Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Cranendonck

Regeling Bezwaarschriftencommissie personele aangelegenheden A2 gemeenten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieCranendonck
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Bezwaarschriftencommissie personele aangelegenheden A2 gemeenten
CiteertitelRegeling Bezwaarschriftencommissie personele aangelegenheden
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 84
  2. Algemene wet bestuursrecht, art. 7:13

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2008nieuwe regeling

18-09-2007

Weekblad de Grenskoerier, 12-12-2007

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Bezwaarschriftencommissie personele aangelegenheden A2 gemeenten

De raad en het college van burgemeester en wethouders van de gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard en Waalre;

 

ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;

 

gezien de voorstellen aan:

  • ·

    het college van de gemeente Cranendonck d.d. 15 mei 2007

  • ·

    het college van de gemeente Heeze-Leende d.d. 21 augustus 2007

  • ·

    het college van de gemeente Valkenswaard d.d. 23 mei 2007,

  • ·

    het college van de gemeente Waalre d.d. 9 oktober 2007

  • ·

    de raad van de gemeente Cranendonck d.d. 29 mei 2007

  • ·

    de raad van de gemeente Heeze-Leende d.d. 17 september 2007

  • ·

    de raad van de gemeente Valkenswaard d.d. 4 juni 2007,

  • ·

    de raad van de gemeente Waalre d.d. 11 september 2007

 

gezien de intentieverklaring d.d. 8 december 2004 om te komen tot samenwerking tussen de gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard en Waalre;

 

gelet op artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 84 van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t:

 

vast te stellen de navolgende “Regeling Bezwaarschriftencommissie personele aangelegenheden”.

HOOFDSTUK I – Begripsbepalingen

Artikel 1 – begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    bezwaarmaker:de ambtenaar ingevolge artikel 1:1, lid 1, sub a van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/ Uitwerkingsoverenkomst (car/uwo) van de gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard en Waalre. Voor de toepassing van deze regeling worden eveneens als ambtenaar beschouwd hij die aangesteld is als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en vrijwilliger bij de brandweer;

  • b.

    commissie:de commissie bedoeld in artikel 2 van deze regeling, te citeren als “bezwaarschriftencommissie personele aangelegenheden”;

  • c.

    wet:de Algemene wet bestuursrecht;

  • d.

    bestuursorgaan:het terzake de beslissing op bezwaar bevoegde bestuursorgaan;

HOOFDSTUK II – De commissie

Artikel 2 – taak

Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften tegen besluiten van de raad en het college die de rechtspositie van individuele ambtenaren betreffen.

Artikel 3 – samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit:

    • a.

      één voorzitter,

    • b.

      twee leden die naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waalre over deskundigheid beschikken met betrekking tot de rechtspositie van ambtenaren, waarvan één op voordracht vanuit de vakorganisaties die naar het oordeel van het college binnen de organisatie voldoende representatief zijn vertegenwoordigd blijkend uit het aantal aangesloten leden werkzaam bij de gezamenlijke gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard en Waalre,

    • c.

      een aantal, naar het oordeel van de colleges van de gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard en Waalre benodigd, plaatsvervangend leden.

  • 2.

    De voorzitter, leden en plaatsvervangend leden van de commissie worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college van burgemeester en wethouders van de gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard en Waalre op voorstel van burgemeester en wethouders van de gemeente Waalre.

  • 3.

    De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 4 – incompatibiliteiten

De voorzitter, leden en plaatsvervangend leden maken geen deel uit van of zijn werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard of Waalre.

Artikel 5 – zittingsduur

  • 1.

    De voorzitters en de leden treden af op de dag van het aftreden van de gemeenteraad

  • 2.

    De voorzitters en de leden kunnen na hun aftreden opnieuw worden benoemd.

  • 3.

    De voorzitters en de leden kunnen op ieder moment ontslag nemen.

  • 4.

    De aftredende voorzitter en de aftredende leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging door het college van burgemeester en wethouders is voorzien.

Artikel 6 – secretariaat van de commissie

  • 1.

    Het secretariaat van de commissie wordt verzorgd door de gemeente Waalre

  • 2.

