Organisatie | Kerkrade |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Budgethoudersregeling 2008 |
Citeertitel | Budgethoudersregeling 2008 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Budgethoudersregeling 2005.
Financiele verordening 2008
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-05-2008 | 16-04-2013 | Nieuwe regeling | 20-05-2008 nvt | 08n00291 |
In deze regeling wordt verstaan onder
Iedere eenheid binnen de gemeentelijke organisatie die als zodanig in de vigerende Regeling ambtelijke organisatie gemeente Kerkrade danwel de Organisatieverordening raadsgriffie der gemeente Kerkrade is aangewezen en die als zodanig een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het college heeft.
Een taakstelling, tot uitdrukking komend in een bedrag, verbonden aan een of meer begrotingsposten resp. een investering. Tot het budget wordt tevens gerekend de in de begroting of bij de investering opgenomen prestatiegegevens, indicatoren en overige informatie.
De functionaris die verantwoordelijk is voor het budget voor die (onderdelen van) programma's en producten die zijn organisatorische eenheid betreffen.
De leidinggevende die op directieniveau aan het hoofd staat van het organisatieonderdeel waar de budgethouder werkzaam is en daarvoor eindverantwoordelijk is.
De functionaris die de (hoofd)budgethouder ondersteunt in het factuurbehandelingstraject, bijvoorbeeld door het uitvoeren van een prijs/kwaliteitcontrole, budgetcontrole en het coderen van de factuur.
De (hoofd)budgethouder draagt zorg voor de juiste, volledige en tijdige aanlevering aan de afdeling Financiën van alle informatie die nodig is ten aanzien van de begroting, de tussentijdse informatievoorziening, de jaarstukken, de investeringskredieten, het factuurbehandelingstraject, het doen van betalingen en in het algemeen het adequaat kunnen voeren van de financiële administratie.
Voor wat betreft de goedkeuringsbevoegdheid ten aanzien van inkoopfacturen en andere boekingsdocumenten wordt aangesloten bij de vigerende mandaat-en volmachtregelingen.
Artikel 6 Substitutie/compensatie
Mits voorzien van een neutrale begrotingsbijstelling en mits de taak- of doelstelling zoals voortvloeiend uit de beleidsvelden kan worden gerealiseerd, is onderlinge compensatie tussen budgetten door een budgethouder mogelijk, met inachtneming van de betreffende bepalingen in de vigerende financiële verordening ex. art.212 GW.
De (hoofd)budgethouders en de budgetbeheerders zijn verplicht alles te doen wat voor een goede uitoefening van de functie noodzakelijk is. Zij kunnen zich niet op onvolledigheid van deze regeling of ander voorschrift beroepen bij het nalaten van wat naar redelijkheid tot de taak wordt geacht te behoren.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Kerkrade in zijn vergadering van 20 mei 2008.
De burgemeester, secretaris,
J.J.M. Som mr. CM Kuikman
Nota-toelichting Budgethoudersregeling
Zie ook artikel 6 v.w.b. begrotingsbijstellingen en de toelichting op dit artikel.
In de mandaat-en volmachtregelingen is immers ook geregeld wie bestellingen mag doen. Thans is dit voorbehouden aan afdelingshoofden. De autorisatie kan blijken uit een paraaf op een papieren document of uit een digitaal kenmerk in de database van het financieel systeem.
De functie "comptabele" bestaat formeel niet meer in de Gemeentewet, vandaar dat deze taken zijn opgedragen aan het hoofd Financiën.
Het hoofd Financiën kan nadere aanwijzingen geven. Een voorbeeld is de afhandeling van specifieke periodiek terugkerende facturen (bijv. stroomkosten, waterverbruik, leasetermijnen) waarvoor budgethouders vooraf reeds toestemming hebben gegeven om kosten op specifiek benoemde budgetten te boeken. Een ander voorbeeld is wanneer door onvoorziene omstandigheden een noodscenario aan de orde is en facturen niet op reguliere wijze afgehandeld kunnen worden.
De termen 1e en 2e betalingsfiatteur sluiten aan met de terminologie zoals die door de betalingssoftware wordt gebruikt. Een "1e betalingsfiatteur" doet een betalingsvoorstel. Een "2e betalingsfiatteur" autoriseert dit voorstel. De 1e en 2e betalingsfiatteur zijn altijd twee verschillende personen.
Uiteraard met inachtneming van de vigerende financiële beheersverordening ex. art. 212 GW.