Overheidsorganisatie | Stadsgewest Haaglanden |
---|---|
Officiële naam regeling | Financiering buitengewone jeugdzorg |
Citeertitel | Financiering buitengewone jeugdzorg |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Regeling plaatsing bij Zorgaanbieders buiten de regio.
Subsidieverordening Jeugdzorg Stadsgewest Haaglanden 2010
Geen.
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2014 | nieuwe regeling | 09-07-2014 Elektronisch Gemeenteblad, Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer, 17-07-2014 | F6 |
Het dagelijks bestuur stelt de volgende regeling vast.
Een cliënt, die duurzaam verblijft in de regio Haaglanden moet, na het door Bureau Jeugdzorg Haaglanden (BJZ) genomen indicatiebesluit of een daaraan gelijkgestelde verwijzing door BJZ zo snel mogelijk worden doorgeleid naar een door het Stadsgewest in het kader van het Uitvoeringsprogramma regulier[1] gefinancierde jeugdzorgaanbieder. Het betreft dan één van de volgende instellingen:
Jeugdformaat
Leger des Heils Den Haag
Horizon
Hoenderloogroep
William Schrikker Groep
[1] Met regulier wordt bedoeld 1. dat de instelling jaarlijks middelen ontvang op basis van Uitvoeringsprogramma jeugdzorg overeengekomen 2. De middelen gekoppeld zijn aan de uitvoering van een zorgprogramma’s, naderbepaald naar inhoud en volume.
De instellingen die momenteel regulier gesubsidieerd worden voor de uitvoering van jeugdzorg zijn afzonderlijk en in gezamenlijkheid verantwoordelijk voor het bieden of organiseren van alle passende zorgarrangementen, ook wanneer de passende jeugdzorg of hulpverleningssituatie niet direct voor handen is. Er vindt vanaf 1 september 2014 geen extra subsidiëring plaats, aanvullend op de reguliere subsidie van de instellingen of subsidiëring van jeugdzorg plaats door instellingen waar het Stadsgewest geen reguliere subsidierelatie mee heeft in het kader van het Uitvoeringsprogramma 2014.
Slechts in geval dat de veiligheid (bijv. t.g.v. fysiek geweld, eerwraak, ontvoering, (seksuele) uitbuiting) van de jeugdige niet door de door het Stadsgewest gesubsidieerde jeugdzorginstellingen in voldoende mate gegarandeerd kan worden, en waarbij opvang, bescherming en zorg buiten de regio vereist is om de veiligheid te waarborgen; kan een uitzondering gemaakt worden. Dit geldt ook voor zeer specialistisch (landelijk) aanbod.
Wanneer BJZ tot de conclusie komt dat zich een situatie zoals beschreven onder punt 3 voordoet en buitengewone jeugdzorg vereist is, wordt dit gemeld aan het Stadsgewest. Deze melding geeft ook aan welke aanbieder de zorg en opvang biedt.
In het geval zoals geschetst onder 3, dient de zorgaanbieder een verzoek om subsidieverlening in voordat het zorgtraject voor de jeugdige uit Haaglanden start. Daarvoor is een format opgesteld (zie www.haaglanden.nl) Het ingevulde en ondertekende formulier is de subsidieaanvraag en moet aan het Stadsgewest Haaglanden gestuurd worden. Deze aanvraag dient in het verlengde te liggen van de melding door Bureau Jeugdzorg aan het Stadsgewest inzake de benodigde buitengewone zorg. Voorwaarde voor subsidiering is dat de instelling als jeugdzorgaanbieder erkend is en regulier subsidie ontvangt van een provincie of stedelijke regio.
Indien er – zonder dat er sprake is van de uitzonderingssituatie zoals geschetst onder punt 3 - toch jeugdzorg ingezet wordt door instellingen die niet door het Stadsgewest gesubsidieerd worden, zullen de instellingen in het Stadsgewest die zorg zelf moeten organiseren/financieren binnen de toegekende budgetten (jaarbeschikking).
Deze uitvoeringsregeling gaat in op 1 september 2014
Jeugdigen, die gebruik maken van een extra gefinancierd zorgtraject onder de oude regeling kunnen de al voor 1 september 2014 ingezette zorg continueren.
Contact
Voor informatie of vragen over buitengewone zorg kunt u terecht bij Stadsgewest Haaglanden (dhr. H. Reuten – reuh@haaglanden.nl).
Aldus besloten in de vergadering van 9 juli 2014.