Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Schouwen-Duiveland

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Schouwen-Duiveland
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2016
CiteertitelLegesverordening Schouwen-Duiveland 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Art. 229 van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-12-201509-03-2016Nieuwe regeling

17-12-2015

Gemeenteblad nr. 124979, 22 december 2015

17-12-2015/15

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

De raad van de gemeente Schouwen-Duiveland;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onder b van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • A.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • B.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • C.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • D.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • E.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht. .

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • A.

    Het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, plankaarten en microfiches van de kadastrale registratie en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • B.

    Het afgeven van een verklaring omtrent inkomen en vermogen;

  • C.

    Het verstrekken van vergunningen voor het houden van openbare geldinzamelingen

  • D.

    Leges genoemd in hoofdstuk 2 voor:

    • -

      pers: PZC, Reformatorisch Dagblad, De Stem, Ons Eiland, Havenkwartier

    • -

      omroep: Omroep Zeeland, Omroep Schouwen-Duiveland

    • -

      het secretariaat van de politieke partijen/groeperingen die deelgenomen hebben aan de in de gemeente Schouwen-Duiveland gehouden gemeenteraadsverkiezingen

    • -

      kandidaat raadsleden; de eerste vier kandidaat raadsleden van elke politieke partij of groepering in de gemeenteraad

    • -

      het secretariaat van dorpsraden

    • -

      openbare bibliotheek in Zierikzee alsmede filialen in Bruinisse en Burgh-Haamstede

    • -

      afdeling documentatie van de VNG

  • E.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • F.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • G.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • A. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabellen.

  • B. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • A. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • 1.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • 2.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • B. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling, tenzij het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan € 10,00.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Overgangsbepaling

De “Legesverordening Schouwen-Duiveland 2015” van 18 december 2014 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1. De verordening treedt in werking met ingang van de tweede dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

Artikel 13 Citeertitel

De verordening wordt aangehaald als “Legesverordening Schouwen-Duiveland 2016”.

Ondertekening

Vastgesteld door de raad van de gemeente Schouwen-Duiveland in zijn openbare vergadering van 17 december 2015.

   

T.van Oostenbrugge G.C.G.M. Rabelink

griffier voorzitter

Bijlage

Tarieventabel leges    
Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2016    
       
    tarief 2016 tarief 2015
Titel 1Algemene dienstverlening    
       
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand    
1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:    
1.1.1.1maandag- en woensdagochtend van 09:00 tot 10:00 uur € - € -
1.1.1.2overige dagdelen tijdens de in het Reglement openstelling burgerlijke stand gemeente Schouwen-Duiveland 1999 genoemde uren € 635,50 € 625,20
1.1.1.3op een tijd buiten de uren, waarop het bureau van de burgerlijke stand voor het publiek is geopend € 1.270,65 € 1.250,00
1.1.1.4zaterdag € 1.073,60 € 1.056,20
1.1.1.5De in de paragrafen 1.1.1.2 t/m 1.1.1.4 genoemde tarieven worden verhoogd met het navolgende bedrag indien de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie plaatsvindt in een ander ingevolge artikel 63 van het Nieuw Burgerlijk Wetboek aangewezen gebouw € 282,45 € 277,85
1.1.2Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:    
1.1.2.1maandag- en woensdagochtend van 09:00 tot 10:00 uur    
1.1.2.2overige dagdelen tijdens de in het Reglement openstelling burgerlijke stand gemeente Schouwen-Duiveland 1999 genoemde uren € 635,50 € 625,20
1.1.2.3.een tijdstip, buiten de uren waarop het bureau van de burgerlijke stand voor het publiek is geopend € 1.270,66 € 1.250,00
1.1.2.4zaterdag € 1.073,60 € 1.056,20
1.1.2.5De in de paragrafen 1.1.1.2 t/m 1.1.2.2 genoemde tarieven worden verhoogd met het navolgende bedrag indien de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie dan wel de omzetting van een gergistreerd partnerschap in een huwelijk, plaatsvindt in een locatie naar keuze van een bruidspaar of de partners welke voor één dag als zodanig is aangewezen als trouwlocatie € 282,45 € 277,85
1.1.3De in de paragafen 1.1.1.2. t/m 1.1.2.2. genoemde tarieven worden verhoogd met het navolgende bedrag, indien de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaatsvindt in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek € 282,45 € 277,85
1.1.4Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:    
1.1.4.1een trouwboekje, partnerschapboekje of een duplicaat van een van deze in een normale uitvoering € 32,30 € 31,75
1.1.5.Het tarief bedraagt voor het getuigen door twee gemeenteambtenaren bij het voltrekken van een huwelijk of een partnerschapsregistratie € 80,40 € 79,10
1.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het opvragen van uittreksels/afschriften uit registers van de burgerlijke stand uit een andere gemeente, te verhogen met de kosten van het uittreksel of afschrift zelf € 6,05 € 5,95
1.1.7Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 18,35 € 18,05
1.1.8Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.    
       
