Organisatie | Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingsverordening Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen gemeente Krimpenerwaard 2015 |
Citeertitel | Handhavingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015 |
Vastgesteld door | Gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
in het kader van het financiële beheer is het noodzakelijk bij verordening regels te stellen over de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van uitkeringen en het misbruik en oneigenlijk gebruik van de Participatiewet en Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-06-2015 | Nieuwe regeling | 16-06-2015 | 15-0010777 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
Fraude: het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige gegevens dan wel het verzwijgen of niet (tijdig) verstrekken van , voor de bepaling van het recht op uitkering en de duur en de hoogte van de uitkering, relevante gegevens, met als gevolg dat de uitkering geheel of ten dele ten onrechte wordt verstrekt;
Om fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik van uitkeringen tegen te gaan informeert het college belanghebbende: a. over de rechten en plichten die aan het ontvangen van een uitkering, inkomensvoorziening of een re-integratievoorziening zijn verbonden; b. over de consequenties van fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik.
Het college doet stelselmatig onderzoek naar de rechtmatigheid van de uitkering of inkomensvoorziening en kan daarbij gebruik maken van huisbezoeken, risicoprofielen, bestandsvergelijkingen en de samenloopsignalen die daaruit voortkomen en beschikbare gegevens van andere organisaties. Het college onderzoekt daarnaast overige signalen en tips die relevant zijn voor het recht op en de hoogte van een uitkering of inkomensvoorziening.
Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen van deze verordening, als toepassing daarvan zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Krimpenerwaard, gehouden op 16 juni 2015
de griffier, Drs. K.E. Driehuijs.
de voorzitter, Mr. T.P.J. Bruinsma.
De kern van deze Handhavingsverordening is ervoor te zorgen dat regels worden nageleefd en bijstand alleen gaat naar burgers die daar recht op hebben. Fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik ondermijnt het maatschappelijk draagvlak voor de sociale wetgeving en betekent financiële risico’s voor de gemeente. Daarom mag fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik niet lonen, moet altijd worden bestraft en de ten onrechte ontvangen uitkering moet volledig worden terugbetaald. Ook is handhaving verbonden met de bevordering van de arbeidsparticipatie en het meewerken aan de arbeidsplicht.
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de rechtmatige uitvoering van de Participatiewet, de IOAW, de IOAZ. De gemeenteraad is verplicht om - in het kader van het financiële beheer- bij verordening regels te stellen voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen of fraude,misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke uitkeringen.
De “Fraudewet” die op 1 januari 2013 in werking is getreden, regelde dat gemeenten eenduidig en strenger zijn gaan sanctioneren. De wet introduceerde opnieuw de boete bij uitkeringsfraude. Bij opzettelijke en verwijtbare schending van de inlichtingenplicht betalen burgers niet alleen de ten onrechte teveel ontvangen uitkering terug, maar krijgen zij daarnaast een boete opgelegd die even hoog is als het benadelingsbedrag. Bij recidive is de boete niet alleen hoger (anderhalf keer het benadelingsbedrag), maar wordt deze tevens volledig verrekend met de uitkering, waardoor de klant mogelijk enige tijd geen inkomsten ontvangt. Daarnaast is de aangiftegrens bij Openbaar Ministerie verhoogd van € 10.000 voor zwarte fraude en € 35.000 voor witte fraude, naar € 50.000 voor alle soorten fraude. De “Wet huisbezoeken”, die ook op 1 januari 2013 in werking trad, geeft meer mogelijkheden om de leefsituatie te controleren. Door deze maatregelen wordt het bereik van het handhavingsbeleid groter en daarmee ook de pakkans en kunnen meer zaken in het kader van een lik-op-stuk beleid worden afgehandeld. Tevens is de doelgroep van het handhavingsbeleid met de invoering van de Participatiewet tevens uitgebreid.
Artikel 8b Participatiewet en artikel 35, eerste lid, onderdeel c, van de IOAW en de IOAZ bepalen dat de gemeenteraad regels dient te stellen voor de bestrijding van fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik van genoemde wetten. Hiermee krijgt de gemeente de verplichting om eigen regels te bepalen omtrent handhaving. De gemeenteraad stelt op hoofdlijnen het beleid rondom handhaving vast door middel van deze Handhavingsverordening.
Voor de definitie van het begrip “fraude” is aangesloten bij de wettelijke definitie. Fraude betreft schending van de inlichtingenverplichting. Dit omvat alle schakeringen van fraude, van schending van de inlichtingenverplichting uit onwetendheid of onbekendheid met de regels tot en met het willens en wetens niet opgeven van informatie waardoor men een gemeentelijke uitkering ontvangt waar men geen recht op heeft, van een klein bedrag tot soms tienduizenden euro’s.
Artikel2Opdracht aan het college
Het college legt in een beleidsplan de activiteiten die het college uitvoert om de naleving van verplichtingen die zijn verbonden aan de gemeentelijke uitkeringen te bevorderen vast. Het gaat om het voorkómen van fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik, het bevorderen van spontane naleving van de wet- en regelgeving, en ervoor zorgen dat cliënten niet uit onwetendheid frauderen, het met inzet van de toegestane middelen op- sporen van fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik.
Artikel3Voorlichting en artikel 4 Onderzoek
Met deze Handhavingsverordening wordt de handhaving voortgezet, zoals dat met de Handhavingsverordening 2012 van de vijf voormalige gemeenten Bergambacht, Nederlek, Ouderkerk, Schoonhoven en Vlist is ingevoerd. Doel is te borgen dat alleen diegenen die daadwerkelijk recht op een uitkering hebben deze ontvangen in overeenstemming met de wet- en regelgeving.
Artikel5Bestuurlijke boete en aangifte bij het Openbaar Ministerie
Als het college fraude constateert, dan wordt dit altijd bestraft met een bestuurlijke boete. Boven de aangiftegrens wordt aangifte gedaan bij het Openbaar Ministerie. Een ten onrechte ontvangen uitkering moet altijd worden terugbetaald. In de Aanwijzing Sociale Zekerheidsfraude (2012AO22) wordt als aangiftegrens een benadelingsbedrag van € 50.000,00 gehanteerd.