Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oirschot

Organisatiebesluit gemeente Oirschot 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOirschot
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOrganisatiebesluit gemeente Oirschot 2013
CiteertitelOrganisatiebesluit 2013
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpOrganisatiebesluit 2013

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

N.v.t.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Artikel 160, eerste lid, aanhef onder c
  2. Artikel 103 tweede lid van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-201501-01-2013Nieuw beleid voor 2013

19-02-2013

Elektronisch gemeenteblad, Officiële publicaties, 27 februari 2013

SED

Tekst van de regeling

Intitulé

Organisatiebesluit gemeente Oirschot 2013

Het College van de Gemeente Oirschot:

gelet op het bepaalde in artikel 160, eerste lid, aanhef onder c en artikel 103 tweede lid van de Gemeentewet;

overwegende dat artikel 160, eerste lid, aanhef onder c van de Gemeentewet het College de bevoegdheid geeft om regels te stellen over de ambtelijke organisatie van de gemeente, met uitzondering van de organisatie van de griffie;

overwegende dat artikel 103, tweede lid, van de Gemeentewet het College opdraagt nadere regels over de taken en bevoegdheden van de secretaris te stellen;

gelet op de Financiële Verordening gemeente Oirschot;

BESLUIT:

vast te stellen het:

Organisatiebesluit gemeente Oirschot 2013 

Paragraaf 1 Organisatiebesluit gemeente Oirschot 2013

Artikel 1 Begripsbepaling

Afdeling: organisatieonderdeel belast met een functionele taakstelling, dat volgens het sturingsprincipe van de organisatie wordt geleid en aansluit op de gemeentebrede planning & controlcyclus.

Afdelingshoofd: de ambtenaar die belast is met en verantwoordelijk gesteld is voor de financiën en algemene en dagelijkse (hiërarchische, functionele en operationele) leiding van een afdeling en als manager verantwoordelijk is voor het maximaal, efficiënt, effectief en transparant uitvoeren van reguliere en wettelijke taken en projecten.

Algemeen directeur/gemeentesecretaris: hoofd van de ambtelijke organisatie.

Budgethouder: de ambtenaar aan wie middelen zijn toegekend in de vorm van budgetten of investeringskredieten en aan wie het (onder-)mandaat is toegekend bestedingen te verrichten ten laste van de aan hem toegekende budgetten en investeringskredieten.

Budgethouderschap: de bij een bepaald persoon in de organisatie neergelegde verantwoordelijkheid voor het beheersen van een budget en voor de realisatie van de bij dit budget behorende taken.

Concerncontroller: ambtenaar die belast is met de ontwikkeling van de organisatiebrede strategische bedrijfsvoering.

Financiële rechtmatigheid: het voldoen van beheershandelingen en de vastlegging daarvan aan gemeentelijke-, nationale- en Europese wet- en regelgeving op het gebied van de uitgangspunten voor het financieel beleid, de regels voor het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie.

Gemeentelijk managementteam: organisatieonderdeel belast met de zorg en verantwoordelijkheid voor het bewaken van de eenheid in uitoefening van de organisatiebrede opgedragen taken en het bevorderen van het goed functioneren van de ambtelijke organisatie. De algemeen directeur/gemeentesecretaris, het afdelingshoofd Maatschappij en het afdelingshoofd Bedrijfsvoering & Control vormen het gemeentelijk managementteam.

Juridisch controller: de ambtenaar die belast is met de zorg voor organisatiebrede juridische kwaliteitszorg.

Juridische rechtmatigheid: het voldoen van beheershandelingen en de vastlegging daarvan aan gemeentelijke-, nationale- en Europese wet- en regelgeving.

Medewerker: ambtenaar in functie werkzaam bij de gemeente Oirschot die een bijdrage aan de doelstellingen van de gemeentelijke organisatie levert en door zijn leidinggevende op zijn functioneren kan worden aangesproken.

PIOFAH-taken: oftewel het middelenbeheer omvat de voorbereiding en uitvoering van:

- het personeelsbeleid

- het financiële beleid

- het organisatiebeleid

- het automatiseringsbeleid

- het investeringsbeleid in bedrijfsmiddelen

- het huisvestingsbeleid van het gemeentelijk apparaat,

alsmede het afleggen van verantwoording over het gevoerde beleid.

