Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veenendaal

Statuut Urgentie Commissie WERV (UCW)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeenendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingStatuut Urgentie Commissie WERV (UCW)
CiteertitelStatuut Urgentie Commissie WERV (UCW)
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuurlijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 84
  2. Huisvestingsverordening WERV - Veenendaal, art. 18

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-07-200701-07-200731-08-2016nieuwe regeling

26-06-2007

Veenendaalse Krant, 2007-07-18

-

Tekst van de regeling

Intitulé

Statuut Urgentie Commissie WERV (UCW)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal;

 

gelet op:

artikel 18 van de Huisvestingsverordening WERV - Veenendaal

 

besluit:

vast te stellen het Statuut Urgentie Commissie WERV (UCW)

 

Uitgangspunt

Artikel 1.
  • 1.

    De gemeentebesturen van Wageningen, Ede, Rhenen en Veenendaal (WERV) spraken in een convenant in 2001 af te komen tot één gezamenlijke Urgentie Commissie WERV kortweg UCW

  • 2.

    Deze UCW neemt besluiten over woningzoekenden die op grond van individuele omstandigheden vragen om voorrang op de woningmarkt.

Taak

Artikel 2.
  • 1.

    De commissie besluit gemandateerd door vier colleges over het al dan niet toekennen van een urgentie wonen aan een individuele woningzoekende.

  • 2.

    In dit besluit betrekt de commissie de door de woningzoekende geleverde gegevens.

  • 3.

    De commissie betrekt in het besluit tevens het eventueel ingewonnen medisch/sociale advies van de Hulpverlening Gelderland Midden (HGM).

  • 4.

    De commissie hanteert in het besluit de urgentienormering uit bijlage 1 van de Huisvestingsverordening ‘Regels inzake Urgentie’ .

Samenstelling

Artikel 3.
  • 1.

    De commissie bestaat uit vier stemhebbende leden waarvan één voorzitter en drie leden met een sociale-, medische- en/of juridische achtergrond.

  • 2.

    De vier colleges benoemen de in lid 1. genoemde personen gelijktijdig.

  • 3.

    De leden van de commissie zijn onafhankelijk van de betrokken gemeentes en hebben geen beroepshalve binding met woonruimteverdeling en/of woningzoekenden.

  • 4.

    Elke gemeente voegt één secretaris zonder stemrecht aan de commissie toe.

  • 5.

    Bij afwezigheid van de secretaris neemt een andere medewerker van de betreffende gemeente de functie over.

Zittingsduur

Artikel 4.
  • 1.

    De vier colleges benoemen de leden van de commissie voor een termijn van 2 jaar.

  • 2.

    De leden kunnen tussentijds ontslag nemen of krijgen.

  • 3.

    Een lid wordt ontslagen als hij/zij niet meer voldoet aan artikel 3, lid 5 tenzij de vier colleges vinden dat er sprake is van bijzondere omstandigheden.

  • 4.

    In een tussentijdse vacature wordt op zo kort mogelijke termijn voorzien.

  • 5.

    Een herbenoeming is tweemaal mogelijk waardoor de maximale zittingsperiode 6 jaar is.

Werkwijze

Artikel 5.
  • 1.

    De commissie vergadert tweemaal per maand maar kan - naar beoordeling van de voorzitter – een andere frequentie kiezen.

  • 2.

    De commissie bepaalt de plaats van de bijeenkomst.

  • 3.

    De secretaris zendt minimaal 3 dagen voor de vergadering de uitnodiging, de agenda, de besluitenlijst, de te behandelen urgentieaanvragen en alle overige stukken aan de leden (inclusief het plaatsvervangend lid).

  • 4.

    De secretaris maakt van de vergadering een verslag en een besluitenlijst.

  • 5.

    De secretaris ondertekent en verzendt het schriftelijke besluit naar de aanvrager.

  • 6.

    Dit besluit bevat de reden(en) die tot toekenning of afwijzing van de urgentie hebben geleid en - wanneer van toepassing - de aanwijzing van passende minimale woonruimte.

  • 7.

    De secretaris behandelt bezwaarprocedures.

  • 8.

    De commissie maakt jaarlijks een verslag op van haar werkzaamheden.

  • 9.

    De commissie biedt dit jaarverslag voor 1 juli aan de vier colleges aan.

Artikel 6.
  • 1.

    Een urgentieaanvraag kost de aanvrager € 50,-- leges.

  • 2.

    Dit bedrag kan jaarlijks worden aangepast.

Artikel 7.
  • 1.

    De secretaris beoordeelt of de aanvraag ontvankelijk is.

  • 2.

    De secretaris stelt bij een onvolledig en/of onjuist ingevuld aanvraagformulier of bij het niet betalen van de eigen bijdrage de aanvrager hiervan op de hoogte en vraagt om binnen 30 dagen te voldoen aan het gevraagde.

  • 3.

    Als niet voldaan is aan lid 2 is de aanvraag niet-ontvankelijk.

Artikel 8.
  • 1.

    Twee of meer stemhebbende leden moeten aanwezig zijn voor het nemen van een besluit.

  • 2.

    Bij het staken van de stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

  • 3.

    De voorzitter bepaalt een nieuwe datum als er geen twee leden aanwezig zijn.

Artikel 9.
  • 1.

    De commissie vergadert besloten.

  • 2.

    De verstrekte schriftelijke urgentierapporten zijn vertrouwelijk.

  • 3.

    De secretaris vernietigt na de vergadering de aan de commissie overhandigde vertrouwelijke stukken.

Vergoeding

Artikel 10
  • 1.

    De stemhebbende leden van de commissie krijgen per bijgewoonde vergadering een vergoeding van € 104,31 exclusief reiskosten.

  • 2.

    De vier colleges kunnen - na overleg - de hoogte van de vergoeding aanpassen.

Slotbepalingen

Artikel 11
  • 1.

    Op onderwerpen waarin dit statuut onvoldoende voorziet, treffen de vier colleges na samenspraak voorzieningen.

  • 2.

    Dit statuut treedt in werking op de datum van inwerkingtreding van de vier Huisvestingsverordeningen.