Organisatie | Simpelveld |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Citeertitel | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | exb-2017-43074 Bijlage 1 en 2 Verordening GBA |
De in deze verordening genoemde bijlagen 1 en 2 bij de artikelen 2, 4, 5, 6, 7, 8 worden vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-01-2014 | 06-01-2014 | vervallen van rechtswege | 28-11-2013 Stb. 2013, 494 | Onbekend. | |
23-09-2010 | 06-01-2014 | bijlage 2 | 07-09-2010 Weekblad Parkstad, 22-09-2010 | C, 07-09-10 | |
04-10-2007 | 23-09-2010 | nieuwe regeling | 20-09-2007 Weekblad Parkstad, 03-10-2007 | R, 20-09-07 |
De raad van de gemeente Simpelveld;
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Simpelveld d.d. 17 juli 2007;
Gelet op de wijzigingen/aanpassingen Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, Staatsbladen 76,77 en 78/2007;
Gezien artikel 149 van de gemeentewet;
Overwegende dat in samenwerking met de Parkstadgemeenten de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens inhoudelijk en tekstueel dient te worden aangepast in verband met de gewijzigde GBA wet- en regelgeving per 1 april 2007;
Gelet op de modelverordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de Nederlandse vereniging voor Burgerzaken;
Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Deze Verordening verstaat onder:
authentiek gegeven: een gegeven over de ingeschrevene betreffende diens burgerlijke staat, nationaliteit, verblijfsrecht, gemeente van inschrijving en adres in die gemeente alsmede het verblijf in Nederland en het vertrek uit Nederland, eigen burgerservicenummer en dat van de ouders, de (eerdere) echtgenoot/geregistreerde partner en de kinderen, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de (eerdere) echtgenoot, de geregistreerde partner;
aangehaakt gegeven: een gegeven dat is opgenomen anders dan ter uitvoering van de Wet GBA en verkregen is van de ingeschrevene, de binnengemeentelijke afnemer of organisatie/autoriteit die belast met de uitvoering van wettelijke taken en regelingen (zie bijlage 2 Reglement voor de bevolkingsadministratie)
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6 regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de systematische verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 63 van de Wet GBA kunnen voldoen.
Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het hoofd van de afdeling Burgerzaken. De in die hoedanigheid uit te voeren taken zijn via sub-mandaat opgedragen aan de senior medewerker Bevolking/Burgerlijke Stand.
Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:
Artikel 6 Niet rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Niet rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben, met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA, de in bijlage 2 bij deze Verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers ten behoeve van de aan hen opgedragen taken. De te verstrekken gegevens zijn opgenomen in het autorisatieregister.
De beheerder treft ten behoeve van de technische- en organisatorische beveiliging de noodzakelijke maatregelen zoals vastgesteld op grond van het Informatiebeveiligingsplan GBA, Reisdocumenten en Rijbewijzen.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 september 2007.
De secretaris, De burgemeester,
P.J.J.M. Schillings H.G.G. Bogman
TOELICHTING OP VERORDENING VOOR DE GEMEENTELIJKE
BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS GEMEENTE SIMPELVELD
De herziene modelverordening van de Nederlandse vereniging voor Burgerzaken (NvvB) is, ter bevordering van een eenduidige toepassing per 1 april 2007 van de gewijzigde artikelen en bepalingen Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, Staatsblad 76,77 en 78 Jaargang 2007, in Parkstadverband bewerkt. De onderscheiden gemeenteraden stellen de Verordening vast. De in de Verordening genoemde bijlage 2 is gemeentespecifiek en derhalve niet gelijk.
Hieronder volgt nog een artikelsgewijze toelichting die ingaat op de wijze waarop de gemeenten binnen het samenwerkingsverband Parkstadgemeenten door de nieuwe Verordening invulling hebben gegeven aan de nieuwe wet- en regelgeving GBA.
De aanpassingen n.a.v. wijzigingen in wet- en regelgeving zijn cursief weergegeven.
In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening handelt alleen over de GBA.