Project: tijdelijke organisatievorm, in opdracht van de gemeenteraad of het College van Burgemeester en Wethouders, managementteam of afdelingshoofd, gericht op de realisatie van een specifiek, meetbaar, geaccepteerd, realistisch en tijdgebonden omschreven doel en de daarvoor beschikbaar gestelde middelen (personele capaciteit, budget) die wordt ingezet met voorbijgaan aan de bestaande organisatievormen, maar met in achtneming van bestaande lijnverantwoordelijkheden.

Team: organisatieonderdeel van een afdeling belast met de uitvoering van wettelijke en reguliere taken waarvan de teamcoördinator aanspreekpunt is.

Teamcoördinator: de ambtenaar die belast is met de dagelijkse coördinatie en werkverdeling van de door een team uit te voeren wettelijke en reguliere taken. Inhoudelijk aanspreekpunt binnen een team voor de medewerkers en eerste aanspreekpunt voor het afdelingshoofd voor wat betreft de wettelijke en reguliere taken. Adviseert het afdelingshoofd ten aanzien van personele aangelegenheden binnen het team en levert een bijdrage aan bedrijfsvoeringprocessen. Is als meewerkend voorman lid van een team en heeft geen leidinggevende hiërarchische bevoegdheden.

Paragraaf 1 De ambtelijke organisatie

Artikel 2 Organisatie-eenheden

Het ambtelijk apparaat van de gemeente is, afgezien van de griffie, ingedeeld in de volgende eenheden:

1. afdeling Ontwikkeling, waartoe de volgende teams behoren:

    - Brandweer

    - Maatschappelijke Ontwikkeling

    - Preventie & Handhaving

    - Projectbureau

    - Publiekszaken

    - Ruimtelijke Ontwikkeling.

2. afdeling Dienstverlening, waartoe de volgende teams behoren:

    - Algemene Zaken

    - Automatisering en Interne Zaken

    - Buitendienst

    - Financiën

    - Ruimtelijk Beheer

    - Vergunningen.

De organisatie, het beheer en de taken van de gemeentelijke Brandweer zijn vastgelegd in de Verordening Brandveiligheid en Hulpverlening. Bij afwijkende bepalingen gaan deze uit boven de bepalingen in dit besluit.

De organisatiestructuur van de ambtelijke organisatie is vastgelegd in aangehecht organigram (bijlage I).

 

Artikel 2.1 Kerntaken afdeling Ontwikkeling

De kerntaken van de afdeling Ontwikkeling bestaan uit de zorg voor beleidsontwikkeling, de voorbereiding en de werkuitvoering op het gebied van:

- zorg en welzijn, onderwijs, sport, jeugd, WMO, toerisme en recreatie, subsidies en accommodaties, volkshuisvesting,

  gezondheid, kunst en cultuur

- bestemmingsplannen en planschade, ruimtelijke ordening, plattelandsvernieuwing, grondzaken en verkeer en parkeren

- advisering, preparatie, preventie, repressie en nazorg op het gebied van brandveiligheid

- toezicht, preventie en handhaving binnen diverse taakvelden, juridische trajecten

- informatieverstrekking, productverstrekking, kassabeheer, GBA, van klachten en meldingen,

   verkiezingen, burgerlijke stand en receptie.

 

Artikel 2.2 Kerntaken afdeling Dienstverlening

De kerntaken van de afdeling Dienstverlening bestaan uit de zorg voor beleidsontwikkeling, de voorbereiding en de werkuitvoering op het gebied van:

- verlenen vergunningen en ontheffingen, verwerken van meldingen, klimaat- en energiebeleid, monumentenzorg en

  archeologie, agrarisch- en milieubeleid

- riolering/watertaken, weg-, groen- en bosbeheer en afval

- beheer en onderhoud openbaar groen, bossen, beplanting, riolering, straatmeubilair, ongediertebestrijding en

  reinigingstaken

- openbare orde, rampenbestrijding en integrale veiligheid

- interne en externe communicatie, juridische zaken

- (digitale) dienstverlening, archivering

- financiën, belastingen, verzekeringen, interne controle en grond- en inkoopbeleid

- planning & control.