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten    
1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 51,20 € 51,20
 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 64,40 € 67,10
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort) voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 51,20 € 51,20
 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 64,40 € 67,10
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 51,20 € 51,20
 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 64,40 € 67,10
1.2.1.4voor de reisdocumenten voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 51,20 € 51,20
1.2.1.5Vervallen    
1.2.1.6tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 28,45 € 28,45
1.2.1.7tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 50,40 € 53,05
1.2.2De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.4 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van € 47,30 € 47,30
       
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen    
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 37,90 € 37,90
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met € 34,10 € 34,10
1.3.3.Bij het niet overleggen van het origineel rijbewijs of na vermissing wordt extra in rekening gebracht € 13,55 € 13,55
       
       
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen    
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Basisregistratie Personen moet worden geraadpleegd.    
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 7,50 € 7,40
1.4.3Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de Basisregistratie Personen, voor ieder daaraan besteed kwartier € 7,50 € 7,40
1.4.4Het tarief bedraagt voor het verstrekken:    
1.4.4.1van een afschrift uit de Basisregistratie Personen € 9,00 € 8,85
1.4.4.2voor een afschrift uit de pandenregistratie, per gezin € 9,00 € 8,85
1.4.4.3voor het verstrekken van een persoonslijst (BRP) € 18,45 € 18,15
1.4.4.4voor het verstrekken van een (leeftijdopbouw)statistiek of andere overzichten aangaande de bevolking € 18,45 € 18,15
1.4.4.5voor het verstrekken van een verklaring van Nederlanderschap € 9,00 € 8,85
       
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister    
 Vervallen    
       
 Vervallen    
       
       
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken    
1.7.1vervallen    
1.7.2Vervallen    
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.7.3.1een afschrift van een gemeentelijke verordening, per pagina € 0,25 € 0,25
1.7.3.2Voor het tarief genoemd in onderdeel 1.7.3.1. geldt een maximum per verordening van € 33,40 € 32,85
       
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie    
1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.8.1.1tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:    
1.8.1.1.1in formaat A4 of kleiner, per bladzijde € 0,25 0,25
1.8.1.1.2in formaat A3 € 0,45 0,45
1.8.1.2Het tarief bedraagt voor het aanvragen van inlichtingen omtrent bestemmingsplangegevens, per verstrekking per onroerend object € 12,50 € 12,28
 tenzij deze gegevens worden gevraagd voor het indienen van een aanvraag bij de gemeente    
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van of uittreksel uit:    
1.8.2.1de gemeentelijke basisadministratie adressen of de gemeentelijke basisadministratie gebouwen bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen € 42,20 € 41,50
1.8.2.2de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988 € 37,85 € 37,25
1.8.2.3het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988 € 37,85 € 37,25
1.8.2.4het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen € 37,85 € 37,25
1.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:    
1.8.3.1het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan € 42,20 € 41,50
1.8.3.2het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan € 42,20 € 41,50
1.8.3.3het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan € 42,20 € 41,50
1.8.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.8.4.1tot het verstrekken van analoge GBKN informatie op kaart/plot (A2-A0 formaat) € 42,20 € 41,50
1.8.4.2tot het verstrekken van digitale GBKN informatie op diskette € 72,75 € 71,55
1.8.4.3tot het verstrekken van digitale GBKN informatie op CD-ROM € 83,85 € 82,50
1.8.4.4tot het verstrekken van digitale GBKN informatie per e-mail € 72,75 € 71,55
1.8.4.5 tot het verstrekken van analoge GBKN informatie op A3-A4 formaat € 11,40 € 11,20
1.8.5Het tarief bedraagt terzake van het verstrekken van gegevens van het kadasternetwerk:    
1.8.5.1kadastrale kaart op A4-formaat € 11,20 € 11,00
1.8.5.2hypotheekgegevens per object € 11,20 € 11,00
1.8.5.3objectraadpleging (uitgebreid of verkort) per ingezien object € 11,20 € 11,00
       
