Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veenendaal

Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeenendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening inzake de behandeling van bezwaarschriften
CiteertitelVerordening behandeling bezwaarschriften van de gemeente Veenendaal
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuurlijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-11-200231-08-2016Nieuwe regeling

12-03-2002

Veenendaalse Krant, 2002-10-02

2002, 2002/01838

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften

De raad van de gemeente Veenendaal;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 26 februari 2002, nummer 2002.01838;

 

gelet op:

de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet

 

besluit:

vast te stellen de Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften

Hoofdstuk I Begripsbepalingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.verwerend orgaan:

bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

b.commissie:

commissie van advies voor de bezwaarschriften;

c.kamers:

ingestelde kamers voor de behandeling van een bepaalde categorie bezwaarschriften;

d.wet:

Algemene wet bestuursrecht;

e.het college:

het college van burgemeester en wethouders.

Hoofdstuk II Behandeling van de bezwaarschriften

Paragraaf 1 De commissie en de kamers

Artikel 2 Inleidende bepaling

  • 1.

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op ingediende bezwaren als bedoeld in artikel 1:5 van de wet, tegen besluiten van de gemeenteraad, het college en de burgemeester.

  • 2.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:

    • a.

      de gemeentelijke belastingverordeningen

    • b.

      wetten en verordeningen betreffende personeelsaangelegenheden.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter, die worden benoemd, geschorst en ontslagen door de gemeenteraad.

  • 2.

    De gemeenteraad benoemt twee plaatsvervangende leden.

  • 3.

    De gemeenteraad benoemt tevens één of meer plaatsvervangend voorzitters, afkomstig uit de in lid 1 en lid 2 genoemde leden.

  • 4.

    De leden en de plaatsvervangende leden kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Veenendaal.

Artikel 4 De instelling van kamers

  • 1.

    De gemeenteraad kan kamers instellen, die belast worden met de behandeling van bezwaarschriften.

  • 2.

    De gemeenteraad bepaalt het aantal kamers en stelt voor elke kamer vast welke categorie of categorieën bezwaarschriften door haar zullen worden behandeld.

  • 3.

    De kamer kan beslissen, dat de behandeling van een bezwaarschrift alsnog door de commissie zal geschieden.

  • 4.

    Met betrekking tot de werkwijze van de kamers is het bepaalde in deze verordening van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5 Samenstelling van de kamers

  • 1.

    Een kamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter, die worden benoemd, geschorst en ontslagen door de gemeenteraad.

  • 2.

    De gemeenteraad benoemt twee plaatsvervangende leden.

  • 3.

    De gemeenteraad benoemt tevens één of meer plaatsvervangend voorzitters, afkomstig uit de in lid 1 en lid 2 genoemde leden.

  • 4.

    De leden en de plaatsvervangende leden kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Veenendaal.

Artikel 6 Secretarissen

  • 1.

    De commissie en elke kamer beschikt over een secretaris. De secretarissen worden door burgemeester en wethouders aangewezen.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders wijzen tevens een of meer plaatsvervangende secretarissen aan.

Artikel 7 Zittingsduur

  • 1.

    De leden van commissie en kamers worden benoemd voor een periode van vier jaren.

  • 2.

    Aan de leden wordt op hun verzoek door de gemeenteraad ontslag verleend.

  • 3.

    De aftredende leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Paragraaf 2 Procedure

Artikel 8 Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie of, indien van toepassing, de kamer gesteld.

  • 3.

    Bij het bericht van ontvangst als bedoeld in artikel 6:14 van de wet wordt vermeld dat de commissie of, indien van toepassing, de kamer over het bezwaarschrift zal adviseren.

Artikel 9 Overdracht bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de artikelen:

  • *

    2:1, tweede lid,

  • *

    6:6, voor wat betreft het de indiener stellen van een termijn waarbinnen het verzuim als bedoeld in artikel 6:5 van de wet, kan worden hersteld,

  • *

    6:17, voor zover het betreft de verzending van stukken tijdens de behandeling,

  • *

    7:3,

  • *

    7:4, tweede lid,

  • *

    7:6, vierde lid,

van de wet worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter.

Artikel 10 Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie of, indien van toepassing, van de kamer bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en dezen zo nodig uitnodigen daartoe in de zitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van burgemeester en wethouders vereist.

Artikel 11 Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter bepaalt plaats en tijdstip van de hoorzitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie of, indien van toepassing, de kamer te doen horen.

  • 2.

    Indien de voorzitter besluit van het horen af te zien doet hij daarvan mededeling aan:

    • a.

      de belanghebbenden,

    • b.

      het verwerend orgaan.

Artikel 12 Uitnodiging hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter deelt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de hoorzitting schriftelijk mee, dat zij in de gelegenheid worden gesteld zich te doen horen tijdens de zitting.

  • 2.

    Binnen drie dagen na de in het eerste lid bedoelde mededeling kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan, onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de hoorzitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op een verzoek als bedoeld in het tweede lid wordt zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval een week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken van de termijnen als genoemd in het eerste, tweede en derde lid.

Artikel 13 Quorum

Voor het houden van een hoorzitting is vereist, dat de meerderheid van het aantal leden, waaronder in ieder geval de voorzitter, dan wel diens plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 14 Niet deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 15 Openbaarheid hoorzitting

  • 1.

    De hoorzitting is openbaar.

  • 2.

    Indien de commissie of, indien van toepassing , de kamer beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de hoorzitting verzetten, vindt de hoorzitting plaats met gesloten deuren.

Artikel 16 Schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een korte vermelding in van hetgeen over en weer is gezegd en overigens ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Indien de hoorzitting met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de hoorzitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 17 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de hoorzitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de commissie of, indien van toepassing, de kamer dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden, waarbij de mogelijkheid wordt geboden om op de nadere informatie te reageren.

  • 3.

    De leden van de commissie of, indien van toepassing, de kamer, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het tweede lid bedoelde nadere informatie, aan de voorzitter een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.

Artikel 18 Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie of, indien van toepassing, de kamer beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.

  • 2.

     

    • a.

      Er wordt bij meerderheid van stemmen beslist over het uit te brengen advies.

    • b.

      Indien bij een stemming de stemmen staken dan beslist de stem van de voorzitter.

    • c.

      Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.

  • 3.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 4.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

Artikel 19 Uitbrengen advies

Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 16 en eventueel ontvangen nadere informatie, uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

Artikel 20 Jaarverslag

De commissie en de kamers brengen over de verrichte werkzaamheden jaarlijks verslag uit aan de gemeenteraad.

Hoofdstuk III Slotbepalingen

Artikel 21 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag van de maand, volgende op die waarin de bekendmaking heeft plaatsgevonden. Gelijktijdig vervalt de Verordening behandeling bezwaar- en beroepschriften van de gemeente Veenendaal, vastgesteld door de raad op 24 februari 1994 en door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester op 15 februari 1994.

Artikel 22 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening behandeling bezwaarschriften van de gemeente Veenendaal.

 

Aldus vastgesteld door de raad in zijn openbare vergadering van 12 maart 2002,

 

De voorzitter,

De secretaris,