Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schouwen-Duiveland

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchouwen-Duiveland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2014
CiteertitelLegesverordening Schouwen-Duiveland 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Ingang van datum van heffing van de wijziging van 28 augustus 2014 is 1 september 2014.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 229 van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-10-201401-01-2015Hoofdstuk 18 tarieventabel

28-08-2014

Gemeenteblad Nr. 59694

14-11-13/6
01-01-201424-10-2014Nieuwe regeling

14-11-2013

Wereldregio, 29 november 2013

14-11-13/6

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014

De raad van de gemeente Schouwen-Duiveland;

 

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 22 oktober 2013;

 

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onder b van de Gemeentewet;

 

besluit vast te stellen de:

 

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

A ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

B ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

C ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

D ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

E 'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

A Het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, plankaarten en microfiches van de kadastrale registratie en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

B Het afgeven van een verklaring omtrent inkomen en vermogen;

C Het verstrekken van vergunningen voor het houden van openbare geldinzamelingen

D Leges genoemd in hoofdstuk 2 voor:

  • -

    pers: PZC, Reformatorisch Dagblad, De Stem, Ons Eiland, Havenkwartier

  • -

    omroep: Omroep Zeeland, Omroep Schouwen-Duiveland

  • -

    het secretariaat van de politieke partijen/groeperingen die deelgenomen hebben aan de in de gemeente Schouwen-Duiveland gehouden gemeenteraadsverkiezingen

  • -

    kandidaat raadsleden; de eerste vier kandidaat raadsleden van elke politieke partij of groepering in de gemeenteraad

  • -

    het secretariaat van dorpsraden

  • -

    openbare bibliotheek in Zierikzee alsmede filialen in Bruinisse en Burgh-Haamstede

  • -

    afdeling documentatie van de VNG

E diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

F diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

G het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • A.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabellen.

  • B.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • A.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • 1.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • 2.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • B.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening

    behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die

    dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling, tenzij het bedrag van de ontheffing minder bedraagt

    dan € 10,00.

  • 2.

    Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges,

bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Overgangsbepaling

De “Legesverordening Schouwen-Duiveland 2013” van 8 november 2012, laatstelijk gewijzigd op 20 december 2012, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 12 Inwerkingtreding

1 De verordening treedt in werking met ingang van de tweede dag na die van de bekendmaking.

2 De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.

Artikel 13 Citeertitel

De verordening wordt aangehaald als “Legesverordening Schouwen-Duiveland 2014”.

 

Vastgesteld door de raad van de gemeente Schouwen-Duiveland in zijn openbare vergadering van 14 november 2013.

T.van Oostenbrugge

G.C.G.M. Rabelink

griffier

voorzitter

Bijlage 1 Tarieventabel

 

 

 

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

tarief 2014

tarief 2013

Titel 1

Algemene dienstverlening

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

 

 

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

 

 

1.1.1.1

maandag- en woensdagochtend van 09:00 tot 10:00 uur

 

€ -

1.1.1.2

overige dagdelen tijdens de in het Reglement openstelling burgerlijke stand gemeente Schouwen-Duiveland 1999 genoemde uren

€ 615,95

€ 605,35

1.1.1.3

op een tijd buiten de uren, waarop het bureau van de burgerlijke stand voor het publiek is geopend

€ 1.231,55

€ 1.210,35

1.1.1.4

zaterdag

€ 1.040,60

€ 1.022,70

1.1.1.5

De in de paragrafen 1.1.1.2 t/m 1.1.1.4 genoemde tarieven worden verhoogd met het navolgende bedrag indien de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie plaatsvindt in een ander ingevolge artikel 63 van het Nieuw Burgerlijk Wetboek aangewezen gebouw

€ 273,75

€ 269,05

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

 

 

1.1.2.1

maandag- en woensdagochtend van 09:00 tot 10:00 uur

€ -

1.1.2.2

overige dagdelen tijdens de in het Reglement openstelling burgerlijke stand gemeente Schouwen-Duiveland 1999 genoemde uren

€ 615,95

€ 605,35

1.1.2.3.

een tijdstip, buiten de uren waarop het bureau van de burgerlijke stand voor het publiek is geopend

€ 1.231,55

€ 1.210,35

1.1.2.4

zaterdag

€ 1.040,60

€ 1.022,70

1.1.2.5

De in de paragrafen 1.1.1.2 t/m 1.1.2.2 genoemde tarieven worden verhoogd met het navolgende bedrag indien de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie dan wel de omzetting van een gergistreerd partnerschap in een huwelijk, plaatsvindt in een locatie naar keuze van een bruidspaar of de partners welke voor één dag als zodanig is aangewezen als trouwlocatie

€ 273,75

€ 269,05

1.1.3

De in de paragafen 1.1.1.2. t/m 1.1.2.2. genoemde tarieven worden verhoogd met het navolgende bedrag, indien de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaatsvindt in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 273,75

€ 269,05

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

 

1.1.4.1

een trouwboekje, partnerschapboekje of een duplicaat van een van deze in een normale uitvoering

€ 31,30

€ 30,75

1.1.5.