 

Artikel 3 Structuur afdelingen

Het College van Burgemeester en Wethouders kan veranderingen in de structuur van de organisatie in afdelingen en teams of de toewijzing van taken aan afdelingen en teams aanbrengen. Dit gebeurt op voorstel van de algemeen directeur/gemeentesecretaris.

De algemeen directeur/gemeentesecretaris voert hierover overleg met het managementteam en hoort, voordat hij adviseert, de betrokken medewerkers op grond van de wet op de Ondernemingsraden.

 

Artikel 4 Dagelijkse functionele leiding

Onder de verantwoordelijkheid van het College berust de zorg voor de dagelijkse leiding van de ambtelijke organisatie bij de algemeen directeur/gemeentesecretaris, met uitzondering van de griffie.

Onder de eindverantwoordelijkheid van de algemeen directeur/gemeentesecretaris berust de dagelijkse leiding van een afdeling bij het afdelingshoofd van de afdeling.

Onder de eindverantwoordelijkheid van het desbetreffende afdelingshoofd van de afdeling berust de dagelijkse leiding van een taakveld bij de teamcoördinator van het taakveld.

Voor de uitoefening van één of meer van zijn bevoegdheden verleent het College mandaten, machtigingen en volmachten aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris, afdelingshoofden, teamcoördinatoren en medewerkers, en medewerkers van de Samenwerking Kempengemeenten.

 

Artikel 5 Ondersteunende werkzaamheden deelneming in rechtspersonen

Bij oprichting en deelneming in rechtspersonen als bedoeld in het tweede lid van artikel 160 van de Gemeentewet, bepaalt het College, welke afdelingen ten behoeve van de vertegenwoordigers van het gemeentebestuur ter zake ondersteunende werkzaamheden verrichten.

 

Paragraaf 2 Taken en verantwoordelijkheden

Artikel 6 Algemeen directeur/gemeentesecretaris

Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het College berust het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie, met uitzondering van de griffie, bij de algemeen directeur/gemeentesecretaris.

De algemeen directeur/gemeentesecretaris draagt als hoofd van de ambtelijke organisatie in het bijzonder zorg voor:

1. De ondersteuning van het College door:

  - het College te informeren en adviseren bij de uitvoering van taken

  - erop toe te zien dat het bestuur tijdig, volledige en correcte informatie en adviezen krijgt

  - de eindverantwoordelijkheid te dragen voor de verslaglegging van de vergaderingen

  - het bevorderen van een goede ambtelijke ondersteuning van het College

  - het sturen en bewaken van procedures en afspraken tussen bestuur en ambtelijke organisatie

  - het verstrekken van integrale en besluitrijpe voorstellen aan het College

  - het nemen van initiatief tot het ontwikkelen, evalueren en bijstellen van de lange termijn

    visie, doelen en strategie van de gemeente.

2. Het aansturen van het ambtelijk apparaat door:

  - het geven van directe leiding aan de hoofden van afdelingen

  - de eindverantwoordelijkheid te dragen voor werving en selectie, beoordeling, ontwikkeling en ontslag van medewerkers

    met toepassing van de CAR/UWO

  - het creëren van een goede afstemming tussen de beleidsvelden onderling en tussen de (meerjaren)beleidsplanning

    en het (meerjaren)middelenbeleid

  - het nemen van initiatief tot het ontwikkelen, evalueren en bijstellen van de lange termijn visie, doelen en de strategie

    met betrekking tot bedrijfsvoering en organisatiestructuur

  - het realiseren van managementdoelstellingen. De algemeen directeur/gemeentesecretaris is daarbij de voorzitter van

    het managementteam

  - het dragen van de eindverantwoordelijkheid voor het opzetten en in stand houden van de financiële organisatie.