1.8.6 Inlichtingen bestemmingsplangegevens / publiekrechtelijke beperkingen      
1.8.6Het tarief bedraagt voor het aanvragen van inlichtingen omtrent bestemmingsplangegevens, per verstrekking per onroerend object € 12,30 € 12,10
 tenzij deze gegevens worden gevraagd voor het indienen van een aanvraag bij de gemeente    
       
Hoofdstuk 8a Milieu      
1.8a.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag    
1.8a.1.1voor het op verzoek verstrekken van informatie over de aanwezigheid van bodemverontreiniging en/of ondergrondse tanks, per lokatie € 37,85 € 37,25
1.8a.1.2voor het op verzoek verstrekken van data uit het bodeminformatiesysteem anders dan omschreven in 1.8a.1.1 of het beoordelen van onderzoeksrapporten anders dan in het kader van de indiening van een aanvraag van een bouwvergunning, voor elk besteed uur of gedeelte daarvan € 84,40 € 83,05
1.8a.1.3Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor ontheffing van gebruik van knalapparatuur € 108,35 € 106,60
       
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken    
1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag € 41,35 € 30,05
1.9.2tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn € 9,00 € 8,85
1.9.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening € 9,00 € 8,85
1.9.4tot het verkrijgen van gegevens uit geautomatiseerde bestanden per kwartier of gedeelte daarvan € 18,65 € 18,35
       
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief    
1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, archieven en verzamelingen, ongeacht het resultaat, en voor het vervaardigen van afschriften en uittreksels, voor ieder daaraan besteed half uur of gedeelte daarvan € 30,00 € 13,80 dit betrof een tarief per kwartier
1.10.2Onverminderd het bepaalde onder 10.1 bedragen de tarieven voor het leveren    
 van kopieën en printafdrukken op A4 formaat, per stuk € 0,25 € 0,25
 Idem op A3-formaat, per stuk € 0,45 € 0,45
 Idem op groter dan A3-formaat, per stuk € 4,70 € 4,70
 Idem op A4-formaat in kleur, per stuk € 0,80 € 0,80
 Idem op A3-formaat in kleur, per stuk € 1,40 € 1,40
 Idem van zwart/wit prints op fotopapier op A4-formaat, per stuk € 1,80 € 1,80
 Idem van kleuren prints op fotopapier op A4-formaat, per stuk € 2,80 € 2,80
 Idem van zwart/wit printafdrukken van een standaard bouwvergunning tot een maximum van twee bouwtekeningen € 11,00  
 voor elke volgende tekening, per stuk, € 4,70  
 Indien de gevraagde stukken moeten worden toegezonden, dan bedraagt het tarief zoals hiervoor aangegeven, vermeerderd met de verschuldigde portkosten én een bedrag voor de administratiekosten ad. € 6,00 € 5,95
 worden de gevraagde stukken opgehaald en is een rekening vereist, dan zijn behalve de kosten van de stukken slechts nog de administratiekosten ad. € 6,00 verschuldigd    
 Indien de gevraagde stukken na het in werking treden van betaling via de internetkassa (vooraf digitaal betalen) moeten worden toegezonden, dan vervalt het laatstgenoemde tarief en bedraagt het tarief zoals hiervoor aangegeven, vermeerderd met de verschuldigde verzendkosten ad. € 1,75 € 6,00
1.10.3Het tarief voor het leveren van een digitale afbeelding in een standaard bestandsformaat bedraagt € 5,30 € 5,30
 voor elke volgende afbeelding, per stuk € 2,85 € 2,85
 bijkomende kosten voor levering op een cd-rom, per stuk € 5,65 € 5,55
 bijkomende kosten voor levering op een dvd, per stuk € 9,00 € 8,85
 Indien de gevraagde stukken moeten worden toegezonden, dan bedraagt het tarief zoals hiervoor aangegeven, vermeerderd met de verschuldigde portkosten én een bedrag voor de administratiekosten ad. € 6,00 € 5,95
 worden de gevraagde stukken opgehaald en is een rekening vereist, dan zijn behalve de kosten van de stukken slechts nog de administratiekosten ad. € 6,00 verschuldigd    
 Indien de gevraagde stukken na het in werking treden van betaling via de internetkassa (digitaal betalen) moeten worden toegezonden, dan vervalt het laatstgenoemde tarief en bedraagt het tarief zoals hiervoor aangegeven, vermeerderd met de verschuldigde verzendkosten ad. € 1,75 € 6,00
       
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet    
 vervallen wegens vervallen huisvestingsver-ordening    
       
Hoofdstuk 12 Leegstandwet    
1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.12.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet € 111,00 € 109,20
1.12.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet € 111,00 € 109,20
       