Het tarief bedraagt voor het getuigen door twee gemeenteambtenaren bij het voltrekken van een huwelijk of een partnerschapsregistratie

€ 77,95

€ 76,60

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het opvragen van uittreksels/afschriften uit registers van de burgerlijke stand uit een andere gemeente, te verhogen met de kosten van het uittreksel of afschrift zelf

€ 5,85

€ 5,75

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 17,80

€ 17,50

1.1.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

 

 

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 51,25

€ 50,35

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 51,25

€ 50,35

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 51,25

€ 50,35

1.2.1.4

Vervallen

 

 

1.2.1.5

Vervallen

 

 

1.2.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

€ 32,40

€ 31,85

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

€ 42,65

€ 41,90

1.2.1.8

vervallen

€ 22,70

€ 22,30

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 47,40

€ 46,60

1.2.3

Vervallen

 

 

1.2.4

Vervallen

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

 

 

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 37,35

€ 36,85

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 34,10

€ 34,10

1.3.3.

Bij het niet overleggen van het origineel rijbewijs of na vermissing wordt extra in rekening gebracht

€ 13,35

€ 13,10

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 7,30

€ 7,15

1.4.3

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 7,30

€ 7,15

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken:

 

 

1.4.4.1

van een afschrift uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 8,70

€ 8,55

1.4.4.2

voor een afschrift uit de pandenregistratie, per gezin

€ 8,70

€ 8,55

1.4.4.3

voor het verstrekken van een persoonslijst (GBA)

€ 17,90

€ 17,60

1.4.4.4

voor het verstrekken van een (leeftijdopbouw)statistiek of andere overzichten aangaande de bevolking

€ 17,90

€ 17,60

1.4.4.5

voor het verstrekken van een verklaring van Nederlanderschap

€ 8,70

€ 8,55

 

 

 

 

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

 

 

 

Vervallen

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

 

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

 

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€ 0,25

€ 0,25

 

met een maximum per bericht van

€ 4,70

€ 4,70

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

€ 23,45

€ 23,45

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 10,45

€ 10,45

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 15,70

€ 15,70

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

 

 

1.7.1

vervallen

 

 

1.7.2

Vervallen

 

 

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.7.3.1

een afschrift van een gemeentelijke verordening, per pagina

€ 0,25

€ 0,25

1.7.3.2

Voor het tarief genoemd in onderdeel 1.7.3.1. geldt een maximum per verordening van

€ 32,35

€ 31,80

 

 

 

 

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

 

 

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

 

 

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 0,25

€ 0,25

1.8.1.1.2

in formaat A3

€ 0,45

€ 0,45

1.8.1.2

Het tarief bedraagt voor het aanvragen van inlichtingen omtrent bestemmingsplangegevens, per verstrekking per onroerend object

€ 12,10

€ 11,90

 

tenzij deze gegevens worden gevraagd voor het indienen van een aanvraag bij de gemeente

 

 

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van of uittreksel uit:

 

 

1.8.2.1

de gemeentelijke basisadministratie adressen of de gemeentelijke basisadministratie gebouwen bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

€ 40,90

€ 40,20

1.8.2.2

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 36,70

€ 36,05

1.8.2.3

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 36,70

€ 36,05

1.8.2.4

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 36,70

€ 36,05

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

 

 

1.8.3.1

het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan

€ 40,90

€ 40,20

1.8.3.2

het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan

€ 40,90

€ 40,20

1.8.3.3

het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan

€ 40,90

€ 40,20

1.8.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.8.4.1

tot het verstrekken van analoge GBKN informatie op kaart/plot (A2-A0 formaat)

€ 40,90

€ 40,20

1.8.4.2

tot het verstrekken van digitale GBKN informatie op diskette

€ 70,50

€ 69,30

1.8.4.3

tot het verstrekken van digitale GBKN informatie op CD-ROM

€ 81,30

€ 79,90

1.8.4.4

tot het verstrekken van digitale GBKN informatie per e-mail

€ 70,50

€ 69,30

1.8.4.5

tot het verstrekken van analoge GBKN informatie op A3-A4 formaat

€ 11,05

€ 10,85

1.8.5

Het tarief bedraagt terzake van het verstrekken van gegevens van het kadasternetwerk:

