Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waterschap Brabantse Delta

Gemeenschappelijke regeling Waterschap De Dommel en Waterschap Brabantse Delta 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaterschap Brabantse Delta
OrganisatietypeWaterschap
Officiële naam regelingGemeenschappelijke regeling Waterschap De Dommel en Waterschap Brabantse Delta 2010
CiteertitelGemeenschappelijke regeling Waterschap De Dommel en Waterschap Brabantse Delta 2010
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-02-201101-01-201003-06-2015nieuwe regeling

02-11-2010

Onbekend

10UT010781

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeenschappelijke regeling Waterschap De Dommel en waterschap Brabantse Delta

Het dagelijks bestuur van Waterschap De Dommel en waterschap Brabantse Delta

Overwegende dat:

  • -

    Waterschap De Dommel afvalwater zuivert dat door de gemeente Tilburg wordt ingezameld en vrijkomt in het gebied van waterschap Brabantse Delta en waterschap Brabantse Delta afvalwater zuivert dat door de gemeenten Baarle Nassau en Loon op Zand wordt ingezameld en vrijkomt in het gebied van waterschap De Dommel;

  • -

    Zij daartoe per 1 januari 2005 een gemeenschappelijke regeling zijn aangegaan ter behartiging van hun belangen;

  • -

    Ten gevolge van de Wet modernisering waterschapsbestel met ingang van 1 januari 2009 het heffingsstelsel in de waterschapsbelastingen ingrijpend is gewijzigd, waardoor in de huidige Gemeenschappelijke regeling onjuiste verwijzingen naar wet en regelgeving zijn opgenomen;

  • -

    Het huidige vergoedingspercentage opgenomen in artikel 6 tweede lid van de Gemeenschappelijke regeling na vijf jaar wordt geëvalueerd zoals overeengekomen in de Gemeenschappelijke Regeling

  • -

    Met het van kracht worden van de Waterwet, in plaats van het waterschap de gemeente of provincie bevoegd gezag voor indirecte lozingen van afwater is geworden en de waterschappen het wenselijk vinden een onderlinge taakverdeling vast te leggen betreffende de wettelijke adviesrol bij milieuvergunningen en het toezicht op de heffing;

  • -

    Door deze wetswijzigingen de Gemeenschappelijke regeling Waterschap De Dommel en waterschap Brabantse Delta aanpassing behoeft;

BESLUITEN:

de Gemeenschappelijke regeling Waterschap De Dommel en waterschap Brabantse Delta te wijzigen, waarna deze luidt als volgt:

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    De Dommel: Waterschap De Dommel;

  • b.

    Brabantse Delta: waterschap Brabantse Delta;

  • c.

    Reglement De Dommel: Reglement voor het Waterschap de Dommel 2008, bekendgemaakt op 26 maart 2008 in het provinciaal blad voor Noord-Brabant met nr. 50/08;

  • d.

    Reglement Brabantse Delta: Reglement voor het waterschap Brabantse Delta 2008, bekendgemaakt op 26 maart 2008 in het provinciaal blad voor Noord-Brabant met nr. 49/08;

  • e.

    Beheersgebied van Waterschap de Dommel: het gebied van Waterschap de Dommel zoals is opgenomen in het provinciale Reglement voor het Waterschap de Dommel 2008;

  • f.

    Beheersgebied van waterschap Brabantse Delta: het gebied van waterschap Brabantse Delta zoals opgenomen in het provinciale Reglement voor het waterschap Brabantse Delta;

  • g.

    Afvalwater 1: het afvalwater dat door de gemeente Tilburg wordt ingezameld en dat vrijkomt in het gebied van waterschap Brabantse Delta;

  • h.

    Afvalwater 2: het afvalwater dat door de gemeenten Baarle Nassau en Loon op Zand wordt ingezameld en dat vrijkomt in het gebied in beheer bij De Dommel;

  • i.

    Rwzi 1: de rioolwaterzuiveringsinstallatie Tilburg-Noord;

  • j.

    Rwzi 2: de rioolwaterzuiveringsinstallatie Baarle Nassau en Kaatsheuvel;

  • k.

