Organisatie | Oirschot |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nota gemeentelijk terrassenbeleid gemeente Oirschot |
Citeertitel | Terrassenbeleid gemeente Oirschot |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | beleid terrassen |
N.v.t.
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-03-2001 | nieuw beleid | 06-03-2001 Oirschots weekjournaal, 28-03-2001 | MME |
Terrassen in de gemeente en met name op en rond de Markt van Oirschot leveren een bijdrage aan de recreatieve
kwaliteit van de gemeente. Voorwaarde is wel dat de terrassen zelf aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Terras-
sen bepalen immers mede het beeld van de openbare ruimte.
Daarnaast is duidelijke normstelling noodzakelijk ten behoeve van de woon- en leefkwaliteit in de gemeente. Ter-
rassen kunnen namelijk ook hinder veroorzaken.
Zowel het voorkomen van overlast als het streven van de gemeente om de kwaliteit van de openbare ruimte te ver-
beteren, alsmede het verduidelijken van de regelgeving, zijn aanleiding om goede afspraken te maken over de ei-
sen die aan terrassen moeten worden gesteld.
Tenslotte mag van de gemeente ook een zakelijke benadering verwacht worden daar waar het gaat om commer-
cieel gebruik van de openbare ruimte.
Weliswaar verlevendigen terrassen met name rondom de Markt het straatbeeld, maar tegelijkertijd is er sprake
van een uitbreiding van het vloeroppervlak van het horecabedrijf, waardoor de openbare publieke ruimte tijdelijk
verandert in een privaat commercieel gebruik. Deze laatste benadering kan inhouden dat invoering van precario-
Artikel 2 Doel en uitgangspunten
Het doel van de terrassennota is helderheid te geven in beleid, regelgeving, uitvoering en handhaving.
Zij beperkt zich tot de terrassen op en rondom de Markt.
Vanuit het motief om hinder en overlast door terrassen te voorkomen en vanuit het streven naar meer kwaliteit van de
openbare ruimte, gelden de volgende uitgangspunten.
a. een goede doorstroming van voetgangers, rolstoelgebruikers, voetgangers met kinderwagen en overige daarmee
gelijk te stellen gebruikers, verzorgend- en bevoorradend verkeer en calamiteitenverkeer moet worden gewaarborgd;
b. er mag geen hinder of overlast ontstaan door:
- belemmering van winkelend publiek en overige gebruikers van de weg;
- belemmering van de toegang tot woningen en andere gebouwen;
- belemmering van onderhoudsdiensten voor de openbare ruimte;
- belemmering van de toegang en etalages van winkels;
- geluidhinder voor bewoners in de omgeving;
c. het terras moet zo mogelijk bijdrage leveren aan de ruimtelijke kwaliteit en mag de stedenbouwkundige en cultuur-
historische kwaliteit niet verstoren.
De uitgangspunten leiden tot een aantal concrete voorschriften, waaronder een terrasvergunning wordt verleend. Dit
betekent dat alleen een vergunning wordt verleend indien aan deze voorschriften kan worden voldaan en dat het niet
(meer) hieraan voldoen kan leiden tot intrekking van de vergunning. De voorschriften zijn opgenomen in hoofdstuk 4
Voor terrassen tijdens evenementen kunnen afwijkende regels worden gesteld. Dit kan geregeld worden via de
Ten behoeve van de duidelijkheid is het nodig aan te geven wat onder een terras verstaan moet worden. Het is tot
nu toe gebruikelijk dat aan horeca-ondernemers een stuk gemeentegrond wordt verhuurd voor het exploiteren van
een terras. In het schrijven betreffende de verhuur worden de voorwaarden opgenomen waaronder het gebruik kan
Hiermede is gekozen voor de privaatrechtelijke weg terwijl het juridisch gezien beter is om voor de publiekrechtelij-
ke weg te kiezen. In plaats van in een gebruikgeving wordt een en ander dan gegoten in een terrasvergunning. Het
verschil zit hem met name in de rechtsbescherming. Zo bestaat bijvoorbeeld voor de buurman die bevreesd is over-
last te ondervinden van het terras de mogelijkheid om op grond van de Algemene wet bestuursrecht bezwaar en be-
roep aan te tekenen tegen een terrasvergunning.
De exploitatie van een terras is geregeld in de algemene plaatselijke verordening. In artikel 2.3.1.1. wordt het begrip
terras, voor zover het behoort tot een horecabedrijf, als volgt omschreven:
Een terras in de zin van deze paragraaf is een buiten de besloten ruimte van de inrichting liggend deel van het hore-
cabedrijf waar zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken
en/of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid en/of verstrekt.
Mogelijk weigeringsgronden voor de burgemeester zijn onder meer:
- indien naar zijn oordeel moet worden aangenomen dat de woon-en leefsituatie in de omgeving van het terras en/of
de openbare orde op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed door de aanwezigheid van het terras;
- indien het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg dan wel gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de
weg of voor de het doelmatig en veilig gebruik daarvan;
- indien dat gebruik een belemmering kan vormen voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan.
Wanneer bij herhaling de aan de vergunning verbonden voorwaarden worden overtreden, bestaat voor de burge-
meester de mogelijkheid de vergunning in te trekken.
Het bovenstaande handelt alleen over terrassen bij horecabedrijven. In het bestemmingsplan is geregeld of er ter
plaatse een horecabedrijf gevestigd kan worden.
Op verzoeken om terrassen bij inrichtingen waarbij geen sprake is van een horecabedrijf zal negatief worden beslist.
In de zomer van 1998 is bij wijze van proef desgevraagd door de Wildeman en Oud Brabant een viertal parkeer-
plaatsen op de Markt gebruikt als terras. Eind 1998 zijn bedoelde terrasvergunningen geëvalueerd door zowel de
monumentencommissie als de verkeersadviescommissie.
De monumentencommissie, hierbij ook de terrassen van de Beurs en het Geveltje betrekkend, vond dat de terras-
sen beter afgebakend moeten zijn en dat er een duidelijke omheining moet komen. Verder dient stoelopslag met
een oranje zeil erover te worden voorkomen.
Van de zijde van de politie is in de verkeersadviescommissie opgemerkt dat er geen ongevallen hebben plaats-
gevonden welke zijn te herleiden tot de aanwezigheid van de terrassen.
Ook de overige leden waaronder vertegenwoordigers van VVN, afdeling Oirschot, blijken geen signalen te hebben
ontvangen over onveilige situaties als gevolg van de aanwezigheid van de betreffende terrassen. Terrassen, zo is
verder geconcludeerd, accentueren het verblijfskarakter van het dorpscentrum, hetgeen bijdraagt aan een aange-
Mede gelet op deze evaluatie is ook in 1999 aan genoemde bedrijven een terrasvergunning op de Markt verleend,
daarbij is in de vergunning al gedeeltelijk met het standpunt van de monumentencommissie rekening gehouden.
In het kader van deze nota worden bestaande vergunningen gerespecteerd. Op grond van de voorschriften zou nog
slechts een enkel horecabedrijf in aanmerking kunnen komen voor een terras op het marktplein. Een ondernemer
mag in ieder geval nooit meer dan een terras, bestaande uit 2 parkeerplaatsen, op het marktplein exploiteren.
Artikel 4 Voorschriften waaraan terrassen moeten voldoen:
Een terrasvergunning wordt doorlopend verleend voor een periode van 15 maart tot 1 november.
Buiten deze periode dient gemeente eigendom of terras te zijn ontruimd. Ook bestaat een mogelijkheid om in
de periode van 1 november tot 15 maart een terras in te nemen.
De openingstijden van de terrassen zijn gelijk aan die van de inrichting, maar nooit later dan 24.00 uur.
Voor het plaatsen van een terras is een vergunning nodig van de burgemeester. Uitgangspunt is dat binnen acht
weken na binnenkomst van de aanvraag de beslissing wordt genomen. Deze beslissing kan worden verdaagd.
In de gemeenteberichten zullen de aanvragen voor een terrasvergunning worden gepubliceerd. In deze publicatie zal
tevens worden vermeld dat belanghebbenden binnen vier weken na het verschijnen van het blad hun bedenkingen
kenbaar kunnen maken bij de burgemeester, voordat deze een beslissing neemt.