3. Het uitoefenen van zijn taak als WOR-bestuurder op grond van de wet op de Ondernemingsraden (WOR).

4. Het bouwen en onderhouden van een (regionaal) relatienetwerk op bestuurlijk- en ambtelijk niveau.

De algemeen directeur/gemeentesecretaris wordt bij afwezigheid volledig vervangen door de loco-secretaris. De vervanging wordt periodiek wisselend toegekend aan een van de afdelingshoofden en wordt met een Collegebesluit vastgelegd.

Aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris is het mandaat verleend om afdelingshoofden te benoemen, te schorsen en te ontslaan.

Aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris is het mandaat verleend om medewerkers te schorsen en te ontslaan.

Aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris is het mandaat verleend om te besluiten tot tijdelijke vervanging van medewerkers, nadat het managementteam hierover heeft geadviseerd.

De algemeen directeur /gemeentesecretaris vervangt een afdelingshoofd bij afwezigheid of wijst hier van te voren een ander afdelingshoofd voor aan.

Artikel 7 Afdelingshoofd

Onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur/gemeentesecretaris draagt een afdelingshoofd, met in achtneming van de gemeentebrede kaders, de zorg voor:

1. Het leidinggeven aan een afdeling met strategische- en/of afdelingsoverstijgende beleidsontwikkelingstaken waaronder

    de verantwoordelijkheid voor:

    - het direct aansturen en de ontwikkeling van medewerkers

    - het bewaken en realiseren van doel- en taakstellingen

    - de kwaliteit, kwantiteit en tijdigheid van de producten en/of diensten

    - het uitvoeren van PIOFAH (Personeel, Informatievoorziening, Organisatie, Financiën, Automatisering en Huisvesting)

      taken

    - het maken van afdelingsplannen met doel- en taakstellingen

    - het managen van de toegewezen programma’s

    - het (collectief met andere managementteamleden) dragen voor de integraliteit tussen afdelingen

    - de juridische en financiële rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid van voorstellen.

2. Het integraal informeren en het integraal adviseren van de algemeen directeur/gemeentesecretaris en het

    Managementteam en draagt bij aan de ontwikkeling en functioneren van de organisatie.

3. Integrale strategische beleidsinitiëring, -ontwikkeling en –kaderstelling van de afdeling, waaronder:

    - het signaleren en analyseren van maatschappelijke en politieke strategische ontwikkelingen en vertalen van

      deze ontwikkelingen in strategische beleidsinitiatieven

    - het toetsen van beleidsvoornemens op effect.

4. Het adviseren en rapporteren aan de directie en bestuur over realisatie van gestelde doelen, inzet van middelen en

    strategische beleidsontwikkelingen betreffende het werkterrein.

5. Het terugkoppelen van informatie en besluitvorming van het College van Burgemeester en Wethouders en het gemeentelijk

    Managementteam.

Aan een afdelingshoofd is, voor zover niet anders bepaald in andere besluiten, het mandaat verleend om medewerkers te werven, selecteren en aan te stellen.

Aan een afdelingshoofd is, voor zover niet anders bepaald in andere besluiten, het mandaat verleend om opdracht tot waarneming van een andere betrekking te geven aan zijn medewerkers.

Een afdelingshoofd vervangt een teamcoördinator bij afwezigheid of wijst daarvoor een vervanger aan.

Artikel 8 Teamcoördinator

Onder de verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd draagt een teamcoördinator, met in achtneming van de gemeentebrede kaders, de zorg voor de dagelijkse coördinatie en werkverdeling binnen een team medewerkers met verantwoordelijkheid voor het eindresultaat, waaronder:

- medewerkers vakinhoudelijk instrueren en begeleiden

- werkzaamheden bepalen, plannen en controleren

- problemen (op inhoud en functioneren) en opleidingsbehoeften signaleren aan leidinggevende

- optreden als klankbord/fungeren als aanspreekpunt naar medewerkers

- coördinatie en aanleveren van cijfers voor de begroting, jaarrekening en burap

- het terugkoppelen van informatie en besluitvorming van het College van Burgemeester en Wethouders en het gemeentelijk

  Managementteam.

