Organisatie | Bladel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Trouwen op locatie gemeente Bladel |
Citeertitel | Trouwen op locatie gemeente Bladel |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-10-2012 | nieuwe regeling | 20-09-2012 De Lantaarn, 27-10-2012 | R2012.045y |
De raad van de gemeente Bladel;
overwegende dat ingevolge het Burgerlijk Wetboek huwelijksvoltrekkingen en partnerregistraties in het openbaar en in het gemeentehuis ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand dienen plaats te vinden;
dat er een maatschappelijke behoefte bestaat om ook op andere locaties dan in het gemeentehuis in het huwelijk te kunnen treden en partnerschappen te kunnen registreren;
dat aan die behoefte kan worden tegemoetgekomen door meerdere “huizen de gemeente” aan te wijzen;
dat het aanwijzen van een “huis der gemeente” een bevoegdheid van de gemeenteraad betreft;
dat het, teneinde flexibel op de wensen en behoeften van inwoners te kunnen inspelen, echter wenselijk wordt geoordeeld om de bevoegdheid tot het aanwijzen van een “huis der gemeente” aan het college van burgemeester en wethouders te delegeren;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 24 april 2012;
gelet op de artikelen 147, lid 2 en 156, lid 1 van de Gemeentewet en de artikelen 63 en 64 Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;
Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 20 september 2012.
Op landelijk niveau is het fenomeen “trouwen op locatie”volop in beweging. Steeds meer gemeenten gaan over tot verruiming van het aantal locaties waar getrouwd kan worden. Ook in de gemeente Bladel willen we inspelen op de behoefte van de burger. Het is daarom aan te bevelen om elk bruidspaar ruimte te geven voor een trouwlocatie naar eigen keuze.
Waar in deze notitie wordt gesproken over een huwelijk of bruidspaar kan ook worden gelezen een geregistreerd partnerschap of aanstaande partners.
De afgelopen tijd heeft de afdeling Centrale Balie een aantal verzoeken gekregen om naast het gemeentehuis andere locaties aan te wijzen voor het voltrekken van huwelijken. Ook is er een verzoek gekomen van Landgoed De Biestheuvel en van het Lodewijkskerkje aan de van Dissellaan in Bladel om hun locatie aan te wijzen als trouwlocatie. Door mogelijkheden te scheppen om in principe elke locatie te kunnen aanwijzen als trouwlocatie is het niet nodig om vaste locaties, anders dan het gemeentehuis, aan te wijzen als trouwlocatie.In deze notitie zullen criteria worden opgesteld om aangevraagde locaties te kunnen beoordelen en wordt een werkwijze aangegeven. Het doel van de notitie is om duidelijk te maken onder welke voorwaarden de huwelijksceremonie op locatie in de gemeente Bladel kan plaatsvinden.
Deze notitie handelt niet over festiviteiten en activiteiten die zich buiten de ceremonie afspelen. Deze vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Bladel. In de notitie worden doelen en afbakening opgenomen.
In art. 1:63 van het Burgerlijk Wetboek staat dat het huwelijk voltrokken wordt in aanwezigheid van minimaal twee en ten hoogste vier meerderjarige getuigen in het openbaar en in het gemeentehuis ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Trouwen mag dus niet overal maar slechts op die plaatsen die zijn aangewezen als huis der gemeente waar huwelijksvoltrekkingen kunnen plaatsvinden. Bij het aanwijzen van trouwlocaties moeten heldere en objectieve criteria als uitgangspunt dienen. Als het gaat om trouwlocaties staan de begrippen veiligheid en openbaarheid centraal. Bovendien moet een trouwlocatie representatief zijn.
Alle gebouwen dienen te voldoen aan de normen op het gebied van brandveiligheid. Op het moment dat er meer dan 50 personen in een pand verblijven is een gebruikersmelding nodig.
Het aanwijzen van ‘het huis der gemeente’ is in beginsel een bevoegdheid van de gemeenteraad.
Ingevolge de Gemeentewet kan de raad deze bevoegdheid delegeren aan het college van burgemeester en wethouders. De gemeenteraad stelt de kaders. Om adequaat te kunnen inspelen op verzoeken tot aanwijzing wordt voorgesteld om de bevoegdheid aan het college van burgemeester en wethouders te delegeren. Delegeren van deze bevoegdheid aan het hoofd afdeling centrale Balie/KCC is toegestaan en gewenst. De doorlooptijd die is gemoeid met het aanwijzen van een locatie als huis der gemeente zal hierdoor aanzienlijk worden verkort. Er kan efficiënt en daadkrachtig worden ingespeeld op de wensen en behoeften van de burger. Dit bevordert de klantvriendelijkheid.
Het verzoek moet schriftelijk worden ingediend bij het hoofd van de afdeling Centrale Balie/ KCC. Het vooronderzoek zal plaatsvinden door de medewerker backoffice burgerzaken, waarbij de algemene en bijzondere voorwaarden in acht zullen worden genomen. (bijlage 1)
Bij een huwelijksvoltrekking waar meer dan 50 personen aanwezig zijn moet worden voldaan aan de voorwaarden voor brandveiligheid. Hiervoor is een gebruikersmelding verplicht.
