Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijk bij Duurstede

Regeling verstrekking en vergoeding beeldschermbril gemeente Wijk bij Duurstede 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijk bij Duurstede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling verstrekking en vergoeding beeldschermbril gemeente Wijk bij Duurstede 2011
CiteertitelBeeldschermbril regeling 2011
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpARBO

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Art. 5.11 van het Arbobesluit ('Maatregelen met betrekking tot bescherming van de ogen en het gezichtsvermogen van de werknemers')

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-09-201101-01-2013Onbekend

02-08-2011

www.wijkbijduurstede.nl

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling verstrekking en vergoeding beeldschermbril gemeente Wijk bij Duurstede 2011

Besluit van Burgemeester en wethouders

Burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede;

gelet op het bepaalde in artikel 15:1:22 van de Centrale Arbeidsvoorwaardenregeling Gemeente Wijk bij Duurstede;

gelet op de instemming van de Ondernemingsraad van

17 maart 2011;

 

besluiten: vast te stellen de ‘Regeling verstrekking en vergoeding beeldschermbril gemeente Wijk bij Duurstede 2011’:

Begripsbepalingen

Artikel 1

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    medewerker: de ambtenaar in de zin van artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR-UWO

  • b.

    beeldschermbril:een monofocale bril die qua sterkte is aangepast ten behoeve van beeldschermwerk.

Algemene bepalingen

Artikel 2
  • 1.

    Deze regeling is van toepassing op de medewerker in dienst van de Gemeente Wijk bij Duurstede die gemiddeld meer dan twee uur per dag achter een beeldscherm moet werken en die door (ouderdoms-) verziendheid problemen ondervindt bij het kijken naar het beeldscherm.

  • 2.

    De klachten met betrekking tot beeldschermwerk zijn in te delen in de volgende groepen:

    • a.

      Klachten over het zien: slecht of wazig zien, dubbelzien, nabeelden, veranderde kleurwaarneming;

    • b.

      Irritatie: jeuk aan de ogen, brandende ogen, tranende ogen, droge ogen, last van het licht, pijnlijke ogen;

    • c.

      Vermoeidheid: vermoeide ogen, zware ogen, trillende ogen.

    • d.

      Hoofdpijn, duizeligheid en pijn of stijfheid in de nek.

Procedure aanvragen beeldschermbril

Artikel 3
  • 1.

    Werkt een medewerker op een juiste manier met het beeldscherm, maar heeft de medewerker toch last van klachten bij het kijken naar het beeldscherm, dan kan het zijn dat de medewerker een beeldschermbril nodig heeft. In dat geval wordt de procedure aanvragen beeldschermbril gevolgd.

  • 2.

    In deze procedure worden de volgende stappen doorlopen:

    • a.

      De medewerker vult het door de directie vastgestelde formulier aanvraag beeldschermbril in en levert dit in bij de Arbocoördinator; dit formulier wordt bewaard in het personeelsdossier.

    • b.

      De Arbocoördinator verzorgt een afspraak bij de Vitaalcoach

    • c.

      Wanneer de Vitaalcoach het advies geeft om een beeldschermbril aan te schaffen maakt de medewerker een afspraak bij een opticien naar keuze. Het advies van de Vitaalcoach wordt bewaard in het personeelsdossier bij het formulier aanvraag beeldschermbril.

    • d.

      De medewerker betaalt de rekening zelf en declareert het bedrag met de aankoopnota bijgesloten bij de salarisadministratie. De maximale vergoeding voor een complete beeldschermbril is € 150,-. Meerkosten zijn voor rekening van de medewerker.

    • e.

      Een nieuwe beeldschermbril wordt 1 maal in de twee jaar vergoed tenzij de opticien adviseert om tussentijds de sterkte aan te passen.

Inwerkingtreding

Artikel 4

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 september 2011.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 2 augustus 2011.

 

 

De secretaris, De burgemeester,

 

Janneke Louisa-Muller Guus Swillens