 

Artikel 9 Concerncontroller

Het afdelingshoofd Bedrijfsvoering en Control treedt op als concerncontroller en draagt onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur/gemeentesecretaris en onverminderd de integrale verantwoordelijkheid van de afdelingshoofden de zorg voor:

- gevraagd en ongevraagd organisatiebreed adviseren over strategische bedrijfsvoering

- een juiste uitvoering van het bedrijfsvoeringinstrumentarium waaronder de planning en controlcyclus

- het (laten) voorbereiden en (laten) uitvoeren van periodieke onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid van het

  door het College gevoerde bestuur

- de ontwikkeling en implementatie van risicobeheersing en risicomanagement

- in het belang van de organisatie kan de concerncontroller, zonder tussenkomst van de algemeen directeur/

  gemeentesecretaris, zich rechtstreeks wenden tot het College.

 

Artikel 10 Juridisch controller

De algemeen jurist van het team Algemene Zaken treedt op als juridisch controller en draagt onder de verantwoordelijkheid van het hoofd Bedrijfsvoering & Control en onverminderd de integrale verantwoordelijkheid van de afdelingshoofden de zorg voor:

- gevraagd en ongevraagd adviseren over voorstellen aan het College en overeenkomsten van de gemeente met derden op

  juridische rechtmatigheid

- inrichten van checklisten, werkwijzen, procedures en modellen

- het (laten) uitvoeren van analyses van bezwaar-, beroeps- en klachtprocedures

- het (laten) uitvoeren van Legal audits in de organisatie

- het periodiek opstellen van een plan van aanpak ter verbetering van de juridische rechtmatigheid

- onderhouden van een juridisch netwerk met andere gemeenten.

 

Paragraaf 3 Gemeentelijk managementteam

 

Artikel 11 Gemeentelijk managementteam

De algemeen directeur/gemeentesecretaris, het afdelingshoofd Ontwikkeling, het afdelingshoofd Dienstverlening vormen het gemeentelijk managementteam.

De algemeen directeur/gemeentesecretaris is voorzitter van het gemeentelijk managementteam.

Het managementteam wijst een ambtelijke secretaris aan.

Bij afwezigheid van de algemeen directeur/gemeentesecretaris treedt de locosecretaris op als voorzitter van het gemeentelijk managementteam.

De voorzitter van het gemeentelijk managementteam stelt de vergaderdata en agenda voor de vergaderingen vast. De vergaderingen vinden in beginsel wekelijks plaats. Ieder lid van het gemeentelijk managementteam kan zaken voor plaatsing op de agenda bij de voorzitter indienen en de voorzitter verzoeken in bijzondere omstandigheden een extra vergadering bijeen te roepen.

De voorzitter zorgt ervoor dat de agenda en de bijbehorende stukken worden gereed gemaakt en dat deze tenminste 2 dagen voor de vergadering in het bezit zijn van de leden van het managementteam.

Indien de agenda daartoe aanleiding geeft, nodigt de voorzitter andere dan de in het eerste lid bedoelde leden uit om aan een vergadering deel te nemen.

Het overleg is raadgevend en laat de verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd, voor zover het geen concernaangelegenheden betreft, onverlet.

De ambtelijke secretaris maakt een afspraken- en voortgangslijst. De afdelingshoofden dragen zorg voor een snelle overdracht van de gemaakte afspraken naar de afdelingen. De afdelingshoofden dragen er daarnaast zorg voor dat er voldoende ruimte voor gedachtewisseling is met hun medewerkers over wat in de vergadering is besproken.

