Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Opsterland

Verordening op de heffing en invordering van leges Opsterland 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOpsterland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges Opsterland 2016
CiteertitelLegesverordening Opsterland 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De "Legesverordening Opsterland 2015", vastgesteld bij raadsbesluit van 15 december 2014, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2016, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 147, art. 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b
  2. Paspoortwet, art. 2, tweede lid, art. 7

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201601-04-201601-04-2016nieuwe regeling

30-11-2015

Gemeenteblad 2015, 116950, 07-12-2015

2015-34156

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges Opsterland 2016

Legesverordening Opsterland 2016

 

De raad van de Gemeente Opsterland,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 10 november 2015,

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h  en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet  en de artikelen 2, tweede lid  , en 7 van de Paspoortwet 

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening op de heffing en invordering van leges Opsterland 2016

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    APV: de Algemene Plaatselijke Verordening;

  • b.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • c.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • d.

    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • e.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • f.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

    Artikel 2 Belastbaar feit

    Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

    een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

    Artikel 3 Belastingplicht

    Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

    Artikel 4 Vrijstellingen

    Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het in behandeling nemen van aanvragen en verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • c.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

    Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatsteven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

    Artikel 6 Wijze van heffing en betaling

    • 1.

      De leges worden geheven door middel van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

    • 2.

      In afwijking van het eerste lid worden de leges geheven door een mondelinge kennisgeving, en kan betaling ook niet-giraal geschieden, in de volgende gevallen:

      onderdelen 1.2.1 t/m 1.2.5 (identiteitsbewijzen);

      onderdelen 1.3.1 t/m 1.3.2 (rijbewijzen);

      onderdelen 1.4.1 t/m 1.4.10 (basisadministratie);

      onderdelen 1.7.1 t/m 1.7.3 (kopiekosten);

      onderdelen 1.11.1 t/m 1.11.3 (jaar- en weekmarkten);

      onderdeel 1.1.6 (nasporing burgerlijke stand), en

      onderdelen 1.9.1 en 1.9.2 (nasporing in archief);

      van de bij deze verordening behorende tarieventabel.

      Artikel 7 Termijnen van betaling

      1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

  • a.

    mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

  • b.

    schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

    2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

    Artikel 8 Kwijtschelding

    Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

    Artikel 9 Teruggaaf

    Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot het belastbare feit in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

    Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

    Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

    a. van zuiver redactionele aard zijn;

    b. een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    1. onderdeel 1.1.7 (akten burgerlijke stand);

    2. hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    3. hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    4. onderdeel 1.4.6 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    5. onderdeel 1.4.8 (verklaring omtrent het gedrag);

    6. hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens );

    7. hoofdstuk 8 (kansspelen);

    een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

    Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

    Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

    Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De "Legesverordening Opsterland 2015", vastgesteld bij raadsbesluit van 15 december 2014, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2016, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2016;

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als de "Legesverordening Opsterland 2016".

     

    Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 30 november 2015.

     

     

     

     

     

     

     

    TARIEVENTABEL

    Behorende bij de Legesverordening Opsterland 2016

    Fout: Bron van verwijzing niet gevonden

    Titel 1 Algemene dienstverlening

     

    Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

     

    Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

     

    Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

     

    Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen (BRP)

     

     

    Hoofdstuk 5 Verkeer en vervoer

     

    Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

     

    Hoofdstuk 7 INLICHTINGEN, GEKOPIEERDE, EN/ OF GEDRUKTE STUKKEN

     

    Hoofdstuk 8 Kansspelen

     

    Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

     

    Hoofdstuk 10 Leegstandwet

     

    Hoofdstuk 11 Marktstandplaatsen

    Hoofdstuk 12 Winkeltijdenwet

    Hoofdstuk 13 Telecommunicatie

     

    Hoofdstuk 14 Diversen

     

    Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

    Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

    Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

    Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

    Hoofdstuk 4 Vermindering en vermeerderingen

    Hoofdstuk 5 Teruggaaf

     

    Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

    Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

    Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

    Hoofdstuk 9 Sloopmelding

    Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

     

    Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

     

    Hoofdstuk 1 Horeca

     

    Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

     

    Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

     

    Hoofdstuk 4 APV-vergunningen

     

    Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening

     

     

    Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de Gemeente Opsterland van Fout: Bron van verwijzing niet gevonden.