Verzoeken van een bruidspaar worden alleen in behandeling genomen als er een aanvraag of instemmingsverklaring van de eigenaar of beheerder van de locatie is bijgesloten.
Voor de toetsing of de huwelijkslocatie voldoet aan de voorwaarden wordt gebruik gemaakt van 2 documenten:
De beoordeling in hoeverre de huwelijkslocatie voldoet aan de criteria is opgedragen aan de medewerkers backoffice burgerzaken en de gemeentebode.
Het hoofd van de afdeling Centrale Balie/ KCC beslist binnen drie weken op het verzoek.
6.1. Taak college van B&W / afdeling Centrale Balie/ KCC
De bemoeienis van de gemeente beperkt zich uitsluitend tot de beoordeling van het locatieverzoek en de huwelijksvoltrekking zelf. Als de locatie geschikt wordt bevonden, zullen betrokken partijen worden verzocht een overeenkomst te tekenen waarin de belangrijkste afspraken worden vastgelegd en de gemeente wordt gevrijwaard van (schade)aanspraken als gevolg van de huwelijksvoltrekking op de externe locatie. Een aanwijzingsbesluit zal genomen worden door het hoofd van de afdeling Centrale Balie/ KCC namens het college. Alle voorwaarden en afspraken worden vastgelegd in een overeenkomst die wordt getekend door het aanstaande echtpaar, de eigenaar-beheerder van de trouwlocatie en het hoofd van de afdeling Centrale Balie/ KCC.
De gemeentebode onderzoekt de locatie en geeft toestemming bij geschiktheid of wijst af bij ongeschiktheid.
De gemeentebode is ondersteunend aan de babs en namens de gemeente een aanspreekpunt voor het bruidspaar en hun gasten. Namens de gemeente is de gemeentebode in samenspraak met de babs verantwoordelijk voor een goed verloop van de huwelijksceremonie.
Dagen en tijden voor trouwen op locatie zijn gelijkgesteld met de mogelijke dagen en tijden van trouwen in het gemeentehuis. Kosteloos trouwen op maandag om 09.00 uur en 09.30 uur kan uitsluitend in het gemeentehuis.
Trouwen op locatie is mogelijk op de volgende dagen en tijden:
De tarieven voor huwelijken op aangewezen externe locaties worden gelijkgesteld met de geldende tarieven voor trouwen in het gemeentehuis. Er is nauwelijks sprake van extra kosten. De trouwzaal in het gemeentehuis hoeft niet gereed gemaakt te worden voor een huwelijk hetgeen arbeidskosten bespaart. Daar staat tegenover dat de gemeentebode reistijd nodig heeft om zich te begeven naar de trouwlocatie. Omdat ter plaatse door de gemeentebode een onderzoek wordt gedaan naar de geschiktheid van de locatie wordt hiervoor een bedrag van € 75,00 opgenomen in de legesverordening. De BABSEN kunnen eventueel beroep doen op reiskostenvergoeding.
Bijlage 1: Richtlijnen en wettelijke kaders voor het aanwijzen van huwelijkslocaties
De locatie moet een gebouw zijn, hieronder wordt tevens verstaan een ruimte in de openlucht met degelijke overkapping. Voorwaarde is dat er bij slecht weer uitgeweken kan worden naar een gebouw om de veiligheid van de aanwezigen en de trouwambtenaar te waarborgen. De aanvrager blijft verantwoordelijk voor de gehele gang van zaken.
Artikel 63 Burgerlijk Wetboek, Boek 1
Een huwelijk wordt in tegenwoordigheid van ten minste twee en ten hoogste vier meerderjarige getuigen in het openbaar in het gemeentehuis voltrokken ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand van:
Artikel 64 Burgerlijk Wetboek, Boek 1
Indien een der partijen uit hoofde van een behoorlijk bewezen wettig beletsel verhinderd wordt zich naar het gemeentehuis te begeven, kan het huwelijk worden voltrokken in een bijzonder huis binnen dezelfde gemeente, mits dit in tegenwoordigheid van zes meerderjarige getuigen geschiedt.
Op het moment dat een locatie wordt aangewezen als trouwlocatie betreft het dus geen “bijzonder huis”en daardoor treedt artikel 63 in werking voor wat betreft het aantal getuigen.
Artikel 1,lid 1 Besluit burgerlijke stand 1994
Artikel 5, Wet rechten burgerlijke stand
Voor huwelijkssluiting, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap, op andere tijd of andere wijze dan waarop zij ingevolge het voorschrift van het voorgaande artikel kosteloos plaats heeft, kan door de gemeente een recht worden geheven als bedoeld in artikel 229 van de Gemeentewet.
Artikel 108, lid 1 Gemeentewet
De bevoegdheid tot regeling en bestuur inzake de huishouding van de gemeente wordt aan het gemeentebestuur overgelaten.
Artikel 147, lid 2 Gemeentewet
De overige bevoegdheden, bedoeld in artikel 108, eerste lid, berusten bij de raad.