 

 

1.8.5.1

kadastrale kaart op A4-formaat

€ 10,85

€ 10,65

1.8.5.2

hypotheekgegevens per object

€ 10,85

€ 10,65

1.8.5.3

objectraadpleging (uitgebreid of verkort) per ingezien object

€ 10,85

€ 10,65

 

 

 

 

1.8.6 Inlichtingen bestemmingsplangegevens / publiekrechtelijke beperkingen

 

 

 

1.8.6

Het tarief bedraagt voor het aanvragen van inlichtingen omtrent bestemmingsplangegevens, per verstrekking per onroerend object

€ 11,90

€ 11,70

 

tenzij deze gegevens worden gevraagd voor het indienen van een aanvraag bij de gemeente

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 8a Milieu

 

 

 

1.8a.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 

 

1.8a.1.1

voor het op verzoek verstrekken van informatie over de aanwezigheid van bodemverontreiniging en/of ondergrondse tanks, per lokatie

€ 36,70

€ 36,05

1.8a.1.2

voor het op verzoek verstrekken van data uit het bodeminformatiesysteem anders dan omschreven in 1.8a.1.1 of het beoordelen van onderzoeksrapporten anders dan in het kader van de indiening van een aanvraag van een bouwvergunning, voor elk besteed uur of gedeelte daarvan

€ 81,80

€ 80,40

 

 

 

 

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

 

 

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,60

€ 30,05

1.9.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

€ 8,70

€ 8,55

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 8,70

€ 8,55

1.9.4

tot het verkrijgen van gegevens uit geautomatiseerde bestanden per kwartier of gedeelte daarvan

€ 18,10

€ 17,80

 

 

 

 

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

 

 

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, archieven en verzamelingen, ongeacht het resultaat, en voor het vervaardigen van afschriften en uittreksels, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 13,60

€ 13,35

1.10.2

Onverminderd het bepaalde onder 10.1 bedragen de tarieven voor het leveren

 

 

 

van kopieën en printafdrukken op A4 formaat, per stuk

€ 0,25

€ 0,25

 

Idem op A3-formaat, per stuk

€ 0,45

€ 0,45

 

Idem op groter dan A3-formaat, per stuk

€ 4,70

€ 4,70

 

Idem op A4-formaat in kleur, per stuk

€ 0,80

€ 0,80

 

Idem op A3-formaat in kleur, per stuk

€ 1,40

€ 1,40

 

Idem van zwart/wit prints op fotopapier op A4-formaat, per stuk

€ 1,80

€ 1,80

 

Idem van kleuren prints op fotopapier op A4-formaat, per stuk

€ 2,80

€ 2,80

 

Indien de gevraagde stukken moeten worden toegezonden, dan bedraagt het tarief zoals hiervoor aangegeven, vermeerderd met de verschuldigde portokosten én een bedrag voor de administratiekkosten ad.

€ 5,95

€ 5,85

 

worden de gevraagde stukken opgehaald opgehaald en is een rekening vereist, dan zijn behalve de kosten van de stukken slechts nog de administratiekosten ad. € 5,45 verschuldigd

 

 

1.10.3

Het tarief voor het leveren van een digitale afbeelding in een standaard bestandsformaat bedraagt

€ 5,20

€ 5,10

 

voor elke volgende afbeelding, per stuk

€ 2,80

€ 2,75

 

bijkomende kosten voor levering op een cd-rom, per stuk

€ 5,45

€ 5,35

 

bijkomende kosten voor levering op een dvd, per stuk

€ 8,70

€ 8,55

 

Indien de gevraagde digitale afbeeldingen moeten worden toegezonden, dan bedraagt het tarief zoals hiervoor aangegeven, vermeerderd met de verschuldigde portokosten én een bedrag voor de administratiekkosten ad.