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie    
1.13Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.13.1tot het verkrijgen van een gemeentegarantie € 55,60 € 54,70
1.13.2vervallen    
       
       
       
       
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen    
1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:    
1.14.1een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5 van de Marktverordening 2011 (individuele vergunning) voor Zierikzee € 111,00 € 109,20
 voor Renesse € 38,95 € 38,30
1.14.2ontheffing om de standplaats tot de sluitingstijd van de markt te blijven innemen als bedoeld in artikel 13, tweede lid, van het Marktreglement 2011 € 22,25 € 21,90
       
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet    
1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.15.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet, € 45,00 € 44,25
       
Hoofdstuk 16 Kansspelen    
1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:    
1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat € 56,50 € 56,50
1.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, € 22,50, vermeerderd met het produkt van het aantal kansspelautomaten waarvoor de vergunning geldt, en een bedrag van ten hoogste € 34,00 volgens het onderstaande schema:    
Aantal kansspelautomaten:    
 één € 56,50 € 56,50
 twee € 90,50 € 90,50
 drie € 124,50 € 124,50
 vier € 158,50 € 158,50
 vijf € 192,50 € 192,50
1.16.1.3het eerste lid is van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak korter dan 12 maanden of langer dan 12 maanden doch ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de in het eerste lid bedoelde maximumbedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden    
1.16.1.4het eerste lid is van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, met dien verstande dat voor toepassing van onderdeel 1.16.1.1 in plaats van € 56,50 een bedrag van € 226,50 geldt en voor toepassing van onderdeel 1.16.1.2 in plaats van € 22,50 een bedrag van € 90,50 geldt en in plaats van € 34,00 een bedrag van € 136,00 geldt.    
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) € 40,75 € 40,10
1.16.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor exploitatie van een speelautomatenhal ingevolge artikel 2, lid 1 van de Verordening speelautomaten gemeente Schouwen-Duiveland. € 321,80 € 316,65
       
Hoofdstuk 17 Kinderopvang    
 vervallen    
       
       
       
       
       
       
1.18.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding of een aanvraag in verband met het verkrijgen van een instemmingsbesluit of een vergunning voor het leggen, in stand houden, onderhouden, verleggen of verwijderen van kabels en leidingen als bedoeld in artikel 4, eerste lid van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren – AVOI € 350,20 en per extra strekkende meter bodemsleuf voor bodemsleuven van 25 meter of meer € 1,13.    
       
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer    
1.19Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.19.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 € 29,40 € 28,90
 in afwijking van het voorgaande wordt bij een ontheffing op basis van artikel 87 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, afgegeven voor een periode van maximaal zeven aaneengesloten dagen, inclusief het weekend, een bedrag in rekening gebracht van € 6,95 € 6,85
1.19.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen € 15,55 € 15,30
1.19.3tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), bij een standaard aanvraag (zonder keuring) € 76,55 € 75,30
 tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), bij een aanvraag met medische keuring € 159,70 € 157,10
1.19.4tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer € 19,75 € 19,45
1.19.5In afwijking van het bepaalde in artikel 1.19.1 worden bij huwelijken of partnerschapsregistraties voor de locatie voormalig stadhuis Meelstraat te Zierikzee, per gebeurtenis 3 gratis ontheffingen verstrekt van het parkeer- en inrijverbod    
1.19.6Het tarief voor het verkrijgen van een enkelvoudige ontheffing voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, als bedoeld in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen bedraagt € 77,80 € 76,55
1.19.7Het tarief voor het verkrijgen van een meervoudige ontheffing voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, als bedoeld in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen bedraagt € 233,20 € 229,40
1.19.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om toestemming te verlenen voor het laden en lossen van vuurwerk als bedoeld in het Reglement Vervoer gevaarlijke stoffen : € 76,50 € 75,26
1.19.9Het (eenmalig) tarief bedraagt voor de aanleg, het onderhoud en de verwijdering van een invalidenparkeerplaats op kenteken in totaal € 633,00 € 622,75
1.19.10Het tarief bedraagt voor het in behnadeling nemen van een aanvraag tot aanstelling van een verkeersregelaar € 79,45 € 78,15
       
