Organisatie | Terschelling |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling ondersteuning lokale duurzaamheidsinitiatieven |
Citeertitel | Regeling ondersteuning lokale duurzaamheidsinitiatieven |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | subsidieregeling op het gebied van duurzaamheiid |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-02-2015 | Onbekend | 27-01-2015 De Terschellinger | Onbekend |
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Lokale duurzaamheidsinitiatieven: initiatieven die op Terschelling worden ondernomen in het kader van het ambitiemanifest Duurzame Waddeneilanden
De subsidieregeling heeft als doel initiatieven in het kader van het Ambitiemanifest Duurzame Waddeneilanden te stimuleren. De initiatieven dienen aanvullend te zijn op het gemeentelijke beleid ofwel vernieuwend te zijn voor Terschelling
Subsidie kan worden verleend aan personen die staan ingeschreven in de Basis Registratie Personen van de gemeente Terschelling alsmede aan alle bedrijven die ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel met vestigingsplaats ‘Terschelling’.
1.Het jaarlijkse subsidieplafond bedraagt minimaal de volgende bedragen:
2.Het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) kan besluiten een
2. minimaal bedrag beschikbaar te stellen aan één van de in art. 5 genoemde thema’s en
Artikel 5. Subsidiabele activiteiten
bezit van particuliere woningbezitters);
2.bestaande woningen (woningen bestemd als woningen in bestemmingsplan en in
bezit van woningbouwcorporatie);
Het college kan besluiten in een jaar thematisch en/of sectorgericht te gaan werken of beide werkwijzen te combineren.
1.Voor wat betreft de verplichtingen van de subsidieontvanger wordt aangesloten bij
Artikel 16 intrekking of wijziging
De subsidie kan onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:48 en 4:50 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) worden ingetrokken of ten nadele van de subsidieontvanger worden gewijzigd, indien:
Deze regeling wordt aangehaald als:
Regeling ondersteuning lokale duurzaamheidsinitiatieven.
Aldus gewijzigd vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling, d.d. 27 januari 2015
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling,
Algemene Subsidieverordening gemeente Terschelling 2011
De raad van de gemeente Terschelling,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Terschelling; gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder: a. College: college van burgemeester en wethouders van Terschelling; b. Subsidie: een subsidie als bedoeld in artikel 4:21 van de Algemene wet bestuursrecht; c. Raad: de gemeenteraad van Terschelling. d. Subsidieontvanger: elke rechtspersoon met een volledige rechtsbevoegdheid, die zich de behartiging van door het gemeentebestuur erkende belangen van ideële en/of materiële aard ten doel stelt. e. subsidieplafond: het bedrag dat gedurende het gemeentelijke begrotingsjaar ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift; f. subsidiejaarprogramma: een jaarlijks overzicht van te verlenen subsidies, waarbij de doelstellingen, te organiseren activiteiten en prestatie-indicatoren worden vermeld; g. Activiteit: werkzaamheden, gericht op door de gemeente Terschelling nagestreefde doelstellingen van ideële of materiële aard. Deze werkzaamheden of resultaten moeten meetbaar zijn in termen van kwantiteit, kwaliteit of geld; h. Jaarlijkse subsidie: subsidie die per (boek)jaar aan een instelling verstrekt; i. Accountantsverklaring:een verklaring omtrent de uitkomsten van het onderzoek van een accountant overeenkomstig de Verordening Gedrags Code (VGC) en de Nadere Voorschriften Controle en overige standaarden (NV COS) van het NBA. De verklaring van de accountant kan zich beperken tot een zogenaamde Beoordelingsopdracht zoals nader omschreven in NV COS 2400.
Artikel 2. Reikwijdte verordening
Voor de volgende beleidsterreinen kan subsidie worden verstrekt: - burger en bestuur; - openbare orde en veiligheid; - verkeer, vervoer en waterstaat; - economische zaken; - onderwijs; - kunst, cultuur, sport, recreatie en toerisme; - sociale voorzieningen en maatschappelijke ondersteuning en dienstverlening; - volksgezondheid en milieu; - ruimtelijke ordening en volkshuisvesting.