    Partijen bij de overeenkomst: Waterschap De Dommel en waterschap Brabantse Delta gezamenlijk;

  • l.

    Heffingstarief: het door Waterschap De Dommel, onderscheidenlijk waterschap Brabantse Delta op grond van artikel 122d van de Waterschapswet in enig jaar bij verordening vastgestelde tarief per vervuilingseenheid.

  • m.

    Indirecte lozing: lozing op rioolstelsels, vuilwaterriolen, hemelwaterriolen en ontwateringstelsels

  • n.

    Rechtstreekse lozing: lozing op een rwzi

Artikel 2 Doelbepaling

Met deze regeling wordt beoogd te voorzien in:

  • a.

    de doelmatige behandeling van het afvalwater 1 en 2 en;

  • b.

    de optimale benutting van de beschikbare verwerkingscapaciteit op rwzi 1 en 2;

  • c.

    een onderlinge verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden in de Beheersgebieden.

Hoofdstuk 2 Verdeling taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden en vergoeding

Artikel 3 Zuiveren van beheersgebiedoverschrijdend afvalwater door De Dommel

  • 1.

    De Dommel behandelt ten behoeve van Brabantse Delta het afvalwater 1 en transporteert dit daartoe vanaf het tussen de gemeente Tilburg en De Dommel overeengekomen overnamepunt naar de rwzi 1.

  • 2.

    De Dommel is gerechtigd om voor het transport van het afvalwater 1 vanaf het overnamepunt met de gemeente Tilburg de nodige overeenkomsten te sluiten.

  • 3.

    De wijze van regeling van transport en behandeling van afvalwater 1 ontslaat Brabantse Delta van enigerlei aansprakelijkheid voor schade welke als gevolg van dat transport of die behandeling mocht ontstaan.

  • 4.

    De behandeling van het afvalwater 1 op de rwzi 1 geschiedt onder exploitatie van Waterschap De Dommel als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid van de Waterwet.

  • 5.

    De behandeling van het afvalwater 1 op rwzi 1 geschiedt onder mede-exploitatie van Brabantse Delta.

  • 6.

    Brabantse Delta is bevoegd tot heffing en invordering van zuiveringsheffing met betrekking tot afvalwater 1.

Artikel 4, Zuiveren van beheersgebiedoverschrijdend afvalwater door Brabantse Delta

  • 1.

    Brabantse Delta behandelt ten behoeve van De Dommel het afvalwater 2 en transporteert dit daartoe vanaf het tussen de gemeente Baarle Nassau onderscheidenlijk de gemeente Loon op Zand met Brabantse Delta overeengekomen overnamepunt naar de rwzi 2.

  • 2.

    Brabantse Delta is gerechtigd om voor het transport van het afvalwater 2 vanaf het overnamepunt met de gemeente Baarle Nassau onderscheidenlijk de gemeente Loon op Zand de nodige overeenkomsten te sluiten.

  • 3.

    De wijze van regeling van transport en behandeling van afvalwater 2 ontslaat De Dommel van enigerlei aansprakelijkheid voor schade welke als gevolg van dat transport of die behandeling mocht ontstaan.

  • 4.

    De behandeling van het afvalwater 2 op de rwzi 2 geschiedt onder exploitatie van Brabantse Delta als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid van de Waterwet.

  • 5.

    De behandeling van het afvalwater 2 of rwzi 2 geschiedt onder mede-exploitatie van De Dommel.

  • 6.

    De Dommel is bevoegd tot heffing en invordering van zuiveringsheffing met betrekking tot het afvalwater 2.

Artikel 5 Tarieven en vergoeding

  • 1.

    Voor het verrichten van de in artikel 3 omschreven werkzaamheden is door Brabantse Delta aan de Dommel een vergoeding verschuldigd zijnde het aantal vervuilingseenheden vermenigvuldigd met het geldende zuiveringstarief van De Dommel

  • 2.