€ 5,95

€ 5,85

 

worden de gevraagde stukken opgehaald en is een rekening vereist, dan zijn behalve de kosten van de stukken slechts nog de administratiekosten ad. € 5,95 verschuldigd

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

 

 

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.11.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet (onredelijke bouwkosten)

€ 101,75

€ 100,00

1.11.2

tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet (hardheidsclausule)

€ 53,85

€ 52,90

1.11.5

vervallen

 

 

1.11.6

vervallen

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

 

 

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 107,60

€ 105,75

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

€ 107,60

€ 105,75

 

 

 

 

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

 

 

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.13.1

tot het verkrijgen van een gemeentegarantie

€ 53,90

€ 52,95

1.13.2

vervallen

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

 

 

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

 

1.14.1

een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5 van de Marktverordening 2011 (individuele vergunning) voor Zierikzee

€ 107,60

€ 105,75

 

voor Renesse

€ 37,75

€ 37,10

1.14.2

ontheffing om de standplaats tot de sluitingstijd van de markt te blijven innemen als bedoeld in artikel 13, tweede lid, van het Marktreglement 2011

€ 21,60

€ 21,20

 

 

 

 

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

 

 

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet,

€ 43,60

€ 42,85

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 16 Kansspelen

 

 

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

 

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

€ 56,50

€ 56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, € 22,50, vermeerderd met het produkt van het aantal kansspelautomaten waarvoor de vergunning geldt, en een bedrag van ten hoogste € 34,00 volgens het onderstaande schema:

 

 

Aantal kansspelautomaten:

 

 

 

één

€ 56,50

€ 56,50

 

twee

€ 90,50

€ 90,50

 

drie

€ 124,50

€ 124,50

 

vier

€ 158,50

€ 158,50

 

vijf

€ 192,50

€ 192,50

1.16.1.3

het eerste lid is van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak korter dan 12 maanden of langer dan 12 maanden doch ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de in het eerste lid bedoelde maximumbedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden

 

 

1.16.1.4

het eerste lid is van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, met dien verstande dat voor toepassing van onderdeel 1.16.1.1 in plaats van € 56,50 een bedrag van € 226,50 geldt en voor toepassing van onderdeel 1.16.1.2 in plaats van € 22,50 een bedrag van € 90,50 geldt en in plaats van € 34,00 een bedrag van € 136,00 geldt.

 

 

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 39,50

€ 38,80

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor exploitatie van een speelautomatenhal ingevolge artikel 2, lid 1 van de Verordening speelautomaten gemeente Schouwen-Duiveland.

€ 312,00

€ 209,35

 

 

 

 

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

 

 

 

vervallen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 18 Algemene Verordening Ondergrondse Infras tructuren - AVOI Zeeuwse gemeenten

 

 

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding of een aanvraag in verband met het verkrijgen van een instemmingsbesluit of een vergunning voor het leggen, in stand houden, onderhouden, verleggen of verwijderen van kabels en leidingen als bedoeld in art. 4, eerste lid van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren - AVOI € 340 en per extra strekkende meter bodemsleuf voor bodemsleuven van 25 meter of meer €1,10.

 

 

1.18.1.1

Vervallen

 

 

1.18.1.2

Vervallen

 

 

1.18.1.3

Vervallen

 

 

1.18.1.4

Vervallen

 

 

1.18.1.5

Vervallen

 

 

1.18.2

Vervallen

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

 

 

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.19.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 28,45

€ 27,95

 

in afwijking van het voorgaande wordt bij een ontheffing op basis van artikel 87 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, afgegeven voor een periode van maximaal zeven aaneengesloten dagen, inclusief het weekend, een bedrag in rekening gebracht van

€ 6,75

€ 6,60

1.19.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 15,05

€ 14,80

1.19.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), bij een standaard aanvraag (zonder keuring)

€ 74,20

€ 72,90

 

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), bij een aanvraag met medische keuring

€ 154,80

€ 152,10

1.19.4

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer

€ 19,15

€ 18,80

1.19.5

In afwijking van het bepaalde in artikel 1.19.1 worden bij huwelijken of partnerschapsregistraties voor de locatie voormalig stadhuis Meelstraat te Zierikzee, per gebeurtenis 3 gratis ontheffingen verstrekt van het parkeer- en inrijverbod

 

 

1.19.6

Het tarief voor het verkrijgen van een enkelvoudige ontheffing voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, als bedoeld in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen bedraagt

€ 75,40

€ 74,10

1.19.7

Het tarief voor het verkrijgen van een meervoudige ontheffing voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, als bedoeld in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen bedraagt

€ 226,00

€ 222,10

1.19.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om toestemming te verlenen voor het laden en lossen van vuurwerk als bedoeld in het Reglement Vervoer gevaarlijke stoffen :

€ 74,15

€ 72,85

1.19.9

Het (eenmalig) tarief bedraagt voor de aanleg, het onderhoud en de verwijdering van een invalidenparkeerplaats op kenteken in totaal

€ 613,55

€ 603,00

 

 

 

 

Hoofdstuk 20 Diversen

 

 

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.20.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 2,80

€ 2,75

1.20.2.1

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

 

