Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Roosendaal

Inkoopbeleid gemeente Roosendaal

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Roosendaal
Officiële naam regelingInkoopbeleid gemeente Roosendaal
CiteertitelInkoopbeleid gemeente Roosendaal
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpfinanciën en economie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Burgerlijk wetboek

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Inkoop- en aanbestedingsreglement

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201013-02-2012wijziging drempelbedragen Europese aanbestedingen

24-12-2009

Gemeenteblad 2009/145

geen
09-11-200901-01-2010wijziging toepassingsbereik ivm WRO

30-06-2009

Gemeenteblad 2009/113, Roosendaalse bode 8-11-2009

PJ/09-50644
01-01-200909-11-2009wijziging drempelbedragen

18-11-2008

Gemeenteblad 2008/70, Roosendaalse bode 14-12-2008

BVB/08-42620

Tekst van de regeling

1 Inleiding

Paragraaf 1.1 Toepassingskader

Inkoop wordt meestal gedefinieerd als “alles waar een externe factuur tegenover staat”. Het is een procesmatige activiteit, die men kan onderverdelen in zeven stappen (bijlage 1). Deze nota inkoopbeleid gemeente Roosendaal is van toepassing op het complete spectrum leveringen, diensten en werken. Inkoop gaat over zeer uiteenlopende zaken zoals software, leerlingenvervoer, uitzendkrachten, adviesdiensten, kantoormeubilair maar ook bijvoorbeeld de aanleg van wegen en bruggen, onderhoud van gemeentelijk groen en de bouw van sportgelegenheden. De gemeente Roosendaal wordt als inkoper wettelijk als één entiteit beschouwd (wordt als één geheel gezien). De termen “aanbesteden” en “inkopen” worden vaak door elkaar gebruikt. Uit bijlage 1 blijkt dat aanbesteden een onderdeel is van het inkoopproces (het betreft de fases specificeren, selecteren en contracteren). Het begrip “inkoop” wordt vaker gebruikt bij leveringen van goederen en diensten, het woord “aanbesteding” wordt vaker gebruikt bij werken. Waar in deze nota “inkoop” wordt vermeld, wordt hiermee tevens “aanbesteding” bedoeld.

In deze beleidsnota inkoop zijn de kaders vastgesteld op het gebied van inkoop bij de Gemeente Roosendaal. Daarmee is de basis gelegd voor een eenduidige aanpak door alle onderdelen van de organisatie. Om te voorkomen dat deze nota na iedere wijziging in wet- of regelgeving opnieuw moet worden vastgesteld, wordt in een aparte nota (“inkoop- en aanbestedingsreglement gemeente Roosendaal”) het beleid geconcretiseerd en uitgewerkt. Deze beleidsnota vervangt daarmee de “Kadernota Inkoop”, uit 1999.

Paragraaf 1.2 Belang

Binnen de overheidssector neemt de aandacht voor inkoop toe. Daarvoor is een aantal redenen te geven:

  • -

    Aangescherpte (Europese) regelgeving. Te noemen valt de inwerkingtreding van de wet ‘Bevordering Integriteits Beoordelingen door het Openbaar Bestuur’ (BIBOB) en het Besluit Aanbesteden Overheidsopdrachten (BAO);

  • -

    Rechtmatigheid. De herziening van de gemeentewet leidde tot de invoering van een rechtmatigheidtoets bij de accountantscontrole van de gemeentelijke uitgaven.

  • -

    Doelmatigheid. Het bewustzijn van een goed uitgevoerde inkoopfunctie neemt steeds meer toe binnen de gemeente. Dat blijkt ook duidelijk wanneer men beseft dat de gemeente Roosendaal een zeer groot deel van de totale begroting inkoopt bij, en dus afhankelijk is van, externe partijen. Voor de beeldvorming: het inkoopvolume op jaarbasis over 2004 komt neer op ca. € 57,5 miljoen , (het jaarrekeningvolume over 2004 bedraagt € 180 miljoen). Het is begrijpelijk dat de gemeente aan haar burgers en ook aan zichzelf verplicht is de besteding van deze gelden zo efficiënt en effectief mogelijk uit te voeren. Een professionele wijze van inkopen dus, een manier van denken en werken wat niet alleen

Paragraaf 1.3 Toepassingsbereik

De gemeente is verantwoordelijk voor de naleving van de aanbestedingsregels. Deze verantwoordelijkheid gaat verder dan de gevallen waarin zij zelf opdrachtgever is.

De nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening en het Besluit op de ruimtelijke ordening biedt de gemeente de grondslag om te waarborgen dat ook door potentiële zelfrealisatoren de aanbestedingsregels (van de gemeente) in acht worden genomen. Daartoe zal in zogenaamde anterieure overeenkomsten en exploitatieplannen de volgende onderdelen van dit inkoopbeleid 1 op 1 van toepassing worden verklaard:

  • 1.

    de marktbenaderingswijzen en drempelbedragen bij het aanbesteden van leveringen, diensten en werken als opgenomen in bijlage 2 “marktbenaderingsvormen”;

  • 2.

    de in hoofdstuk 3 gestelde Arbo normen en de integriteitseisen aan opdrachtnemers.

