben van aandelen) kunnen een onafhankelijke besluitvorming in de weg staan of de schijn daarvan hebben. Als de organisatie niets weet van jouw financiële belangen, ben je de enige die kan inschatten of dat belang zich verdraagt met het uitoefenen van jouw functie. Heb je in jouw functie een relatie met een bedrijf waar je persoonlijk financieel belang in hebt, vermijd dan risico’s en bespreek dit met jouw leidinggevende.
Artikel 4. Verantwoord omgaan met gemeentelijke voorzieningen
Zaken die de gemeente ter beschikking stelt voor het uitoefenen van het werk, zoals kantoorartikelen, telefoon-, internet- en e-mailfaciliteiten, gereedschappen en kopieerapparaten, gebruik je op verantwoorde wijze en in principe niet voor privédoeleinden. Gebruik van middelen voor pornografie, racisme, discriminatie, bedreiging, seksuele intimidatie of kettingbrieven is niet toegestaan. Het downloaden van illegale software valt onder onverantwoord gebruik. Het downloaden van omvangrijke bestanden dient in overleg met de systeembeheerder te gebeuren.
Je zorgt ervoor dat privégebruik van gemeentelijke apparatuur transparant is, zodat je erop kunt worden aangesproken. Je neemt geen gemeentelijke eigendommen mee naar huis. Het lenen van eigendommen voor privégebruik is alleen mogelijk als je daarvoor toestemming van jouw leidinggevende hebt gekregen.
Artikel 5. Aannemen van geschenken
Bedenk dat achter elk geschenk een – wellicht welgemeende – bedoeling ligt. Het is dan ook zinvol de intentie van de gulle gever kritisch te beschouwen. Ook het moment waarop een geschenk wordt aangeboden, is van belang. Zijn er onderhandelingen gaande met de gever? Of is het een geschenk omdat men gezamenlijk een project heeft afgerond? Hoe groot is het risico van mogelijke beïnvloeding? Dit betekent niet dat geschenken nooit geaccepteerd mogen worden. In bepaalde gevallen kan een geschenk aanvaard worden. Bijvoorbeeld als blijk van dank voor een eenmalige prestatie, zoals bijvoorbeeld het geven van een lezing of het verlenen van hand- en spandiensten bij evenementen. Op afdelingen kunnen afspraken gemaakt worden over het ontvangen van geschenken. Zo is het mogelijk dat relatiegeschenken, zoals kerstpakketten, verloot of verdeeld worden onder de medewerkers.
Je accepteert een geschenk alleen als jouw onafhankelijke opstelling ten opzichte van de gever daardoor niet beïnvloed wordt. Je gaat na of acceptatie van het geschenk verplichtingen schept voor de toekomst. Je bedenkt ook hoe de buitenwereld zou kunnen aankijken tegen het aannemen van een geschenk. In veel gevallen levert dit geen problemen op.
Artikel 6. Uitnodigingen voor reizen, evenementen of diners
Reizen en andere uitstapjes moeten altijd functioneel en in het belang van de gemeente zijn. Snoepreisjes zijn niet geoorloofd. Let op mogelijke belangenverstrengeling bij uitnodigingen voor evenementen, het houden van een lezing of presentatie. Een uitstapje moet altijd een meerwaarde hebben voor de gemeente. Om hierover geen misverstanden te laten ontstaan, dient de leidinggevende in te stemmen met het uitstapje. Bij uitnodigingen voor etentjes, geldt in grote lijnen hetzelfde als voor geschenken. Vraag jezelf altijd af waarom de uitnodiging er ligt. Kan aanvaarding je op enigerlei wijze afhankelijk maken? Zo ja, ga dan niet! Indien er geen bezwaren lijken te zijn, meld dan het etentje bij de leidinggevende.