    Voor het verrichten van de in artikel 4 omschreven werkzaamheden is door De Dommel aan Brabantse Delta een vergoeding verschuldigd zijnde het aantal vervuilingseenheden vermenigvuldigd met het geldende zuiveringstarief van Brabantse Delta.

  • 3.

    Het aantal vervuilingseenheden is gelijk aan het aantal door partijen in het specifieke gebied te heffen vervuilingseenheden voor lozingen van afvalwater op de riolering van de gemeente Tilburg c.q. gemeente Baarle Nassau onderscheidenlijk de gemeente Loon op Zand.

  • 4.

    Vijfjaarlijks, met ingang van 1 januari 2015, zal een evaluatie van de vergoeding, aan de hand van objectief vaststaande gegevens plaatsvinden.

Artikel 6 Termijn van betaling

  • 1.

    De in artikel 5 onder 1 bedoelde vergoeding wordt door Brabantse Delta aan De Dommel per 1 juli van het lopende kalenderjaar voldaan, gelijk De Dommel aan Brabantse Delta de in artikel 5 onder 2 bedoelde vergoeding per 1 juli van het lopende kalenderjaar voldoet, in de vorm van een voorschot ter grootte van het definitieve bedrag van het voorgaande jaar, met onderlinge eindafrekening in de eerste maand van het nieuwe kalenderjaar.

  • 2.

    Het werkelijke aantal aangevoerde vervuilingseenheden wordt bepaald aan de hand van alle in het voorafgaande jaar in het bedoelde gebied opgelegde aanslagen, zo nodig rekening houdend met de naar tijdsevenredigheid opgelegde aanslagen.

Artikel 7 Gezamenlijke verantwoordelijkheid ten aanzien van het zuiveringsbeheer

Partijen bij deze overeenkomst verplichten zich jegens elkaar tot een zodanige taakuitoefening van het waterkwaliteitsbeheer, dat de in deze gemeenschappelijke regeling omschreven samenwerkingsdoelstelling zo goed mogelijk wordt gerealiseerd. Indien blijkt dat, ondanks deze wederzijdse inspanning, de samenwerkingsdoelstelling niet of onvoldoende wordt gerealiseerd, zal onverwijld onderling overleg plaatsvinden om in de situatie te voorzien. Partijen verplichten zich alsdan de noodzakelijk blijkende (beheers)maatregelen te nemen.

Artikel 8 Verdeling taken en werkafspraken

De in het vorige artikel genoemde verantwoordelijkheid komt met betrekking tot inrichtingen die belastingplichtig zijn voor de zuiveringsheffing en die indirect of rechtstreeks lozen op een rwzi in beheer bij het andere waterschap, als volgt de desbetreffende waterschappen toe:

  • 1.

    Heffingstoezicht indirecte en rechtstreekse lozingen

    • a.

      Het heffingstoezicht op bedrijven die indirect of rechtstreeks lozen op rwzi 1 komt, op grond van artikel 122d Waterschapswet en de in enig jaar door Brabantse Delta vastgestelde verordening zuiveringsheffing dan wel artikel 3 lid 6 van deze overeenkomst, toe aan Brabantse Delta.

    • b.

      Het heffingstoezicht op bedrijven die indirect of rechtstreeks lozen op rwzi 2 komt, op grond van artikel 122d Waterschapswet en de in enig jaar door De Dommel vastgestelde verordening zuiveringsheffing dan wel artikel 4 lid 6 van deze overeenkomst, toe aan De Dommel.

  • 2.

    Adviesrecht indirecte lozingen

    • Het adviesrecht indirecte lozingen komt op basis van artikel 2.26 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (of nog voor 1-10-2010 artikel 2.25a van de Invoeringswet Waterwet) met betrekking tot de desbetreffende bedrijven die lozen op rwzi 1 toe aan De Dommel en voor de desbetreffende bedrijven die lozen op rwzi 2 toe aan Brabantse Delta.

  • 3.

    Toezichthoudende bevoegdheden bij indirecte en rechtstreekse lozingen

    • a.

      Het toezicht op basis van artikel 5.10, derde lid Wabo, (of nog voor 1-10-2010 artikel 18,4, derde lid Wet Milieubeheer) komt met betrekking tot de desbetreffende bedrijven die indirect of rechtstreeks lozen op rwzi 1 toe aan De Dommel.