2 Doelstelling

Afgeleid uit het hierboven beschreven belang dat gemoeid is met inkoop, streeft de gemeente Roosendaal naar een professionele inkoopfunctie, dit betekent het volgende (in volgorde van belang):

  • -

    Het voldoen aan de relevante regelgeving, op zowel nationaal als Europees niveau met betrekking tot overheidsinkopen (rechtmatigheid). (Juridisch kader; is feitelijk een voorwaarde waaraan de gemeente Roosendaal te allen tijde is gehouden.)

  • -

    Inkopen geschieden tegen de juiste prijs/kwaliteit verhouding waarbij het inkoopproces transparant is en het beoordelen van aanbiedingen objectief en eerlijk gebeurt. (Bedrijfseconomische doelstelling)

  • -

    De gemeente Roosendaal is een betrokken, betrouwbare en professionele opdrachtgever, die leveranciers, dienstverleners en aannemers eerlijke en gelijke kansen biedt. Onder professioneel verstaan we het inrichten van een efficiënte inkoopfunctie volgens het p-d-c-a (plan-do-check-act) principe. (Organisatorische doelstelling)

  • -

    Het inkoopbeleid heeft tevens als doel het scheppen van kaders om een bijdrage te kunnen leveren aan het realiseren van de primaire beleidsdoelstellingen van de gemeente Roosendaal. In die zin heeft “inkoop” een ondersteunende functie, die een bijdrage levert aan de inhoudelijke doelstellingen van de primaire beleidsterreinen. Duurzaam inkopen krijgt hier een uitdrukkelijke plaats. (Maatschappelijke doelstelling)

In de volgende paragrafen wordt elke doelstelling geconcretiseerd.

3 Uitwerking

Paragraaf 3.1 Juridisch kader

Naleven van wet- en regelgeving

De gemeente Roosendaal is verplicht tot naleving van nationale en Europese wet- en regelgeving. Dit geldt ook voor de wet- en regelgeving met betrekking tot alle inkopen (leveringen, diensten en werken). Het juridisch kader voor inkopen wordt gevormd door een complex stelsel van internationale en nationale wetten, regelgeving en jurisprudentie. Deze zijn vertaald naar het Besluit Aanbestedingsregels Overheidsopdrachten (BAO). Een belangrijk doel van het BAO is het stimuleren van vrije, eerlijke concurrentie om daarmee besparingen te bewerkstelligen voor opdrachtgevers.

Kern van de wet- en regelgeving is dat bij elke Europese en nationale aanbestedingsprocedure de beginselen van het EG-verdrag moeten worden nageleefd. De sleutelbegrippen waar het om gaat zijn hierbij: transparant, objectief en non-discriminatoir. De wet- en regelgeving is in feite gestoeld op deze drie kernbegrippen. Dit wil zeggen:

Transparant: inkoop- en aanbestedingsprocessen zijn transparant en moeten verantwoord kunnen worden.

Objectief: inkoop- en aanbestedingsprocessen worden gebaseerd op feiten en zo veel mogelijk op heldere criteria. Op voorhand mogen geen potentiële partijen, producten, diensten of werken worden uitgesloten.

Non-discriminatoir: verschillende behandeling van gelijke gevallen (directe of indirecte discriminatie) is niet toegestaan.

Boven een bepaalde drempelwaarde moetde Europese aanbestedingsrichtlijn te worden nageleefd. De accountantscontrole moet sinds 2004 onder andere toezien op de rechtmatigheid van gemeentelijke uitgaven. Een toets op de naleving van de Europese aanbestedingsregels enerzijds en de gemeentelijke protocollen en procedures anderzijds maakt onderdeel uit van de accountantscontrole.

Integriteitseisen aan bestuurders en ambtenaren

Bestuurders en ambtenaren dienen een zakelijke relatie te onderhouden met de opdrachtnemer en dienen integer te zijn. Alle inkopen van de gemeente worden op objectieve, transparante en niet-discriminerende wijze uitgevoerd. Te allen tijde dient de integriteit gewaarborgd te zijn.

Alle medewerkers van de gemeente dienen zich daarom te houden aan de “Gedragscode voor ambtenaren ” die van kracht is. Hierin staan ondermeer regels met betrekking tot integriteit.

Integriteitseisen aan opdrachtnemers

Naast integriteitseisen aan bestuurders en ambtenaren, stelt de gemeente ook eisen op het gebied van integriteit aan opdrachtnemers. Opdrachtnemers dienen betrouwbaar te zijn en zich niet bezig te houden met criminele activiteiten. Op het moment dat hier niet aan wordt voldaan, wordt hij uitgesloten als (mogelijke) opdrachtnemer.

Potentiële opdrachtnemers worden hierop getoetst met inachtneming van het Besluit Aanbestedingsregels Overheidsopdrachten en de wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (BIBOB). Potentiële opdrachtnemers worden gevraagd verklaringen hieromtrent te ondertekenen. Bij gunning gevraagd worden om nadere bewijsstukken op te leveren, ter controle van de ondertekende verklaringen.