Aanvraagformulier trouwen op locatie
AANVRAAG TOT AANWIJZING VAN EEN LOCATIE ALS “HUIS DER GEMEENTE”VOOR EEN HUWELIJKSVOLTREKKING OF PARTNERSCHAPSREGISTRATIE IN DE GEMEENTE BLADEL
Het aanstaande bruidspaar of de aanstaande partners:
Naam:………………………………………………………………………………………………………………………
Voornamen:………………………………………………………………………………………………………………..
Adres:……………………………………………………………………………………………………………………….
Postcode en woonplaats:…………………………………………………………………………………………………
Telefoon:……………………………………………………………………………………………………………………
E.mail:………………………………………………………………………………………………………………………
Naam:………………………………………………………………………………………………………………………
Voornamen:………………………………………………………………………………………………………………..
Adres:……………………………………………………………………………………………………………………….
Postcode en woonplaats:…………………………………………………………………………………………………
Telefoon:……………………………………………………………………………………………………………………
E.mail……………………………………………………………………………………………………………………….
Verzoeken het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bladel voor de duur van hun huwelijksvoltrekking respectievelijk partnerschapsregistratie de navolgende locatie aan te wijzen als tijdelijk huis der gemeente.
Naam locatie:………………………………………………………………………………………………………………
Adres locatie:………………………………………………………………………………………………………………
Plaats locatie:……………………………………………………………………………………………………………...
Telefoon locatie:…………………………………………………………………………………………………………...
Het huwelijk/geregistreerd partnerschap zal worden gesloten in de hiervoor genoemde locatie op
(datum)……………………………………………………………………………………………………………………..
De locatie is voor de plechtigheid beschikbaar van:…………….uur tot………………………………….uur
(maximale duur aanwijzing bedraagt twee uur).
De plechtigheid zal plaatsvinden om:……………………………uur(exact tijdstip vermelden)
Het verwachte aantal gasten gedurende de plechtigheid bedraagt:………………………………………………
De ambtenaar van de burgerlijke stand is:…………………………………………………………………………..
(naam wordt ingevuld door de gemeente)
Ondergetekenden hebben kennis genomen van de voorwaarden bij aanwijzing van een locatie voor de voltrekking van een huwelijk of partnerschapsregistratie.
Plaats, datum:……………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………… ………………………………………………………………
De beheerder-eigenaar op de locatie, voor akkoord:
Naam :--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Handtekening………………………………………………………………………………………………………………
Dit formulier svp volledig ingevuld en ondertekend sturen naar:
OVEREENKOMST VOLTREKKEN HUWELIJK/PARTNERSCHAPSREGISTRATIE OP LOCATIE
De gemeente Bladel, vertegenwoordigd door hoofd afdeling Centrale Balie/KCC,
De beheerder/eigenaar van de locatie:
Het aanstaande bruidspaar/geregistreerde partners:
Overwegende dat het a.s. bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijksvoltrekking in de hierna genoemde locatie:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Het huwelijk zal worden voltrokken in de hiervoor genoemde locatie op………………………………………...
De locatie is voor deze gelegenheid beschikbaar van ……….uur tot………….uur
2. De beheerder stelt de locatie voor de duur van de huwelijksvoltrekking ter beschikking aan de gemeente.
De wijze van gebruik tijdens de huwelijkssluiting wordt bepaald door de gemeente. Gedurende deze periode heeft de locatie de status van huis der gemeente/openbaar gebouw.
3. De locatie dient voor de duur van de huwelijkssluiting voor een ieder vrij bereikbaar en toegankelijk te zijn.
4. Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidpaar/eigenaar-beheerder verantwoordelijk. De Aanpassing van de locatie vindt plaats in overleg met het bruidspaar/eigenaar-beheerder en gemeentebode.
5. De locatie mag niet in strijd zijn met de openbare orde en zal door de gemeente worden getoetst op inrichting en aankleding.
6. De beheerder van de huwelijkslocatie moet gedurende de huwelijksvoltrekking “stand-by” zijn als aanspreekpunt voor de (buitengewoon)ambtenaar van de burgerlijke stand of de gemeentebode. Er moeten vooraf afspraken worden gemaakt voor evt.calamiteiten
7. Er moet een afsluitbare voorziening aanwezig zijn voor de spullen van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en van de gemeentebode.
8. Het niet voldoen aan de voorgaande bepalingen kan voor de gemeente reden zijn de huwelijksvoltrekking niet op overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.
9. Voor huwelijksvoltrekking in dit contract mag ook worden gelezen geregistreerd partnerschap.
10.Zowel het bruidspaar als eigenaar van de locatie kunnen geen claim indienen als schade is toegebracht als gevolg van het gebruik door partners van de locatie.
Aldus overeengekomen in de gemeente Bladel op:……………………………………………….(datum)
Handtekening eigenaar-beheerder locatie:………………………………….
Handtekening bruidspaar:…………………………………. …………………………………….
Handtekening vertegenwoordiger gemeente Bladel:…………………………………………….