Organisatie | Capelle aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels inzake de toepassing van wegingsfactoren kosten in de bestuurlijke voorprocedure 2010 |
Citeertitel | Beleidsregels toepassing van wegingsfactoren kosten in de bestuurlijke voorprocedure 2010 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
1.Geen.
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-10-2010 | 01-01-2016 | nieuwe regeling | 05-10-2010 IJssel- en Lekstreek van 13-10-2010 | B&W-besluitenlijst van 05-10-2010 (164485) |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelet op artikel 65 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen en de artikelen 231, 242 en 244 van de Gemeentewet juncto artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
beleidsregels inzake de toepassing van wegingsfactoren kosten in bestuurlijke voorprocedure.
In deze beleidsregels wordt verstaan onder belastingbedrag:
Onder een belastingaanslag wordt mede verstaan een bedrag als bedoeld in artikel 233a, lid 2, aanhef en onderdeel a van de Gemeentewet.
3. In geschil zijnde belastingbedrag of WOZ-waarde
In deze beleidsregel wordt verstaan onder het in geschil zijnde belastingbedrag of WOZ-waarde zoals bedoeld in artikel 8 van deze beleidsregels:
Artikel 2 Voor bezwaar vatbare beschikkingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder voor bezwaar vatbare beschikkingen:
Artikel 3 Toekenning van vergoeding van kosten
Het Besluit proceskosten bestuursrecht is van toepassing bij het toekennen van een vergoeding. Een vergoeding van kosten kan toegekend worden indien:
Artikel 4 Kosten die voor vergoeding in de bezwaarfase in aanmerking komen
In alle gevallen dienen de geclaimde kosten redelijk en voldoende gespecificeerd te zijn.
Artikel 5 Geen vergoeding van kosten
Geen kostenvergoeding wordt verleend indien het bestreden besluit wordt bevestigd of het bezwaar niet-ontvankelijk wordt verklaard.
Artikel 6 Verwijtbare onrechtmatigheid
De wet kosten bestuurlijke voorprocedures kent een vergoedingsplicht in de gevallen waarin het bestreden besluit wegens onrechtmatigheid wordt herroepen en deze onrechtmatigheid aan de heffingsambtenaar is te wijten. Herroeping vindt plaats wanneer het primaire besluit wordt gewijzigd omdat het oorspronkelijke besluit inhoudelijk onjuist is geweest.
Artikel 7 Geen verwijtbare onrechtmatigheid
Van een verwijtbare onrechtmatigheid is geen sprake indien de beschikking herroepen wordt:
Louter vormfouten, formele fouten, motiveringsgebreken of indien er sprake is van een ook voor belanghebbende duidelijke herkenbare fout (verschrijving of rekenfout) komen niet voor vergoeding in aanmerking. Fouten van de rechtshulpverlener worden in beginsel aan de belanghebbende toegerekend.
Artikel 8 Wegingsfactoren voor de berekening van de vergoeding voor beroepsmatig verleende rechtsbijstand
Het bedrag van de kosten voor beroepsmatig verleende rechtsbijstand moet worden vastgesteld aan de hand van het in de bijlage van het Besluit proceskosten bestuursrecht opgenomen forfaitaire tarief. De kosten voor het inroepen van rechtsbijstand moeten steeds in overeenstemming zijn met de gecompliceerdheid en bewerkelijkheid van de zaak en de daarmee verbandhoudende werkbelasting van de rechtsbijstandverlener.
De kosten voor het inroepen van rechtsbijstand moeten redelijk zijn. Het inroepen van rechtsbijstand wordt in ieder geval niet als redelijk beschouwd indien er sprake is van een verschrijving in het primaire besluit die bijvoorbeeld met een enkel telefoontje opgelost had kunnen worden.
De behandeling van een zaak in de bezwaarfase behoort in beginsel tot de categorie gemiddeld. Van wegingsfactor 1 wordt afgeweken, indien een zaak niet dient te worden aangemerkt als zijnde gemiddeld, maar als:
a. zeer licht (wegingsfactor 0,25).
Dit betreft onder andere kennelijk gegronde bezwaren waarvan onmiddellijk vaststaat dat er sprake is van strijd met de wet. Hieronder kunnen ook vallen, bezwaren waaraan in een ambtshalve genomen herzieningsbesluit tegemoetgekomen wordt. Ook bezwaarschriften gericht tegen het niet tijdig nemen van een besluit (ex artikel 6:2 Algemene wet bestuursrecht) worden aangemerkt als zijnde zeer licht. De verwachting is dat de werkbelasting van de rechtsbijstandverlener in dergelijke zaken niet hoog is. Ook de bewerkelijkheid en de gecompliceerdheid van dergelijke zaken zal niet groot zijn;
b. licht (wegingsfactor 0,50).
Dit betreft zaken waarbij weinig tot geen beleidsvrijheid voor de heffingsambtenaar bestaat, zoals bij gebonden beschikkingen. Hierbij wordt opgemerkt dat niet alleen de wet de beoordelingsvrijheid van de heffingsambtenaar kan beperken, ook geldende verordeningen, dan wel beleidsregels kunnen de beoordelingsvrijheid van de heffingsambtenaar beperken. In dergelijke gevallen is het voor de rechtsbijstandverlener duidelijk aan welke voorwaarden de heffingsambtenaar dient te toetsen alvorens tot een besluit te komen. In verband hiermee wordt vermoed dat de werkbelasting van de rechtsbijstandverlener niet dermate hoog zal zijn. Ook de bewerkelijkheid en de gecompliceerdheid van dergelijke zaken zal niet al te groot zijn;
Dit betreft zaken die inhoudelijk of juridisch als ingewikkeld dan wel complex of omvangrijk worden aangemerkt. Hierbij valt onder andere te denken aan bezwaren tegen besluiten die betrekking hebben op onduidelijke nieuwe wetgeving of besluiten waarin meerdere rechtsgebieden/regelgevingen een relevante rol spelen. Hierdoor zal de werkbelasting van de rechtsbijstandverlener naar verwachting hoger liggen dan bij gemiddelde zaken;
d. zeer zwaar (wegingsfactor 2).
Dit betreft zaken die inhoudelijk of juridisch als zeer ingewikkeld dan wel complex of zeer omvangrijk moeten worden aangemerkt. Hierbij kan gedacht worden aan (Europeesrechtelijke) zaken, waarbij zowel de wetsuitleg als de jurisprudentie geen uitkomst bieden. Daarnaast kan gedacht worden aan zaken met zeer complexe schade aspecten. In dergelijke gevallen zal de werkbelasting van de rechtsbijstandverlener zeer hoog liggen. Immers, de informatie is voor de rechtsbijstandverlener niet of nauwelijks voor handen.
Per individuele zaak zal beoordeeld moeten worden, welke wegingsfactor van toepassing is.
Voor de toepassing van de wegingsfactoren, die zijn genoemd in onderdeel Cl van de bijlage bij het besluit proceskosten bestuursrecht, wordt een zaak aangemerkt als:
Artikel 10 Samenhangende zaken
Samenhangende zaken zijn gelijktijdig of nagenoeg gelijktijdig door één of meer belanghebbenden tegen nagenoeg identieke besluiten op vergelijkbare gronden gemaakte bezwaren waarin rechtsbijstand is verleend door een of meer personen die deel uitmaken van het zelfde samenwerkingsverband en van wie de werkzaamheden in elk van de zaken nagenoeg identiek konden zijn, artikel 3, lid 2 van het Besluit proceskosten bestuursrecht.