De gemeente stelt ook sociaal-maatschappelijke eisen aan haar opdrachtnemers. Opdrachtnemers worden geacht zich te houden aan de in gangbare normen en waarden met betrekking tot sociaal-maatschappelijke aspecten. Discriminatie van werknemers of leveranciers, gebruikmaking van kinderarbeid, ontoereikende arbeidsomstandigheden of andere onethische praktijken worden niet getolereerd.

Arbo

De producten die worden aanbesteed dienen te voldoen aan de geldende Arbo normen. Tevens dienen machines en veiligheidsmiddelen voorzien te zijn van een CE-markering om te voldoen aan de Europese 'Machinerichtlijn'.

Dienstverleners op het gebied van het uitvoeren van technische werkzaamheden dienen te beschikken over een VCA certificaat. VCA staat voor Veiligheid, gezondheid en milieu Checklist Aannemers, maar het is meer. VCA is een veelzijdig en compleet programma waarmee dienstverlenende bedrijven objectief en structureel kunnen worden getoetst en gecertificeerd op hun VGM-beheersysteem (VGM is Veiligheid, Gezondheid, Milieu). De geldende Arbo normen zullen als selectiecriterium worden opgenomen in de bestekken.

Toepassen van het inkoop- en aanbestedingsreglement

Om in de praktijk houvast te hebben om aan bovengenoemde eisen te voldoen, dient in de toekomst bij alle aanbestedingen (zowel boven als onder de drempels voor Europees aanbesteden) zoveel als mogelijk gebruik te worden gemaakt van het inkoop- en aanbestedingsreglement. In dit reglement worden handvatten en richtlijnen gegeven voor de inrichting van de (Europese) aanbestedingsprocedures. Het kan hierbij gaan om precisering van mogelijkheden die in het BAO worden gegeven, maar het kan ook gaan om handvatten en richtlijnen die de transparantie, objectiviteit en non-discriminatie bij aanbestedingen onder de drempel borgen, rekening houdend met de omvang van de inkopen.

Gebruik van algemene inkoopvoorwaarden

Bij iedere inkoop worden de algemene inkoopvoorwaarden van de gemeente Roosendaal van toepassing verklaard en/of wordt door de gemeente een (concept)contract opgesteld.

In incidentele gevallen kan voor bepaalde inkopen waarvoor in de branche gebruikelijke algemene voorwaarden correct zijn gedeponeerd en redelijk zijn, besloten worden om in te stemmen met de toepasselijkheid daarvan. Uitzonderingen op deze regel dienen te allen tijde juridisch getoetst te worden.

Mandaatbesluit

Bij het inkopen moeten de regels die gelden op gebied van mandatering en budgettering in acht worden genomen.

In het algemeen mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluitvan de gemeente Roosendaal is de bevoegdheid tot het nemen en ondertekenen van besluiten geregeld.

Regeling budgethouders

Volgens de geldende regels op het gebied van budgetteringis het college van Burgemeester en wethouders bevoegd de door de raad vastgestelde programmabegroting uit te voeren en daartoe verplichtingen aan te gaan. Het college draagt vervolgens de uitoefening van deze bevoegdheid op aan daartoe aangewezen budgethouders. Via vaststelling van de productbegroting wordt de budgethouder aangewezen die verantwoordelijk is voor de realisatie van het product.

De budgethouder toetst, alvorens hij/zij een verplichting aangaat, of het budget toereikend is en overeenkomstig het doel waarvoor het is toegekend en of hij/zij op grond van het eerdergenoemde mandaatbesluit bevoegd is het besluit te nemen en te ondertekenen.

In de budgethoudersregeling is geregeld dat de budgethouder verplichtingen gelijk of groter dan € 2.500 vastlegt in de financiële administratie. Verplichtingen boven € 50.000 dienen tevens door de directeur te worden gefiatteerd.

Paragraaf 3.2 Bedrijfseconomische doelstelling

Onder de bedrijfeconomische doelstelling wordt uitgewerkt welke procedures en selectie- en gunningscriteria in acht moeten worden genomen teneinde een optimale prijs/kwaliteit verhouding te bereiken.

Sub-paragraaf 1 Te hanteren aanbestedingsprocedure

Voordat een afdeling over kan gaan tot het starten van een (Europese) aanbesteding, moet onderzocht worden of een ander onderdeel van de gemeentelijke organisatie in staat is om de behoefte te vervullen (in-house dienstverlening).

Wanneer de eigen organisatie niet in de vraag kan voorzien, wordt overgegaan tot het inkopen van de vraag, conform het inkoop- en aanbestedingsreglement van de gemeente Roosendaal en de vigerende drempelbedragen. In bijlage 2 is een overzicht gegeven van deze drempelbedragen en de bijbehorende typen marktbenadering.