Er zijn verschillende situaties te bedenken waarin een ambtenaar zakelijk gezien te maken krijgt met vrienden of familieleden. Dit kan zijn bij een vergunningaanvraag, maar bijvoorbeeld ook bij het inhuren van externe expertise van een bureau waar een vriend of familielid werkt. De ontvangst van een aanvraag voor een vergunning, subsidie en dergelijke van familieleden, vrienden en kennissen, moet altijd gemeld worden aan de leidinggevende. De behandeling van een dergelijke aanvraag laat een ambtenaar zoveel mogelijk over aan collega’s. Iemand kan zich immers verplicht voelen doordat er een bepaalde (familie/vriendschap) relatie bestaat. Daarmee wordt (de schijn van) vriendjespolitiek voorkomen.
Je bent alert op situaties in jouw werk waarin je met privérelaties te maken krijgt. Je licht jouw leidinggevende in over aanvragen en offertes van vrienden, familieleden of bedrijven waarin familieleden of vrienden werkzaam zijn. Je voorkomt de schijn van vriendjespolitiek en behandelt dergelijke vragen niet zelf.
Je let bij het inhuren van ex-collega’s goed op het volgen van de juiste procedure van inhuur en aanbesteding. Je kunt motiveren waarom de inhuur van een ex-ambtenaar als zelfstandige nodig en verantwoord is. Je realiseert zich hoe dat kan overkomen op de buitenwereld die geen achtergrondinformatie heeft. Je bespreekt de risico’s met jouw leidinggevende.
Artikel 8. Reageren op niet-integere zaken
Gemeente Harlingen verwacht van haar ambtenaren dat zij reageren wanneer er iets gebeurt op de werkplek wat in strijd is met de hiervoor genoemde gedragsregels. Dit geldt natuurlijk voor vermoedens van ernstige schendingen, zoals fraude en corruptie, wettelijke bepalingen en dienstvoorschriften. Maar het geldt zeker ook voor twijfelgevallen, voor de grijze gebieden. Het is belangrijk dat je hierover praat met elkaar, collega’s aanspreekt op gedrag en leidinggevenden tijdig op de hoogte stelt. Op deze manier wordt een gedragscode geen statisch gegeven. Waarden en normen veranderen tenslotte in de tijd. Erover praten doorbreekt taboes, leidt tot meer inzicht en tot evaluatie en zo nodig bijstellen van de normen.
Je bespreekt twijfels over de integriteit van collega’s zoveel mogelijk met henzelf. Is dit niet mogelijk of leidt het niet tot resultaat, dan licht je de leidinggevende, de vertrouwenspersoon, de burgemeester of een wethouder in. Onze organisatie kent een externe vertrouwenspersoon via ArboNed, mw. Mies Poiesz, 058 2339233, mobiel: 06-20585496, e-mail mies.poiesz@arboned. Met de vertrouwenspersoon kan vrijuit gepraat worden, omdat alles wat besproken wordt, vertrouwelijk wordt behandeld. Een uitzondering bestaat slechts voor strafrechtelijke delicten. De vertrouwenspersoon biedt ondersteuning en hulp bij het zoeken naar oplossingen.
Bij vermoedens van fraude, maar ook bij andere twijfelachtige zaken, kun je gebruikmaken van de in dit document opgenomen regeling vermoeden misstand (hoofdstuk 4). De gemeente is verplicht om te reageren op jouw melding. Wil je dat niet bekend wordt dat jij de misstand aankaart, dan kun je via de vertrouwenspersoon een melding doen. Alleen de vertrouwenspersoon is dan op de hoogte van jouw identiteit.
Hoofdstuk 3. Regeling melding nevenwerkzaamheden en financiële belangen
Deze regeling wil duidelijkheid bieden aan medewerkers over het opgeven van nevenwerkzaamheden en financiële belangen. Medewerkers krijgen zo antwoorden op vragen op wat mag en moet en welke functies of belangen bijzondere verplichtingen met zich meebrengen.