 

Artikel 12 Taken gemeentelijk managementteam

Het gemeentelijk managementteam heeft tot doel het bewaken en integraal managen van de eenheid in uitoefening van de organisatiebrede opgedragen taken en het bevorderen van het goed functioneren van de ambtelijke organisatie door middel van:

- de coördinatie van het organisatie-ontwikkelingstraject;

- het ontwikkelen van een visie voor middellange- en lange termijn;

- de coördinatie van en advisering over het middelenbeleid;

- de coördinatie van activiteiten en informatie tussen afdelingen onderling en in relatie tot het bestuur;

- de coördinatie van de planning, prioriteitenstelling en voortgang van de beleidsvoorbereiding, beleidsuitvoering

  en verantwoording;

- het tijdig signaleren van relevante ontwikkelingen en het onderling afstemmen van reacties daarop;

- het bespreekbaar maken van problemen en deze gezamenlijk aan te pakken;

- het uitwisselen van informatie van gemeenschappelijke zaken;

- het vaststellen van de inhoud van afdelingsoverstijgende adviezen aan het College van Burgemeester en Wethouders

  met betrekking tot:

  a. Bedrijfsvoering

  b. Voorstellen die meerdere afdelingen raken.

 

Paragraaf 4 Financiële organisatie

Artikel 13 Functionarissen financiële organisatie

Voor het financieel beheer worden onderscheiden de functies: teamcoördinator Financiën, treasurer, administrateur en kassier.

Artikel 14 Teamcoördinator Financiën

Onder de verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd Bedrijfsvoering & Control draagt de teamcoördinator Financiën de zorg voor:

- het opstellen van de gemeentebegroting en de aansluiting op de daaraan ten grondslag liggende werk- en middelenplannen

- het opstellen van de tussenrapportages,de jaarrekening en het jaarverslag voor de gemeente als geheel

- het in stand houden en het juiste gebruik van het gemeentelijke rekeningschema en de gemeentelijke productenlijst

- de tijdigheid, de volledigheid, de juistheid en de toereikendheid van de onder zijn verantwoordelijkheid gevoerde

  administraties en verstrekte informatie

- de heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen en uitvoering van de wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ).

Onder de verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd Bedrijfsvoering & Control draagt de teamcoördinator Financiën onder andere de zorg voor de afdrachten, sociale premies, de aangiften rijksbelastingen en de kwartaalaanlevering van financiële gegevens aan het CBS en andere organisaties.

 

Artikel 15 Administrateur, treasurer en kassier

Het voeren van de financiële administratie van de gemeente is opgedragen aan de administrateur. Hij neemt hierbij de functionele richtlijnen en aanwijzingen van de teamcoördinator Financiën in acht.

De administrateur draagt zorg voor het tijdig, het juist en het volledig verwerken van de gegevens in de administratie overeenkomstig het Besluit begroting en verantwoording Provincies en Gemeenten en de Financiële verordening gemeente Oirschot.

De administrateur is verantwoordelijk voor het tijdig nemen van de vereiste invorderings- en van de wettelijke vervolgingsmaatregelingen bij het in gebreke blijven van debiteuren.

De administrateur draagt de zorg voor het tijdig, het juist en het volledig verstrekken van de gegevens uit de administratie aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris, de afdelingshoofden en de teamcoördinator Financiën.

De treasurer is verantwoordelijk voor de uitvoering van het beheren en doen beleggen van overtollige financiële middelen en het aantrekken van financiële middelen bij een tekort. De treasurer voert de aan hem toegewezen taken uit in nauwe samenwerking met de teamcoördinator Financiën.

De treasurer voert zijn taken uit onder toezicht van het afdelingshoofd Bedrijfsvoering & Control en binnen de kaders van de wet Financiering decentrale overheden, de Financiële verordening gemeente Oirschot en het Treasurystatuut.

De kassier draagt zorg voor de (voorbereiding van) daadwerkelijke betalingen.

 

Paragraaf 5 Beleidsvoorbereiding, begroting, beleidsuitvoering en rekening

Artikel 16 Bestuursopdrachten

Voor de beleidsvoorbereiding geeft het College bestuursopdrachten aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris.

Een bestuursopdracht geeft het kader aan voor de inbreng bij het ontwikkelen van beleid.

De algemeen directeur/gemeentesecretaris draagt zorg voor uitvoering van bestuursopdrachten door de ambtelijke organisatie.

 

Artikel 17 Planning

De gemeentelijke planning & controlcyclus omvat de volgende stukken:

- de kadernota

- de begroting inclusief het beleids- en investeringsplan

- de productraming en afdelingsplannen

- de vier- en achtmaandse rapportage

- de jaarrekening en het jaarverslag

- de productrealisatie.