Waardebepaling van een opdracht

Om te kunnen bepalen welk marktbenaderingswijze moet worden gevolgd, dient de totale opdrachtwaarde (exclusief BTW) te worden vastgesteld conform het Besluit Aanbestedingsregels Overheidsopdrachten. Hierbij geldt dat de opdrachtwaarde wordt vastgesteld door alle gelijksoortige behoeften van alle gemeentelijke organisatieonderdelen over de gehele contractperiode (inclusief opties tot verlenging) op te tellen (de gemeente wordt dus gezien als één opdrachtgever). Indien de contractperiode onbekend, onbepaald of langer is dan 48 maanden, dienen de behoeften over 48 maanden te worden opgeteld.

In geen geval mag een opdracht worden gesplitst, opgeknipt of op onjuiste wijze worden geraamd om een aanbestedingsprocedure te ontduiken. Bij twijfel kiest de gemeente Roosendaal ervoor om een opdracht boven (in plaats van onder) het drempelbedrag te laten vallen, om hiermee de objectiviteit, transparantie en non-discriminatie te waarborgen.

Percelenregeling (toepassing artikel 9 lid 8 BAO)

Het BAO staat toe dat percelen met een geraamde totale waarde (exclusief omzetbelasting) kleiner dan € 80.000,- voor diensten en leveringen en kleiner dan € 1.000.000,- voor werken is vrijgesteld van Europees aanbesteden, mits het totale bedrag van die percelen kleiner is dan 20% van de totale opdrachtwaarde van alle percelen binnen de aanbesteding.

Afwijken van voorgeschreven marktbenaderingswijzen

Het toepassen van een minder uitgebreide procedure wanneer de wet een Europese procedure voorschrijft is niet toegestaan. BAO maakt onderscheid tussen zogenaamde 2A en 2B diensten, op de laatste categorie is het licht regime van toepassing (bijvoorbeeld catering, rechtskundige diensten, arbeidsbemiddeling, beveiliging, onderwijs, cultuur, sport). Daarnaast is er wettelijk in het BAO een beperkt aantal inkoopsituaties, waarin de Europese procedure niet volledig hoeft te worden gevolgd (art. 30 en 31 BAO). Toepassing van deze artikelen komt weinig voor bij gemeentes, maar indien hierop een beroep wordt gedaan dient dit zeer zorgvuldig te gebeuren.

Betreffende voorstellen dienen altijd voorzien te zijn van een instemmend advies van het cluster inkoop en aanbesteding. Het college van B&W accordeert dat terecht aanspraak wordt gemaakt op de uitzonderingsgronden, zoals vermeld in het BAO.

Afwijken van het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid is in bepaalde gevallen wel mogelijk. Hiertoe dient een voorstel tot afwijking van het beleid, voorzien van een positief advies van het cluster Inkoop en Aanbestedingen ter beslissing worden voorgelegd aan het Directieteam. Deze zal schriftelijk een advies geven over de uiteindelijke keuze van de (afwijkende) aanbestedingsvorm.

Er dient voldoende tijd en budget gereserveerd te worden voor de uitvoering van de juiste procedure. Tijd- of budgetgebrek is over het algemeen geen reden om van de procedure af te wijken. Dit kan bijvoorbeeld wel het geval zijn bij:

    • o

      Bij specialistische producten en diensten;

    • o

      Bij een complex en kritisch uitvoeringsproces;

    • o

      De verwevenheid met andere productgroepen is (nog) te groot;

    • o

      Indien het gaat om opdrachten die om artistieke of technische redenen slechts aan één opdrachtnemer kunnen worden toevertrouwd;

    • o

      Indien door onvoorziene externe redenen van dwingende spoed noodzakelijk is;

    • o

      De marktomstandigheden laat het doorlopen van de voorgeschreven procedure niet toe (bijvoorbeeld bij een monopolist);

    • o

      Bij vervolgopdrachten: Indien de keuze van een andere opdrachtnemer onaanvaardbaar hoge kosten of technische moeilijkheden met zich zou kunnen meebrengen

Sub-paragraaf 2 Te hanteren selectie- en gunningscriteria

Selectiecriteria (beoordeling van de inschrijver) en gunningcriteria (beoordeling van de inschrijving) dienen objectief te zijn.

Selectiecriteria

De selectiecriteria zijn alle maatschappelijke, technische, organisatorische en financieel-economische eisen waaraan een inschrijver zowel op de dag van de inschrijving als op de dag van de opdrachtverlening moet voldoen. In het BAO staan de criteria vermeld die de gemeente moet en mag toepassen bij Europese aanbestedingsprocedures.

De gemeente Roosendaal hanteert standaard selectiecriteria, die zijn vastgelegd in het inkoop- en aanbestedingsreglement. In aanvulling op de standaard selectiecriteria worden voor ieder inkooptraject aanvullende selectiecriteria geformuleerd, passend binnen de kaders van het Inkoopbeleid van de gemeente Roosendaal. Uitgangspunt hierbij is om de lasten voor de gemeente én de inschrijvers zoveel mogelijk te beperken en alleen dié selectiecriteria te hanteren die noodzakelijk zijn om te komen tot een goed aanbestedingsresultaat.