Artikel 2. Maatschappelijke betrokkenheid
Gemeente Harlingen waardeert het in algemene zin positief wanneer medewerkers (bestuurlijke) functies vervullen in maatschappelijke organisaties of instellingen. In bijzondere gevallen kan de gemeentesecretaris, op verzoek van de medewerker en in overleg met diens leidinggevende, hiervoor bepaalde faciliteiten verlenen.
Artikel 3. Belangenverstrengeling
De medewerker vervult geen nevenwerkzaamheden in organisaties als daarbij sprake is of kan zijn van strijdigheid met het belang van de gemeente of van strijdigheid c.q. belangenverstrengeling met de functie die hij of zij binnen de gemeente vervult.
Artikel 4. Meldingsplicht nevenwerkzaamheden en financiële belangen
De medewerker is verplicht nevenwerkzaamheden en financiële belangen te melden via het daartoe vastgestelde formulier (bijlage 2 en/of bijlage 3), indien:
Artikel 5. Toestemming nevenwerkzaamheden
Toestemming tot het verrichten van nevenwerkzaamheden, wordt schriftelijk verleend. Het college van B&W verleent de toestemming voor nevenwerkzaamheden van de gemeentesecretaris. Voor nevenwerkzaamheden van overige medewerkers, verleent de gemeentesecretaris toestemming. Aan de toestemming kunnen beperkingen of voorwaarden worden verbonden. Toestemming of afwijzing wordt schriftelijk vastgelegd.
Toestemming kan onder andere worden geweigerd als de nevenwerkzaamheden een zeker risico meebrengen met betrekking tot een of meer van de volgende aspecten:
Indien geen toestemming wordt verleend, wordt dit schriftelijk gemotiveerd aan de medewerker ter kennis gebracht.
Voor de medewerker aan wie toestemming is verleend om nevenwerkzaamheden te verrichten, gelden in ieder geval de volgende algemene voorwaarden:
De medewerker is verplicht in geval van nevenwerkzaamheden waarbij sprake is van een arbeidsverhouding (een betaalde baan), de regels van de Arbeidstijdenwet en daaruit voortvloeiende besluiten en voorschriften in acht te nemen.
Nevenwerkzaamheden van medewerkers met bijvoorbeeld de volgende functies worden openbaar gemaakt:
De gemeentesecretaris kan bij separaat besluit bepalen dat de nevenwerkzaamheden van andere ambtenaren die integriteitgevoelige functies vervullen, eveneens openbaar worden gemaakt.
Artikel 8. Wijze van openbaarmaking
Openbaarmaking vindt plaats door een actuele opgave van deze nevenwerkzaamheden in het stadhuis van Gemeente Harlingen ter inzage te hebben. De openbaarmaking wordt bekendgemaakt via de website van Gemeente Harlingen.
Hoofdstuk 4. Regeling melding vermoeden misstand
Het is belangrijk dat medewerkers die een vermoeden van een misstand hebben, deze op een laagdrempelige wijze kunnen aankaarten bij de organisatie. Dit kan bijdragen aan het waarborgen van de integriteit en (verdere) schade voorkomen.
In media wordt op regelmatige wijze bericht over ‘klokkenluiders’. (Ex-)werknemers zien zich genoodzaakt om buitenstaanders informatie te verschaffen over situaties waarbij zij van mening zijn dat sprake is van een misstand. Deze regeling kan ertoe bijdragen dergelijke situaties voor te zijn door in voortijdig stadium dergelijk signalen serieus te nemen, te onderzoeken en daar waar nodig van een oplossing te voorzien.
Doel van deze regeling is daarom:
Artikel 2. Bescherming van de melder
Het bepaalde in lid 2 en 3 van dit artikel geldt ook voor de medewerker die te goeder trouw een vermoeden van een misstand in een andere organisatie dan die van Gemeente Harlingen, volgens de in die organisatie geldende regels, bij die organisatie heeft gemeld. De bescherming geldt alleen als de medewerker:
De medewerker heeft recht op juridische bijstand wanneer hij of zij als gevolg van het te goeder trouw melden van een vermoeden van een misstand nadelige gevolgen ondervindt in zijn of haar rechtspositie, tijdens en/of na het volgen van deze regeling. Deze juridische bijstand wordt gefinancierd door Gemeente Harlingen.
