Organisatie | Terschelling |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015 gemeente Terschelling |
Citeertitel | Handhavingsverordening gemeente Terschelling |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-12-2015 | nieuwe regeling | 25-11-2014 | 2014/83 |
De raad van de gemeente Terschelling;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 21 oktober 2014;
gelet op artikel 8b van de Participatiewet, artikel 35 lid 1 sub c van de Wet inkomensvoorzie-ning ouderen gedeeltelijke arbeidsongeschikte werknemers en artikel 35 lid 1 sub c van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;
overwegende dat het noodzakelijk is de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand en inkomensvoorzieningen, alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de Partici-patiewet, de IOAW en de IOAZ bij verordening te regelen;
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden
omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, de Wet
inkomensvoorziening ouderen gedeeltelijke arbeidsongeschikte werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke
zelfstandigen (IOAZ) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. de wet: de Participatiewet, de IOAW, de IOAZ;
b. het dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân
c. dienst: de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân;
d. het beleidsplan: een plan zoals bedoeld in artikel 110 van de Gemeentewet gericht op de uitvoering van de Participatiewet, IOAW en IOAZ.
Artikel 2 Doelstelling en opdracht dagelijks bestuur
Met inachtneming van de in lid 1 genoemde uitvoeringsplicht draagt het dagelijks bestuur zorg voor een beleidsplan waarin zij aangeeft hoe fraude wordt voorkomen en opgespoord met in achtneming van de vier (beleid)kaders van het concept programmatisch handhaven, te weten nalevingscommunicatie, optimalisering van de dienstverlening, vroegtijdige detectie en daadwerkelijk sanctioneren. In het beleidsplan worden de doelstellingen met betrekking tot handhaving bepaald en objectief meetbare doelen geformuleerd.
Artikel 3 Aangifte Openbaar Ministerie
Indien het niet nakomen van de informatieverplichting leidt tot een benadelingbedrag dat hoger is dan de aangiftegrens, laat het dagelijks bestuur middels de Sociale Recherche Fryslân procesverbaal opmaken om aangifte te doen bij het Openbaar Ministerie.