Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Opsterland

Privacyreglement GBA Opsterland 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOpsterland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingPrivacyreglement GBA Opsterland 2010
CiteertitelPrivacyreglement GBA Opsterland 2010
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
  2. Verordening GBA Opsterland 2010

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-08-201006-01-2014Nieuwe regeling

13-07-2010

Woudklank, 29-07-2010

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Privacyreglement GBA Opsterland 2010

Privacyreglement GBA Opsterland 2010

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Opsterland;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening GBA Opsterland 2010;

besluit vast te stellen het volgende:

 

 

Privacyreglement GBA Opsterland 2010

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    authentiek gegeven: een in de basisadministratie opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt.

  • b.

    basisadministratie: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Opsterland als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • c.

    beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • d.

    Besluit: het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • e.

    binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;

  • f.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Opsterland;

  • g.

    GBA-V: de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het Besluit;

  • h.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

  • i.

    verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, vastgesteld door de gemeenteraad d.d 10 mei 2010;

  • j.

    wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • 1.

    Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het hoofd afdeling Publiekszaken.

  • 2.

    De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

  • a.

    (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

  • b.

    (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

  • c.

    verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie;

Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1.

    Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in Bijlage 3 beheerders van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

  • 2.

    De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie

  • 1.

    Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

  • a.

    de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van de afdeling Publiekszaken;

  • b.

    de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente Opsterland;

  • c.

    voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in Bijlage 1 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers.

  • 2.

    De in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 3.

    Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in Bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

 

Artikel 6 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.

Artikel 7 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in Bijlage 4 bij dit reglement aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 8 Authentieke gegevens

Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 5, 6 en 7, worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

Artikel 9 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op 1 augustus 2010

  • 2.

    Dit reglement wordt aangehaald als “Privacyreglement GBA Opsterland 2010”.

     

     

    Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 13 juli 2010.

     

    De voorzitter, De wnd secretaris,

     

    Francisca Ravestein Geert Broekman.

     

     

     

    Toelichting op het Privacyreglement GBA Opsterland 2010

     

    Met ingang van 1 april 2007 is de wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) op een aantal punten gewijzigd. Afnemers worden verplicht de in het Besluit GBA aangewezen authentieke persoonsgegevens te gebruiken bij hun beslissingen en bij gerede twijfel omtrent de juistheid van deze gegevens dit aan de gemeente terug te melden.

    Voor de binnengemeentelijke verstrekking van GBA-gegevens dient een verordening aanwezig te zijn. Deze verordening bevat ook een voorziening voor de verstrekking aan zogenaamde vrije derden als bedoeld in artikel 100 van de wet GBA.

    Er is op 10 mei 2010 een nieuwe Verordening GBA Opsterland 2010 vastgesteld waarin de gemeenteraad het college van burgemeester en wethouders aanwijst om in een apart reglement deze zaken te regelen. De bepalingen in deze Verordening worden in onderstaand Privacyreglement uitgewerkt.

     

    BIJLAGE 1

     

    Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid

     

    De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Opsterland hebben rechtstreekse toegang tot de basisadministratie:

     

Organisatieonderdeel

Wettelijk kader

Gegevensset

 

Belastingen

 

 

WVG

 

 

Wonen

 

 

 

De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.

 

BIJLAGE 2

 

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de GBA

 

BIJLAGE 3

 

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.

 

Afdeling Publiekszaken

(in applicatie PIV (burgerzaken), GvG (belastingen/milieu), GWS (WMO), BWT (vergunningen))

 

Afdeling Ontwikkeling

(in applicatie LLA (onderwijs/leerlingenadministratie)

 

Afdeling Bedrijfsvoering

(in applicative FIS (financiën), BCT (Corsa))

 

BIJLAGE 4

 

Lijst van vrije derden waaraan gegevens worden verstrekt.

 

  • I.

    Instanties gelieerd aan gemeentelijk beleid:

  • a.

    door de gemeente gesubsidieerde organisaties

  • b.

    voor het uitvoeren van gemeentelijk beleid

     

    • II.

      Instanties voor de gezondheidszorg:

  • a.

    ziekenhuizen waar ingeschrevenen zijn of worden opgenomen

  • b.

    verpleeghuizen waar ingeschrevenen zijn of worden opgenomen

  • c.

    verzorgingstehuizen waar ingeschrevenen zijn of worden opgenomen

    voor het bijhouden van hun patiëntenadministratie

     

    • III.

      Instanties op het gebied van wonen:

  • a.

    woningbouwverenigingen

    voor het bijhouden van hun klantenadministratie

     

    • IV.

      Diverse instanties:

  • a.

    buitenlandse overheidsinstanties: voor opsporingsdoeleinden en voor pensioen- en uitkeringsadministraties

  • b.

    buitenlandse consulaten: voor het bijhouden van administraties betreffende hun onderdanen

  • c.

    politieke groeperingen, waarvan naam en/of aanduiding zijn ingeschreven in een register als bedoeld in de artikelen G1, G2 of G3 van de Kieswet voor het samenstellen van kandidatenlijsten in verband met de kandidaatstelling bij verkiezingen

  • d.

    instellingen met een wetenschappelijk doel, voorzover niet ten behoeve van ledenadministraties: voor het verrichten van wetenschappelijk onderzoek

  • e.

    beheerders van begraafplaatsen en crematoria

    voor het bijhouden van administraties van overledenen, nabestaanden en rechthebbenden

     

    • V.

      Natuurlijke personen:

      slechts met uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de ingeschrevene

      ten behoeve van een persoonlijk, niet-commercieel belang.