Gunningcriteria

Gunning kan op twee verschillende manieren plaatsvinden, namelijk op basis van de laagste prijs of op basis van de economisch meest voordelige inschrijving (EMVI), waarbij zowel kwaliteit als prijs een rol spelen. Afhankelijk van de aard en de complexiteit van het product dient er een keuze te worden gemaakt.

Bij gunning tegen de laagste prijs is het beoordelen van de inschrijvingen relatief eenvoudig. Gecontroleerd wordt of ze voldoen aan de vooraf gestelde minimum- c.q. selectie-eisen, waarna de prijs de doorslag geeft.

Bij gunning op basis van de economisch meest voordelige inschrijving worden naast de prijs, aanvullende criteria geformuleerd zoals gebruikskosten, uitvoeringstermijn, functionaliteit, milieuvriendelijkheid, garanties, levertijd, planning, technische waarde, esthetische kenmerken e.d. Belangrijke voorwaarde voor het hanteren van het gunningscriterium ‘economisch meest voordelige inschrijving’ is een eenduidige beoordelingssystematiek. Hiervoor zullen modellen ontwikkeld worden die zoveel mogelijk worden toegepast bij gemeentelijke openbare en Europese aanbestedingsprocedures.

De wijze waarop inschrijvingen worden beoordeeld wordt beschreven in de aanbestedingsdocumenten conform de richtlijnen die het BAO hiervoor geeft.

Paragraaf 3.3 Organisatorische doelstellingen

Onder organisatorische doelstellingen wordt begrepen dat de gemeente Roosendaal zich opstelt als betrokken, betrouwbare en professionele opdrachtgever. Dit vertaalt zich in de houding ten aanzien van 1) leveranciers, 2) interne opdrachtgevers, 3) buurgemeentes en 4) de vormgeving aan de inkoopfunctie binnen de gemeente Roosendaal.

Sub-paragraaf 1 Omgaan met leveranciers

Alle leveranciers hebben gelijke kansen

De gemeente Roosendaal hanteert de beginselen van transparantie, objectiviteit en non-discriminatie bij al haar inkopen. Dit betekent dat alle leveranciers gelijke kansen hebben, mits dit past binnen het geformuleerde inkoopbeleid. Locale leveranciers worden niet bevoordeeld, maar ook niet benadeeld. De vestigingsplaats en oorsprong van een onderneming kunnen nimmer een rol spelen bij de selectie of bij de gunning van een aanbesteding. Dit is volgens de (Europese) regelgeving ook niet toegestaan.

Evaluatie leveranciers en groslijsten

De gemeente Roosendaal streeft naar periodieke evaluatie van opdrachtnemers waarmee langdurig wordt samengewerkt, bijvoorbeeld binnen een raamovereenkomst. De beoordeling moet transparant, objectief en non-discriminatoir zijn. Deze evaluaties hebben invloed op een mogelijke contractverlenging, opdrachtverstrekking binnen raamcontracten (binnen de mogelijkheden die het BAO biedt).

Sub-paragraaf 2 Omgang met interne opdrachtgevers

In sommige gevallen komt het voor dat een onderdeel van de gemeente diensten of producten levert aan andere onderdelen van die gemeente. In principe valt dit onder de interne dienstverlening (inbesteding), mits er geen commerciële partij participeert, en valt daarom niet onder de regels en procedures van het Aanbestedingsbeleid (uitbesteding). Dit geldt speciaal voor het Gemeentelijk Aannemingsbedrijf dat een volwaardig onderdeel is van de gemeentelijke organisatie. Voorzover het Gemeentelijk Aannemingsbedrijf werkzaamheden uitbesteedt, is de wet- en regelgeving wel van toepassing.

Sub-paragraaf 3 Regionale samenwerking

Bij een aantal productgroepen van voornamelijk repeterend karakter geldt “massa = kassa”. Daartoe is het nodig grote volumes te genereren. Op die wijze wordt een interessant volume bereikt voor potentiële leveranciers welke ook nog logistieke voordelen voor hem opleveren die terug te vinden moeten zijn in betere prijzen voor de samenwerkende gemeenten. Met de inkoop van WvG-hulpmiddelen, uitzendkrachten, energie en de vervanging van het belastingpakket zijn reeds uitstekende resultaten behaald door regionale samenwerking. Waar van toepassing wordt samenwerking met buurgemeentes gezocht.

Samenwerking bij specifieke trajecten is alleen mogelijk indien het beleid van de buurgemeentes op elkaar zijn afgestemd. Ook ten aanzien van beleid wordt afstemming gezocht en vindt actief uitwisseling plaats van kennis en ervaring.

Het beleid van de gemeente Roosendaal is in te spelen op en mee te gaan in nieuwe initiatieven op het gebied van regionale samenwerking (denk aan ontwikkelingen op het gebied van shared service centers)

Sub-paragraaf 4 Inkoopfunctie

Afgeleid van het geldende organisatieprincipe van de gemeente Roosendaal, hanteert de gemeente het model van centraal gecoördineerde inkoop. Het inkoopproces wordt ingericht volgens het plan-do-check-act principe.