 

Artikel 18 Budgettoedeling en begrotingsuitvoering

Op basis van de door de raad vastgestelde begroting en het investeringsplan stelt het College de productraming vast. Het College wijst de producten met bijbehorende budgetten uit de productraming en de investeringskredieten toe aan de afdelingen.

Op basis van de begroting, de beleidsplannen, de vastgestelde investeringskredieten en de productraming van de gemeente, maakt elk afdelingshoofd in overleg met de algemeen directeur/gemeentesecretaris een afdelingsplan, waarvan de begroting van de afdeling en het investeringsplan van de afdeling deel uitmaken.

In een afdelingsplan worden de beoogde doelen, taken, activiteiten, te leveren prestaties en in te zetten middelen van een afdeling voor het eerstvolgende jaar beschreven.

Afdelingsplannen worden voor aanvang van het betreffende begrotingsjaar vastgesteld door het College. Met de vaststelling van de afdelingsplannen worden de budgetten en investeringskredieten toegewezen aan de budgethouders, die ten aanzien van de desbetreffende budgetten en investeringskredieten invulling geven aan het budgethouderschap.

Budgethouders handelen binnen de kaders van het budgethoudersreglement.

 

Artikel 19 Begrotingsdiscipline en begrotingswijzigingen

Door het College vastgestelde budgetten in de productraming mogen zonder voorafgaande toestemming van het College met ten hoogste 5% worden overschreden, indien daar een compensatie binnen het desbetreffende programma van de gemeentebegroting tegenover staat. Tegenvallers op specifieke inkomsten dienen in beginsel binnen het desbetreffende programma van de gemeentebegroting te worden opgevangen.

Onderschrijdingen van door het College toegewezen budgetten voor uitgaven mogen zonder voorafgaande toestemming van het College niet worden aangewend voor nieuw beleid en beleidsintensiveringen.

Mee- en tegenvallers op algemene inkomsten komen ten laste of ten gunste van de algemene middelen.

De onder het eerste, tweede en derde lid genoemde begrotingswijzigingen worden tweemaal per jaar bij het indienen van de vier- en achtmaandse rapportage aan het College voorgelegd.

Overschrijding van de lasten van een programma uit de gemeentebegroting is slechts mogelijk met voorafgaande toestemming van de raad.

Begrotingswijzigingen als gevolg van voorstellen voor nieuw beleid of voorstellen voor beleidsintensiveringen worden vooraf aan de raad voorgelegd.

 

Artikel 20 Verantwoording en décharge

Iedere budgethouder legt door middel van de vier- en achtmaandse rapportage en de jaarstukken verantwoording af over de uitvoering van het afdelingsplan en de uitputting van de ter beschikking gestelde budgetten en investeringskredieten. De budgethouders leveren hiertoe tijdig, via het afdelingshoofd, de benodigde informatie aan de teamcoördinator Financiën.

Aanbieding door het College van de jaarstukken van de gemeente over het gevoerde beheer aan de raad, impliceert de decharge van de ambtelijke organisatie met betrekking tot het gevoerde beheer en de administratie. Zulks behoudens later (in rechte gebleken) onregelmatigheden.

Het gestelde in het tweede lid is niet van toepassing voor de afdeling of ambtenaar, waaraan het College vóór aanbieding van de rekening en het verslag aan de raad schriftelijk heeft meegedeeld niet akkoord te gaan met (onderdelen van) de rekening en het verslag.

 

Paragraaf 6 Vaststelling en ingangsdatum

Artikel 21 Slotbepalingen

Dit besluit wordt in het kader van de lopende organisatieontwikkeling in 2013 geëvalueerd.

Dit besluit treedt in werking met terugwerkende kracht tot 1 januari 2013.

Dit besluit wordt aangehaald als het “ Organisatiebesluit gemeente Oirschot 2013”.

 

Oirschot,19 februari 2013

Burgemeester en Wethouders voornoemd,

 

 

Theo van Waes,                    Ruud Severijns,

Secretaris                               Burgemeester

 

Organigram gemeente Oirschot 1  

650px