Hoofdstuk 20 Diversen    
1.20.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.20.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 2,90 € 2,85
1.20.2.1afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:    
1.20.2.1.1per pagina op papier van A4-formaat € 0,25 € 0,25
1.20.2.1.2per pagina op papier van A3-formaat € 0,45 € 0,45
1.20.2.1.3per pagina op papier groter dan A3-formaat € 4,70 € 4,70
1.20.2.1.4per pagina op papier van A4-formaat in kleur € 0,80 € 0,80
1.20.2.1.5per pagina op papier van A3-formaat in kleur € 1,40 € 1,40
1.20.3.1een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen € 10,85 € 10,70
1.20.4.1stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 2,03 € 2,00
1.20.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, 3, 4 of 5 van de APV voor:    
 een ontheffing van de burgemeester om op te treden als straatartiest, straatmuzikant, straatfotograaf, tekenaar, filmoperateur of gids op grond van artikel 2.9 APV € 19,95 € 19,65
1.20.5.1vervallen    
1.20.5.2een ontheffing van burgemeester en wethouders voor het plaatsen van winkeluitstallingen op grond van artikel 2:10 APV € 116,25 € 114,35
1.20.5.3Vervallen    
1.20.5.4een schriftelijke toestemming van burgemeester en wethouders om op de weg of dat gedeelte van een onroerende zaak dat vanaf de weg zichtbaar is, te plakken en te kladden op grond van artikel 2:42 € 19,95 € 19,65
1.20.5.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in hoofdstuk 5 van de Apv, voor:    
1.20.5.5.1een vergunning van burgemeester en wethouders voor een openbare inzameling van goederen op grond van artikel 5:13 € 19,95 € 19,65
1.20.5.5.2een vergunning van burgemeester en wethouders om in de uitoefening van de handel te venten op grond van artikel 5:15:    
 voor een dag € 19,95 € 19,65
 voor een week € 58,40 € 57,45
 voor een maand € 76,25 € 75,00
 voor een jaar € 116,25 € 114,35
1.20.5.5.3een vergunning van burgemeester en wethouders tot het innemen van een standplaats op grond van artikel 5:18:    
 voor een dag € 116,25 € 114,35
 voor een week € 175,55 € 172,70
 voor een maand € 201,40 € 198,15
 voor een jaar € 233,30 € 229,50
 voor een dag t.b.v. de verkoop van ongeregelde goederen (zoals vermeld in het evenementenbeleid) met maximaal 5 kramen € 11,50 € 11,30
1.20.5.5.4een ontheffing van burgemeester en wethouders om afvalstoffen te verbranden of anderszins vuur aan te leggen, te stoken of te hebben op grond van artikel 5:34 van de APV en op grond van van het in artikel 5.34 van de APV gestelde verbod hiertoe (stookontheffing) € 44,10 € 43,40
1.20.5.5.5een ontheffing van burgemeester en wethouders om een incidentele asverstrooiing te houden op grond van artikel 5:36, lid 3 stoken of te hebben op grond van artikel 5:34 € 19,95 € 19,65
1.20.5.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor overige in deze niet met name genoemde vergunningen of ontheffingen op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening € 19,95 € 19,65
1.20.5.7Het tarief bedraagt voor het gelijktijdig in behandeling nemen van een of meerere aanvragen voor een vergunning of ontheffing, al dan niet met name genoemd in deze tabel, ingediend door een charitatieve instelling die voorkomt op een door het college van burgemeester en wethouders vast te stellen limitatieve lijst (voor zover ingevolge deze tarieventabel niet reeds een lager tarief van toepassing is) € 11,15 € 10,95
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/    
 omgevingsvergunning    
       
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen    
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:    
2.1.1.1aanlegkosten:    
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 en van technische installatiewerken (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;    
2.1.1.2bouwkosten:    
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;    
2.1.1.3vervallen    
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.    
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.    
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.    
       
       
       
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag    
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
 om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is    
       
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning    
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.    
       
2.3.1Bouwactiviteiten    
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief 2,00% van de bouwkosten exclusief BTW; het tarief heeft een minimumbedrag van € 168,80 166,05
       
2.3.2Aanlegactiviteiten    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief € 168,80 € 166,05
     
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij geen of tevens sprake is van een bouwactiviteit    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en geen dan wel tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:    
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º en/of 2º van de Wabo wordt toegepast (planologisch strijdig gebruik binnenplanse en kleine buitenplanse afwijking) € 649,50 € 638,95
2.3.3.2samengevoegd    
       
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (planologisch strijdig gebruik buitenplanse afwijking): € 3.247,26 € 3.194,55
    € -
2.3.3.4indien artikel 2.23, 2.23a, 2.23b of 2.24 van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) € 649,50 € 638,95
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b of onder d., van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan of voorbereidingsbesluit): € 427,30 € 420,35
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang of nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid of artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale of nationale regelgeving): € 427,30 € 420,35
2.3.3.7samengevoegd met artikel 2.3.3.6    
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 427,30 € 420,35
       
