Organisatie | Opsterland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Privacyreglement Gebiedsteam Opsterland 2015 |
Citeertitel | Privacyreglement Gebiedsteam Opsterland 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-07-2017 | nieuwe regeling | 16-12-2014 Gemeenteblad, 2014, 80946, 24-12-2014 | 2014-46605 |
Privacyreglement Gebiedsteam Opsterland 2015
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Opsterland;
gelet op de wet – en regelgeving die van toepassing is:
bijzondere persoonsgegevens: persoonsgegevens over iemands godsdienst of levensovertuiging, ras, politieke gezindheid, gezondheid, seksuele geaardheid, het lidmaatschap van een vakvereniging, strafrechtelijke persoonsgegevens en persoonsgegevens over hinderlijk en onrechtmatig gedrag in verband met een opgelegd verbod;
kindermishandeling: elke vorm van een voor een minderjarige bedreigende of gewelddadige interactie van fysieke, psychische of seksuele aard, die de ouders of andere personen ten opzichte van wie de minderjarige in een relatie van afhankelijkheid of van onvrijheid staat, actief of passief opdringen, waardoor ernstige schade wordt berokkend, of dreigt te worden berokkend aan de minderjarige in de vorm van fysiek of psychisch letsel;
verwerking van persoonsgegevens: elke handeling, of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van gegevens;
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM): een instrument waarmee de mate van zelfredzaamheid van cliënten eenvoudig en volledig kan worden beoordeeld. De ZRM concretiseert zelfredzaamheid op de volgende leefgebieden: inkomen, dagbesteding, huisvesting, gezinsrelaties, geestelijke gezondheidszorg, fysieke gezondheid, verslaving, vaardigheden bij activiteiten van het dagelijks leven (ADL), sociaal netwerk, maatschappelijke participatie en justitie. Per leefgebied is aangegeven welke feitelijke omstandigheden bij welk niveau (1 t/m 5) van zelfredzaamheid horen.
Artikel 2 - Doel van de verwerking van persoonsgegevens
Het doel van de verwerking van persoonsgegevens op basis van deze regeling is:
Nadat de medewerker van het gebiedsteam de cliënt heeft geïnformeerd zoal beschreven in het eerste en het tweede lid, vraagt de medewerker de cliënt om toestemming voor de verwerking van zijn gegevens binnen het gebiedsteam.
Artikel 7 - Verwerking van persoonsgegevens indien de cliënt wordt aangemeld door een verwijzer
Voor een aanmelding van een cliënt bij het gebiedsteam door een verwijzer geldt als uitgangspunt dat de verwijzer deze aanmelding vooraf met de cliënt heeft besproken en dat hij met de aanmelding instemt. Is het voor de verwijzer niet mogelijk om het gesprek aan te gaan of om toestemming te krijgen voor de verwijzing, dan beziet het gebiedsteam samen met de verwijzer of, en zo ja op welke wijze en door wie contact met de cliënt zal worden gezocht om de noodzaak van de verwijzing te bespreken en de toestemming van de cliënt daarvoor te krijgen.
Indien het gebiedsteam en de verwijzer er samen niet in slagen de instemming van de cliënt voor de verwijzing te krijgen, dan onderneemt het gebiedsteam toch actie naar aanleiding van deze melding, indien er concrete aanwijzingen zijn dat de veiligheid van de cliënt, van zijn gezinsleden, de verwijzer, medewerker(s) van het gebiedsteam of die van anderen wordt bedreigd.
Artikel 8 - De persoonsgegevens van de cliënt die bekend zijn bij organisaties die medewerkersleveren aan het gebiedsteam
Als de cliënt zichzelf aanmeldt bij het gebiedsteam omdat hij ondersteuning wenst, inventariseert de medewerker van het gebiedsteam samen met de cliënt zijn vragen en behoeften. Ook inventariseert de medewerker of de cliënt momenteel of in het recente verleden ondersteuning, zorg of een andere vorm van dienstverlening heeft (gehad) van een van de partners. Indien dit het geval is, kan de medewerker, via het lid van het gebiedsteam dat toegang heeft tot de persoonsgegevens van de cliënt die door deze partner zijn vastgelegd, kennis nemen van deze gegevens, voor zover dit noodzakelijk is voor de ondersteuning die het gebiedsteam zal gaan bieden. De medewerker bespreekt met de cliënt de gegevens waarvan hij op deze wijze kennis neemt.
