Organisatie | Werkplein Hart van West-Brabant |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Financiële verordening ISD Werkplein Hart van West-Brabant |
Citeertitel | Financiële verordening ISD Werkplein Hart van West-Brabant |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | algemeen |
Geen
artikel 35 lid 2 van de Gemeenschappelijke Regeling ISD Werkplein Hart van West-Brabant
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-06-2015 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 27-02-2015 Blad gemeenschappelijke regeling 2015, nr. 127 | Onbekend |
Het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling ISD Werkplein Hart van West-Brabant
Gelet op artikel 35 lid 2 van de Gemeenschappelijke Regeling ISD Werkplein Hart van West-Brabant (hierna ISD), waarin is bepaald dat het Algemeen Bestuur regels vaststelt met betrekking tot de organisatie en het beheer van vermogenswaarden;
dat deze regels dienen te waarborgen dat aan de eisen van rechtmatigheid, doelmatigheid, verantwoording en controle wordt voldaan
De Verordening over de uitgangspunten voor het financiële beleid en de organisatie van de administratie van de ISD Werkplein Hart van West-Brabant (Financiële verordening ISD Werkplein Hart van West-Brabant).
Hoofdstuk 1: Inleidende bepalingen
Het onderdeel van de administratie dat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen over de financiële gegevens van (onderdelen van) ISD bevat, teneinde te komen tot een goed inzicht in: de financieel-economische positie; het financieel beheer; de uitvoering van de begroting; het afwikkelden van vorderingen en schulden alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.
Hoofdstuk 2: Begroting en verantwoording
Het dagelijks bestuur van de ISD biedt in de maand februari jaarlijks aan het algemeen bestuur van de ISD een kaderbrief ter vaststelling aan. De kaderbrief bevat tenminste de uitgangspunten voor de (komende) begroting, actuele beleidsontwikkelingen en risico’s. Het dagelijks bestuur stuurt de kaderbrief voorafgaand aan de vaststelling door het AB ter kennisname naar de colleges van de deelnemende gemeenten.
De begroting bevat per programma tenminste:
- de beleidsdoelstellingen die worden nagestreefd,
- de uit te voeren activiteiten en prestaties; en
Daarnaast bevat de begroting een overzicht van nieuwe en lopende investeringskredieten, een uiteenzetting van de financiële positie, de ontwikkeling van de reserves en voorzieningen, en de paragrafen zoals opgenomen in artikelen 7 en 8.
In de jaarstukken geeft het dagelijks bestuur van de ISD per programma tenminste de realisatie van de beleidsdoelstellingen, de verrichte activiteiten en prestaties en de werkelijke baten en lasten aan. Daarnaast geven de jaarstukken inzicht in de voortgang van de investeringskredieten, het beroep op de onvoorziene uitgaven en een uiteenzetting van de financiële positie, waaronder begrepen de ontwikkeling van de reserves en voorzieningen, en de paragrafen zoals opgenomen onder artikelen 7 en 8.
In de risicoparagraaf bij de begroting en jaarstukken worden opgenomen de risico’s van materieel belang en een inschatting van de kans dat deze risico’s zich voordoen.
Artikel 8: Paragraaf bedrijfsvoering
In de paragraaf bedrijfsvoering bij de begroting en jaarstukken wordt ingegaan op de organisatorische doelen, de uitgangspunten van de organisatie en de organisatiestructuur. Specifiek wordt ingegaan op het aantal personeelsleden, het ziekteverzuimpercentage, de personeelskosten, de kosten van inhuur derden, de huisvestingskosten en de automatiseringskosten.
Hoofdstuk 3: Financieel Beleid
Artikel 10: Financiële beleidsnota’s
Het dagelijks bestuur van de ISD biedt het algemeen bestuur van de ISD eens in de vijf jaar, of eerder bij (ingrijpende) wijzigingen, een nota waarderen en afschrijven vaste activa aan. De nota investeringen en afschrijvingen vermeldt de regels waarop investeringen worden gewaardeerd, geactiveerd en afgeschreven.
Artikel 11: Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de kostprijs van de producten van de ISD wordt de methode van integrale kostprijsberekening toegepast. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alle indirecte kosten betrokken die samenhangen met de door ISD verleende diensten.
Hoofdstuk 4: Financieel beheer en controle
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij dienstbaar is voor:
de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelstellingen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;
Het dagelijks bestuur van de ISD draagt ten behoeve van het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarstukken zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de financiële beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het dagelijks bestuur van de ISD maatregelen tot herstel.
Hoofdstuk 5: Financiële organisatie
Artikel 17: Administratieve organisatie
Het dagelijks bestuur van de ISD zorgt er voor en legt vast
Artikel 18: Aanbesteding en inkoop
Het dagelijks bestuur van de ISD zorgt voor en legt vast de interne regels en de leveringsvoorwaarden voor de inkoop en aanbesteding van werken, leveringen en diensten. Deze regels waarborgen dat er gehandeld wordt in overeenstemming met (Europese) wet- en regelgeving.