1.20.2.1.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,25

€ 0,25

1.20.2.1.2

per pagina op papier van A3-formaat

€ 0,45

€ 0,45

1.20.2.1.3

per pagina op papier groter dan A3-formaat

€ 4,70

€ 4,70

1.20.2.1.4

per pagina op papier van A4-formaat in kleur

€ 0,80

€ 0,80

1.20.2.1.5

per pagina op papier van A3-formaat in kleur

€ 1,40

€ 1,40

1.20.3.1

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 10,55

€ 10,35

1.20.4.1

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 1,95

€ 1,90

1.20.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, 3, 4 of 5 van de APV voor:

 

 

 

een ontheffing van de burgemeester om op te treden als straatartiest, straatmuzikant, straatfotograaf, tekenaar, filmoperateur of gids op grond van artikel 2.9 APV

€ 19,35

€ 19,00

1.20.5.1

een ontheffing van burgemeester en wethouders voor het plaatsen van voorwerpen op de weg op grond van artikel 2:10 APV

€ 19,35

€ 19,00

1.20.5.2

een ontheffing van burgemeester en wethouders voor het plaatsen van winkeluitstallingen op grond van artikel 2:10 APV

€ 112,65

€ 110,70

1.20.5.3

Vervallen

 

 

1.20.5.4

een schriftelijke toestemming van burgemeester en wethouders om op de weg of dat gedeelte van een onroerende zaak dat vanaf de weg zichtbaar is, te plakken en te kladden op grond van artikel 2:42

€ 19,35

€ 19,00

1.20.5.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in hoofdstuk 5 van de Apv, voor:

 

 

1.20.5.5.1

een vergunning van burgemeester en wethouders voor een openbare inzameling van geld of goederen op grond van artikel 5:13

€ 19,35

€ 19,00

1.20.5.5.2

een vergunning van burgemeester en wethouders om in de uitoefening van de handel te venten op grond van artikel 5:15:

 

 

 

voor een dag

€ 19,35

€ 19,00

 

voor een week

€ 56,60

€ 55,60

 

voor een maand

€ 73,90

€ 72,60

 

voor een jaar

€ 112,65

€ 110,70

1.20.5.5.3

een vergunning van burgemeester en wethouders tot het innemen van een standplaats op grond van artikel 5:18:

 

 

 

voor een dag

€ 112,65

€ 110,70

 

voor een week

€ 170,15

€ 167,20

 

voor een maand

€ 195,20

€ 191,85

 

voor een jaar

€ 226,10

€ 222,20

 

voor een dag t.b.v. de verkoop van ongeregelde goederen (zoals vermeld in het evenementenbeleid) met maximaal 5 kramen

€ 11,15

€ 10,95

1.20.5.5.4

een ontheffing van burgemeester en wethouders om afvalstoffen te verbranden of anderszins vuur aan te leggen, te stoken of te hebben op grond van artikel 5:34 van de APV en op grond van van het in artikel 5.34 van de APV gestelde verbod hiertoe (stookontheffing)

€ 42,75

€ 42,00

1.20.5.5.5

een ontheffing van burgemeester en wethouders om een incidentele asverstrooiing te houden op grond van artikel 5:36, lid 3 stoken of te hebben op grond van artikel 5:34

€ 19,35

€ 19,00

1.20.5.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor overige in deze niet met name genoemde vergunningen of ontheffingen op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 19,35

€ 19,00

1.20.5.7

Het tarief bedraagt voor het gelijktijdig in behandeling nemen van een of meerere aanvragen voor een vergunning of ontheffing, al dan niet met name genoemd in deze tabel, ingediend door een charitatieve instelling die voorkomt op een door het college van burgemeester en wethouders vast te stellen limitatieve lijst (voor zover ingevolge deze tarieventabel niet reeds een lager tarief van toepassing is)

€ 10,80

€ 10,60

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/

 

 

 

omgevingsvergunning

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

 

 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

 

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 en van technische installatiewerken (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

 

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

2.1.1.3

vervallen

 

 

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

 

 

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

 

 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief 1,65% van de bouwkosten

 

 

 

met een minimumbedrag van

€ 163,60

€ 160,75

 

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 163,60

€ 160,75

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen of tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en geen dan wel tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º en/of 2º van de Wabo wordt toegepast (planologisch strijdig gebruik binnenplanse en kleine buitenplanse afwijking)

€ 629,50

€ 618,65

 

met dien verstande dat bij een bestemmingsplan van 10 jaar en ouder een tarief geldt van (planologisch strijdig gebruik; bestemmingsplan > 10 jaar)