Indien de cliënt door een verwijzer wordt aangemeld bij het gebiedsteam, zoekt de medewerker eerst contact met de cliënt voordat gegevens zoals bedoeld in het eerste lid door het gebiedsteam worden ingezien. Het inzien van deze gegevens vóór het contact met de cliënt is toegestaan als dit naar het oordeel van het gebieds team noodzakelijk is in verband met concrete aanwijzingen van bedreigingen van de veiligheid van de cliënt, zijn gezinsleden, medewerker(s) van het gebiedsteam, de verwijzer, of die van anderen.
Artikel 9 - Vastleggen, bewaren en vernietigen van persoonsgegevens van de cliënt
De beheerder draagt er zorg voor dat de gegevens zoals bedoeld in het eerste lid na de bewaartermijn, zoals genoemd in het tweede lid zo spoedig mogelijk worden vernietigd, of zodanig van identificerende kenmerken worden ontdaan dat zij redelijkerwijs niet langer zijn te herleiden tot een individuele persoon.
Artikel 10 - Grondslag voor de verwerking
De in het vorige artikel genoemde soorten van persoonsgegevens, met uitzondering van de bijzondere persoonsgegevens, worden uitsluitend verwerkt in een of meer van de volgende gevallen:
de gegevensverwerking is noodzakelijk voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de verantwoordelijke of een derde aan wie de gegevens worden verstrekt, tenzij het belang van de cliënt op bescherming van de persoonlijke levenssfeer prevaleert.
Artikel 11 - Bijzondere persoonsgegevens
Bijzondere persoonsgegevens betreffende de gezondheid alsmede strafrechtelijke persoonsgegevens en persoonsgegevens over hinderlijk en onrechtmatig gedrag in verband met een opgelegd verbod worden uitsluitend verwerkt in een of meer van de volgende gevallen:
De beheerder kent op basis van het eerste lid autorisaties toe aan medewerkers van het gebiedsteam die hen toegang verschaffen tot (bepaalde delen van) het bestand en die hen zo nodig ook de bevoegdheid geven om gegevens in het bestand op te nemen, aan te vullen of te wijzigen.
Artikel 13 - Voeren van overleg binnen het gebiedsteam over de ondersteuning aan een cliënt
Voor zover noodzakelijk voor de ondersteuning van een cliënt kunnen de medewerkers en de leidinggevende van het gebiedsteam de voor deze ondersteuning noodzakelijke persoonsgegevens van de cliënt aan elkaar verstrekken.
Artikel 14 - Verstrekken van persoonsgegevens aan derden
ondanks inspanningen van het gebiedsteam het niet mogelijk is om de toestemming van de cliënt voor de noodzakelijke verstrekking van persoonsgegevens te vragen of te krijgen;
dan kan de medewerker van het gebiedsteam besluiten om ondanks het ontbreken van toestemming van de cliënt, toch persoonsgegevens van hem te verstrekken aan een of meer anderen die geen deel uitmaken van het gebiedsteam, indien dit de enige mogelijkheid is om de ernst van de situatie te verminderen en de vitale belangen van de cliënt die in verband met deze situatie aan de orde zijn, te dienen.
In geval van signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling volgt de medewerker van het gebiedsteam de stappen van de ‘Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling gemeente Opsterland’. De medewerker draagt er zorg voor dat de stappen die hij zet zorgvuldig worden vastgelegd in het bestand en dat bij het zetten van de stappen ook wordt overlegd met de leidinggevende.
