De raad van de gemeente Harlingen;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 27 mei 2014;
gelet op de Gemeentewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Wet werk en bijstand (Wwb)
overwegende dat in het sociale domein, geen gemeentelijk adviesorgaan is ingesteld, met uitzondering van de Wmo koepel, die het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Dienst en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân (kortweg Dienst SoZaWe) adviseert over de Wmo prestatievelden 5 en 6
dat integrale advisering door een Adviesraad over (voorgenomen) gemeentelijk beleid inzake sociaal-maatschappelijk kwesties in het sociaal domein wenselijk is;
besluit:
De verordening Adviesraad voor het sociaal domein gemeente Harlingen (hierna: Adviesraad) vast te stellen.
Artikel 1 begripsomschrijving(en)
- 1.
Sociaal domein: activiteiten en voorzieningen op het terrein van zorg, wonen, welzijn en werk en inkomen.
- 2.
Adviesraad (voor het sociaal domein): groep personen die goed op de hoogte zijn van wat er speelt in de lokale samenleving en met die kennis en kunde het college bijstaat en adviseert over de voorbereiding en uitvoering van beleid in het sociaal domein.
- 3.
Klanttevredenheidonderzoek: een representatief onderzoek onder cliënten van de Wmo en/of de WWB, waarin gevraagd wordt naar een beoordeling van de ontvangen diensten of producten opdat de kwaliteit van de dienstverlening kan worden verbeterd.
- 4.
College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harlingen
- 5.
Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning
Artikel 2 Doel en status van het instellen van de Adviesraad
Ingezetenen van de gemeente Harlingen of andere belanghebbende natuurlijke personen te betrekken bij de voorbereiding van beleid inzake lokale maatschappelijke vraagstukken in het sociaal domein. Dit als bijdrage aan verhoging van de burgerbetrokkenheid en burgerparticipatie.
Artikel 3 Samenstelling en zittingsduur van de Adviesraad
- 1.
De Adviesraad bestaat uit maximaal 8 leden bij voorkeur met lokale binding en deskundigheid op het terrein van de Wmo (wonen, zorg en welzijn) Werk en Inkomen (WSW en WWB) en zorg voor de jeugd.
- 2.
De Adviesraad kiest een voorzitter.
- 3.
De leden van de adviesraad worden benoemd voor een periode van vier jaar.
- 4.
Voor de eerste vierjaarsperiode geldt, dat drie jaar na het instellen van de Adviesraad minimaal twee leden aftreden.
- 5.
Op voorstel van de Adviesraad stelt het college een rooster van aftreden vast. De leden van de Adviesraad treden af op de dag, die in het rooster is vermeld. Zij kunnen terstond worden herbenoemd voor een periode van vier jaar.
- 6.
Wie in een tussentijdse vacature wordt benoemd, neemt op het rooster de plaats van zijn voorganger in.
- 7.
De leden van de Adviesraad kunnen te allen tijde ontslag nemen. Het ontslag wordt schriftelijk ingediend bij burgemeester en wethouders onder gelijktijdige mededeling aan de Adviesraad.
- 8.
Periodiek aftredende leden blijven hun functie waarnemen, totdat in de opvolging is voorzien, tenzij zij ervoor kiezen om eerder ontslag te nemen.
Artikel 4 Taken en bevoegdheden Adviesraad
- 1.
De Adviesraad adviseert het college gevraagd of ongevraagd over het beleid op het sociaal domein.
- 2.
Het college vraagt in ieder geval advies over beleidskaders, uitvoeringsplannen en verordeningen die betrekking hebben op het sociaal domein.
- 3.
De door het college gevraagde adviezen worden binnen zes weken verstrekt, tenzij anders met het college wordt overeengekomen.
- 4.
De Adviesraad kan ook zelfstandig beleidsvoorstellen aan het college voorleggen
- 5.
De Adviesraad onderhoudt contacten met en laat zich adviseren door belangenfora op het gebied van jeugd, senioren, mensen met een lichamelijk, verstandelijke of psychische beperking en werkzoekenden met een uitkering.
- 6.
De Adviesraad kan een huishoudelijk reglement vaststellen waarin het praktisch functioneren is geregeld
Artikel 5 Vergaderingen
- 1.
De Adviesraad vergadert minimaal viermaal per jaar en voorts zo vaak als de helft van de leden daartoe het verlangen kenbaar maakt.