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit    
 samengevoegd met artikel 2.3.3    
       
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
2.3.5.1indien bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen en/of indien dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar en/of meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen    
 bij 11 tot en met 25 personen (gebruik: verblijf 11 t/m 25 personen) € 968,90 € 953,20
 bij 26 tot en met 50 personen (gebruik: verblijf 26 t/m 50 personen) € 1.484,80 € 1.460,70
 bij meer dan 50 personen (gebruik: verblijf meer dan 50 personen) € 2.132,90 € 2.098,25
       
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten    
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit    
2.3.6.1.1met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, waarvoor op grond van artikel 11, tweede lid van de Monumentenwet 1988 een vergunning is vereist, bedraagt het tarief € 364,20 € 358,25
2.3.6.1.2als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de gemeentelijke Erfgoedverordening Schouwen-Duiveland 2010 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: € 279,70 € 275,20
2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, of op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: € 168,80 € 166,05
       
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermde stads- of dorpsgezichten    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in die gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 168,80 € 166,05
2.3.7.1Vervallen; vervangen door een nieuw artikel 2.3.7    
2.3.7.1.2Vervallen; vervangen door een nieuw artikel 2.3.7    
2.3.7.2Vervallen    
       
 Aanleggen of veranderen weg    
2.3.8Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
€ 42,40 € 41,75
       
2.3.9Uitweg/inrit    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben of vernaderen van een uitweg of het veranderen van het gebruik daarvan, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e van de Wabo, bedraagt het tarief € 84,50 € 83,10
       
2.3.10Kappen    
 vervallen    
       
2.3.11Opslag van roerende zaken    
 vervallen    
       
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998    
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:    
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998    
       
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief    
       
2.3.14Andere activiteiten    
 Vooralsnog niet aan de orde    
       
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;    
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.    
       
2.3.16Beoordeling rapporten    
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk (Omgevingsvergunning) en in hoofdstuk 8 ((principe) uitspraak) en 9 (Bestemmingswijizingen) bedraagt het tarief, indien voor de in die onderdelen bedoelde aanvraag een rapport wordt beoordeeld:    
2.3.16.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport    
2.3.16.1.1indien het rapport uitsluitend een vooronderzoek als bedoeld in NEN 5725, uitgave 2009 naar het historisch gebruik en naar de bodemgesteldheid betreft (toets vooronderzoek bodem) € 84,50 € 83,10
2.3.16.1.2indien het rapport een verkennend onderzoek volgens NEN 5740 naar de bodemgesteldheid betreft of een nader onderzoek als bedoeld in de NTA 5755, betreft (toets verkennend of nader onderzoek bodem) € 168,80 € 166,05
2.3.16.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport    
2.3.16.2.1indien het rapport bureauonderzoek of inventariserend veldonderzoek/booronderzoek als bedoeld in de Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie naar de archeologische verwachting betreft: € 222,00 € 218,40
2.3.16.2.2indien het rapport inventariserend proefsleuvenonderzoek als bedoeld in de Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie naar de archeologische verwachting betreft (toetsing inventariserend proefsleuvenonderzoek): € 555,40 € 546,35
2.3.16.2.3indien het rapport een archeologische opgraving, begeleiding of fysieke bescherming als bedoeld in de Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie naar de archeologische verwachting betreft: € 555,40 € 546,35
2.3.16.2.4indien de beoordeling van het Programma van Eisen (PvE) of de richtlijnen van een archeologisch onderzoek als bedoeld in de Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie betreft voor een inventariserend veldonderzoek/ booronderzoek of -proefsleuvenonderzoek naar de archeologische waarde en/of voor een archeologische opgraving, begeleiding of fysieke bescherming (toetsing PvE bij archeologie): € 443,90 € 436,70
2.3.16.3voor de beoordeling van overige rapporten € 161,60 € 159,00
       
2.3.17Advies    
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk (omgevingsvergunning) en in hoofdstuk 8 ((principe)uitspraak) en 9 (bestemmingswijzigingen) wordt het tarief verhoogd met, indien een daartoe aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag als bedoeld in deze onderdelen, de kosten van deze advisering. De kosten van deze verhoging worden vóór het aanvragen van het advies aan de aanvrager meegedeeld.    
       
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen    
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:    
2.3.18.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: € 337,40 € 331,91
2.3.18.1.2Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk wordt het tarief verhoogd met, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, de kosten van advisering. De kosten van deze verhoging worden vóór het aanvragen van de verklaring van geen bedenking aan de aanvrager meegedeeld (verklaring van geen bedenking extern).    
       
