Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kampen

Verordening behandeling bezwaarschriften

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKampen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening behandeling bezwaarschriften
CiteertitelVerordening behandeling bezwaarschriften
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur en recht

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Tegelijk met inwerkingtreding van deze verordening wordt de Verordening behandeling bezwaarschriften 2003 ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, art. 7:13
  2. Gemeentewet, art. 84

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Besluit tot instelling van de kamers van de bezwaarschriftencommissie

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-02-2014art. 3:2, 7, 15 en 17

30-01-2014

Gemeenteblad, 2014, 6514

13int03570
12-07-201312-02-2014nieuwe regeling

04-07-2013

Gemeenteblad, 2013, 2

13ADV00270

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening behandeling bezwaarschriften

De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Kampen,

ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 3 juni 2013, kenmerk 13ADV00270;

gezien de Verordening behandeling bezwaarschriften 2003;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

besluiten vast te stellen de volgende

Verordening behandeling bezwaarschriften

Paragraaf 1 Inleidende bepaling

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    verwerend orgaan: het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b.

    wet: de Algemene wet bestuursrecht (wet van 4 juni 1992 (Stb. 1992, 315)).

Paragraaf 2 De commissie

Artikel 2 Instelling en bevoegdheid commissie

  • 1.

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften, zoals bedoeld in artikel 1:5, eerste lid van de wet, die zijn ingediend tegen een besluit van de gemeenteraad, burgemeester en wethouders of de burgemeester van Kampen.

  • 2.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten met betrekking tot de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de wet Waardering Onroerende Zaken.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie en kamers

  • 1.

    De commissie bestaat uit twee of meer kamers, te weten:

      • a.

        de kamer personele zaken, waarin bezwaarschriften worden behandeld met betrekking tot het ambtenarenrecht (waaronder besluiten met betrekking tot functiewaardering);

      • b.

        één of meer door het college ingestelde kamers. Voor elke kamer wordt door het college vastgesteld welke categorie of categorieën bezwaarschriften door de kamer behandeld zullen worden.

  • 2.

    De kamer personele zaken wordt gevormd door de Adviescommissie Bezwaarschriften van de gemeente Zwolle. De behandeling van de bezwaarschriften vindt plaats op grond van de verordening Adviescommissie bezwaarschriften Zwolle.  

  • 3.

    De kamer(s) als bedoeld in artikel 3, eerste lid onder b bestaan uit tenminste een voorzitter en drie leden die allen worden benoemd door burgemeester en wethouders.

  • 4.

    De leden van de commissie maken geen deel uit van en zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Kampen.

  • 5.

    Hetgeen is vermeld onder het vierde lid is van overeenkomstige toepassing op plaatsvervangende leden.

Artikel 4 Vergaderingen en taken van de gehele commissie en haar voorzitter

  • 1.

    De commissie behandelt bezwaarschriften in beginsel alleen in kamerverband, maar kan in een vergadering van de gehele commissie wel algemene aspecten van de behandeling van bezwaarschriften aan de orde stellen.

  • 2.

    Het college wijst één van benoemde voorzitters aan als coördinerend voorzitter van de gehele commissie.

  • 3.

    De commissievoorzitter bepaalt hoe vaak de commissie in zijn geheel bij elkaar komt.

  • 4.

    De commissievoorzitter bepaalt zonodig nader welke categorie of categorieën bezwaarschriften door de verschillende kamers worden behandeld.

Artikel 5 Vergaderingen van de kamers van de commissie

  • 1.

    Indien nodig, kunnen de leden van kamer(s) als bedoeld in artikel 3, eerste lid onder b elkaar onderling vervangen.

  • 2.

    Waar hierna in deze verordening over de commissie wordt gesproken, wordt de betreffende kamer van de commissie bedoeld.

Artikel 6 De voorzitter en de waarnemend voorzitters van de kamers

  • 1.

    De leden van de kamer(s) als bedoeld in artikel 3, eerste lid onder b wijzen uit hun midden een plaatsvervangend voorzitter van de betreffende kamer aan.

  • 2.

    De voorzitters van de kamers danwel hun plaatsvervangers gelden voor de behandeling van bezwaarschriften als (waarnemend) voorzitter van de commissie.

  • 3.

    Waar hierna in deze verordening wordt gesproken over de voorzitter van de commissie wordt de voorzitter van de betreffende kamer bedoeld.

Artikel 7 Presentiegelden en reiskostenvergoedingen voorzitters en leden commissie

  • 1.

    De leden van de commissie ontvangen een bedrag van € 181,50 per zitting. De voorzitters van de commissie ontvangen een bedrag van € 204,20 per zitting.

  • 2.

    De leden en voorzitters van de commissie die buiten de gemeente Kampen wonen ontvangen een reiskostenvergoeding voor de afstand woonadres - gemeentehuis Kampen met een maximum van 50 km enkele reis.

  • 3.

    De vaststelling van de hoogtes van de presentiegelden, onkostenvergoedingen en reiskostenvergoe-dingen vindt voor de voorzitter en leden van de kamer personele zaken ieder kwartaal plaats, binnen één maand na afloop van het kwartaal.

  • 4.

    De vaststelling van de hoogtes van de presentiegelden en reiskostenvergoedingen vindt voor de voorzitter(s) en leden van de kamer(s) als bedoeld in artikel 3, eerste lid onder b jaarlijks plaats, binnen één maand na afloop van het jaar.

Artikel 8 Secretaris

De commissie wordt bij haar werkzaamheden ondersteund door een secretaris.

Artikel 9 Zittingsduur

  • 1.

