Organisatie | Súdwest-Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | de controleverordening van de gemeente Súdwest Fryslân (verordening ex artikel 213 Gemeentewet) |
Citeertitel | de controleverordening van de gemeente Súdwest Fryslân |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
verordening ex artikel 213 Gemeentewet
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-03-2011 | 01-01-2011 | Nieuwe regelgeving | 03-03-2011 | Geen Geen |
In deze verordening wordt verstaan onder:
- accountant-administratieconsulent met een aantekening in het inschrijvingsregister als bedoeld artikel 36 derde lid, Wet op de Accountants-administratieconsulenten of
- organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken,belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.
De controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant van:
- het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samenstelling van het vermogen;
- het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties;
- het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet;
- de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;
waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213 zesde lid Gemeentewet in acht worden genomen.
c. Rechtmatigheid in het kader van accountantscontrole
Het in overeenstemming zijn met van de totstandkoming van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit accountantscontrole provincies en gemeenten.
Een in opdracht van de raad ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording van een afzonderlijke organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie dat onderdeel uitmaakt van de jaarrekening.
Artikel 2 Opdrachtverlening accountantscontrole
De raad kan jaarlijks voorafgaande aan de accountantscontrole in overleg met de accountant de posten van de jaarrekening, de posten van de deelverantwoordingen, de gemeentelijke producten en de gemeentelijke organisatieonderdelen vaststellen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht moet besteden en welke rapporteringtoleranties hij daarbij moet hanteren.
Artikel 4 Inrichting accountantscontrole
Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt jaarlijks overleg plaats tussen de accountant met (een vertegenwoordiger uit) de raad, en/of (een vertegenwoordiger van) de rekenkamerfunctie en/of de griffier en/of de portefeuillehouder financiën en/of de gemeentesecretaris en/of de concerncontroller en/of het hoofd Financiën.
Artikel 5 Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college zorgt er voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.
Het college zorgt er voor dat de medewerkers van de gemeente de accountant die informatie geven zodat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6 Overige controles en opdrachten
Indien nodig kan het college de accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden inzake de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 3 maart 2011
Drs. H.H. Apotheker , voorzitter.
Drs. K. Schraagen , griffier.
Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole'
1 De accountant wordt voor een bepaalde periode benoemd. De modelverordening laat deze periode open. Er is gekozen voor maximaal vier jaar, dat kan dus ook korter. Na vier jaar zal er opnieuw aanbesteed moeten worden, waarna dezelfde accountant uit de bus kan komen. Vier jaar komt overeen met een raadsperiode.
'3 In de modelverordeningen worden een 7-tal onderwerpen genoemd waarvan de raad al bij de aanbesteding kan aangeven dat ze gecontroleerd moeten worden. Alleen de eerste is belangrijk, de rest is optioneel en moet per jaar worden bekeken. Rapporteringstolerantie (zie '4) is overigens een prijsbepalende factor.
'4 De belangrijkste optie van '3 is de rapporteringstolerantie (voor een specifiek onderdeel). Die wordt hier nogmaals genoemd. Als er geen rapporteringstolerantie wordt genoemd, geldt hiervoor de goedkeuringstolerantie.
'5 Europees aanbesteden is conform model.
Artikel 3. Informatieverstrekking door het college'
4 De datum. De door de raad vastgestelde jaarrekening moet voor 15 juli naar de Provincie worden gezonden. Met de voorliggende formulering worden perspectievennota en jaarrekening in dezelfde raadsvergadering behandeld (mei). Hierdoor wordt de raad beter in staat gesteld afgewogen keuzes te maken.