€ 207,10

€ 203,50

2.3.3.2

samengevoegd

 

 

 

 

 

 

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (planologisch strijdig gebruik buitenplanse afwijking):

€ 3.147,35

€ 3.093,20

 

 

 

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 629,50

€ 618,65

 

met dien verstande dat bij een bestemmingsplan van 10 jaar en ouder een tarief geldt van

€ 207,10

€ 203,50

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b of onder d., van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan of voorbereidingsbesluit):

€ 414,15

€ 407,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang of nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid of artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale of nationale regelgeving):

€ 414,15

€ 407,00

2.3.3.7

samengevoegd met artikel 2.3.3.6

 

 

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 414,15

€ 407,00

 

 

 

 

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

 

samengevoegd met artikel 2.3.3

 

 

 

 

 

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

2.3.5.1

indien bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen en/of indien dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar en/of meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen

 

 

 

bij 11 tot en met 25 personen (gebruik: verblijf 11 t/m 25 personen)

€ 939,10

€ 922,90

 

bij 26 tot en met 50 personen (gebruik: verblijf 26 t/m 50 personen)

€ 1.439,10

€ 1.414,35

 

bij meer dan 50 personen (gebruik: verblijf meer dan 50 personen)

€ 2.067,25

€ 2.031,70

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit

 

 

2.3.6.1.1

met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, waarvoor op grond van artikel 11, tweede lid van de Monumentenwet 1988 een vergunning is vereist, bedraagt het tarief

€ 352,95

€ 346,85

2.3.6.1.2

als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de gemeentelijke Erfgoedverordening Schouwen-Duiveland 2010 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 271,15

€ 266,45

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, of op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 163,60

€ 160,75

 

 

 

 

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermde stads- of dorpsgezichten

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in die gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 163,60

€ 160,75

2.3.7.1

Vervallen; vervangen door een nieuw artikel 2.3.7

 

 

2.3.7.1.2

Vervallen; vervangen door een nieuw artikel 2.3.7

 

 

2.3.7.2

Vervallen

 

 

 

 

 

 

 

Aanleggen of veranderen weg

 

 

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

€ 41,15

€ 40,45

 

 

 

 

2.3.9

Uitweg/inrit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben of vernaderen van een uitweg of het veranderen van het gebruik daarvan, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 81,85

€ 80,45

 

 

 

 

2.3.10

Kappen

 

 

 

vervallen

 

 

 

 

 

 

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 

 

 

vervallen

 

 

 

 

 

 

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

 

 

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

 

 

 

 

 

 

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

 

 

 

 

 

 

2.3.14

Andere activiteiten

 

 

 

Vooralsnog niet aan de orde

 

 

 

 

 

 

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

 

 

2.3.16

Beoordeling rapporten

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk (Omgevingsvergunning) en in hoofdstuk 8 ((principe) uitspraak) en 9 (Bestemmingswijizingen) bedraagt het tarief, indien voor de in die onderdelen bedoelde aanvraag een rapport wordt beoordeeld:

 

 

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

 

 

2.3.16.1.1

indien het rapport uitsluitend een vooronderzoek als bedoeld in NEN 5725, uitgave 2009 naar het historisch gebruik en naar de bodemgesteldheid betreft (toets vooronderzoek bodem)

€ 81,85

€ 80,45

2.3.16.1.2

indien het rapport een verkennend onderzoek volgens NEN 5740 naar de bodemgesteldheid betreft of een nader onderzoek als bedoeld in de NTA 5755, betreft (toets verkennend of nader onderzoek bodem)

€ 163,60

€ 160,75

 

 

 

 

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

 

 

2.3.16.2.1

indien het rapport bureauonderzoek of inventariserend veldonderzoek/booronderzoek als bedoeld in de Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie naar de archeologische verwachting betreft:

€ 215,15

€ 211,45

2.3.16.2.2

indien het rapport inventariserend proefsleuvenonderzoek als bedoeld in de Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie naar de archeologische verwachting betreft (toetsing inventariserend proefsleuvenonderzoek):

€ 538,30

€ 529,05

2.3.16.2.3

indien het rapport een archeologische opgraving, begeleiding of fysieke bescherming als bedoeld in de Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie naar de archeologische verwachting betreft:

€ 538,30

€ 529,05

2.3.16.2.4

indien de beoordeling van het Programma van Eisen (PvE) of de richtlijnen van een archeologisch onderzoek als bedoeld in de Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie betreft voor een inventariserend veldonderzoek/ booronderzoek of -proefsleuvenonderzoek naar de archeologische waarde en/of voor een archeologische opgraving, begeleiding of fysieke bescherming (toetsing PvE bij archeologie):

€ 430,25

€ 422,85

2.3.16.3

voor de beroordeling van overige rapporten

€ 156,65

€ 150,00

 

 

 

 

2.3.17

Advies

 

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk (omgevingsvergunning) en in hoofdstuk 8 ((principe)uitspraak) en 9 (bestemmingswijzigingen) wordt het tarief verhoogd met, indien een daartoe aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag als bedoeld in deze onderdelen, de kosten van deze advisering. De kosten van deze verhoging worden vóór het aanvragen van het advies aan de aanvrager meegedeeld.

