Organisatie | Twenterand |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels nadeelcompensatie (huis)nummering en |
Citeertitel | Beleidsregels nadeelcompensatie (huis)nummering en |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-05-2012 | Nieuwe regeling | 08-05-2012 Gemeentecontact 16-05-2012 | - |
Geconsolideerde tekst van de regeling
Burgemeesters en Wethouders van Twenterand,
gelet op artikel 7 van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) en artikel 4.81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht
Beleidsregels nadeelcompensatie (huis)nummering en straatnaamgeving gemeente Twenterand 2012
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand;
b. de aanvraag: een aanvraag tot toekenning van nadeelcompensatie;
c. de aanvrager: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die een aanvraag indient tot toekenning van nadeelcompensatie;
d. het nadeel: kosten of eventuele financiële schade die een direct gevolg zijn van de adreswijziging;
e. onderneming: een onderneming – als bedoeld in artikel 5 van de Handelsregisterwet – die op 1 januari 2012 is ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel;
f. adreswijziging: wijziging van plaatsnaam en/of postcode en/of straatnaam en/of huisnummer.
Artikel 2 Toepasselijkheid van de beleidsregels
Deze beleidsregels zijn van toepassing op:
b. ondernemingen, die op 1 januari 2012 als zodanig in het Handelsregister staan ingeschreven en blijkens het Handelsregister statutair dan wel feitelijk geregistreerd zijn in één of meer van de straten waarvan de naam of postcode of huisnummer door de adreswijziging is gewijzigd en gewijzigd blijft.
Hoofdstuk 2 Recht op nadeelcompensatie
Artikel 3 Het recht op een fortaitaire vergoeding
1. Het college kent op aanvraag van een particulier en een onderneming die nadeel heeft geleden als gevolg van de adreswijziging nadeelcompensatie toe naar een forfaitair bedrag.
2. Deze forfaitaire vergoeding bedraagt voor een particulier € 45,00 en een onderneming € 255,00.
3. De vergoeding wordt jaarlijks aangepast aan de kosten van levensonderhoud op basis van de consumentenprijsindexcijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
4. Indien het college een object vernummert op aanvraag van de eigenaar/gebruiker van dat object bestaat er geen recht op een vergoeding.
Artikel 4 Het recht op nadeelcompensatie bij hogere kosten
1. Het college kan op aanvraag van een particulier of een onderneming die nadeel heeft geleden als gevolg van de adreswijziging en welk nadeel aantoonbaar het bedrag genoemd in artikel 3, tweede lid, overtreft, nadeelcompensatie toekennen naar billijkheid, voor zover de vergoeding van het nadeel niet anderszins verzekerd is.
2. Binnen het normale maatschappelijke risico vallend nadeel blijft voor rekening van de aanvrager.
3. Kosten voor het indienen van een aanvraag tot nadeelcompensatie komen niet voor vergoeding in aanmerking.
Hoofdstuk 3 Behandeling van de aanvraag
Artikel 5 De aanvraag tot een fortaitaire nadeelcompensatie
1. De aanvraag tot een forfaitaire vergoeding dient uiterlijk binnen zes weken na de dagtekening van het besluit tot adreswijziging door het college te zijn ontvangen met gebruikmaking van het daartoe beschikbare aanvraagformulier.
2. De aanvraag wordt ondertekend en bevat tenminste:
a. de naam en het oorspronkelijke adres van de aanvrager;
b. de naam van de onderneming waarop de aanvraag betrekking heeft;
d. het gewijzigde adres van de particulier of onderneming;
e. een uittreksel van de onderneming uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel;
f. de verklaring van de aanvrager dat het geleden nadeel niet of niet voldoende anderszins is verzekerd;
g. het rekeningnummer met tenaamstelling waarop het forfaitaire bedrag kan worden overgemaakt;
3. Het college bevestigt de ontvangst van de aanvraag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee weken na ontvangst daarvan. Bij de ontvangstbevestiging wordt de aanvrager in kennis gesteld van de te volgen procedure en de termijn waarbinnen een beslissing zal worden genomen.
4. Indien naar het oordeel van het college niet of onvoldoende is voldaan aan het bepaalde in het tweede lid van dit artikel stelt hij de aanvrager in de gelegenheid het verzuim te herstellen binnen een termijn van vier weken na dagtekening van de brief waarin op het verzuim is gewezen.