Dit artikel verwijst naar de verplichtingen van het college van burgemeester en wethouders om de GBA zodanig in te richten dat de aangewezen binnengemeentelijke afnemers aan verplichtingen zoals bedoeld in artikel 3b en 63 Wet GBA kunnen voldoen met inachtneming van de verleende autorisaties. Deze verplichtingen gaan pas in 1 januari 2010. Vanuit de NvvB is geadviseerd de nieuwe Verordening bijtijds vast te stellen zodat de afdeling Burgerzaken (Bevolking) én de aangewezen binnengemeentelijke afnemers de verplichtingen geleidelijk in hun werkprocessen kunnen integreren.
De dagelijkse zorg over de GBA is via sub-mandaat opgedragen aan de senior medewerker Bevolking/Burgerlijke Stand.
Artikel 4 Verbanden met andere registraties
Op grond van dit artikel vindt verstrekking, direct of in direct, van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. De te verstrekken gegevens zijn noodzakelijk ter uitvoering van de aan die afdelingen opgedragen taken. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de (toekomstige) koppeling met een andere gemeentelijke basisregistraties. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld en welke afdeling/dienst de gegevens beheert.
In de artikelen 5 t/m 7 wordt de rechtstreekse en niet rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk gemaakt, aan wie gegevens binnengemeentelijk worden verstrekt, onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie die vrije derden zijn.
Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Rechtstreekse toegang wil zeggen het door middel van een “online verbinding” kunnen raadplegen van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. De onderdelen a en b regelen de toegang van de beheerder en de ambtenaren Burgerzaken tot de GBA. Onderdeel c regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor de aangewezen binnengemeentelijke afnemers.
Behalve de reguliere afdelingen van de gemeente kan het college besluiten om ook rechtstreekse toegang toe te staan aan organisaties die op grond van een gemeenschappe- lijke regeling taken van de gemeente uitvoeren. Er bestaat geen verplichting deze bestuursorganen rechtstreekse toegang tot de GBA te geven, maar wordt om praktische redenen wel aanbevolen.
Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden géén rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA. Deze komen dan ook in deze verordening niet voor. Bijzondere aandacht is nodig voor een autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnengemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA.
De GBA applicatie moet voorzieningen bevatten om gegevens en functies af te schermen. In verband met de problematiek van geheime afnemersindicaties is inmiddels een regeling getroffen voor toegang van medewerkers van afdelingen Burgerzaken tot het toepassingssysteem.
Artikel 6 Niet rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Overeenkomstig het autorisatieformulier worden gegevens via raadpleegfuncties op de werkplekken aan binnengemeentelijke afnemers ter beschikking gesteld. Ook hiervoor gelden de vereisten van de Wet GBA. Voor verstrekkingen op papier is reeds een voorziening getroffen in de Wet GBA.
Artikel 7 Overige verstrekkingen
In dit artikel kunnen de verstrekkingen, die de raad wil toestaan op grond van artikel 100 van de Wet GBA, worden geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan de “vrije derden”. Hier mogen alleen limitatief derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 van de Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:
Alleen de volgende gegevens mogen worden verstrekt:
"algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden".
Deze plicht is opgelegd aan de aangewezen binnengemeentelijke afnemers met het oog op de instandhouding van de GBA als authentieke registratie. Uiterlijk 1 januari 2010 geldt deze verplichting ook voor alle buitengemeentelijke afnemers op grond van artikel 62 van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
In de komende jaren worden naast de GBA andere basisregistraties ingevoerd. Doel van dit stelsel is een andere overheid die bij haar taakvervulling correcte en actuele gegevens uit die basisregistraties verplicht gebruikt. Daarnaast heeft de burger recht op eenmalige gegevens- verstrekking. De Terugmeldplicht is een belangrijk kwaliteitsinstrument als het gaat om de betrouwbaarheid en actualiteit van de geregistreerde gegevens in de GBA. Derhalve is, in afwijking van de modelverordening, opgenomen dat alle gegevens bij gerede twijfel over de juistheid terug moeten worden gemeld.
Artikel 31 van het Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen moeten zijn getroffen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.
Het daarin gestelde kunt u uitsplitsen naar de volgende aandachtsgebieden:
In dit artikel is ondermeer opgenomen de citeertitel, de datum inwerkingtreding en de bevoegdheid de in de Verordening genoemde bijlagen 1 en 2 te wijzigen aan het college van burgemeester en wethouders toe te kennen.