Artikel 6. Melding door een ex-medewerker
Een ex-medewerker die een vermoeden van een misstand wil melden, doet dit binnen een periode van twaalf maanden na zijn of haar ontslag of beëindiging van zijn of haar werkzaamheden voor Gemeente Harlingen bij een vertrouwenspersoon. Hij of zij kan alleen een melding van een vermoeden van een misstand doen als hij of zij in de hoedanigheid van medewerker kennis heeft gekregen van het vermoeden.
Artikel 7. Informeren van het bevoegd gezag
De leidinggevende of de vertrouwenspersoon bij wie een melding is gedaan, draagt er zorg voor dat het bevoegd gezag onverwijld op de hoogte wordt gesteld van de melding en van de datum waarop de melding ontvangen is.
Artikel 8. Ontvangstbevestiging door het bevoegd gezag
Het bevoegd gezag zendt aan de melder of de vertrouwenspersoon bij wie het vermoeden van een misstand is gemeld, een ontvangstbevestiging. In het laatste geval stuurt de vertrouwenspersoon de ontvangstbevestiging door aan de melder. De ontvangstbevestiging bevat het gemelde vermoeden van een misstand en de datum waarop de melder het vermoeden heeft gemeld.
Artikel 10. Standpunt en kennisgeving door het bevoegd gezag
Indien niet binnen tien weken een standpunt kan worden gegeven, wordt de melder of de vertrouwenspersoon bij wie de melding is gedaan, voordat deze termijn is verstreken daarvan door middel van een kennisgeving schriftelijk en gemotiveerd op de hoogte gesteld. Het bevoegd gezag kan het advies met ten hoogste vier weken verdagen.
Artikel 14. Onderzoek door het externe meldpunt
Wanneer de inhoud van bepaalde door het bevoegd gezag verstrekte informatie vanwege het vertrouwelijke karakter uitsluitend ter kennisneming van het externe meldpunt dient te blijven, wordt dit aan het externe meldpunt meegedeeld. Het externe meldpunt beveiligt informatie met een vertrouwelijk karakter tegen kennisneming door onbevoegden.
Artikel 15. Advies en kennisgeving door het externe meldpunt
Indien niet binnen acht weken een advies kan worden gegeven, wordt de melder of de vertrouwenspersoon bij wie de melding is gedaan alsmede het bevoegd gezag voordat deze termijn is verstreken, daarvan door middel van een kennisgeving schriftelijk en gemotiveerd op de hoogte gesteld. Het externe meldpunt kan het advies met ten hoogste vier weken verdagen.
Het advies wordt, in geanonimiseerde vorm en met inachtneming van het eventueel vertrouwelijke karakter van de aan het externe meldpunt verstrekte informatie en de ter zake geldende wettelijke bepalingen, door het externe meldpunt openbaar gemaakt op een wijze die het externe meldpunt geëigend acht, tenzij zwaarwegende belangen zich hiertegen verzetten.
Hoofdstuk 5. Klachtenregeling Ongewenst Gedrag
De werkgever is verplicht om zich in te spannen voor een werkomgeving die vrij is van agressie, (seksuele) intimidatie, discriminatie, pesten en ander ongewenst gedrag dat tot psychische belasting kan leiden.
Het is belangrijk dat medewerker die een klacht over ongewenst gedrag heeft, deze op een laagdrempelige wijze kan aankaarten bij de organisatie. Dit kan bijdragen aan het waarborgen van de integriteit en (verdere) schade voorkomen.