Een groot deel van de inkoopactiviteiten is momenteel decentraal belegd. De gemeente is echter één entiteit en voert daarom een beleid dat zoveel mogelijk is gericht op clustering van gelijksoortige inkoopbehoeften. Dit is wettelijk verplicht bij Europees aanbesteden, maar ook wenselijk uit oogpunt van doelmatigheid. Met clustering een optimaal inkoop- en aanbestedingsresultaat worden behaald.

Teneinde de onafhankelijke rol van de inkoopadviseur te waarborgen, zijn de inkoopadviseurs geconcentreerd in een cluster bij de afdeling Advies en Ondersteuning.

Jaarlijks wordt door de centrale inkoopfunctie een inkoopjaarplan wordt opgesteld waarin de inkoopbehoeften staan vermeld. Hiermee wordt bereikt dat zoveel mogelijk gelijksoortige producten gebundeld kunnen worden aanbesteed en eventuele risicovolle aanbestedingen tijdig zijn gesignaleerd door de centrale inkoopfunctie. Na signalering van mogelijkheden tot clustering, wordt zoveel als wenselijk en mogelijk gestreefd naar het afsluiten van gemeentebrede raamcontracten. Het afsluiten van raamcontracten is nadrukkelijk geen doel, maar een middel om doelmatigheid en (administratieve) efficiëntie te realiseren.

Om de professionaliteit en kwaliteit van de inkoopactiviteiten te borgen, kiest de gemeente ervoor om naast dit gemeentebrede inkoop- en aanbestedingsbeleid, een standaard werkwijze te ontwikkelen op het gebied van inkoop en aanbesteden.

Deze standaard werkwijze wordt vastgelegd in het inkoop- en aanbestedingsreglement met daarin opgenomen eenduidige procedures en richtlijnen en hulpmiddelen voor het daadwerkelijk inkopen van leveringen, diensten of werken.

De verantwoordelijkheid voor het juist en tijdig uitvoeren van inkooptrajecten is en blijft bij de afdelingshoofden. Alle afspraken boven enkelvoudig onderhands worden gemeld bij de centrale inkoopfunctie. De centrale inkoopfunctie heeft een beslissende rol aangaande de keuze voor het te volgen inkooptraject en kan een faciliterende rol vervullen bij het selectieproces. Hiertoe wordt gebruik gemaakt van een meldingsformulier, waarop de budgethouder de gegevens noteert aangaande de inkoop en een voorstel doet ten aanzien van de te volgen procedure. Aanbestedingstrajecten worden uitgevoerd door de centrale inkoopfunctie.

De inkoopadviseur heeft een signalerende en controlerende rol en voorziet het Directieteam gevraagd en ongevraagd van advies.

De rol van de inkoopadviseur is niet vrijblijvend. Bij meningsverschil tussen vakafdeling en de centrale inkoopfunctie, heeft het Directieteam uiteindelijk een doorslaggevende stem en het college van B&W bij Europese trajecten.

Achteraf vindt door de afdeling Control steekproefsgewijs een controle plaats op een aantal uitgevoerde inkooptrajecten.

Paragraaf 3.4 Maatschappelijke doelstellingen

Belangrijke doelstelling van inkoop is het ondersteunen bij het realiseren van de primaire beleidsdoelstellingen van de gemeente Roosendaal. Het vastgesteld beleid van de gemeente Roosendaal op terreinen van onder meer Economie, Arbeidsmarktbeleid, Milieu, Integriteit is leidend, uitdrukkelijk wel met in acht neming van de wet- en regelgeving die op het gebied van inkoop geldt.

Specifieke aspecten worden hieronder toegelicht.

Economisch beleid

Het is de bedoeling het gemeentelijk inkoopbeleid, waar mogelijk, in te bedden in het economisch beleid. Het economisch beleid is gericht op het versterken van de concurrentie- en innovatiepositie van het regionale bedrijfsleven. In het Economisch Actieplan 2005-2009 steekt de gemeente Roosendaal nadrukkelijk in op een actieve stimulering van de lokale economie. In algemene zin houdt dit in dat de interactie tussen de gemeente en het regionale bedrijfsleven verbeterd wordt. Daar waar de gemeente Roosendaal met inkoop het lokale bedrijfsleven een impuls kan geven, moet zij dit niet nalaten, uitdrukkelijk wel, zoals hierboven is vermeld, met in acht neming van de wet- en regelgeving. Wel is het mogelijk om het lokale bedrijfsleven meer inzicht te verschaffen in de gemeentelijke werkwijze rondom inkoop en aanbesteden. Van bevoordeling van lokale ondernemers bij aanbestedingen kan nooit sprake zijn, omdat dit wettelijk niet is toegestaan.

Duurzaam inkopen

Duurzaam inkopen is een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemersschap waarbij mens, milieu en munten in balans zijn. Bij de mens gaat het om sociaal-ethische zaken als mensenrechten, kinderarbeid, fraude, discriminatie etc. Bij milieu om de belasting van milieu en natuur en bij munten om de financiële aspecten. Het beleid van de gemeente is gericht op het bevorderen van de duurzame leefomgeving, alsmede het creëren van werkgelegenheid.

