Organisatie | Twenterand |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatbesluit griffiepersoneel gemeente Twenterand 2013 |
Citeertitel | Mandaatbesluit griffiepersoneel gemeente Twenterand |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-06-2013 | Nieuwe regeling | 18-03-2013 Gemeentecontact, 20 juni 2013 | . |
1. De bevoegdheid tot het nemen van personele besluiten ten aanzien van de op de griffie werkzame ambtenaren, met uitzondering van de griffier, te mandateren aan de griffier.
2. Tot het mandaat behoort mede het afdoen en voeren van correspondentie ter zake van de toegekende bevoegdheden, alsmede het (doen) treffen van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.
1. De in mandaat te nemen besluiten dienen in overeenstemming te zijn met alle terzake geldende regelingen, het door de raad en werkgeverscommissie gevoerde beleid en mogen niet leiden tot budgetoverschrijding.
2. Indien redelijkerwijs te verwachten is dat een in mandaat te nemen besluit bestuurlijke of politieke implicaties kan hebben, wordt de mandaatgever in de gelegenheid gesteld zijn wensen of bedenkingen over een ontwerp van het te nemen besluit, vergezeld van een advies van de gemandateerde, naar voren te brengen.
Bij afwezigheid van de griffier oefent de plaatsvervangend griffier de in dit mandaatbesluit verleende bevoegdheden uit.
1. Alle stukken verband houdende met de uitoefening van dit mandaat worden als volgt ondertekend:
de werkgeverscommissie van de gemeente Twenterand,
2. Dit besluit kan worden aangehaald als “Mandaatbesluit griffiepersoneel” en treedt in werking op de dag volgend op die van zijn bekendmaking.
Toelichting 1 Toelichting mandaatbesluit griffiepersoneel
De invulling van het werkgeverschap is op 7 februari 2012 bij verordening door de raad gedelegeerd aan de werkgeverscommissie van de gemeente Twenterand. Deze werkgeverscommissie is ingesteld op grond van artikel 83 van de Gemeentewet. Conform artikel 1 lid 3 van de "Verordening werkgeverscommissie gemeente Twenterand 2012" kan de werkgeverscommissie er voor kiezen om de te nemen personele besluiten ten aanzien van het griffiepersoneel te mandateren aan de griffier. Daartoe is dit mandaatbesluit opgesteld. Hoewel het al jaren de gangbare praktijk is dat deze personele besluiten door de griffier worden genomen, is het wel van belang om dit ook formeel op de juiste wijze te regelen. Hiertoe is gebruik gemaakt van het "model mandaatbesluit griffiepersoneel" dat als bijlage 6 in de handreiking "De (rechts)positie griffie(r) in het decentrale bestuur" is opgenomen.
Mandatering ligt voor de hand aangezien de griffier de eindverantwoordelijke functionaris is van de griffie en dus hieraan leiding geeft. Om zijn organisatie efficiënt en doelmatig te kunnen aansturen moet hij (binnen de gestelde kaders) naar bevinden kunnen handelen en moet hij niet afhankelijk worden gemaakt van de werkgeverscommissie.
Daarbij blijft de formele bevoegdheid bij de werkgeverscommissie. Deze commissie kan derhalve besluiten om de uitoefening van deze bevoegdheid aan zich te houden. De griffier kan bovendien gevraagd worden verantwoording af te leggen aan de werkgeverscommissie over de besluiten die hij namens deze commissie heeft genomen ten aanzien van het griffiepersoneel. Bij belangrijke te nemen besluiten zal de werkgeverscommissie door de griffier vooraf worden geïnformeerd.
Bovendien is in dit mandaatbesluit geregeld dat indien redelijkerwijs te verwachten is dat een in mandaat te nemen besluit bestuurlijke of politieke implicaties kan hebben, de werkgeverscommissie in de gelegenheid wordt gesteld zijn wensen of bedenkingen over een ontwerp van het te nemen besluit, vergezeld van een advies van de griffier, naar voren te brengen.
Wat voor soort personele besluiten betreft het?
Op de eerste plaats gaat het hierbij om besluiten die rechtstreeks voortvloeien uit de CAR-UWO.
Daarbij gaat het om onder meer de volgende besluiten:
1. het verlenen van (tijdelijke) aanstellingen;
2. het aangaan van arbeidsovereenkomsten naar burgerlijk recht;
3. het aangaan van stageovereenkomsten;
4. het aangaan detacheringsovereenkomsten;
5. het verlenen van waarnemingsvergoedingen;
6. het verlenen van buitengewoon verlof met behoud van bezoldiging;
7. het verlenen van studiefaciliteiten;
8. het verlenen van betaald ouderschapsverlof;
9. het verlenen van zwangerschap- en bevallingsverlof;
10. het verlenen van eervol ontslag wegens:
• afloop van de aanstelling van rechtsweg;
11. toelagen, reis-, verblijf-, verplaatsingskosten, dan wel bijzondere vergoedingsregelingen;
12. besluiten met betrekking tot verlof, overwerkvergoedingen en andere besluiten in het kader van een “cafetariaregeling”.
Daarnaast zijn er personele besluiten die voortvloeien uit op de CAR-UWO gebaseerde regelingen of andere lokale arbeidsvoorwaardenregelingen.