Organisatie | Twenterand |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening elektronische kennisgeving gemeente Twenterand 2014 |
Citeertitel | Verordening elektronische kennisgeving gemeente Twenterand |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-06-2014 | Nieuwe regeling | 27-05-2014 Gemeentecontact 06-07-2014 | BIS 014.001.0011 |
Geconsolideerde tekst van de regeling
De raad van de gemeente Twenterand;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 8 april 2014;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en artikel 2:14 van de Algemene wet bestuursrecht;
Verordening elektronische kennisgeving gemeente Twenterand 2014
Artikel 1 Elektronische kennisgeving
1. Het is mogelijk berichten van het gemeentebestuur die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht, uitsluitend elektronisch te verzenden, tenzij een wettelijk voorschrift zich daartegen verzet. De verzending geschiedt door plaatsing in het elektronisch gemeenteblad.
2. Het elektronisch gemeenteblad is te vinden op www.officielebekendmakingen.nl.
3. Onder berichten worden in elk geval verstaan kennisgevingen van ontwerpbesluiten, besluiten, aanvragen en meldingen.
Vriezenveen, 27 mei 2014
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
drs. R.J.M. Ros ir. C.L. Visser
Berichten mogen niet uitsluitend elektronisch worden gepubliceerd als er niet een wettelijk voorschrift
is dat anders bepaalt, zegt artikel 2:14, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb).
Het luidt: Berichten mogen niet uitsluitend elektronisch worden gepubliceerd als er niet een wettelijk
voorschrift is dat anders bepaalt, zegt artikel 2:14, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb).
2. Tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald, geschiedt de verzending van berichten
die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht, niet uitsluitend elektronisch.
Het doel van deze verordening is het bieden van een wettelijke grondslag als bedoeld in artikel 2:14
van de Awb, zodat juridisch kan worden volstaan met uitsluitend elektronische kennisgeving in de gevallen
waarin aanvullende kennisgeving op andere wijze niet nodig is om degenen voor wie de kennisgeving
bedoeld is, voldoende te bereiken.
Voor de goede orde wordt erop gewezen dat deze verordening alleen de kennisgeving (publicatie) van
diverse berichten betreft en niet gaat over het bekendmaken van besluiten, nodig voor het in werking
treden daarvan (artikel 3:40 van de Awb). Dat is uitputtend geregeld in wetten als de Bekendmakingswet,
de Gemeentewet, de Awb en dergelijke. Het gaat hier alleen om de publicatie van allerhande berichten
die bestemd zijn voor ‘het publiek’ – die soms besluiten kunnen inhouden – om te bewerkstelligen dat
het publiek ervan kan kennisnemen.
Het doel van deze verordening is het bieden van een wettelijke grondslag als bedoeld in artikel 2:14
van de Awb, zodat juridisch kan worden volstaan met uitsluitend elektronische kennisgeving in de gevallen
waarin aanvullende kennisgeving op andere wijze niet nodig is om degenen voor wie de kennisgeving
bedoeld is, voldoende te bereiken.
Voor de goede orde wordt erop gewezen dat deze verordening alleen de kennisgeving (publicatie) van
diverse berichten betreft en niet gaat over het bekendmaken van besluiten, nodig voor het in werking
treden daarvan (artikel 3:40 van de Awb). Dat is uitputtend geregeld in wetten als de Bekendmakingswet,
de Gemeentewet, de Awb en dergelijke. Het gaat hier alleen om de publicatie van allerhande berichten
die bestemd zijn voor ‘het publiek’ – die soms besluiten kunnen inhouden – om te bewerkstelligen dat
het publiek ervan kan kennisnemen.
Artikel 1. Elektronische kennisgeving
Dit artikel gaat over de kennisgeving, gericht op het effectief kennis kunnen nemen van ontwerpbesluiten,
besluiten, aanvragen, meldingen en andere berichten, zoals bijvoorbeeld de aankondiging van een
raadsvergadering, een inspraakavond en dergelijke. ‘Kennisgeven’ is in de Awb de algemene term voor
diverse vormen van het naar buiten brengen van sommige besluiten – maar ook en vooral van andere
documenten – die erop is gericht dat alle potentieel geïnteresseerden daar effectief kennis van kunnen
Met dit artikellid wordt voldaan aan de voorwaarde van een wettelijk voorschrift teneinde kennisgevingen
uitsluitend elektronisch te kunnen publiceren (art. 2:14, tweede lid, van de Awb). Het bepaalt dat de
verzending geschiedt door plaatsing in het elektronisch gemeenteblad.
In dit artikellid wordt de mogelijkheid gecreëerd om kennisgevingen uitsluitend elektronisch te publiceren.