    Het secretariaat is onder verantwoordelijkheid van de voorzitter van de commissie belast met

    • a.

      het verzorgen van correspondentie,

    • b.

      de organisatie van hoorzittingen,

    • c.

      het opmaken van verslagen van hoorzittingen,

    • d.

      het uitwerken van door de commissie uit te brengen adviezen.

Artikel 7 – vergoeding voorzitter en leden van de commissie

  • 1.

    De voorzitter van de commissie ontvangt een vergoeding gelijk aan het bedrag genoemd in tabel IV van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden behorende bij de inwonerklasse 20.001 – 50.000 vermenigvuldigd met de factor 3.

  • 2.

    De leden van de commissie ontvangen een vergoeding gelijk aan het bedrag genoemd in tabel IV van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden behorende bij de inwonerklasse 20.001 – 50.000 vermenigvuldigd met de factor 2,5.

  • 3.

    In het vergoedingsbedrag worden geacht te zijn begrepen alle werkzaamheden van de voorzitter en de leden van de commissie voor een bijeenkomst van de commissie waarin, op kalenderjaarbasis te bezien, gemiddeld drie bezwaarschriften worden behandeld.

  • 4.

    In het geval, op kalenderjaarbasis te bezien, door de commissie meer bezwaarschriften worden behandeld dan gemiddeld 3 per bijeenkomst van de commissie, zullen de meerdere behandelde bezwaarschriften aan de voorzitter en leden van de commissie worden vergoed naar rato van het aantal meerdere behandelde bezwaarschriften.

  • 5.

    Ter vergoeding van reistijd en reiskosten ontvangen de voorzitter en de leden van de commissie, voor zover zij niet woonachtig zijn binnen de grenzen van de gemeente waarin de commissie bijeenkomt, een vergoeding. De in de vorige volzin bedoelde vergoeding bedraagt per bijeenkomst van de commissie per kilometer het in artikel 2 van de Reisregeling binnenland voor de vergoeding voor het gebruik van een eigen motorvoertuig.

HOOFDSTUK III – De procedure

Artikel 8 – ontvangst bezwaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift met de daarbij door de bezwaarmaker overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van het secretariaat van de commissie gesteld en vervolgens aangeboden aan de commissie.

  • 3.

    Het bericht van ontvangst, als bedoeld in artikel 6:14 van de wet, vermeldt dat de commissie over het bezwaarschrift zal adviseren.

Artikel 9 - uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de navolgende artikelen van de wet worden voor de toepassing van deze regeling uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:

  • -

    artikel 2:1, tweede lid;

  • -

    artikel 6:6, voor wat betreft het aan de bezwaarmaker stellen van een termijn;

  • -

    artikel 6:17, voorzover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

  • -

    artikel 7:3;

  • -

    artikel 7:4, tweede lid;

  • -

    artikel 7:6, vierde lid

Artikel 10 - samenloop bezwaarschrift en klacht

Indien een bezwaarschrift tevens een schriftelijke klacht bevat stuurt de voorzitter de klacht ter behandeling door naar de klachtencoördinator van de betreffende gemeente.

Artikel 11 – vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de commissie is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaar bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien hieraan kosten zijn verbonden, is vooraf toestemming vereist van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar de bezwaarmaker werkzaam is.

Artikel 12 – hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de bezwaarmaker en het bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie algemeen te doen horen.

  • 2.

    Indien de voorzitter besluit gebruik te maken van de hem op grond van artikel 8 toekomende bevoegdheid toepassing te geven aan artikel 7:3 van de wet, doet hij daarvan mededeling aan de bezwaarmaker en het bestuursorgaan.

Artikel 13 – uitnodiging hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter van de commissie nodigt de bezwaarmaker en het bestuursorgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2.

    Na de uitnodiging kunnen de bezwaarmaker of het bestuursorgaan, onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op een verzoek als bedoeld in het tweede lid, wordt uiterlijk één week voor de datum van de zitting aan de bezwaarmaker en het bestuursorgaan meegedeeld.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die zijn genoemd in de bovenstaande leden.