2.3.19Verplicht advies agrarische commissie    
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld: € 710,00 € 695,00
2.3.19aOnverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk en in hoofdstuk 9 bedraagt het tarief, indien ten behoeve van een aanvraag voor het vestigen van een Nieuwe Economische Drager (N.E.D.) een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld: € 565,90 € 556,70
       
2.3.20Achteraf ingediende aanvraag    
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien de in de onderdelen bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de activiteiten, 50% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een minimumbedrag van € 168,80 € 166,05
       
Hoofdstuk 4 Vermindering    
2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.    
       
Hoofdstuk 5 Teruggaaf    
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning.    
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit activiteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.3., 2.3.5, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, maar voor de vergunning is verleend, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. Deze teruggaaf bedraagt:50%50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges    
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning    
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit activiteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.5, 2.3.6 en 2.3.7 intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na het onherroepelijk worden van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:50%50%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.    
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning    
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit activiteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2,3,5, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:50%50%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.    
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.    
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf    
 Een bedrag minder dan € 10 wordt niet teruggegeven.    
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen    
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.    
2.5.6Teruggaaf als gevolg van intrekken dan wel afwijzing van een aanvraag om een wijziging van het bestemmingsplan    
2.5.6.1Als een aanvrager zijn aanvraag om een wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a van de Wet ruimtelijke ordening intrekt, terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, maar voordat de wijziging is vastgesteld, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges De teruggaaf bedraagt: 50% van de op grond van de in onderdeel 2.9.2 verschuldigde leges.    
2.5.6.2Als de gemeente een aanvraag om een wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a van de Wet ruimtelijke ordening afwijst, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 50% van de op grond van de in onderdeel 2.9.2 verschuldigde leges.    
2.5.6.3Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.6.2 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking door een rechterlijke uitspraak.    
       
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning    
2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:    
       
2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:    
2.7.1indien en voor zover geen sprake is van bouwen:    
 5% van de oorspronkelijk geheven leges met een minimum van € 84,50 € 83,10
2.7.2indien en voor zover sprake is van bouwen en van de reeds verleende vergunning binnen zes maanden na verlenen nog geen gebruik is gemaakt:    
 2,00% van de meerkosten excl. BTW van het gewijzigde bouwplan ten opzichte van de bouwkosten van het oorspronkelijke bouwplan met een minimum van: € 168,80 € 166,05
       
Hoofdstuk 7a 7a Overdracht omgevingsvergunning    
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van de verleende omgevingsvergunning € 84,50 € 83,10
       
Hoofdstuk 8 (Principe) uitspraak    
2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een (principe)uitspraak te doen of het college van burgemeester en wethouders bereid is om ten behoeve van een initiatief middels een planologische procedure af te wijken van het ter plaatse geldende bestemmingsplan € 602,30 € 592,55
2.8.2Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk wordt het tarief verhoogd met, indien het gemeentelijke kwaliteitsteam buitengebied advies moet uitbrengen over een aanvraag om een (principe)uitspraak te doen, de kosten van deze advisering. De kosten van deze verhoging worden vóór het aanvragen van het advies aan de aanvrage meegedeeld.    
       
Hoofdstuk 9 Bestemmingswijzigingen    
2.9.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening (aanvraag tot vaststellen bestemmingsplan) € 3.247,30 € 3.194,55
2.9.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen of uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a of b, van de Wet ruimtelijke ordening € 1.196,10 € 1.176,65
2.9.3Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk wordt het tarief verhoogd met, indien het gemeentelijk kwaliteitsteam buitengebied advies moet uitbrengen over de aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan, de kosten van deze advisering. De kosten van deze verhoging worden vóór het aanvragen van het advies aan de aanvrager meegedeeld.    
2.9.4Onverminderd het bepaalde in voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk wordt het tarief verhoogd met de kosten van het gereedmaken van een (voor)(ontwerp)herziening van een bestemmingsplan door een (stedenbouwkundig) bureau. De kosten van deze verhoging worden vóór de opdrachtverlening aan het bureau aan de aanvrager meegedeeld.    
2.9.5Onverminderd het bepaalde in voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk, wordt het tarief verhoogd met, in de gevallen dat het bestemmingsplan wordt opgesteld door een (stedenbouwkundig) bureau, € 1.574,70 € 1.549,15
       
Hoofdstuk 10 Sloopmelding    
2.10Vervallen    
       
Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking    
2.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 84,50 € 83,10
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn    
       