In veel gevallen kan het echter verstandig zijn om niet te volstaan met de elektronische kennisgeving,
maar bovendien te voorzien in een of meer andere wijzen van kennisgeving. Dit omdat er velen zijn
die geen toegang hebben tot het internet, en nog meer die deze toegang in theorie wel hebben maar
die daar niet gemakkelijk hun weg kunnen vinden en die in elk geval niet dagelijks het gemeenteblad
raadplegen. Naast elektronische kennisgeving kunnen ook andere vormen van publiciteit van belang
zijn vanwege een betere service aan de potentieel geïnteresseerden.
Het artikellid bepaalt bovendien dat een wettelijk voorschrift zich kan verzetten tegen uitsluitend elektronisch
publiceren. Het is soms inderdaad wettelijk gezien onvoldoende om alleen elektronisch te
publiceren. Dat is bijvoorbeeld het geval bij toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure;
dan is artikel 3:12 van de Awb van toepassing. Daar wordt de materiële eis gesteld van ‘een
geschikte wijze van kennisgeving’. Deze eis houdt in dat in elk geval moet worden voldaan aan de
voorwaarde dat de kennisgeving daadwerkelijk al diegenen kan bereiken die naar verwachting bedenkingen
kunnen hebben tegen het ontwerpbesluit.
Indien in een wettelijke bepaling slechts kennisgeving in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad imperatief
is voorgeschreven, dan dient de kennisgeving in elk geval daarin te geschieden. Publicatie in het
elektronisch gemeenteblad is dan een niet verboden, aanvullende (en aanbevelenswaardige) wijze van
kennisgeven. Een voorbeeld hiervan is artikel 1.9 van het Besluit algemene regels voor inrichtingen
milieubeheer (maatwerkvoorschriften).
Aanvullende dan wel afwijkende publicatieverplichtingen blijven daarom ongewijzigd van toepassing.
Voorbeelden van andere wettelijke bepalingen die zich verzetten tegen uitsluitend publicatie in het
elektronisch gemeenteblad zijn:
- artikel 78 van de Onteigeningswet;
- artikel 7 van de Wet voorkeursrecht gemeenten;
- de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (zie onder meer artikel 3.12); en
- de Wet ruimtelijke ordening ((hierna: Wro), zie onder meer artikel 3.8, eerste en derde lid).
De Wro schrijft bijvoorbeeld voor dat de mededeling van de vaststelling van een bestemmingsplan
ook moet plaatsvinden in de Staatscourant en op www.ruimtelijkeplannen.nl (artikel 3.8, eerste lid,
aanhef en onder a, van de Wro).
Dit artikel gaat over de kennisgeving, gericht op het effectief kennis kunnen nemen van ontwerpbesluiten,
besluiten, aanvragen, meldingen en andere berichten, zoals bijvoorbeeld de aankondiging van een
raadsvergadering, een inspraakavond en dergelijke. ‘Kennisgeven’ is in de Awb de algemene term voor
diverse vormen van het naar buiten brengen van sommige besluiten – maar ook en vooral van andere
documenten – die erop is gericht dat alle potentieel geïnteresseerden daar effectief kennis van kunnen
Met dit artikellid wordt voldaan aan de voorwaarde van een wettelijk voorschrift teneinde kennisgevingen
uitsluitend elektronisch te kunnen publiceren (art. 2:14, tweede lid, van de Awb). Het bepaalt dat de
verzending geschiedt door plaatsing in het elektronisch gemeenteblad.
In dit artikellid wordt de mogelijkheid gecreëerd om kennisgevingen uitsluitend elektronisch te publiceren.
In veel gevallen kan het echter verstandig zijn om niet te volstaan met de elektronische kennisgeving,
maar bovendien te voorzien in een of meer andere wijzen van kennisgeving. Dit omdat er velen zijn
die geen toegang hebben tot het internet, en nog meer die deze toegang in theorie wel hebben maar
die daar niet gemakkelijk hun weg kunnen vinden en die in elk geval niet dagelijks het gemeenteblad
raadplegen. Naast elektronische kennisgeving kunnen ook andere vormen van publiciteit van belang
zijn vanwege een betere service aan de potentieel geïnteresseerden.
Het artikellid bepaalt bovendien dat een wettelijk voorschrift zich kan verzetten tegen uitsluitend elektronisch
publiceren. Het is soms inderdaad wettelijk gezien onvoldoende om alleen elektronisch te
publiceren. Dat is bijvoorbeeld het geval bij toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure;
dan is artikel 3:12 van de Awb van toepassing. Daar wordt de materiële eis gesteld van ‘een
geschikte wijze van kennisgeving’. Deze eis houdt in dat in elk geval moet worden voldaan aan de
voorwaarde dat de kennisgeving daadwerkelijk al diegenen kan bereiken die naar verwachting bedenkingen
kunnen hebben tegen het ontwerpbesluit.
