Organisatie | Capelle aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling particuliere monumentale en waardevolle bomen Capelle aan den IJssel 2015 |
Citeertitel | Subsidieregeling particuliere monumentale en waardevolle bomen Capelle aan den IJssel 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | milieu |
Geen
Artikel 2, lid 5 van de Bomenverordening Capelle aan den IJssel 2013
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | Nieuwe regeling | 09-12-2014 | 610345 |
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Bij een aanvraag om subsidie hoeft de aanvrager, in afwijking van artikel 6, tweede en derde lid, van de ASV, alleen de volgende gegevens over te leggen:
Capelle aan den IJssel, 16 december 2014.
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris, de burgemeester,
G.Kruijt. J.F. Koen.
In onze gemeente hanteren wij een lijst met monumentale en waardevolle bomen. Er zijn 78 particuliere bomen aangewezen als monumentaal of waardevol. Dit zijn de meest bijzondere en beschermde bomen van de gemeente. De bomen zijn zo markant dat veel mensen ze kennen. Het doel van het gemeentelijke Bomenbeleidsplan is om deze monumentale en waardevolle bomen goed te verzorgen en ze te beschermen tegen kap. Iedere boomeigenaar, dus ook particulier, is verantwoordelijk voor een goed onderhoud van zijn boom/bomen. Als schade ontstaat ten gevolge van het feit dat een boom niet of niet voldoende is onderhouden kan dit leiden tot aansprakelijkheid op grond van artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek. In zoverre kan worden gesteld dat de eigenaar van een boom verplicht is om deze te onderhouden. Het onderhoud van monumentale en waardevolle bomen is echter arbeidsintensief en de onderhoudsverplichting kan in sommige gevallen hoge kosten met zich meebrengen. In het Bomenbeleidsplan is daarom uitgesproken, dat een regeling moet worden opgesteld om de particuliere boomeigenaren tegemoet te komen bij dezeonderhoudsverplichting. In het verlengde daarvan is in artikel 2, lid 5 van de Bomenverordening Capelle aan den IJssel 2013 bepaald, dat burgemeester en wethouders een bijdrageregeling kunnen vaststellen voor een tegemoetkoming in de kosten die noodzakelijk zijn voor het duurzaam in stand houden van een beschermde houtopstand in privaat eigendom.
Het kader voor het verstrekken van subsidies is de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV). Op grond van artikel 3 van de ASV stelt het college bij subsidieregeling vast welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor subsidie en kan het college bij subsidieregeling bepalen welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. De ASV is op het verstrekken van subsidies van toepassing, voor zover daarvan niet bij subsidieregeling vanaf wordt afgeweken. De ASV kan op onderdelen ook bij subsidieregeling kan worden aangevuld. In deze subsidieregeling wordt aan dit een en ander invulling gegeven tegen de achtergrond van het Bomenbeleidsplan alsmede artikel 2, lid 5 van de Bomenverordening. De subsidieregeling moet leiden tot een duurzame instandhouding van de monumentale en waardevolle bomen.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Te nemen maatregelen voor de duurzame instandhouding van monumentale en waardevolle bomen op particulier terrein komen uitsluitend voor subsidie in aanmerking als ze voortkomen uit een Visuele Boomveiligheidscontrole (BVC), die is uitgevoerd in opdracht van het college en zijn opgenomen in het bijbehorende BVC-rapport. Op basis van het BVC-rapport kan de particuliere boomeigenaar een gespecificeerde offerte aanvragen bij een erkend boomverzorgingsbedrijf. Het college laat de BVC van alle monumentale en/of waardevolle bomen op particulier terrein 1 keer in de 3 jaar op zijn kosten uitvoeren.
Zoals in het algemeen deel van de toelichting is verwoord bepaalt het college, voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling particuliere monumentale en waardevolle bomen Capelle aan den IJssel 2015 vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
Een eigenaar kan tot maximaal 50% van de kosten met een maximumbedrag van € 500,- per boom gesubsidieerd krijgen. Deze kosten moeten blijken uit een offerte van het boomverzorgingsbedrijf die bij
de subsidieaanvraag gevoegd worden. Een eigenaar komt per boom maximaal eens per 3 jaar in aanmerking voor een subsidie. Dit komt overeen met de termijn waarop de BVC wordt uitgevoerd.
In artikel 6, lid 1 van de ASV is bepaald dat een aanvraag om subsidie schriftelijk moet worden ingediend bij het college, met gebruikmaking van een daartoe door het college vastgesteld aanvraagformulier. Schriftelijk staat hier tegenover mondeling. Het aanvraagformulier voor de subsidieaanvraag is te vinden op de gemeentelijke website. De ingevulde aanvraag moet per brief of per e-mail worden ingediend, gericht aan het college. In artikel 7 is vermeld welke informatie bij het aanvraagformulier gevoegd dient te worden.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Artikel 9 Vaststelling en uitbetaling subsidie
Conform het bepaalde in artikel 14, lid 2 van de ASV zal de subsidie worden vastgesteld binnen 8 weken nadat de subsidieontvanger de in artikel 9, lid 1genoemde factuur heeft ingediend.