Subsidieverstrekking aan instellingen die niet statutair gevestigd zijn in de gemeente kan geschieden als: a het activiteiten betreft waaraan inwoners van de gemeente deelnemen, én b de activiteiten niet door een reeds gesubsidieerde instelling (zouden kunnen) worden ondernomen, én c de activiteiten niet reeds (toereikend) worden gesubsidieerd door een ander overheidsorgaan, én d de activiteiten zijn gericht op uitwerking van gemeentelijke beleidsdoelstellingen die een regionaal draagvlak vereisen en niet al door een in de gemeente gevestigde instelling (kunnen) worden uitgevoerd.
Gemeente Terschelling kent de volgende subsidiesoorten:
Waarderingssubsidie: een subsidie als waardering voor activiteiten, die het college van belang acht, zonder deze - of slechts in beperkte mate - naar aard, inhoud, omvang en/of beoogde effecten te willen beïnvloeden en waarbij niet per definitie een relatie bestaat met het exploitatieresultaat;
Budgetsubsidie: een subsidie in de vorm van een bedrag per prestatie voor de uitvoering van activiteiten die het college naar aard, inhoud, omvang en/of beoogde effecten wil beïnvloeden;
Garantiesubsidie: een eenmalige budgetsubsidie, die wordt verstrekt tot dekking van het door het college vooraf aanvaarde maximale negatieve saldo van de exploitatie van de beoogde activiteit;
Exploitatiesubsidie: een subsidie waar bij de hoogte van de subsidie wordt bepaald door het tekort op het exploitatiesaldo ten aanzien van de te subsidiëren activiteiten;
Eenmalige subsidie: een subsidie die voor een bepaalde, niet structurele of niet regelmatig terugkerende, activiteit wordt verleend;
Hoofdstuk 3. AANVRAAG SUBSIDIES
Artikel 6. Bij aanvraag in te dienen gegevens
Bij een aanvraag om subsidie overlegt de aanvrager de volgende gegevens: a een beschrijving van de activiteiten waar subsidie voor wordt aangevraagd; b de doelstelling en resultaten, die daarmee worden nagestreefd, en hoe de activiteiten aan dat doel bijdragen. In bijzonder ook in welke mate de activiteiten gericht zijn op de gemeente of haar ingezetenen en op door de gemeente vastgestelde doelen of beleidsterreinen; c een begroting en dekkingsplan van de kosten van de activiteiten, waar de subsidie voor wordt aangevraagd. Het dekkingsplan bevat een opgave van bij andere bestuursorganen of private organisaties of personen aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan; d indien van toepassing bij een jaarlijkse subsidie, de stand van de egalisatiereserve op het moment van de aanvraag.
Hoofdstuk 4. WEIGERING SUBSIDIE
De subsidie wordt met inachtneming van artikel 2, lid 3 van deze verordening en artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht genoemde gevallen worden geweigerd als: 1. de activiteiten van de aanvrager niet zijn gericht op de gemeente of haar ingezetenen of niet ten goede komen aan de gemeente of haar ingezetenen; 2. de aanvrager met winstoogmerk werkzaam is; 3. de activiteiten door een reeds gesubsidieerde instelling (zouden kunnen) worden ondernomen; 4. de activiteiten reeds (toereikend) worden gesubsidieerd door een ander overheidsorgaan; 5. de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien, die in strijd zijn met de wet- en regelgeving, het algemeen belang of de openbare orde; 6. de aanvrager niet beschikt over de vergunning(en) en ontheffing(en), indien deze voor de uitvoering van de activiteiten vereist is (zijn); 7. in die activiteiten op een naar het oordeel van het college toereikende wijze anders wordt voorzien; 8. de activiteiten uitsluitend of in hoofdzaak het doel hebben het uitdragen van overtuigingen en denkbeelden van religieuze, levensbeschouwelijke of politieke aard; 9. de activiteiten niet openstaan voor alle groeperingen of personen, zonder onderscheid naar ras, godsdienst, levensovertuiging, sekse of seksuele geaardheid; 10. er geen middelen beschikbaar zijn gesteld in het subsidiejaarprogramma, dan wel het hierin opgenomen subsidieplafond is bereikt.