5. Bij een aanvraag tot een forfaitaire vergoeding wordt aangenomen dat sprake is van nadeel als gevolg van de adreswijziging als bedoeld in artikel 3, tweede lid.
Artikel 6 De aanvraag tot nadeelcompensatie bij hogere kosten dan de fortaitaire vergoeding
1. De aanvraag tot nadeelcompensatie bij hogere kosten dan de forfaitaire vergoeding dient uiterlijk binnen zes weken na de dagtekening van het besluit tot adreswijziging door het college te zijn ontvangen.
2. De aanvraag wordt ondertekend en bevat tenminste:
a. de naam en het oorspronkelijke adres van de aanvrager;
b. de naam van de onderneming waarop de aanvraag betrekking heeft;
d. het gewijzigde adres van de particulier of onderneming;
e. een uittreksel van de onderneming uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel;
f. een opgave van het aantal werknemers in dienst bij de onderneming per 1 januari 2012;
g. een opgave van de aard en de omvang van het geleden nadeel en een zo nauwkeurig mogelijke specificatie van het bedrag van het nadeel;
h. als bijlage(n) de bewijsstukken met betrekking tot het geleden nadeel, zoals rekeningen, bonnen, facturen, offertes, etc.;
i. de verklaring van de aanvrager dat het geleden nadeel niet of niet voldoende anderszins is verzekerd;
j. het rekeningnummer met tenaamstelling waarop het forfaitaire bedrag kan worden overgemaakt.
3. Indien naar het oordeel van het college niet of onvoldoende is voldaan aan het bepaalde in het tweede lid van dit artikel, stelt hij de aanvrager in de gelegenheid het verzuim te herstellen binnen een termijn van vier weken na dagtekening van de brief waarin op het verzuim is gewezen.
Artikel 7 Vereenvoudigde behandeling van de aanvraag
Indien de aanvraag niet overeenkomstig het bepaalde in artikel 5 of 6 is ingediend of tijdig is aangevuld, neemt het college de aanvraag niet in behandeling als bedoeld in artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 8 Toetsingscriteria aanvraag hogere kosten
Het college toetst een aanvraag op grond van artikel 6 in ieder geval aan de volgende criteria:
a. De vernummering van het privéadres heeft voorrang boven de vernummering van de onderneming behoudens dringende redenen.
b. Het nadeel is een rechtstreeks en niet te vermijden gevolg van het besluit van het college tot adreswijziging;
c. De compensatie van het nadeel is c.q. wordt niet of niet voldoende anderszins verzekerd of vergoed.
Artikel 9 De beslissing op de aanvraag
1. Het college beslist op de aanvraag tot nadeelcompensatie binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag.
2. Het college kan de in het eerste lid genoemde termijn eenmaal verlengen met ten hoogste acht weken. Het college deelt dit schriftelijk en onder opgaaf van redenen mee aan de aanvrager.
Aldus vastgesteld op 8 mei 2012.
Burgemeester en wethouders van Twenterand,
de secretaris, de burgemeester,
H. Ridderinkhof ir. C.L. Visser
Toelichting 1 Toelichting bij de Beleidsregels nadeelcompensatie (huis)nummering en straatnaamgeving gemeente Twenterand 2012
Belang van naamgeving en nummering (adressen)
Adressen vervullen een essentiële functie in het maatschappelijk verkeer. Niet alleen voor dienstverlenende instanties als politie, brandweer, posterijen en ambulancebedrijven, maar ook voor bijvoorbeeld de makelaardij, de advocatuur, het notariaat en het bedrijfsleven. Zij kunnen veelal hun werkzaamheden niet uitvoeren zonder goed sluitende informatie over adressen. Ook de burger heeft belang bij goede adressering van zijn woonverblijf. Hij wenst in brede zin vindbaar te zijn.
Adressen vervullen binnen het openbaar bestuur eveneens een wezenlijke functie. Enerzijds is een groot deel van de overheidsregistraties geordend (toegankelijk) op alfanumerieke volgorde van adressen. Anderzijds zijn adressen van wezenlijke betekenis voor het koppelen en maken van selecties uit deze registraties. Het benoemen van delen van de openbare ruimte (voorheen straatnamen) en het toekennen van nummers aan verblijfsobjecten (voorheen huisnummers) is een taak die de gemeente met extra zorg moet omgeven.
Het toekennen van een naam of nummer (adressen) op grond van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) is een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. Het besluit zal aan de materiele en formele eisen van de Awb moeten voldoen. Op grond van de Awb is het mogelijk tegen een besluit een bezwaarschrift in te dienen bij het besluitende bestuursorgaan. Tevens staat de mogelijkheid open om een beroepschrift bij de sector bestuursrecht van de rechtbank in te dienen.
Met name ten aanzien van naamgeving kan de vraag rijzen of er wel sprake is van een besluit. Deze vraag kan bevestigend worden beantwoord indien het besluit zich richt op bepaalde, concreet aanwijsbare objecten. Er zal derhalve sprake zijn van een besluit tot naamgeving of nummering. Ook wijziging of intrekking van een naam of nummer of het afwijzen van een verzoek daartoe valt binnen de reikwijdte van de Awb.
Bij het gebruik van de bevoegdheid tot naamgeving en nummering moet het college van burgemeester en wethouders rekening houden met de belangen van met name bewoners en bedrijven. Wijziging van de naam of het nummer kan de belangen van bewoners en bedrijven treffen. In bepaalde gevallen kan de gemeente gehouden zijn om de gevolgen van de wijzigingsbesluiten te regelen.
Een aantal punten is hierbij van belang:
1. Tussen het besluit tot wijziging en de uitvoering van de wijziging dient voldoende tijd te liggen,
zodat de bewoners en de bedrijven zich op de gewijzigde naam of het veranderde nummer kunnen
voorbereiden. Hoe langer deze periode is, hoe minder de gemeente gehouden is tot compenserende
2. Voor de gevallen waarin de gemeente gehouden kan worden tot het vergoeden van de gemaakte
kosten, is geen algemene norm aan te geven waaruit de hoogte of vorm van de vergoeding kan
3. Indien de wijziging bewoners betreft en er een korte voorbereidingsperiode geldt, is het
beschikbaar stellen van een aantal adreswijzigingskaarten in de meeste gevallen een redelijke vorm
4. Bedrijven die ook bij een voorbereidingsperiode van een jaar onevenredig in hun belangen
worden getroffen, kunnen een aanspraak maken op vergoeding van een deel van de kosten die
ze maken. Daarbij zijn de volgende aspecten te overwegen:
a. de bevoegdheid van de gemeente om tot wijziging te besluiten;
b. het maatschappelijk risico dat een bedrijf dientengevolge toe te rekenen is;
c. de lengte van de voorbereidingsperiode;
d. de specifieke aspecten van het bedrijf;
e. de voorraad naar buiten gerichte kantoorbescheiden en productonderdelen met adresvermelding;
f. de actualiteit van de onder e genoemde zaken;
g. het gemiddelde gebruik of de omzet per tijdsperiode van de onder e genoemde zaken;
h. de mogelijkheid tot bedrijfseconomische en fiscale afschrijving van de onder e genoemde zaken.
Op grond van het algemeen rechtsbeginsel van gelijkheid voor de openbare lasten kan aanspraak bestaan op nadeelcompensatie indien het nadeel uitgaat boven het normaal maatschappelijk of ondernemersrisico en indien het nadeel een bepaalde groep burgers of ondernemingen onevenredig zwaar treft in vergelijking met anderen. De vraag of het nadeel in een bepaald geval uitgaat boven het normaal maatschappelijk of ondernemersrisico moet worden beantwoord met inachtneming van alle van belang zijnde omstandigheden van het geval.
Als de gemeente genoodzaakt is objecten te vernummeren kan dat overlast en financiële gevolgen hebben voor de eigenaars of gebruikers van die objecten. Hierbij valt te denken aan kosten van verhuisberichten, veranderen van briefpapier, advertenties, reclames, opdrukken en dergelijke. Deze kosten, die voortvloeien uit een in het algemeen belang genomen besluit, mogen gezien het algemeen rechtsbeginsel van gelijkheid voor de openbare lasten de eigenaar/gebruiker van het te vernummeren object niet onevenredig zwaar treffen. Er kan dan aanspraak op nadeelcompensatie bestaan.