Indien het Advies- en Meldpunt Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (AMHK) het gebiedsteam benadert in verband met een melding van signalen van kindermishandeling en/of huiselijk geweld, kan het gebiedsteam zo nodig zonder toestemming van de cliënt, de voor de taakuitoefening van het AMHK noodzakelijke persoonsgegevens van de cliënt verstrekken.
Over het verstrekken van informatie aan het AMHK door het gebiedsteam vindt vooraf overleg plaats met de leidinggevende.
Artikel 17 - Opnemen in verwijsindex risicojongeren
Het gebiedsteam kan een cliënt tot 23 jaar, zo nodig zonder toestemming van de cliënt en/of zijn wettelijke vertegenwoordiger, aanmelden bij de verwijsindex risicojongeren indien het gebiedsteam het redelijke vermoeden heeft dat de jongere in de noodzakelijke condities voor een gezonde en veilige ontwikkeling naar volwassenheid daadwerkelijk wordt bedreigd door één van de volgende risico’s:
De verantwoordelijke deelt de betrokkene binnen vier weken schriftelijk mee of persoonsgegevens die op hem betrekking hebben worden verwerkt. Indien dit het geval is biedt de verantwoordelijke de betrokkene een volledig overzicht van de persoonsgegevens die zijn opgenomen in het bestand en die op hem betrekking hebben, het doel daarvan, alsmede een overzicht van de personen en instellingen aan wie de verantwoordelijke persoonsgegevens van de betrokkene heeft verstrekt en het doel van deze verstrekking(en).
Nadat de betrokkene op grond van artikel 18 kennis heeft genomen van de verwerking van zijn persoonsgegevens, kan hij de verantwoordelijke verzoeken de gegevens te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen of af te schermen voor zover deze gegevens onjuist, onvolledig of niet ter zake dienend zijn voor het doel van de verwerking.
Leidt het verzoek om correctie tot aanpassing of verwijdering van gegevens, dan draagt de verantwoordelijke er zorg voor dat deze aanpassing ook bekend wordt gemaakt aan derden die op grond van deze regeling kennis hebben genomen van deze persoonsgegevens.
Artikel 20 - Vernietigingsrecht
het vernietigen van de gegevens in strijd is met een wettelijke plicht of met verplichtingen die de verstrekker van de financiering van de ondersteuning het gebiedsteam heeft opgelegd in verband met het afleggen van verantwoording over de inzet van de verstrekte financiële middelen.
Artikel 21 - Uitoefenen van de taken van de verantwoordelijke door de leidinggevende van hetgebiedsteam
Op basis van een schriftelijk mandaat kan de verantwoordelijke zijn taken en bevoegdheden zoals omschreven in artikel 18, 19 en 20 overdragen aan de leidinggevende van het gebiedsteam.
Artikel 22 - Uitoefenen van rechten door de (wettelijk) vertegenwoordiger(s)
In geval een cliënt van zestien jaar of ouder door de leidinggevende van het gebiedsteam voor het uitoefenen van zijn rechten wilsonbekwaam wordt geacht, worden zijn rechten uitgeoefend door zijn wettelijke vertegenwoordiger(s). Heeft een meerderjarige wilsonbekwame cliënt of betrokkene geen wettelijk vertegenwoordiger, dan oefent de echtgenoot of de levensgezel deze rechten uit. Heeft de cliënt geen echtgenoot of levensgezel, of wenst deze de rechten van de cliënt niet uit te oefenen, dan kan een ouder, een meerderjarige broer of een zus, of een meerderjarig kind van de cliënt zijn rechten uitoefenen.
De bepalingen van dit artikel zijn ook van toepassing indien de cliënt op grond van deze regeling om toestemming dient te worden gevraagd voor een gegevensverstrekking of daarover dient te worden geïnformeerd.
Een ieder die op grond van deze regeling kennis neemt van persoonsgegevens van een cliënt of een betrokkene, is verplicht tot geheimhouding daarvan, tenzij de wet of deze regeling anders bepaalt.