Hoofdstuk 6. VERPLICHTINGEN VAN DE SUBSIDIEONTVANGER
Artikel 11. Tussentijdse rapportage
Bij subsidies, hoger dan 25.000 euro, welke verleend worden voor activiteiten die meer dan een jaar in beslag nemen, kan het college de verplichting opleggen tot het tussentijds afleggen van rekening en verantwoording omtrent de te verrichten activiteiten en de daaraan verbonden uitgaven en inkomsten. Een dergelijke tussentijdse verantwoording wordt niet vaker dan één keer per jaar gevraagd.
Artikel 12. Meldingsplicht en steekproefsgewijze controle
Het college kan de subsidieontvanger verzoeken mee te werken aan een steekproefsgewijze controle ten aanzien van de gesubsidieerde activiteiten. De subsidieontvanger dient aan te tonen dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
Artikel 13. Overige verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger informeert het college zo spoedig mogelijk schriftelijk over: a besluiten of procedures die zijn gericht op de beëindiging van de activiteiten, waarvoor subsidie is verleend, dan wel ontbinding van de rechtspersoon; b relevante wijzigingen in de financiële en organisatorische verhouding met derden; c ontwikkelingen die ertoe kunnen leiden dat aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden voorwaarden geheel of gedeeltelijk niet kunnen worden nagekomen; d wijziging van de statuten voor zover het betreft de vorm van de rechtspersoon, de persoon van de bestuurder(s) en het doel van de rechtspersoon.
Artikel 14. Verantwoording subsidies t/m € 5.000,-
Subsidies t/m € 5.000,- worden door het college: a. direct vastgesteld of; b. verleend, waarbij het college aangeeft dat de subsidie ambtshalve zal worden vastgesteld binnen 13 weken nadat de activiteiten uiterlijk moeten zijn verricht of; c. verleend, waarbij het college – voordat het tot ambtshalve vaststelling overgaat - de aanvrager verplicht om op de door hem aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteiten waarvoor de subsidie wordt verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
Artikel 15. Verantwoording subsidies vanaf € 5.001,- t/m € 50.000,-
De aanvraag tot vaststelling bevat bij een eenmalige subsidie: a een inhoudelijk verslag, waaruit blijkt dat de activiteiten, waarvoor subsidie is verleend, zijn verricht en waarin wordt verklaard dat de subsidie doelmatig en doeltreffend is besteed; b een financieel verslag met de onderliggende facturen en de betalingsbewijzen.
De aanvraag tot vaststelling bevat bij een jaarlijkse subsidie: a een inhoudelijk verslag, waaruit blijkt dat de activiteiten waarvoor subsidie is verleend, zijn verricht en waarin wordt verklaard dat de subsidie doelmatig en doeltreffend is besteed; b een overzicht van de activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening); c het in lid 3b genoemde financieel verslag wordt, met uitzondering in geval van waarderingssubsidies, voorzien van een verklaring van een accountant zoals omschreven in artikel 1, onderdeel h van deze verordening.
Artikel 16. Verantwoording subsidies hoger dan € 50.000,-
Indien de subsidieverlening meer bedraagt dan € 50.000,-, dient de subsidieontvanger een aanvraag tot vaststelling in bij het college a bij een eenmalige subsidie, uiterlijk 13 weken na het verricht zijn van de activiteiten; b bij een per boekjaar verstrekte subsidie, uiterlijk vóór 1 september in het jaar na afloop van het kalenderjaar, respectievelijk 8 maanden na het subsidietijdvak, waarvoor de subsidie is verleend
De aanvraag tot vaststelling bevat: a. een inhoudelijk verslag, waaruit blijkt dat de activiteiten waarvoor subsidie is verleend, zijn verricht en waarin wordt verklaard dat de subsidie doelmatig en doeltreffend is besteed; b. een overzicht van de activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening); c. het in lid 2b genoemde financieel verslag wordt voorzien van een verklaring van een accountant zoals omschreven in artikel 1, onderdeel h van deze verordening.
Artikel 17. Vaststelling subsidie
Indien uit de aard van de subsidie, dan wel de verantwoording daarvan, volgt dat voor de beslissing op de vaststelling van de subsidie een langere termijn nodig is dan de in het eerste lid genoemde termijn, dan bericht het college de subsidieontvanger daarvan zo spoedig mogelijk na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling.
Hoofdstuk 8. OVERIGE BEPALINGEN
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van de artikelen 1, 2, 3 en 9 voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit.