Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Twenterand

Reglement op de raadsdebatten van de gemeente Twenterand 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTwenterand
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement op de raadsdebatten van de gemeente Twenterand 2012
CiteertitelReglement op de raadsdebatten van de gemeente Twenterand 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet artikel 16

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-11-201230-03-2018Nieuwe regeling

06-11-2012

Gemeentecontact 15-11-2012

012.001.0033

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement op de raadsdebatten van de gemeente Twenterand 2012

Geconsolideerde tekst van de regeling

De raad van de gemeente Twenterand;

gezien het voorstel van het raadspresidium;

besluit:

het “Reglement op de raadsdebatten van de gemeente Twenterand 2012” vast te stellen.

Tenzij in dit reglement uitdrukkelijk anders wordt vermeld, is het “Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Twenterand 2012” van toepassing.

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

a. raadsdebatten: debatten voorafgaand aan de vergadering van de raad;

b. raad: de raad van de gemeente Twenterand;

c. college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand;

d. fractie: een fractie als bedoeld in het Reglement van Orde;

e. presidium: het presidium van de raad;

f. voorzitter: de door de raad benoemde voorzitter van een raadsdebat.

 

Artikel 2 Planning

1. De raadsdebatten worden in principe eens in de vijf weken gehouden, op dinsdagavond en de woensdagavond. Daarbij worden de onderwerpen (zo veel mogelijk) geclusterd naar 'fysieke' onderwerpen en 'sociale' onderwerpen. Het ene cluster onderwerpen wordt op de dinsdag geagendeerd en het andere op de woensdag.

2. Jaarlijks wordt een vergaderschema opgesteld waarop de dagen zijn vermeld waarop de raadsdebatten wordt gehouden.

3. De raadsdebatten worden in de raadszaal van het gemeentehuis gehouden en beginnen in de regel om 19.30 uur aan en eindigen in de regel uiterlijk om 23.00 uur.

4. Het presidium kan in bijzondere gevallen een ander tijdstip en locatie bepalen.

 

Artikel 3 Doelstelling

1. Raadsdebatten hebben voor raadsleden tot doel om een (inhoudelijk) oordeel te vormen over allerhande, de raad aangaande onderwerpen.

2. Een raadsdebat is gericht op actieve deelname door een raadsleden.

 

Artikel 4 Openbaarheid

1. Raadsdebatten zijn openbaar.

2. In bijzondere gevallen kan het presidium besluiten dat een debat in beslotenheid plaatsvindt.

3. Een besloten debat begint met een ordedebat over de reden van het besloten karakter.

 

Artikel 5 Voorzitterschap

1. De raad benoemt de voorzitters en de plaatsvervangende voorzitters voor de raadsdebatten.

2. Een voorzitter van een raadsdebat is belast met het leiden van het debat en het handhaven van de orde conform dit reglement.

3. De voorzitter van de raad kan uit hoofde van zijn functie ook als voorzitter van de raadsdebatten fungeren.

 

Artikel 6 Agenda

1. Er is een agendacommissie, bestaande uit de voorzitter van de raad en de raadsgriffier.

2. De agendacommissie stelt namens het presidium de agenda voor de raadsdebatten vast. Het presidium kan hiertoe een werkwijze voorschrijven.

3. De agenda wordt ten minste zes dagen vóór de raadsdebatten aan het college, de leden van de raad en andere belanghebbenden toegezonden.

 

Artikel 7 Deelname aan de debatten door het college en anderen

1. Er is een agendacommissie, bestaande uit de voorzitter van de raad en de raadsgriffier.

2. De agendacommissie stelt namens het presidium de agenda voor de raadsdebatten vast. Het presidium kan hiertoe een werkwijze voorschrijven.

3. De agenda wordt ten minste zes dagen vóór de raadsdebatten aan het college, de leden van de raad en andere belanghebbenden toegezonden.

 

Artikel 8 Verslag

1. Van de raadsdebatten wordt een kort concept verslag gemaakt. Tevens wordt een (beeld-/geluids) opname gemaakt. Deze opname wordt geacht onderdeel uit te maken van het verslag.

2. Het verslag wordt (indien mogelijk) in de eerstvolgende raadsvergadering vastgesteld.

3. Raadsleden, collegeleden, de voorzitter, de griffier en overige personen die het woord hebben gevoerd, hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien het (concept) verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient uiterlijk 36 uur voor de in lid 2 bedoelde vergadering schriftelijk bij de griffier te worden ingediend.

4. Het verslag moet (per agendapunt/raadsdebat) minimaal inhouden:

a de namen van de voorzitter, griffier, raadsleden, collegeleden en overige personen die het

5. woord gevoerd hebben;

b de gedane toezeggingen aan de raad;

c eventueel de tekst van aangekondigde en besproken amendementen of moties;

d de (door de voorzitter uitgesproken) conclusie van een debat.

6. Het (concept) verslag wordt opgesteld onder de zorg van de griffier.

 

Artikel 9 Inspreken

1. Belanghebbenden kunnen inspreken bij aanvang van het betreffende raadsdebat. Zij melden dat uiterlijk om 12.00 uur op de dag van het raadsdebat bij de griffie.

2. Inspreken is niet mogelijk bij informatievoorziening of een raadsdebat/agendapunt waarvoor reeds een hoorzitting heeft plaatsgevonden.

3. De voorzitter bepaalt de spreektijd.

 

Artikel 10 Uitkomst van een debat

1. Aan het eind van het door hem voorgezeten debat vat de voorzitter de concrete uitkomst samen. Hij formuleert een eindconclusie, op basis van het gestelde in het tweede lid.

2. Conclusies aan het einde van het debat vinden plaats op basis van het gewicht van de fracties in raadszetels.

 

Artikel 11 Onvoorziene gevallen

In die gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing, beslist de voorzitter.

Artikel 12 Inwerkingtreding

1. Dit reglement treedt in werking op de dag volgend op haar bekendmaking.

2. Op dat tijdstip vervalt het ‘Reglement op het raadsdebat van de gemeente Twenterand’, vastgesteld bij raadsbesluit van 19 oktober 2012.

3. Dit reglement kan worden aangehaald als ‘Reglement op de raadsdebatten van de gemeente Twenterand 2012’

 

Vriezenveen, 6 november 2012

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

 

drs. R.J.M. Ros Ir. C.L. Visser

 

Toelichting 1 Toelichting reglement op de raadsdebatten van de gemeente Twenterand 2012

In haar vergadering van 17 juli 2012 heeft het raadspresidium besloten om aan de raad voor te stellen de agendapunten voor de raadsdebatten (meer) te clusteren naar enerzijds 'fysieke' en anderzijds 'sociale' onderwerpen. Het ene cluster onderwerpen wordt dan op de dinsdag geagendeerd en het andere cluster op de woensdag. Tevens is in deze vergadering besloten om aan de raad voor te stellen de raadsdebatten (definitief) in één zaal te houden (de raadszaal). Tot dan toe gebeurde dat al bij wijze van proef. Het in één zaal debatteren vormt tevens de belangrijkste reden van het presidium om aan de raad voor te stellen het systeem van fractievertegenwoordiging af te schaffen. Deze voorstellen zijn in de raadsvergadering van 6 november 2012 door de gemeenteraad van Twenterand bekrachtigd en in deze verordening verwerkt.

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 2 Planning

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 3 Doelstelling

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 4 Openbaarheid

Het debat is in principe openbaar.

In bijzondere gevallen kan het presidium besluiten dat een debat in beslotenheid plaatsvindt. Artikel 10 van de Wet Openbaarheid Bestuur geeft daartoe mogelijkheden, bijvoorbeeld als de persoonlijke levenssfeer of vertrouwelijke bedrijfsgegevens in het geding zijn.

Artikel 5 Voorzitterschap

In haar vergadering van 9 december 2008 heeft het raadspresidium het voorzitterschap nader omschreven. De voorzitter is vooral een technische voorzitter, maar wel met dien verstande dat de voorzitter op afstand sturing geeft aan het proces. Dit betekent:

• de voorzitter bewaakt de agenda;

• de voorzitter bewaakt de spreektijden;

• de voorzitter bewaakt de gemaakte afspraken en orde, maar moet ‘de wedstrijd wel aanvoelen’;

• als dat mogelijk is leidt de voorzitter het debat in met een vraagstelling of de bedoeling van het debat;

• de voorzitter trekt zonodig tussentijdse conclusies, maar is daar terughoudend in;

• de voorzitter geeft zonodig samenvattingen, maar is daar terughoudend in;

• de voorzitter sluit het debat af met het memoreren van toezeggingen en het trekken van een eindconclusie: akkoordagenda, bespreekagenda, voor kennisgeving aannemen e.d.

Artikel 6 Agenda

Voor de raadsdebatten stelt de agendacommissie de definitieve agenda rechtstreeks op. De verschillende fracties in de raad leveren daartoe agendapunten aan.

De griffie stelt wekelijks een aanmeldformulier op met mogelijke onderwerpen die in een raadsdebat besproken kunnen worden. Deze onderwerpen zijn veelal afkomstig van de besluitenlijst van het college, maar ook via andere kanalen kunnen onderwerpen worden aangereikt.

De fracties kunnen bij elk onderwerp van de aanmeldlijst aangeven of zij dit behandeld willen zien tijdens een raadsdebat. Mede op basis van deze aanmeldingen bereidt de agendacommissie de vergaderingen van de raadsdebatten voor en stelt ze de agenda vast.

Over raadsvoorstellen, besproken tijdens de raadsdebatten, worden normaliter twee weken later in de raadsvergadering besluiten genomen.

Op het aanmeldingsformulier wordt kort aangegeven wat de bedoeling van het onderwerp is:

1. Raadsvoorbereiding;

2. Overleg college;

3. Informatievoorziening;

4. Externe vertegenwoordiging;

5. Verzoeken van fracties.

ad 1. Raadsvoorbereiding

Bij raadsvoorbereiding gaat het om voorbereiding van besluitvorming in de raad. Tijdens de raadsdebatten wordt er over de raadsvoorstellen gedebatteerd. Als het debat is afgerond komt het op de agenda van de raadsvergadering van twee weken later. Is de meningsvorming tijdens de raadsdebatten, volgens de voorzitter, nog niet afgerond dan kan het onderwerp weer geagendeerd worden voor de volgende bijeenkomst.

Voor een debat over raadsvoorstellen melden raadsleden zich aan via de griffie. Als zich geen enkele fractie heeft aangemeld voor een onderwerp in deze rubriek, dan wordt zo’n onderwerp geagendeerd op de akkoordagenda van de eerstvolgende raadsvergadering.

ad 2. Overleg college

Bij overleg met het college is het doel richting te geven aan te ontwikkelen beleid of aan de wijze van beleidsuitvoering. Overleg kan ook tot doel hebben elkaar bij te praten over een bepaalde ontwikkeling. Richting geven aan beleidsontwikkeling is in dit stadium niet gericht op directe besluitvorming, noch door college noch door de raad. Dergelijk overleg vindt plaats aan het begin van het proces van beleidsontwikkeling.

ad 3. Informatievoorziening

Informatievoorziening betreft informatie van het college gericht aan de raad. Het betreft hier zaken die een bevoegdheid betreffen van het college. In het kader van de controlerende rol van de raad kunnen raadsleden het college hierover bevragen of hierover opmerkingen maken. Mocht een zaak voor een fractie van groot belang zijn, dan kan het onderwerp worden aangemeld voor een volgend debat of raadsvergadering.

ad 4. Externe vertegenwoordiging

Het onderwerp externe vertegenwoordiging gaat over de bovenlokale samenwerkingsverbanden waarin de gemeente Twenterand vertegenwoordigd is. Met name onderwerpen die de Regio Twente betreffen zijn hier van belang. Maar ook de Stadsbank of Soweco kunnen (bijvoorbeeld) aan de orde komen.

ad 5. Verzoeken van fracties

Fracties kunnen ook zelf verzoeken om onderwerpen te agenderen voor een debat. Een fractie die hier voor kiest moet het onderwerp dan wel zelf inleiden middels een korte notitie (zodat ook andere fracties zich kunnen voorbereiden).

 

 

Artikel 7 Deelname aan de debatten door het college en anderen

Raadsleden hoeven niet bij elk agendapunt aanwezig te zijn. De fracties zijn vrij om te bepalen hoe zij hun fractieleden het meest efficiënt kunnen inzetten. Collegeleden worden wel geacht aanwezig te zijn, bij onderwerpen die hun portefeuille betreffen.

Het uitnodigen van anderen (naast raadsleden, collegeleden, voorzitter van de raad en griffier) is alleen aan de orde als dit cruciaal is voor het betreffende onderwerp. Te denken valt bijvoorbeeld aan de onderzoeker of directeur van de rekenkamer om een onderzoek te komen toelichten of verdedigen. Het is niet de bedoeling belanghebbenden uit te nodigen voor een debat. Deze laatsten hebben wel de mogelijkheid om in te spreken (zie artikel 9).

Artikel 8 Verslag

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 9 Inspreken

Voor onderwerpen die voor het debat staan geagendeerd worden belanghebbenden tot inspreken uitgenodigd.

 

Artikel 10 Uitkomst van een debat

Aan het eind van een raadsdebat wordt door de voorzitter een conclusie getrokken over het vervolg van een agendapunt (bijvoorbeeld: naar bespreekagenda of akkoordagenda, geen vervolg in de raad of voortzetten in een volgend raadsdebat). Daarnaast worden toezeggingen gememoreerd.

De conclusie over het vervolg gebeurt formeel op basis van het gewicht van de fracties in raadszetels. In de praktijk zal het echter (veelal) zo zijn, dat als een fractie een agendapunt/raadsvoorstel op de bespreek agenda wenst, dit ook wordt gehonoreerd.

Een agendapunt opvoeren voor de bespreekagenda van de raadsvergadering is niet logisch als daar geen besluitvorming aan gekoppeld is. Wat dat betreft vallen de niet-raadsvoorstellen af, tenzij je daarover bijvoorbeeld een motie wilt indienen.

Enkel en alleen een debat (zonder besluitvorming) hoort in principe in de raadsdebatten thuis en daar ook afgerond te worden. De raadsvergadering is in hoofdzaak besluitvormend.

Onder toezeggingen worden toezeggingen van een portefeuille verstaan. Deze worden door de voorzitter aan het einde van een agendapunt als zodanig benoemd en vervolgens op de toezeggingenlijst geplaatst.

Als een raadsdebat niet is afgerond, dan dient het raadsdebat in principe in een volgend raadsdebat te worden afgerond (en niet in de raadsvergadering). Een eerste termijn in het raadsdebat en een tweede termijn in de raadsvergadering is in principe niet wenselijk.

Artikel 11 Onvoorziene gevallen

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Dit artikel spreekt voor zich.