Artikel 14 – quorum

Voor het houden van een hoorzitting is vereist dat twee leden, onder wie in elk geval de voorzitter of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 15 –niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 16 – openbaarheid

De zitting van de commissie is niet openbaar

Artikel 17 – schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag bevat een zakelijke weergave van hetgeen over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Indien de bezwaarmaker en het bestuursorgaan niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding. Wanneer de bezwaarmaker en het bestuursorgaan afzonderlijk zijn gehoord, zal ieder van hen op de hoogte worden gesteld van het verhandelde tijdens het horen buiten zijn aanwezigheid door middel van toezending van het verslag.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 18 – Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de hoorzitting, maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere leden van de commissie dit onderzoek houden. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf toestemming vereist van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar de bezwaarmaker werkzaam is.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, de bezwaarmaker en het bestuursorgaan toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, de bezwaarmaker en het bestuursorgaan kunnen binnen één week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op een dergelijk verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen van deze regeling die betrekking hebben op de hoorzitting zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 19 – raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. Indien de stemmen staken is de stem van de voorzitter doorslaggevend. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.

  • 3.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 4.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 20 – uitbrengen advies

  • 1.

    Het advies wordt, onder toezending van het verslag en de eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaar dient te beslissen.

  • 2.

    De commissie zendt een afschrift van het verslag van de hoorzitting aan de bezwaarmaker.

  • 3.

    Indien naar het oordeel van het secretariaat van de commissie de termijn van tien weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid van de wet, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies door de commissie en het nemen van een beslissing, verdaagt het secretariaat de beslissing.

  • 4.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen het bestuursorgaan, de bezwaarmaker en de commissie een afschrift.

Artikel 21 – toezending afschrift beslissing

Het bestuursorgaan zendt de commissie een afschrift van de beslissing op het bezwaarschrift.

HOOFDSTUK IV – Rapportage

Artikel 22 – Rapportage

  • 1.

    Alle ingekomen bezwaren worden door het secretariaat van de commissie geregistreerd.

  • 2.

    Het secretariaat van de commissie brengt jaarlijks aan de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard en Waalre verslag uit over de werkzaamheden van de commissie onder vermelding van in elk geval het aantal, de aard van de ingekomen bezwaren en de adviezen van de commissie.

HOOFDSTUK V – Slotbepalingen

Artikel 23 – Overgangsbepaling

Bezwaarschriften zoals bedoeld in het eerste lid van artikel 2 die zijn ingediend vóór de inwerkingtreding van deze regeling worden behandeld volgens de op dat moment geldende regelingen en procedures in de gemeente waarin de bezwaarmaker werkzaam is

Artikel 24 – inwerkingtreding

Bekendmaking en inwerkingtreding van deze regeling geschiedt overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 84, 139, 140 en 141 van de Gemeentewet.

Artikel 25 – citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als Regeling Bezwaarschriftencommissie personele aangelegenheden.

 

 

de raad van de gemeente Cranendonck, 18 september 2007,

de raadsgriffier, de voorzitter,

mr. S.B.J. Backus. B.P. Meinema.

de raad van de gemeente Heeze-Leende, 17 september 2007,

de raadsgriffier, de voorzitter,

S.F. Baraké. P.J.J. Verhoeven.

de raad van de gemeente Valkenswaard, 30 augustus 2007,

de raadsgriffier, de voorzitter,

mr. C.J. Dorsman. drs. A.B.A.M. Ederveen.

de raad van de gemeente Waalre, 11 september 2007,

de raadsgriffier, de voorzitter,

J.A.J. Claessen. mr H.C.R.M. baron de Wijkerslooth de Weerdesteijn.

burgemeester en wethouders van Cranendonck,

de secretaris, de burgemeester,

drs. P.A.G. Machielsen. B.P. Meinema.

burgemeester en wethouders van Heeze-Leende,

de secretaris, de burgemeester,

ing. A.A. Oosterlee. P.J.J. Verhoeven.

burgemeester en wethouders van Valkenswaard, 4 juni 2007,

de secretaris, de burgemeester,

drs. C. Marchal drs. A.B.A.M. Ederveen.

burgemeester en wethouders van Waalre,

de secretaris, de burgemeester,

R.Jeltema a.i. mr H.C.R.M. baron de Wijkerslooth de Weerdesteijn.