Indien in een wettelijke bepaling slechts kennisgeving in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad imperatief
is voorgeschreven, dan dient de kennisgeving in elk geval daarin te geschieden. Publicatie in het
elektronisch gemeenteblad is dan een niet verboden, aanvullende (en aanbevelenswaardige) wijze van
kennisgeven. Een voorbeeld hiervan is artikel 1.9 van het Besluit algemene regels voor inrichtingen
milieubeheer (maatwerkvoorschriften).
Aanvullende dan wel afwijkende publicatieverplichtingen blijven daarom ongewijzigd van toepassing.
Voorbeelden van andere wettelijke bepalingen die zich verzetten tegen uitsluitend publicatie in het
elektronisch gemeenteblad zijn:
- artikel 78 van de Onteigeningswet;
- artikel 7 van de Wet voorkeursrecht gemeenten;
- de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (zie onder meer artikel 3.12); en
- de Wet ruimtelijke ordening ((hierna: Wro), zie onder meer artikel 3.8, eerste en derde lid).
De Wro schrijft bijvoorbeeld voor dat de mededeling van de vaststelling van een bestemmingsplan
ook moet plaatsvinden in de Staatscourant en op www.ruimtelijkeplannen.nl (artikel 3.8, eerste lid,
aanhef en onder a, van de Wro).
Gemeenten moeten met ingang van 1 januari 2014 een elektronisch gemeenteblad hebben voor de
bekendmaking van hun algemeen verbindende voorschriften (artikel 139 van de Gemeentewet, zoals
dat luidt per genoemde datum). Gelet op deze verplichting ligt het voor de hand dat medium te gebruiken
voor álle ‘officiële’ wettelijk vereiste bekendmakingen en andere kennisgevingen. Veel gemeenten zullen
daarvoor gebruik maken van de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties (hierna: GVOP),
met het internetadres https://zoek.officielebekendmakingen.nl. De betrokken gemeenten kunnen op
hun eigen website een hyperlink aanbrengen naar de daar gepubliceerde regelingen en andere berichten.
Gemeenten kunnen in beginsel ook zelf een elektronisch gemeenteblad ontwikkelen, maar moeten er
dan wel op letten dat ook wordt voldaan aan de eisen die aan een elektronisch gemeenteblad worden
gesteld in de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale
overheden (Stcrt. 2008, 248). Dat is vooral van belang bij de bekendmaking van algemeen verbindende
voorschriften: worden die niet op de juiste wijze bekendgemaakt, dan treden ze wellicht niet in werking.
De GVOP is een generieke voorziening die aan alle eisen voldoet. Het college bepaalt het internetadres
waarop het elektronisch gemeenteblad wordt geplaatst (artikel 1 van het Besluit bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden (Stb. 2008, 553)). In de Modelverordening is het
adres opgenomen waar het elektronisch gemeenteblad is te vinden.
Gemeenten moeten met ingang van 1 januari 2014 een elektronisch gemeenteblad hebben voor de
bekendmaking van hun algemeen verbindende voorschriften (artikel 139 van de Gemeentewet, zoals
dat luidt per genoemde datum). Gelet op deze verplichting ligt het voor de hand dat medium te gebruiken
voor álle ‘officiële’ wettelijk vereiste bekendmakingen en andere kennisgevingen. Veel gemeenten zullen
daarvoor gebruik maken van de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties (hierna: GVOP),
met het internetadres https://zoek.officielebekendmakingen.nl. De betrokken gemeenten kunnen op
hun eigen website een hyperlink aanbrengen naar de daar gepubliceerde regelingen en andere berichten.
Gemeenten kunnen in beginsel ook zelf een elektronisch gemeenteblad ontwikkelen, maar moeten er
dan wel op letten dat ook wordt voldaan aan de eisen die aan een elektronisch gemeenteblad worden
gesteld in de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale
overheden (Stcrt. 2008, 248). Dat is vooral van belang bij de bekendmaking van algemeen verbindende
voorschriften: worden die niet op de juiste wijze bekendgemaakt, dan treden ze wellicht niet in werking.
De GVOP is een generieke voorziening die aan alle eisen voldoet. Het college bepaalt het internetadres
waarop het elektronisch gemeenteblad wordt geplaatst (artikel 1 van het Besluit bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden (Stb. 2008, 553)). In de Modelverordening is het
adres opgenomen waar het elektronisch gemeenteblad is te vinden.
Dit artikellid maakt de ruime betekenis van het begrip ‘berichten’ duidelijk. Zo ruim is het
ook in artikel 2:14, tweede lid, van de Awb bedoeld.
Deze verordening betreft (het zij nogmaals gezegd) alleen de kennisgeving (publicatie) van de diverse
berichten genoemd in dit artikellid, en gaat niet over het bekendmaken van besluiten. Zie boven, onder