Duurzaam inkopen houdt in dat bij elke aanbesteding duurzaamheidsaspecten worden opgenomen zowel bij selectie- als bij gunningscriteria. Tevens wordt duurzaamheid meegenomen in de bestuurlijke besluitvorming (in adviesnota’s) als een toetsend criterium voor de betreffende aanbesteding.

Medewerkers, die betrokken zijn bij inkoop, dienen daarom op de hoogte te zijn van de mogelijkheden om duurzaam in te kopen. Zij zijn verplicht deze mogelijkheden te gebruiken en de balans tussen mens, milieu en munten af te wegen;

  • ·

    Bij aanvang van elk inkooptraject worden de mogelijkheden tot duurzaam inkopen verkend;

  • ·

    In de programma’s van eisen worden duurzaamheidaspecten zoveel mogelijk opgenomen;

  • ·

    Duurzaamheid wordt expliciet meegenomen bij de beoordeling van leveranciers en aanbiedingen, door dit op te nemen in de selectie- en gunningscriteria. Met name de in de eis die in hierboven aangehaalde motie is opgenomen;

  • ·

    Duurzaamheidsafspraken worden waar mogelijk expliciet opgenomen in het contract.

De gemeente verklaart zich schriftelijk deel te nemen aan het door het ministerie van VROM opgezette en door SenterNovem uitgevoerde Programma Duurzaam Inkopen. Dit betekent dat in te kopen producten, diensten en werken – naast de andere criteria – zoveel als mogelijk moeten worden beoordeeld op basis van milieuvriendelijkheid en duurzaamheid.

In het inkoop- en aanbestedingsreglement worden instrumenten aangedragen die hiervoor door verschillende instanties zijn ontwikkeld en worden er handvatten gegeven om de expertise van andere gemeentelijke diensten, maar ook de expertise van de markt te benutten.

Sociaal maatschappelijke doelstelling

De gemeente wil in het kader van het gemeentelijk sociaal maatschappelijk beleid zo veel mogelijk mensen in de regio aan het werk hebben en houden. Daarom heeft de gemeente zich ten doel gesteld om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, te helpen om die afstand te verkleinen. Deze afstand veroorzaakt worden door lichamelijke of geestelijke beperkingen, maar ook door bijvoorbeeld culturele of etnische achtergronden.

Het BAO staat het toe om sociale overwegingen te verbinden aan het uitvoeren van een opdracht. Onder bepaalde voorwaarden is dit toegestaan.

Twee aspecten zijn van belang bij de sociaal maatschappelijke doelstelling:

1. Voorbehouden opdrachten aan SW bedrijven

Op grond van artikel 19 van richtlijn 2004/18 van de BAO (Besluit Aanbesteden van Overheidsopdrachten) een aanbestedende dienst bij het plaatsen van overheidsopdrachten preferentie verlenen aan werkplaatsen met arbeidsongeschikten (sociale werkvoorzieningen).

De achtergrond van dit artikel is het sociale belang van het voorzien van sociale werkvoorzieningen van voldoende activiteiten en het feit dat sociale werkvoorzieningen veelal een achterstand hebben bij het verwerven van opdrachten ten opzichte van bedrijven zonder arbeidsgehandicapte medewerkers. Een voorwaarde voor de toepassing van artikel 19 van dit besluit is dat de voorbehouden overheidsopdracht ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd met arbeidsgehandicapte medewerkers van de sociale werkvoorziening.

Gemeente Roosendaal zal in voorkomende gevallen gepast gebruik maken van deze mogelijkheid.

2. Sociale arbeid als aandachtspunt bij Contract Compliance

In bepaalde gevallen is het mogelijk contract compliance toe te passen bij aanbestedingen. Geschikt hiervoor zijn overheidsopdrachten voor omvangrijke werken (grote infrastructurele en bouwkundige werken) en in het geval van diensten: schoonmaak (kantoren en grijs), catering, groenonderhoud, beveiliging, onderhoudswerkzaamheden. De gemeente zal bij dergelijke aanbestedingen in het bestek aandacht vragen voor dit onderwerp. Het uitwerkingsreglement inkoop geeft nadere invulling van dit onderwerp.

Het programma van eisen bij inkoop geeft aan welke randvoorwaarden de aanbieder worden aangeboden bij het aandachtspunt "sociale arbeid". Daarnaast vraagt het programma van eisen aandacht voor de "sociale arbeid" met de uitnodiging aan aanbieders om de mogelijkheden binnen het contract aan te geven. Het programma van eisen gaat dan in feite uit van een twee-richting verkeer tussen inkoper en aanbieder.

Het begrip 'sociale arbeid' is in dit verband gebruikt als samenbundeling van

  • -

    inzet klanten SZ

  • -

    inzet jongeren voor leerwerkplaatsen

  • -

    inzet mensen met indicatie WSW

  • -

    en mogelijk nog andere doelgroepen.