       
Hoofdstuk 1 Horeca    
3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 233,30 € 229,50
3.1.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot bijschrijving van een leidinggevende op een verleende drank- en horecavergunning € 45,00 € 44,25
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet € 45,00 € 44,25
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 45,00 € 44,25
3.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2,3,4 of 5 van de Apv, voor    
3.1.4.1een verguning van de burgemeester voor het exploiteren van een horecabedrijf op grond van artikel 2:28 € 233,30 € 229,50
3.1.4.2een vergunning van de burgemeester voor het uitzetten van een terras op grond van artikel 2:28, lid 3 € 116,25 € 114,35
3.1.4.3een ontheffing van de burgemeester voor horecabedrijven om incidenteel af te wijken van het sluitingsuur op grond van artikel 2:29, lid 5 € 116,25 € 114,35
3.1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in Hoofdstuk 4 van de Apv, voor:    
3.1.5.1een ontheffing van burgemeester en wethouders voor het in werking hebben van toestellen of geluidsapparaten of het verrichten van handelingen op een zodanige wijze dat voor een omwonende of overigens voor de omgeving geluidshinder wordt veroorzaakt op grond van artikel 4.6a € 19,95 € 19,65
3.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in Hoofdstuk 5 van de Apv, voor:    
3.1.6.1een vergunning van burgemeester en wethouders op grond van artikel 5.30b, lid 3 om in de uitoefening van een beroep of bedrijf niet-gemotoriseerde vaartuigen, daaronder begrepen een kano, een roeiboot, een rubberboot en een luchtbed vanaf het strand of het water voor onmiddelijk gebruik in het openbaar water te exploiteren dan wel in de uitoefening van een beroep of activiteiten op het gebied van de beoefening van niet-gemotoriseerde watersport te organiseren € 229,90 € 226,15
3.1.6.2een verguning van burgemeester en wethouders op grond van artikel 5.30d, lid 6 om in de uitoefeningvan een beroep of bedrijf motorboten en vaartuigen vanaf het strand of het water voor onmiddelijk gebruik in het openbaar water te exploiteren dan wel in de uitoefening van een beroep of activiteiten op het gebied van de beoefening van gemotoriseerde watersport te organiseren € 229,90 € 226,15
3.1.6.3een vergunning van burgemeester en wethouders op grond van artikel 5.31b om in de uitoefening van een beroep of bedrijf sportactiviteiten op het strand te organiseren € 229,90 € 226,15
3.1.6.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing voor het rijden op het strand ad. artikel 5:33 APV € 79,45 € 78,15
       
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten    
3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een aanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2,3,4 of 5 van de Apv, voor:    
3.2.1.1een vergunning van de burgemeester voor een evenement of snuffelmarkt op grond van artikel 2.25 (evenement) of 5.23 (snuffelmarkt e.d.) € 47,50 € 46,75
3.2.1.2een groot evenement of grote snuffelmarkt op grond van artikel 2.25 (evenement) of 5.23 (snuffelmarkt e.d.), niet zijnde een grootschalig evenement waarbij het aantal bezoekers meer dan 20.000 beloopt en die door commerciële instellingen wordt georganiseerd € 236,65 € 232,80
3.2.1.3een vergunning van de burgemeester voor een groot evenement waarbij het aantal bezoekers meer dan 20.000 beloopt en die door commerciële instellingen worden georganiseerd op grond van artikel 2.25 (evenement) € 1.753,15 € 1.724,70
 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een evenementenvergunning voor een jaarlijks op dezelfde wijze en in dezelfde vorm te houden evenement, niet zijnde een grootschalig evenement waarbij het aantal bezoekers meer dan 20.000 beloopt en die door commerciële instellingen worden georganiseerd, geldt vanaf het tweede jaar een tarief van 50%van de hierboven genoemde leges voor een verguningaanvraag voor een evenement    
       
Hoofdstuk 3 Seksbedrijven    
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:    
3.3.1een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:    
3.3.1.1voor een seksinrichting of escortbedrijf € 427,30 € 420,35
3.3.2wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening:    
3.3.2.1voor een seksinrichting € 111,00 € 109,20
3.3.2.2voor een escortbedrijf € 111,00 € 109,20
       
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte    
3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet € 55,60 € 54,70
       
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening    
 Is niet van toepassing    
       
Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening    
3.6vervallen, want opgenomen in Titel 2 > Wabo    
       
3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking € 55,60 € 54,70
       
Behorende bij raadsbesluit van 17 december 2015    
       
de griffier,      
       
       
       
T.van Oostenbrugge