    • b.

      Het toezicht op basis van artikel 5.10, derde lid Wabo, (of nog voor 1-10-2010 artikel 18,4, derde lid Wet Milieubeheer) komt met betrekking tot de desbetreffende bedrijven die indirect of rechtstreeks lozen op rwzi 2 toe aan Brabantse Delta.

  • 4.

    Dienstverleningsovereenkomst met gemeente of provincie

    • a.

      De Dommel is bevoegd met betrekking tot de hiervoor genoemde bevoegdheden ten aanzien van indirecte lozingen een dienstverleningsovereenkomst met de gemeente Tilburg dan wel de provincie Noord Brabant aan te gaan.

    • b.

      Brabantse Delta is bevoegd met betrekking tot de hiervoor genoemde bevoegdheden ten aanzien van indirecte lozingen een dienstverleningsovereenkomst met de gemeente Loon op Zand en Baarle Nassau dan wel de provincie Noord Brabant aan te gaan.

  • 5.

    Verzoek repressieve handhaving indirecte en rechtstreekse lozingen

    • Het verzoek aan gemeente of provincie om handhavend op te treden, waaronder mede valt het verzoek om een beschikking te geven tot oplegging van een last onder bestuursdwang, oplegging van een last onder dwangsom of intrekking van een vergunning of ontheffing op basis van artikel 5.20 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (of nog voor 1-10-2010 artikel 2.25b van de Invoeringswet Waterwet) komt met betrekking tot de desbetreffende bedrijven die indirect of rechtstreeks lozen op rwzi 1 toe aan De Dommel en de desbetreffende bedrijven die indirect of rechtstreeks lozen op rwzi 2 toe aan Brabantse Delta.

  • 6.

    Onderlinge afstemming

    • a.

      Het maken van onderlinge werkafspraken waaronder de afstemming van bedrijfsbezoeken vindt minimaal eenmaal per jaar plaats

    • b.

      Wanneer ongewone voorvallen, waaronder calamiteiten, zich voordoen die de doelmatige behandeling van het afvalwater 1 en 2 nadelig kunnen beïnvloeden dan treden De Dommel en Brabantse Delta zo spoedig mogelijk met elkaar in overleg om afstemming plaats te laten vinden over te nemen maatregelen.

    • c.

      De afstemming genoemd omdat a. en b. wordt gecoördineerd door de procesmanager van het proces Vergunningverlening en de procesmanager Toezicht en Handhaving van de Dommel en het afdelingshoofd Handhaving en de Teamleider team industrie en gemeenten van waterschap Brabantse Delta

Hoofdstuk 3 Organisatie en beheer

Artikel 9 Commissie van Overleg

  • 1.

    Er zal een Commissie van Overleg zijn waarvoor de dagelijkse besturen een lid en een vervangend lid aanwijzen.

  • 2.

    De leden van de commissie kiezen in onderling overleg een voorzitter.

  • 3.

    De leden van de commissie kunnen zich ter vergadering laten bijstaan door een of meer ambtelijke adviseurs.

  • 4.

    Als secretaris fungeert een door het dagelijks bestuur van partijen aan de wijzen ambtenaar.

  • 5.

    De commissie vergadert zo vaak als een lid dat nodig oordeelt.

  • 6.

    De commissie dient het dagelijks bestuur van partijen van advies en kan voorstellen doen omtrent aangelegenheden betreffende de uitvoering van deze regeling.

Hoofdstuk 4 Wijziging, opheffing, toetreding en uittreding

Artikel 10
  • 1.

    De regeling wordt aangegaan voor onbepaalde tijd en kan slechts worden gewijzigd of opgeheven, gehoord de Commissie van Overleg, bij eensluidend besluit van de dagelijks besturen van beide betrokken waterschappen.

  • 2.