Op het moment van dit schrijven wordt op regionale schaal gewerkt aan het Duboconvenant. De gemeente brengt duurzaamheid in bij stedebouwkundige projecten. Bij de uitgifte van bouwgrond wordt door de gemeente het Nationaal pakket Duurzaam Bouwen als een inspanningsverplichting opgedragen.

Bijlage 1 Begripsbepaling

Definitie van inkoop

Inkoop wordt gedefinieerd als ‘alles waar een externe factuur tegenover staat’. Deze brede definitie houdt in dat zowel leveringen, diensten als werken vallen onder de noemer inkoop’.

Het inkoopproces

Het inkoopproces worden onderscheiden in een zevental fasen. De eerste vier fasen behoren tot de ‘tactische’ inkoop. De fasen vijf tot en met zeven behoren tot de ‘operationele’ inkoop. In de onderstaande afbeelding staan de fasen uit het inkoopproces weergegeven:

7 fasen inkoopproces

De tactische inkoop omvat:

  • -

    Inventariseren: het bepalen van de behoefte van de eigen organisatie en het inventariseren van het aanbod in de markt;

  • -

    Specificeren: het opstellen van het programma van eisen, conceptcontract en de offerteaanvraag;

  • -

    Selecteren: het aanvragen en beoordelen van offertes en selecteren van de beste leveranciers;

  • -

    Contracteren: het eventueel onderhandelen met leveranciers en afsluiten van contracten.

Na het contracteren van de leveranciers volgt de operationele inkoop. Dit houdt in:

  • -

    Bestellen: het plaatsen van orders;

  • -

    Bewaken: het bewaken van het uitleveren van orders, verifiëren en afhandelen van facturen;

  • -

    Nazorg: het afhandelen van klachten en claims, afhandelen van meer-/minderwerk, evalueren van leveranciers en het herzien van contracten.

Naast de tactische en operationele inkoop wordt ook strategische inkoop onderscheiden. Dit omvat naast het inkoop- en aanbestedingsbeleid bijvoorbeeld ook strategische vraagstukken rondom in- en uitbesteding, de wijze van inkoopcoördinatie etcetera.

Aanbesteden

Aanbesteden is een vorm van marktbenadering waarin de opdrachtgever, na concurrentiestelling, een opdracht gunt. De verschillende fasen van het tactisch inkoopproces worden in een aanbesteding gestructureerd doorlopen. Het doel is om het inkoopproces transparant, objectief en non-discriminatoir te laten verlopen.

Bijlage 2 Marktbenaderingsvormen

De gemeente Roosendaal onderscheidt vier vormen van marktbenadering. Deze vormen zijn:

  • 1.

    Enkelvoudig onderhands: de gemeente kiest zelf een opdrachtnemer uit. Er is geen sprake van concurrentie tussen mogelijke opdrachtnemers.

  • 2.

    Meervoudig onderhands: de gemeente kiest een aantal opdrachtnemers uit, die een offerte uitbrengen. Er is dus sprake van beperkte concurrentie.

  • 3.

    Openbaar aanbesteden met of zonder voorafgaande selectie: de gemeente plaatst nationaal in de vakbladen en op de gemeentelijke website een aankondiging voor een opdracht. Er is vrije concurrentie tussen alle mogelijke opdrachtnemers uit Nederland en buitenland. Met voorafgaande selectie wordt uit de gegadigden een aantal potentiële opdrachtnemers geselecteerd die een offerte mogen uitbrengen.

  • 4.

    Europees aanbesteden: de gemeente plaatst op Europees niveau een aankondiging voor een opdracht. Er is vrije concurrentie tussen alle Europese opdrachtnemers. Om concurrentie te bevorderen is het ook aan te bevelen om aanvullend in de vakbladen een aankondiging te plaatsen.

In het inkoop- en aanbestedingsreglement worden deze vier procedures verder uitgewerkt die in deze paragraaf voorkomen.

Openbaar aanbesteden geniet de voorkeur omdat dit maximaal tegemoet komt aan de beginselen van transparantie, objectiviteit en non-discriminatie. Wanneer het bedrag dat gemoeid is met de inkoop echter beperkt is, wegen de (administratieve) lasten niet op tegen de baten. De gemeente hanteert daarom de navolgende marktbenaderingswijzen en drempelbedragen bij het aanbesteden van leveringen, diensten en werken.

Werken
Europees aanbesteden= € 4.845.000,-
Openbaar aanbesteden= € 150.000,- tot € 4.845.000,-
Meervoudig onderhands (minimaal 3 offertes)= € 50.000,- tot € 150.000,--
Enkelvoudig onderhands (minimaal 1 offerte)Tot € 50.000,-
Leveringen en diensten
Europees aanbesteden= € 193.000,-
Openbaar aanbesteden= € 150.000 tot € 193.000,-
Meervoudig onderhands (minimaal 3 offertes)= € 50.000,- tot € 150.000,--
Enkelvoudig onderhands Tot € 50.000,-

De Europese drempelbedragen gelden vanaf 1 januari 2010. De bedragen zijn exclusief BTW. De drempelbedragen voor Europees aanbesteden worden elke twee jaar opnieuw vastgesteld door de Europese Commissie.