Organisatie | Twenterand |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Mantelzorgwaardering gemeente Twenterand 2015 |
Citeertitel | Verordening Mantelzorgwaardering |
Vastgesteld door | Gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-06-2015 | Nieuwe regeling | 02-06-2015 Gemeenteblad 24 juni 2015 | BIS 015.048.0002 |
Hoofdstuk 1 Waardering van mantelzorgers
Artikel 2 Jaarlijkse blijk van waardering
Het college biedt aan mantelzorgers een jaarlijkse blijk van waardering aan in de vorm van:
Waardebonnen; mantelzorgers kunnen jaarlijks waardebonnen ter hoogte van in totaal twintig euro aanvragen. Deze kunnen naar eigen inzicht van de mantelzorgers worden besteed aan ontspanning en/of tegemoetkoming in kosten. Het college geeft in beleidsregels aan welke mantelzorgers voor de waardebonnen in aanmerking komen en op welke manier deze kunnen worden verkregen.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 2 juni 2015.
De griffier,
De burgemeester,
Toelichting verordening mantelzorgwaardering gemeente Twenterand
Deze verordening geeft uitvoering aan een onderdeel van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (hierna: Wmo 2015), te weten het zorgdragen voor een jaarlijkse blijk van waardering voor mantelzorgers van cliënten uit de gemeente Twenterand. Met de Wmo 2015 is de verantwoordelijkheid voor de jaarlijkse blijk van waardering verschoven van het Rijk naar de gemeente. Hiermee is de mogelijkheid voor mantelzorgers om jaarlijks een mantelzorgcompliment aan te vragen bij de sociale verzekeringsbank komen te vervallen.
Artikelsgewijze toelichting op de verordening mantelzorgwaardering gemeente Twenterand vanaf 2015.
Hoofdstuk 1 Waardering van mantelzorgers
De definitie van een mantelzorger is overeenkomstig de definitie van een mantelzorger in de Wmo 2015, (alleen) mantelzorgers die inwoners van Twenterand ondersteunen komen in aanmerking voor de waardering.
Artikel 2 Jaarlijkse blijk van waardering
Op basis van onderzoeksresultaten en ervaringen lokaal en elders gelden de volgende uitgangspunten voor de invulling van de jaarlijkse blijk van waardering voor mantelzorgers:
Biedt een mix van waarderingsvormen; De uitkomsten van de vragenlijst onder mantelzorgers eind 2014 laten zien dat mantelzorgers uit Twenterand op vele verschillende manieren ondersteuning verlenen aan hun naaste. Daarnaast komt uit de vragenlijst en gesprekken met mantelzorgers en professionals geen eenduidig beeld naar voren voor één bepaalde vorm van waardering. Het is afhankelijk van de situatie en ondersteuning die de mantelzorgers geeft waar men behoefte aan heeft. Het waarderen van mantelzorgers is maatwerk: voor verschillende mantelzorgers dienen er verschillende vormen van waardering te zijn. Op deze manier wordt aangesloten bij de variëteit van situaties en behoeftes van mantelzorgers op het gebied van waardering.
Verbindt waardering aan ondersteuning; Mantelzorgers hebben behoefte aan informatie of ondersteuning die de taken van de mantelzorger verlichten en ervoor zorgen dat de mantelzorgtaak op lange termijn is vol te houden. De invulling van waardering is daarom oplossingsgericht en draagt bij aan het voorkomen van overbelasting. De zelfredzaamheid van mantelzorgers kan worden versterkt door de draaglast te verminderen en/of de draagkracht te vergroten.
Tegemoetkoming in de kosten; Het huidige mantelzorgcompliment is een blijk van waardering aan mantelzorgers en is tegelijkertijd een tegemoetkoming in de kosten waar mantelzorgers mee te maken hebben. Mezzo geeft aan dat mantelzorgers jaarlijks € 1.100 extra kosten hebben, bijvoorbeeld vanwege extra reiskosten. Financiële drempels voor mantelzorg dienen zoveel mogelijk te worden weggehaald, de mantelzorgwaardering kan hier aan bijdragen. Een deel van de respondenten (30 procent) van de vragenlijst heeft aangegeven graag een vorm van financiële tegemoetkoming te blijven ontvangen. Anderen geven aan dat een tegemoetkoming in de kosten niet bijdraagt aan het verlichten van de mantelzorgtaak.
Waardering in natura; Er wordt niet gekozen voor een (directe) financiële bijdrage, maar een vorm van waardering in natura. Dit biedt als voordeel dat we mogelijkheden van waardering bieden die daadwerkelijk bijdragen aan het verlichten van de mantelzorgtaak en/of ten goede komt aan de waardering van de mantelzorger. Bovendien is de verwachting dat de uitvoering een waardering in natura goedkoper is dan bij een financiële bijdrage. Hierdoor komt meer budget ten goede aan de mantelzorgers zelf.
Artikel 2 lid a, b en c geven de verschillende vormen van waardering weer voor mantelzorgers.
Een deel van de middelen mantelzorgwaardering worden ingezet om jaarlijks invulling aan de Dag van de mantelzorger te kunnen blijven geven. Hierbij staat ontmoeting centraal, als middel om overbelasting te voorkomen en om lotgenotencontact te stimuleren. Daarnaast wordt de Dag van de mantelzorg aangegrepen om de erkenning en waardering van mantelzorgers extra te benadrukken.
Er is gebleken dat mantelzorgers uit Twenterand behoefte hebben aan een lotgenotengroep. Lotgenotengroepen bestaan uit mantelzorgers, mogelijk van eenzelfde leeftijdscategorie en/of op basis van de problematiek van de persoon waarvoor de mantelzorgers zorgen. Lotgenotencontact heeft verschillende functies:
Bij de invulling van de lotgenotengroep wordt vraaggericht gewerkt. Zo worden de doelgroep en bespreekthema’s bepaald aan de hand van de behoefte van de mantelzorgers uit de gemeente Twenterand. De professional heeft zo veel mogelijk een stimulerende en faciliterende rol, de eigen kracht van de mantelzorgers wordt versterkt.
Een waardebon is op vele manieren inzetbaar, waardoor mantelzorgers zelf kunnen bepalen of het een tegemoetkoming in kosten betreft en/of ze iets extra’s voor zichzelf voor kopen. De bon biedt maatwerk, zodat de besteding past bij de behoefte en situatie van de mantelzorger.