    De leden van de commissie worden benoemd voor een periode van vier jaar en kunnen ten hoogste tweemaal, telkens voor een periode van maximaal vier jaar, worden herbenoemd.

  • 2.

    De leden van de commissie kunnen op ieder moment ontslag nemen.

  • 3.

    De aftredende leden van de commissie blijven, zo mogelijk, hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Paragraaf 3 De bezwaarprocedure

Artikel 10 Bemiddeling

  • 1.

    Na ontvangst van het bezwaarschrift vindt zoveel als mogelijk bemiddeling plaats, alvorens de zaak ter behandeling aan de commissie wordt voorgelegd.

  • 2.

    Indien blijkt dat één van de partijen niet akkoord gaat met bemiddeling of de uitkomsten daarvan, wordt het bezwaarschrift met de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk in handen gesteld van de commissie.

Artikel 11 Overdracht bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de navolgende artikelen van de wet worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie of, namens hem, door de secretaris:

  • a.

    2:1, tweede lid;

  • b.

    6:6, voor wat betreft het de indiener stellen van een termijn waarbinnen het verzuim in de zin van niet voldoen aan de vereisten als gesteld in artikel 6:5 van de wet, kan worden hersteld;

  • c.

    6:17, voor zover het betreft de verzending van stukken tijdens de behandeling door de commissie;

  • d.

    7:4, tweede lid;

  • e.

    7:6, vierde lid.

Artikel 12 Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de commissie, of namens hem de secretaris, is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de kamer bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en dezen zo nodig uitnodigen daartoe in de zitting te verschijnen.

Artikel 13 Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter van de commissie, of namens hem de secretaris, bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te doen horen.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de wet.

Artikel 14 Uitnodiging zitting

  • 1.

    De voorzitter van de commissie, of namens hem de secretaris, nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan tijdig uit voor de hoorzitting.

  • 2.

    Binnen drie dagen na verzenddatum van de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan, onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op een verzoek als bedoeld in het tweede lid wordt zo spoedig mogelijk en voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden meegedeeld.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijn als genoemd in het tweede lid.

Artikel 15 Quorum

De kamer(s) als bedoeld in artikel 3, eerste lid onder b vergaderen als regel met de voorzitter en twee leden. Voor het houden van een zitting van deze kamer(s) is vereist, dat twee leden van de betreffende kamer van de commissie, waaronder in ieder geval de voorzitter, aanwezig zijn.

Artikel 16 Niet deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 17 Openbaarheid zitting

  • 1.

    De zitting van de kamer(s) als bedoel in artikel 3, eerste lid onder b zijn openbaar met uitzondering van behandeling van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:

    • a.

      de Wet werk en bijstand (WWB);

    • b.

      de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo);

    • c.

      de Verordening leerlingenvervoer;

    • d.

      artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) (gehandicaptenparkeerkaart).

  • 2.

    De deuren worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3.

    Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

Artikel 18 Verslaglegging

  • 1.

    Het verslag van de hoorzitting als bedoeld in artikel 7:7 van de wet bestaat in de regel uit een digitale geluidsopname.

  • 2.

    De secretaris maakt op basis van de geluidsopname een schriftelijke samenvatting van het besprokene wanneer een belanghebbende hierom verzoekt, het bestuursorgaan dat nodig acht voor zijn besluitvorming of wanneer een gerechtelijke instantie daarom verzoekt in geval van een (hoger) beroep.

Artikel 19 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de commissie dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen in deze verordening, die betrekking hebben op de hoorzitting zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 20 Raadkamer

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Indien bij een stemming de stemmen staken dan beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Van een minderheidsstandpunt wordt in het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.

Artikel 21 Advies

  • 1.

    De commissie brengt advies uit aan het verwerend orgaan.

  • 2.

    Indien een hoorzitting heeft plaatsgevonden vermeldt het advies de namen van de aanwezigen en de hoedanigheid waarin zij de hoorzitting hebben bijgewoond.

  • 3.

    Indien op grond van artikel 7:3 van de wet is afgezien van het horen van belanghebbende(n) wordt dat gemotiveerd vermeld in het advies van de commissie.

  • 4.

    Indien een hoorzitting achter gesloten deuren heeft plaatsgevonden of indien belanghebbende(n) niet in elkaars aanwezigheid zijn gehoord wordt dit met opgave van redenen in het advies vermeld.

  • 5.

    Indien ter zitting nog nadere stukken overgelegd zijn wordt dit in het advies vermeld. Voor zover de voorzitter dat nodig oordeelt, worden deze stukken als bijlage bij het advies gevoegd.

  • 6.

    Het advies is gemotiveerd, omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift en wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Paragraaf 4 Slotbepalingen

Artikel 22 Intrekking geldende regeling

Tegelijk met inwerkingtreding van deze verordening wordt de Verordening behandeling bezwaarschriften 2003 ingetrokken.

Artikel 23 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag volgende op die waarop de bekendmaking heeft plaatsgevonden.

Artikel 24 Citeertitel verordening

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening behandeling bezwaarschriften.

Aldus vastgesteld door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen op 3 juni 2013 en de raad van de gemeente Kampen in de openbare vergadering van 4 juli 2013.

De burgemeester van Kampen,

drs. mr. B. Koelewijn

Burgemeester en wethouders van Kampen,

De secretaris, de burgemeester,

J.F. Goedegebure drs. mr. B. Koelewijn

De raad van de gemeente Kampen,

De griffier, de voorzitter,

drs. H.A. van der Meulen drs. mr. B. Koelewijn