Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veenendaal

BIBOB-beleidslijn gemeente Veenendaal

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeenendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBIBOB-beleidslijn gemeente Veenendaal
CiteertitelBIBOB-beleidslijn gemeente Veenendaal
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpopenbare orde en veiligheid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, art. 7
  2. Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-200721-05-2019nieuwe regeling

18-09-2007

Veenendaalse Krant, 2007-09-26

2009, -

Tekst van de regeling

Intitulé

BIBOB-beleidslijn gemeente Veenendaal

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal;

 

overwegende dat:

  • -

    de Wet BIBOB (Bevordering Integriteitbeoordelingen door het Openbaar Bestuur) de gemeente Veenendaal een instrument biedt de integriteit van een vergunningaanvrager te beoordelen;

  • -

    de gemeente met BIBOB kan voorkomen dat personen of ondernemingen met criminele bedoelingen of achtergronden aan een vergunning komen;

 

gelet op:

artikel 7 van de wet BIBOB en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Besluiten:

vast te stellen de BIBOB-beleidslijn gemeente Veenendaal.

 

Gemeente Veenendaal

In deze beleidslijn gaat het om de volgende vergunningen:

1.horeca:

de vergunningen op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet en de exploitatievergunning op grond van artikel 2.3.1.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening, gemeente Veenendaal 2000;

2.prostitutie:

de vergunning op grond van artikel 3.2.1. van de Algemene Plaatselijke Verordening, gemeente Veenendaal 2000;

3.coffeeshops:

artikel 2.3.1.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening, gemeente Veenendaal 2000.

Het BIBOB-instrument

De gemeente Veenendaal zal bij de procedure van vergunningverlening (of controle van de vergunning welke kan leiden tot intrekking daarvan) steeds onderzoeken of artikel 3 van de Wet BIBOB van toepassing is. In artikel 3 is de bevoegdheid tot weigeren of intrekken neergelegd.

De gemeente Veenendaal kan op basis van de Wet BIBOB, een vergunning weigeren of intrekken:

  • 1.

    wanneer er ernstig gevaar bestaat dat de vergunning mede gebruikt zal worden voor:

    • a.

      het benutten van voordelen uit strafbare feiten;

    • b.

      het plegen van strafbare feiten;

  • 2.

    wanneer feiten en omstandigheden erop wijzen of redelijkerwijs doen vermoeden dat ter verkrijging van de aangevraagde dan wel gegeven beschikking een strafbaar feit is gepleegd (bijvoorbeeld valsheid in geschrifte of omkoping).

Onderzoek door de gemeente zelf

In het kader van de Wet BIBOB zal de gemeente een onderzoek instellen om te beoordelen of van een dergelijke situatie sprake is. Dit onderzoek behelst in ieder geval de controle en analyse van:

  • -

    de door de aanvrager/houder van de vergunning beantwoorde vragen die zijn opgenomen in het standaard aanvraagformulier, inclusief de vragen van artikel 30 Wet BIBOB;

  • -

    de door hem/haar aangeleverde documenten die moeten worden meegestuurd op grond van het standaard aanvraagformulier;

  • -

    eventuele extra, op verzoek van de ambtenaar, overgelegde documenten of informatie;

  • -

    open bronnen onderzoek (Kamer van Koophandel, Kadaster enz.).

 

De gemeente zal uiteraard ook de bestaande weigeringsgronden die te maken hebben met de integriteit van de aanvrager onderzoeken en toepassen.

 

Als de gemeente op basis van het eigen onderzoek in het kader van de Wet BIBOB genoeg aanwijzingen heeft om in redelijkheid te kunnen aantonen dat er sprake is van “ernstig gevaar” als bedoeld in de Wet BIBOB, zal de gemeente Veenendaal de vergunning kunnen weigeren/intrekken.

Wanneer het standaardvragenformulier (inclusief de BIBOB-vragen van art. 30 Wet BIBOB) niet volledig wordt ingevuld door de aanvrager, kan dit op grond van art. 4 Wet BIBOB worden aangemerkt als “ernstig gevaar”.

Aanvraag om advies in een concreet geval bij het Bureau BIBOB

Indien na dit eigen onderzoek vragen blijven bestaan over:

  • 1.

    de bedrijfsstructuur;

  • 2.

    de financiering;

  • 3.

    omstandigheden in de persoon van de aanvrager, of;

  • 4.

    een combinatie van bovenstaande punten;

kan de gemeente een advies vragen bij het landelijk Bureau BIBOB (artikel 9 Wet BIBOB).

Adviesaanvraag na tip van de officier van justitie

Indien het Openbaar Ministerie aan de gemeente adviseert een advies te vragen over de verlening of intrekking van een vergunning aan het landelijk Bureau BIBOB (artikel 26 Wet BIBOB) zal de gemeente dit advies ook daadwerkelijk vragen.

Procedure

De beslissing van de gemeente een verzoek bij het Bureau BIBOB in te dienen tot het uitbrengen van een BIBOB-advies is geen besluit in de zin van de Algemene Wet Bestuursrecht. Hiertegen kan derhalve geen bezwaar of beroep worden ingesteld. Wel is het de aanvrager van een vergunning te allen tijde toegestaan zich terug te trekken uit de aanvraagprocedure.

 

De gemeente doet het verzoek tot een BIBOB-advies bij het landelijk Bureau BIBOB.

Als er een BIBOB-advies wordt aangevraagd zal de aanvrager/houder van de vergunning vooraf worden geïnformeerd door de gemeente (mededelingsplicht).

 

Het landelijk Bureau BIBOB zal in bepaalde gevallen op grond van artikel 12 Wet BIBOB rechtstreeks contact opnemen met de aanvrager van de vergunning. 

Het Bureau BIBOB moet in beginsel binnen vier weken adviseren aan de gemeente. Deze termijn kan eenmaal met vier weken worden verlengd. Het Bureau BIBOB zal hiervan de gemeente in kennis stellen. De beslistermijn voor de gemeente om te beslissen op de vergunningaanvraag wordt opgeschort gedurende de adviestermijn van het landelijk Bureau.

 

De gemeente zal, indien er het voornemen bestaat een negatieve beslissing te nemen op grond van een BIBOB- advies, de betrokkene in de gelegenheid stellen zijn zienswijze naar voren te brengen. Betrokkene kan dan het BIBOB-advies inzien. Derden die genoemd zijn in de beslissing worden aangemerkt als belanghebbenden in de zin van artikel 4:8 Awb en moeten, indien te verwachten is dat zij hiertegen bedenkingen hebben, ook in de gelegenheid worden gebracht om hun zienswijze naar voren te brengen. Derden hebben overigens niet het recht om het advies in zijn geheel in te zien. 

Tegen de uiteindelijke beslissing van de gemeente waarin een BIBOB-advies is verwerkt kan bezwaar en beroep worden aangetekend.

Inwerkingtreding

De beleidslijn treedt in werking op 1 oktober 2007.

 

Deze beleidslijn is vastgesteld op 18 september 2007 door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders,

 

burgemeester en wethouders,

de heer J.T. Langelaar - secretaris

de heer mr. T. Elzenga - burgemeester

 

burgemeester,

de heer mr. T. Elzenga