 

 

 

 

 

 

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

 

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 327,00

€ 321,40

2.3.18.1.2

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk wordt het tarief verhoogd met, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, de kosten van advisering. De kosten van deze verhoging worden vóór het aanvragen van de verklaring van geen bedenking aan de aanvrager meegedeeld (verklaring van geen bedenking extern).

 

 

 

 

 

 

2.3.19

Verplicht advies agrarische commissie

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 680,00

€ 666,50

2.3.19a

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk en in hoofdstuk 9 bedraagt het tarief, indien ten behoeve van een aanvraag voor het vestigen van een Nieuwe Economische Drager (N.E.D.) een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 548,75

€ 539,30

 

 

 

 

2.3.20

Achteraf ingediende aanvraag

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien de in de onderdelen bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de activiteiten, 50% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een minimumbedrag van

€ 163,60

€ 160,75

 

 

 

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

 

 

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

 

 

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning.

 

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit activiteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.3., 2.3.5, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, maar voor de vergunning is verleend, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. Deze teruggaaf bedraagt:

50%

50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning

 

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit activiteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.5, 2.3.6 en 2.3.7 intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

50%

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning

 

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit activiteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2,3,5, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

 

Een bedrag minder dan € 10 wordt niet teruggegeven.

 

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

 

 

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

 

 

2.7.1

indien en voor zover geen sprake is van bouwen:

 

 

 

5% van de oorspronkelijk geheven leges met een minimum van

€ 81,85

€ 80,45

2.7.2

indien en voor zover sprake is van bouwen en van de reeds verleende vergunning binnen zes maanden na verlenen nog geen gebruik is gemaakt:

 

 

 

1,65% van de meerkosten van het gewijzigde bouwplan ten opzichte van de bouwkosten van het oorspronkelijke bouwplan met een minimum van:

€ 163,60

€ 160,75

 

 

 

 

Hoofdstuk 7a

7a Overdracht omgevingsvergunning

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van de verleende omgevingsvergunning

€ 81,85

€ 80,45

 

 

 

 

Hoofdstuk 8 (Principe) uitspraak

 

 

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een (principe)uitspraak te doen of het college van burgemeester en wethouders bereid is om ten behoeve van een initiatief middels een planologische procedure af te wijken van het ter plaatse geldende bestemmingsplan

€ 583,80

€ 573,75

2.8.2

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk wordt het tarief verhoogd met, indien het gemeentelijke kwaliteitsteam buitengebied advies moet uitbrengen over een aanvraag om een (principe)uitspraak te doen, de kosten van deze advisering. De kosten van deze verhoging worden vóór het aanvragen van het advies aan de aanvrage meegedeeld.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 9 Bestemmingswijzigingen

 

 

2.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening (aanvraag tot vaststellen bestemmingsplan)

€ 3.147,35

€ 3.093,20

2.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen of uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a of b, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.159,25

€ 1.139,30

2.9.3

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk wordt het tarief verhoogd met, indien het gemeentelijk kwaliteitsteam buitengebied advies moet uitbrengen over de aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan, de kosten van deze advisering. De kosten van deze verhoging worden vóór het aanvragen van het advies aan de aanvrager meegedeeld.

 

 

2.9.4

Onverminderd het bepaalde in voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk wordt het tarief verhoogd met de kosten van het gereedmaken van een (voor)(ontwerp)herziening van een bestemmingsplan door een (stedenbouwkundig) bureau. De kosten van deze verhoging worden vóór de opdrachtverlening aan het bureau aan de aanvrager meegedeeld.