- 2.
De Adviesraad besluit met gewone meerderheid van stemmen van de bij de stemming aanwezige leden. Geldige besluiten kunnen slechts worden genomen bij aanwezigheid van ten minste de helft van het aantal leden.
- 3.
De voorzitter zendt - spoedeisende vergaderingen uitgezonderd - zoveel mogelijk ten minste zeven dagen vóór een vergadering de leden een oproep onder vermelding van de dag, tijd en plaats van de vergadering.
- 4.
De oproepingsbrief vermeldt de onderwerpen, die in de vergadering behandeld zullen worden in de volgorde waarin deze aan de orde zullen worden gesteld.
- 5.
Van iedere vergadering wordt een verslag, besluitenlijst en actiepuntenlijst opgesteld en rondgestuurd
- 6.
De Adviesraad kan derden (deskundigen) uitnodigen voor een uiteenzetting voor of toelichting tijdens de vergadering.
- 7.
De adviezen van de Adviesraad worden schriftelijk, door middel van brieven, verslagen en/of rapporten uitgebracht.
- 8.
Vergaderingen van de Adviesraad zijn openbaar en voor iedereen toegankelijk, tenzij het onderwerp op de agenda zich daarvoor niet leent. Indien gewenst kan de Adviesraad besluiten tot het houden van een besloten vergadering.
- 9.
De door de Adviesraad uitgebrachte adviezen, zijn openbaar.
- 10.
Indien het college afwijkt van het door de Adviesraad uitgebrachte advies, dan wordt aangegeven op welke gronden van de advisering wordt afgeweken.
Artikel 6 Overleg met de wethouder
De wethouder met in portefeuillehouder maatschappelijke aangelegenheden bezoekt minimaal één keer per jaar de vergadering van de Adviesraad.
Artikel 7 Jaarverslag
De Adviesraad brengt jaarlijks verslag uit aan de raad over de verrichte werkzaamheden. Het college stelt de raad in kennis van het verslag.
Artikel 8 Klanttevredenheidsonderzoek
- 1.
Elke twee jaar wordt door het college tenminste één representatief onderzoek uitgevoerd naar de beleving van de dienstverlening onder cliënten die vallen onder de taakvelden Werk en Inkomen, onder cliënten van instellingen die voorzieningen verstrekken in het kader van de Wmo en/of cliënten die vallen die vallen onder de zorg voor de jeugd.
- 2.
De resultaten van dit/deze onderzoek(en) worden ter kennis gebracht aan de Adviesraad.
Artikel 9 Faciliteiten en vergoedingen
- 1.
De Adviesraad krijgt jaarlijks de beschikking over een werkbudget. Daaruit dienen de volgende kosten te worden betaald:
- a.
professionalisering en deskundigheidsbevordering (scholing, training, excursies, bezoeken workshops) van de leden;
- b.
het bezoeken van en regionale/landelijke bijeenkomsten op het terrein van het sociaal domein;
- c.
reiskosten á €0,19 per kilometer en eventuele verblijfskosten
- d.
aanschaf van documentatie, literatuur en dergelijke;
- e.
inhuur van externe deskundigen;
- f.
faciliteiten voor het verzorgen van voorlichtingen
- g.
door de Adviesraad noodzakelijk te maken onkosten in verband met de uitoefening van hun functie
- 2.
Het college stelt een vergaderruimte beschikbaar, alsmede koffie en thee.
- 3.
Het college wijst een (contact)ambtenaar aan bij wie de Adviesraad desgewenst terecht kan met vragen over inhoudelijke en procedurele kwesties.
- 4.
Kosten die verband houden met de organisatie zijn voor rekening van de gemeente Harlingen.
- 5.
De leden van de Adviesraad ontvangen van de gemeente geen andere vergoeding dan welke genoemd worden in dit artikel.
- 6.
De Adviesraad legt (financiële) verantwoording af aan burgemeester en wethouders binnen drie maanden na afloop van elk kalenderjaar
Artikel 10 Beslissing college in gevallen waarin de regeling niet voorziet
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 11 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking de dag na bekendmaking van deze verordening
Artikel 12 Citeerartikel
Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening Adviesraad voor het sociaal domein gemeente Harlingen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 2 juli 2014;
de Griffier, de voorzitter,