In deze regeling wordt verstaan onder:
gedrag dat valt binnen de begrippen discriminatie, (seksuele) intimidatie zoals verwoord in artikel 1, 1 a en 2 van de Algemene wet gelijke behandeling en agressie geweld en pesten zoals bedoeld in de Arbowet artikel 3, 2e lid juncto artikel 1, 3e lid sub e en f;
De commissie heeft tot taak een klacht te onderzoeken en daarover advies uit te brengen aan het bevoegd gezag.
Artikel 8. In behandeling nemen van de klacht
De commissie kan de klacht voorts niet in behandeling nemen indien:
er sprake is van een uitzondering als bedoeld in artikel 9:8, 1e en 2e lid van de Algemene wet bestuursrecht;
Artikel 9. Onderzoek naar de klacht
Ten behoeve van het onderzoek, is de commissie bevoegd bij het bevoegd gezag alle inlichtingen in te winnen die zij voor de vorming van haar advies nodig acht. Het bevoegd gezag verschaft de commissie de gevraagde inlichtingen en stelt de commissie desgevraagd in de gelegenheid de werkomgeving te aanschouwen.
De commissie hoort de klager, de aangeklaagde en de getuigen in beginsel buiten elkaars aanwezigheid. De commissie stelt de klager en de aangeklaagde in de gelegenheid van elkaars zienswijzen, alsmede van de inhoud van de hoorgesprekken met de informant en/of de getuigen, kennis te nemen en daarop te reageren.
Artikel 11. Omgang met persoonsgegevens
Voor de commissie alsmede de secretaris geldt de plicht tot geheimhouding van persoonsgegevens voor zover overdracht van informatie niet noodzakelijk is voor de uitoefening van de taak van de commissie. Wanneer de inhoud van bepaalde informatie uitsluitend ter kennisneming door de commissie dient te blijven, wordt dit aan de commissie meegedeeld.
Artikel 12. Advies over de klacht
De commissie brengt binnen acht weken na ontvangst van de klacht door de commissie, advies uit aan het bevoegd gezag over de gegrondheid van de klacht, vergezeld van een rapport van bevindingen. Het rapport bevat een verslag van het horen. Een afschrift van het advies – inclusief het rapport van bevindingen en het verslag van horen – wordt aan de klager en de aangeklaagde toegezonden.
Met schriftelijke instemming van de klager, kan de commissie het bevoegd gezag op basis van artikel 9:11, 3e lid van de Algemene wet bestuursrecht verzoeken om verder uitstel.
Artikel 13. Afdoen van de klacht
Onverminderd het bepaalde in artikel 11, 2e en 3e lid van de regeling, stelt het bevoegd gezag binnen twee weken na ontvangst van het advies van de commissie bedoeld in artikel 11, 1e lid van deze regeling, de klager en de aangeklaagde schriftelijk en gemotiveerd in kennis van zijn besluit, alsmede de conclusies dat het daaraan verbindt.
Hoofdstuk 6. Vertrouwenspersoon
Wanneer een medewerker van Gemeente Harlingen te maken krijgt met een integriteitprobleem waarbij het lastig is om hier met iemand uit de directe omgeving over te praten, dan kan hij of zij terecht bij de vertrouwenspersoon.
Artikel 1. De vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon verzorgt de opvang van degene die zich geconfronteerd voelt met alle eerder beschreven ongewenste omgangsvormen en heeft ook een preventieve taak.
Contactgegevens vertrouwenspersoon Gemeente Harlingen:
ArboNed, mw. Mies Poiesz, 058 2339233, mobiel: 06-20585496, e-mail mies.poiesz@arboned
Artikel 3. Anonimiteit en vertrouwelijkheid
Anonimiteit en vertrouwelijkheid zijn centrale begrippen bij de taken en bevoegdheden van de vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon heeft een vertrouwelijke functie en verwacht wordt dat hij of zij deze vertrouwelijkheid garandeert. Daarnaast bestaat er een wettelijke meldingsplicht voor het op de hoogte zijn van strafbare feiten en kan anonimiteit niet wettelijk gegarandeerd worden. Tevens is de vertrouwenspersoon gebonden aan wat in de eigen klachtenregeling vermeld staat.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Harlingen d.d. 22 maart 2016.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
W. R. Sluiter
burgemeester
J.S.W. Ozenga
gemeentesecretaris
Bijlage 1. Bepalingen uit hoofdstuk 15 van de CAR/UWO
De ambtenaar is gehouden de plichten uit zijn betrekking voortvloeiende nauwgezet en ijverig te vervullen en zich ook overigens te gedragen zoals een goed ambtenaar betaamt.