De beslissing van de burgemeester zal op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht worden gepubliceerd. Tevens
Artikel 5.2 Beslissing, bezwaar en beroep
Binnen acht weken, dan wel een redelijke termijn, na indiening van een aanvraag voor een vergunning neemt de
burgemeester een beslissing. Tegen het besluit van de burgemeester kan iedere belanghebbende, binnen zes
weken na verzending van de beslissing aan de aanvrager, bezwaar indienen bij het college van burgemeester en
wethouders. Ook kan men een verzoek om schorsing dan wel een voorlopige voorziening vragen bij de President
van de Arrondissementsrechtbank. Dit laatste heeft het karakter van een kort geding. Een dergelijk verzoek kan pas
worden gedaan als een bezwaarschrift is ingediend. Het indienen van een bezwaar schort de uitvoering van de be-
slissing niet op. Dit kan alleen als een verzoek om schorsing is gehonoreerd.
Eerder genoemd bezwaar wordt voor advies voorgelegd aan de onafhankelijke bezwaar- en beroepschriftencom-
missie. Deze commissie hoort belanghebbende(n) en brengt vervolgens advies uit aan de burgemeester.
De burgemeester heroverweegt op basis van dit uitgebrachte advies het eerder genomen besluit en neemt een
nieuwe beslissing. Dit kan inhouden dat de oude beslissing blijft gehandhaafd dan wel een ander besluit wordt
Tegen dit nieuwe besluit kunnen bezwaarmakers en eenieder die door het hernieuwde besluit in zijn belang is
getroffen beroep aantekenen bij de Arrondissementsbank. Ook nu kan men weer een verzoek om schorsing dan
wel voorlopige voorziening indienen bij de president van de rechtbank.
De kosten die verbonden zijn aan een vergunning zijn legeskosten en een vergoeding voor het gebruik van
gemeentegrond. Overwogen wordt hiervoor een precariobelasting in het leven te roepen.
Daarnaast is het mogelijk dat er schade is toegebracht aan de openbare weg op de plaats waar het terras
is/was gesitueerd. De schade en/af herstelkosten zullen door de ondernemer vergoed moeten worden.
Onder leges wordt het volgende verstaan: rechten die worden geheven ter zake van het genot van door of vanwege
het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in de legesverordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Precario is een directe belasting die geheven wordt voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven gemeentegrond
die voor de openbare dienst is bestemd. Zolang nog niet wordt beschikt over een Verordening precariobelasting zal een
gebruiksvergoeding in rekening worden gebracht.
Deze bedraagt voor 2000 25,-- gulden per m2, voor 2001 30,-- gulden per m2 en voor 2002 35,-- gulden per m2. Voor ter-
rassen buiten het gebied op en rondom de Markt wordt per m2 ingenomen gemeentegrond 18,75 gulden (2000) geheven.
Op de naleving van de voorschriften verbonden aan de terrasvergunning wordt toegezien door
- voor zover het betreft de handhaving van regels verbonden aan de vergunning de functionele
handhavingsambtenaar van de gemeente;
- inzake handhaving beleidsregels: horeca sector + gemeente.
Artikel 6.1a van de Algemene Plaatselijke Verordening bepaalt het volgende: Met het toezicht op de na-
leving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de bij besluit van burgemeester en
wethouders aangewezen personen.
De Algemene wet bestuursrecht geeft toezichthouders de volgende bevoegdheden:
- het betreden van plaatsen met uitzondering van de woning;
- het vorderen van inlichtingen c.q. schriftelijke bescheiden;
- het onderzoek van zaken (bijv. opmeten en maken van foto´s).
Daarnaast bepaalt bovengenoemde wet dat eenieder verplicht is aan een toezichthouder binnen de door
hem gestelde termijn alle medewerking te verlenen die deze redelijkerwijs kan vorderen bij de uitoefening
Niet naleving van de voorschriften dan wel overtreding van de APV kan aanleiding zijn tot het toepassen van
bestuursrechtelijke sanctie. Doel hiervan is de overtreder te bewegen de onrechtmatige situatie te beëindigen,
de gevolgen te beperken of herhaling van de overtreding te voorkomen.
De volgende bestuursrechtelijke sancties kunnen worden toegepast:
- intrekken of wijzigen van een begunstigende beschikking.
Afhankelijk van de situatie zal voorafgaande aan deze sancties in principe eerst een verzoek door de toezicht-
houder worden gedaan de overtreding op te heffen. Wordt hieraan geen gevolg gegeven zal een waarschuwing
door het gemeentebestuur volgen. Hierna kunnen de genoemde sancties volgen.
Daarnaast kan door de politie proces verbaal worden opgemaakt indien er zonder vergunning een terras is