    Indien een van de partijen deze regeling wenst te wijzigen of op te heffen, wordt hieromtrent overleg gevoerd in de Commissie van Overleg. Indien partijen, na ter zake door de Commissie van Overleg uitgebracht advies, niet tot overeenstemming geraken, wordt de ontstane situatie aangemerkt als een geschil in de zin van artikel 28 van de Wet gemeenschappelijke regelingen en als zodanig ter beslissing aan Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant voorgelegd.

Artikel 11 Uittreding c.q. toetreding

  • 1.

    Indien een van de partijen besluit uit te treden uit deze regeling dient zij dit gemotiveerd aan de Commissie van Overleg voor te leggen. Met het uittreden van een der partijen eindigt deze regeling.

  • 2.

    De toetreding van een deelnemer dient door de Commissie van Overleg te worden voorgelegd aan de dagelijkse besturen van de Waterschappen.

Artikel 12 Onvoorziene omstandigheden

  • 1.

    Onvoorziene omstandigheden die met zich brengen dat ongewijzigde uitvoering van overeenkomst naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet meer verlangd kan worden, kunnen leiden tot (gedeeltelijke) wijziging of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst.

  • 2.

    De partij bij de overeenkomst aan wiens zijde een omstandigheid als bedoeld in het eerste lid opkomt, is gehouden de andere partij bij de overeenkomst daarvan onmiddellijk schriftelijk in kennis te stellen en voorafgaand aan een eventuele (gedeeltelijke) wijziging of (gedeeltelijke) ontbinding met die andere partij in overleg te treden teneinde de ontstane situatie en de consequenties te bespreken en zo mogelijk in onderling overleg op te lossen.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 13 Aansprakelijkheid

Indien als gevolg van handelen of nalaten van een van de partijen bij deze overeenkomst schade aan eigendommen van derden mocht ontstaan is de partij aan wiens handelen of nalaten deze schade te wijten is voor deze schade aansprakelijk.

Artikel 14 Verstrekken van informatie

  • a.

    Partijen verplichten zich tijdig alle informatie te verstrekken die nodig is om de afspraken in deze regeling juist en volledig te kunnen nakomen.

  • b.

    Tot de onderwerpen waarover informatie wordt verstrekt worden in ieder geval gerekend te sluiten afhaakcontracten, studies ten behoeve van de optimalisatie van afvalwatersystemen (OAS) en ontwikkelingen op het gebied van belastingsamenwerking.

Artikel 15 Betrachten van geheimhouding

Partijen staan er voor in dat alle van de andere partij ontvangen informatie van vertrouwelijke aard, vertrouwelijk behandeld zal worden. Informatie zal in ieder geval als vertrouwelijk worden beschouwd indien deze door een der partijen als zodanig is aangeduid of indien de wederpartij redelijkerwijze de vertrouwelijkheid van de informatie moest begrijpen.

Artikel 16 Toepasselijk recht

  • 1.

    Op de overeenkomst en op nadere overeenkomsten die het gevolg zijn van deze overeenkomst is het Nederlands recht van toepassing.

  • 2.

    Partijen zijn van oordeel dat de bepalingen van deze overeenkomst in overeenstemming zijn met de huidige internationale en EG-wet en regelgeving. Mocht in het kader van dwingende internationale en EG-wet en regelgeving aanpassen dan wel beëindiging van de overeenkomst noodzakelijk worden, dan zijn partijen verplicht hierover ten spoedigste in overleg te treden, teneinde een dergelijke aanpassing door te voeren dan wel tot beëindiging van de overeenkomst over te gaan, conform de eisen die vanuit internationale en EG-wet- en regelgeving hieraan worden gesteld.

Artikel 17 Inwerkingtreding en aanhaling

  • 1.

    Deze wijzigingen treden met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2010.

  • 2.

    Na wijziging kan deze regeling worden aangehaald onder de titel: Gemeenschappelijke regeling Waterschap De Dommel en Waterschap Brabantse Delta 2010.

De AB’s hebben bij besluiten van 15 december 2010 (Waterschap de Dommel) en 13 oktober 2010 (waterschap Brabantse Delta) toestemming verleend als bedoeld in art. 50, derde lid, Wet gemeenschappelijke regelingen.