Uit het oogpunt van efficiëntie is het wenselijk een standaardregeling voor nadeelcompensatie vast te stellen die in de overgrote meerderheid van de gevallen, waarin een naam of nummer (adressen) op grond van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) wordt toegekend, de geleden schade inderdaad compenseert. Dit voorkomt discussies over al dan niet werkelijk gemaakte kosten, het verzamelen en controleren van bonnetjes, nota's en dergelijke.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen particulieren en ondernemingen, omdat ondernemingen in het algemeen meer relaties zullen hebben en ook vaker over briefpapier, visitekaartjes, opschriften en dergelijke zullen beschikken.
De beleidsregels vloeien voort uit artikel 4:81 Awb in samenhang met artikel 7 van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) op basis waarvan het college bevoegd is om nadere uitvoeringsvoorschriften te stellen betreffende het bepaalde in deze verordening.
Aan particulieren wordt op aanvraag standaard een bedrag van € 45,00 als nadeelcompensatie toegekend. Bij dit bedrag is uitgegaan van de kosten voor 100 adreswijzigingen. Voor particulieren geldt dat een groot aantal instanties kosteloos van een adreswijziging op de hoogte kunnen worden gebracht.
Voor ondernemingen is in artikel 3 van de beleidsregels een standaardbedrag van € 255,00 vastgesteld. Met dit bedrag zijn zo’n 300 adreswijzigingen gedekt. Met het resterende bedrag van € 120,00 kunnen andere kosten worden gedekt. Voor veel ondernemingen zal dit bedrag aan nadeelcompensatie toereikend moeten zijn. De nadeelcompensatie van € 255,00 wordt standaard op aanvraag toegekend hetgeen betekent dat uit het oogpunt van efficiency ter onderbouwing van het geleden nadeel geen bewijsstukken hoeven te worden overgelegd.
In artikel 1 e. is omschreven wat onder een onderneming wordt verstaan.
Het kan voorkomen dat het werkelijke nadeel groter is dan de forfaitaire vergoeding van € 45,00 respectievelijk € 255,00. De particulier of ondernemer zullen dat zelf aannemelijk moeten maken. Zij kunnen hiertoe een aanvraag bij het college van burgemeester en wethouders in te dienen. Die aanvraag dient, zo is in artikel 6 lid 2 van de beleidsregels bepaald, tenminste te bevatten:
a. de naam en het oorspronkelijke adres van de aanvrager;
b. de naam van de onderneming waarop de aanvraag betrekking heeft;
d. het gewijzigde adres van de particulier of onderneming;
e. een uittreksel van de onderneming uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel;
f. een opgave van het aantal werknemers in dienst bij de onderneming per 1 januari 2012;
g. een opgave van de aard en de omvang van het geleden nadeel en een zo nauwkeurig mogelijke specificatie van het bedrag van het nadeel;
h. als bijlage(n) de bewijsstukken met betrekking tot het geleden nadeel, zoals rekeningen, bonnen, facturen, offertes, etc.;
i. de verklaring van de aanvrager dat het geleden nadeel niet of niet voldoende anderszins is verzekerd;
j. het rekeningnummer met tenaamstelling waarop het forfaitaire bedrag kan worden overgemaakt.
Indien de gemeente een object vernummert op aanvraag van de eigenaar/gebruiker van dat object is er uiteraard geen aanleiding tot nadeelcompensatie.
De vraag of het nadeel in een bepaald geval uitgaat boven het normaal maatschappelijk of ondernemersrisico moet, zo blijkt uit jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, worden beantwoord met inachtneming van alle van belang zijnde omstandigheden van het geval.
In dat verband zijn (mede) van belang de aard van het schadeveroorzakende besluit en het gewicht van het belang dat met dat besluit is gediend, alsmede de omstandigheid dat een dergelijk besluit en de gevolgen daarvan reeds geruime tijd voorzienbaar waren.
Om voor nadeelcompensatie in aanmerking te komen dient deze te worden aangevraagd met behulp van de door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde aanvraagformulieren:
- 1 voor particulieren tbv de standaardvergoeding van € 45,00;
- 1 voor particulieren tbv hogere kosten dan € 45,00;
- 1 voor ondernemingen tbv de standaardvergoeding van € 255,00;