 

 

2.9.5

Onverminderd het bepaalde in voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk, wordt het tarief verhoogd met, in de gevallen dat het bestemmingsplan wordt opgesteld door een (stedenbouwkundig) bureau,

€ 1.526,25

€ 1.500,00

 

 

 

 

Hoofdstuk 10 Sloopmelding

 

 

2.10

Vervallen

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

2.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 81,85

€ 80,45

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1 Horeca

 

 

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 226,10

€ 222,20

3.1.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot bijschrijving van een leidinggevende op een verleende drank- en horecavergunning

€ 43,60

€ 42,85

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 43,60

€ 42,85

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 43,60

€ 42,85

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2,3,4 of 5 van de Apv, voor

 

 

3.1.4.1

een verguning van de burgemeester voor het exploiteren van een horecabedrijf op grond van artikel 2:28

€ 226,10

€ 222,20

3.1.4.2

een vergunning van de burgemeester voor het uitzetten van een teras op grond van artikel 2:28, lid 3

€ 112,65

€ 110,70

3.1.4.3

een ontheffing van de burgemeester voor horecabedrijven om incidenteel af te wikenvan het sluitingsuur op grond van artikel 2:29, lid 5

€ 112,65

€ 110,70

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in Hoofdstuk 4 van de Apv, voor:

 

 

3.1.5.1

een ontheffing van burgemeester en wethouders voor het in werking hebben van toestellen of geluidsapparaten of het verrichten van handelingen op een zodanige wijze dat voor een omwonende of overigens voor de omgeving geluidshinder wordt veroorzaakt op grond van artikel 4.6a

€ 19,35

€ 19,00

3.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in Hoofdstuk 5 van de Apv, voor:

 

 

3.1.6.1

een vergunning van burgemeester en wethouders op grond van artikel 5.30b, lid 3 om in de uitoefening van een beroep of bedrijf niet-gemotoriseerde vaartuigen, daaronder begrepen een kano, een roeiboot, een rubberboot en een luchtbed vanaf het strand of het water voor onmiddelijk gebruik in het openbaar water te exploiteren dan wel in de uitoefening van een beroep of activiteiten op het gebied van de beoefening van niet-gemotoriseerde watersport te organiseren

€ 222,80

€ 218,95

3.1.6.2

een verguning van burgemeester en wethouders op grond van artikel 5.30d, lid 6 om in de uitoefeningvan een beroep of bedrijf motorboten en vaartuigen vanaf het strand of het water voor onmiddelijk gebruik in het openbaar water te exploiteren dan wel in de uitoefening van een beroep of activiteiten op het gebied van de beoefening van gemotoriseerde watersport te organiseren

€ 222,80

€ 218,95

3.1.6.3

een vergunning van burgemeester en wethouders op grond van artikel 5.31b om in de uitoefening van een beroep of bedrijf sportactiviteiten op het strand te organiseren

€ 222,80

€ 218,95

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

 

 

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een aanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2,3,4 of 5 van de Apv, voor:

 

 

3.2.1.1

een vergunning van de burgemeester voor een evenement of snuffelmarkt op grond van artikel 2.25 (evenement) of 5.23 (snuffelmarkt e.d.)

€ 46,05

€ 45,25

3.2.1.2

een groot evenement of grote snuffelmarkt op grond van artikel 2.25 (evenement) of 5.23 (snuffelmarkt e.d.), niet zijnde een grootschalig evenement waarbij het aantal bezoekers meer dan 20.000 beloopt en die door commerciële instellingen wordt georganiseerd

€ 229,35

€ 225,40

3.2.1.3

een vergunning van de burgemeester voor een groot evenement waarbij het aantal bezoekers meer dan 20.000 beloopt en die door commerciële instellingen worden georganiseerd op grond van artikel 2.25 (evenement)

€ 1.699,20

€ 1.669,95

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een evenementenvergunning voor een jaarlijks op dezelfde wijze en in dezelfde vorm te houden evenement, niet zijnde een grootschalig evenement waarbij het aantal bezoekers meer dan 20.000 beloopt en die door commerciële instellingen worden georganiseerd, geldt vanaf het tweede jaar een tarief van 50%van de hierboven genoemde leges voor een verguningaanvraag voor een evenement

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

 

 

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

 

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:

 

 

3.3.1.1

voor een seksinrichting of escortbedrijf

€ 414,15

€ 407,00

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening:

 

 

3.3.2.1

voor een seksinrichting

€ 107,60

€ 105,75

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

€ 107,60

€ 105,75

 

 

 

 

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

 

 

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

€ 53,90

€ 52,95

 

 

 

 

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

 

 

 

Is niet van toepassing

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

 

 

3.6

vervallen, want opgenomen in Titel 2 > Wabo

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 53,90

€ 52,95

 

 

 

 

 

 

 

 

Behorende bij raadsbesluit van 14 november 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

de griffier,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

T.van Oostenbrugge