De ambtenaar is verplicht de eed of belofte af te leggen die bij wet, bij instructie of bij besluit van het college van burgemeester en wethouders is voorgeschreven.
Persoonlijk gebruik van goederen of diensten
Het is de ambtenaar verboden, behoudens toestemming verleend door of namens het college van burgemeester en wethouders in bijzondere gevallen, ten eigen bate:
Aannemen van geschenken en gelden
In verband met zijn betrekking vergoedingen, beloningen, giften of beloften van derden te vorderen, te verzoeken of aan te nemen, dan wel artikelen tegen voor hem verminderde prijs van leveranciers van de gemeente zelf te kopen, anders dan met toestemming van het college van burgemeester en wethouders;
Het is de ambtenaar verboden nevenwerkzaamheden te verrichten waardoor de goede vervulling van zijn functie of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staat met zijn functievervulling, niet in redelijkheid zou zijn verzekerd. Omtrent dit verbod kunnen nadere regels worden gesteld.
Aanneming en levering ten behoeve van de openbare dienst
Bijlage 2. Opgaveformulier nevenwerkzaamheden
Verricht de volgende nevenwerkzaamheden:
Het verrichten van bovenstaande nevenwerkzaamheden neemt gemiddeld ____ uur per maand in beslag. Het verrichten van de werkzaamheden vindt [binnen/buiten] werktijd plaats.
De gemeentesecretaris verleent toestemming voor het hebben van bovenstaande nevenwerkzaamheden.
_______________________________________________________
De ambtseed/-belofte wordt bij Gemeente Harlingen bij indiensttreding schriftelijk afgelegd, in aanwezigheid van een medewerker van P&O. De tekst van de ambtseed respectievelijk de ambtsbelofte luidt als volgt:
‘Ik zweer/beloof dat ik trouw zal zijn aan de Koning en dat ik de Grondwet en alle overige wetten van ons land zal eerbiedigen;
Ik zweer/verklaar dat ik noch direct, noch indirect in welke vorm dan ook valse informatie heb verstrekt in verband met het verkrijgen van mijn aanstelling;
Ik zweer/verklaar dat ik tot het verkrijgen van mijn aanstelling aan niemand iets heb geschonken of beloofd en dat ik dit ook niet zal gaan doen;
Ik zweer/verklaar dat ik tot het verkrijgen van mijn aanstelling van niemand giften heb aanvaard en aan niemand beloften heb gedaan en dat ik dit ook niet zal gaan doen;
Ik zweer/beloof dat ik plichtsgetrouw en nauwgezet de mij opgedragen taken zal vervullen en zaken die mij uit hoofde van mijn functie vertrouwelijk ter kennis komen of waarvan ik het vertrouwelijke karakter moet inzien, geheim zal houden voor anderen dan die personen aan wie ik ambtshalve tot mededeling verplicht ben;
Ik zweer/beloof dat ik mij zal gedragen zoals een goed ambtenaar betaamt, dat ik zorgvuldig, onkreukbaar en betrouwbaar zal zijn en dat ik niets zal doen dat het aanzien van het ambt zal schaden.
Zo waarlijk helpe mij God Almachtig!/Dat verklaar en beloof ik!’
Ik verklaar kennis te hebben genomen van het Integriteitbeleid Gemeente Harlingen 2016 en mij ook voor het overige te gedragen zoals een goed ambtenaar betaamt.